Kuinka pitkään synnytyksen jälkeen uskalsitte olla ilman ehkäisyä?
Sehän on selvä, että HETI ei kukaan raskaudu - etenkään jos tiheästi (täys)imettää. Missä vaiheessa siis aloititte jonkin ehkäisyn? Minkä? Imetitkö?
Kommentit (65)
koska kaikkihan tietävät, että suurin osa aborteista tehdään äideille, joilla on pieni vauva. Ei varmasti ole se helpoin aika tehdä aborttipäätöstä...
Kondomia käytettiin säännöllisesti. Täysimetin molemmat lapset, ja vaikka esim. poika oli todellinen suursyömäri (rintamaitoa vain söi ja painoi jo 3kk iässä 7,9 kiloa...) niin silti menkat alkoivat kun poika täytti 4kk.
Kuinka todennäköistä on raskautua 3-4kk paikkeilla, kun täysimetän vauvaa (joka myös 3kk iässä oli 7,8kg) ja edelliset kolme kertaa menkat ovat alkaneet vasta kun imetys on KOKONAAN loppunut.
Siis ymmärrän, että JOILLAIN imetys ei pidä menkkoja poissa (=ovulaatio tapahtuu), mutta minulla on AINA aikaisemmin pitänyt. Jotenkin vaikea uskoa, että nyt juuri tällä kertaa olisikin toisin jostain syystä.
Vastaisiko joku nyt ihan REHELLISESTI.
Mitä ihmeen REHELLISTÄ vastausta odotat maallikoilta? Kuka voi ottaa vastuuta sellaisesta vastauksesta, kun ei asiaa tiedä, tietääkö edes lääkäri, milloin ovuloit tällä kertaa? Oletko vähän ... hmm... yksinkertainen, ihan oikeasti?
Alussa olimme selibaatissa, sitten otettiin käyttöön kumi. Selibaattia oli ihan siksi, että olin sektion jälkeen niin kipeä ja lisäksi vauva valvotti tosi pahasti.
Täysimetin reilut neljä kuukautta. Edelleen tuo 9-kuinen syö tosi paljon maitoa eikä kuukautisia ole kuulunut, mutten silti jättäisi ehkäisemättä. Ellen sitten haluaisi uutta lasta, mutta ihan vielä en kyllä jaksaisi.
meidän lapsillamme ei ole kuin 13 kk ikäeroa.
Hyvä näinkin.
tämä todistaa taas miten TYHMIÄ ihmiset osaa olla.
sitten ollaan sen pikkuvauvan kanssa että "ohoh, mä tulinkin taas seksistä raskaaksi, miten tässä näin pääsi käymään?!"
AIKUISET IHMISET. Jos harrastat seksiä ilman ehkäisyä, voit tulla raskaaksi. News flash?
Imetys ei ole mikään ehkäisykeino. Nykyään eniten abortteja tehdään nimenomaan ap:n kaltaisille pienten vauvojen äidille jolla oli kuvitelma "kun imettää ei voi tulla raskaaksi".
Vastaisiko joku nyt ihan REHELLISESTI.
Mitä ihmeen REHELLISTÄ vastausta odotat maallikoilta? Kuka voi ottaa vastuuta sellaisesta vastauksesta, kun ei asiaa tiedä, tietääkö edes lääkäri, milloin ovuloit tällä kertaa? Oletko vähän ... hmm... yksinkertainen, ihan oikeasti?
Rehellisesti sanon: jos et halua tulla raskaaksi, käytä ehkäisyä. Imetys ei ole ehkäisyä.
Jos ei haittaa, vaikka saisit "irlantilaiset kaksoset", ole sitten ehkäisemättä. Sen riskin otat, eikä kukaan voi tietää miten suuri tämä riski kohdallasi juuri tällä kertaa on.
Raskaaksi voi tulla aikaisintaan 2vk ennen ekoja menkkoja. Jos mulla menkat alkaneet 10-16kk synnytyksestä, EN mitenkään voi tulla raskaaksi HETI synnytyksen jälkeen.
Tottakai voi tulla heti raskaaksi! Ihan pimeitäkö olette?!?
Joten on se mahdollista.
Kuinka todennäköistä on raskautua 3-4kk paikkeilla, kun täysimetän vauvaa (joka myös 3kk iässä oli 7,8kg) ja edelliset kolme kertaa menkat ovat alkaneet vasta kun imetys on KOKONAAN loppunut.
Siis ymmärrän, että JOILLAIN imetys ei pidä menkkoja poissa (=ovulaatio tapahtuu), mutta minulla on AINA aikaisemmin pitänyt. Jotenkin vaikea uskoa, että nyt juuri tällä kertaa olisikin toisin jostain syystä.
Ja tyttöä imettäessä menkat alkoivat myöhempään, vaikka söi selvästi vähemmän. Eli ei siinä ole mitään logiikkaa... Aina on riski. Mummonikin täysimetti lapsiaan, ja kas vain viidestä sisaruksesta on kaksi jysähtänyt tulemaan kun edellinen vauva on nipin napin 3kk. Että silleen. Ja äitini raskautui nelikymppisenä keskenmenon jälkeen huomaamatta uudelleen, kun menkat eivät alkaneet lainkaan, mutta munasolu kyllä irtosi... niinpä olen sitten täysikäisenä saanut vielä siskon.
Jos raskaus olisi ihan ok, niin ei muuta kuin tuurilla vaan. Jos taas edessä on abortti niin oikeasti eikö silloin kannata sitä ehkäisyä käyttää? Miksi ehdoin tahdoin hankkia itselleen surua ja murhetta, kun sen voi pienellä vaivalla estää?
Tosiasia on ettei kukaan voi sulle niitä todennäköisyyksiä antaa. Mulla alkoi esikoisen kohdalla menkat 2kk synnytyksestä. Toisen ja kolmanne kohdalla 10-12kk synnytyksestä. Eli isoja on erot, ei tullut mieleenkään ottaa riskiä. Mä en ikinä vois marssia lääkärille hakemaan lähetettä aborttiin jos olisin idiootti ja jättäisin ehkäisemättä ja tulisin raskaaksi. Kyllä jokainen nykyään tietää, ettei imetys ole mikään ehkäisykeino.
Halusimme toisen pienellä ikäerolla, mutta ei sentään samana vuonna. Sen vuoksi käytimme alusta asti kondomia, vaikka täysimetinkin eikä kuukautisia ollut. Kuukautisethan vain kertovat, että kas, ovuloin kaksi viikkoa sitten eli silloin olisi voinut tulla raskaaksi.
Jätimme ehkäisyn pois ehkä noin puolen vuoden jälkeen. Imetin 14 kk, lopetin, kuukautisia ei kuulunut. Tein testin, olin raskaana. Siis ilman niitä kuukautisia. Onneksi raskaus oli meidän kohdallamme toivottu, joten ei tarvinnut liittyä siihen suureen pikkulasten äitien joukkoon, jotka päätyvät aborttiin.
Kyllä jokainen nykyään tietää, ettei imetys ole mikään ehkäisykeino.
On se tosiasiassa mm. kondomia tehokkaampi, mikäli sisäistää menetelmän rajoitukset.
Sitaatti:
Imettäminen itsessään antaa noin 98 % suojan uudelta raskaudelta, mikäli kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
synnytyksestä on enintään kuusi kuukautta ja
kuukautiset eivät ole alkaneet synnytyksen jälkeen ja
äiti täysimettää, ts. lapsi ei saa ollenkaan lisäravintoa.
6vk eli se aika kun ei harrastettu seksiä. Heti ekassa yhdynnässä käytettiin ehkäisyä.
Et ilmeisesti ole tietoinen että eniten abortteja tehdään naisille joiden edellisestä synnytyksestä on alle 6kk. Eli on luotettu imetyksen ehkäisevään vaikutukseen, joka sitten ei ole toiminutkaan. Itse olen tavannut naisen jonka vauva oli paria päivää vaikke 2kk vanha ja nainen oli jo uudestaan raskaana.
6vk eli se aika kun ei harrastettu seksiä. Heti ekassa yhdynnässä käytettiin ehkäisyä.
Et ilmeisesti ole tietoinen että eniten abortteja tehdään naisille joiden edellisestä synnytyksestä on alle 6kk. Eli on luotettu imetyksen ehkäisevään vaikutukseen, joka sitten ei ole toiminutkaan. Itse olen tavannut naisen jonka vauva oli paria päivää vaikke 2kk vanha ja nainen oli jo uudestaan raskaana.
En olekaan siitä tietoinen muuten kuin tästä ketjusta lukemani perusteella enkä ehdi tilastoja nyt etsiskellä (olen kuitenkin kohtelias ja oletan, että sellaiseen viittaat). Olisi kiinnostavaa tietää, onko näissä tapauksissa ollut taukoja imetyksessä tai luotettu imetykseen myös kuukautisten alun jälkeen.
Tutkimukset nyt vain tukevat sitä, että *keskeytymätön imetys* on *rajallisen ajan sisällä synnytyksestä* tehokkaampaa ehkäisyä kuin moni muu menetelmä.
Olisi kiinnostavaa tietää, onko näissä tapauksissa ollut taukoja imetyksessä tai luotettu imetykseen myös kuukautisten alun jälkeen.
Eli myönnät, että vaikka imettää, pitää ottaa ehkäisy käyttöön, jos kuukautiset alkaa? Entäs jos se raskaus osuukin siihen ovulaatioon, josta nuo kuukautiset alkavat? Siinä tapauksessa noita kuukautisia ei tule.
Eli ei imetys ole ehkäisykeino! Tätä meille toitotettiin useaan otteeseen perhevalmennuksissa. Luulisi, että neuvolassa tietävät tämän asian!
Kukaanhan ei tiedä miten juuri sinun kohdallasi on, ja hormonitoimintasi VOI olla toisenlainen tällä kertaa kuin edellisillä kerroilla, vaikka se onkin tietysti epätodennäköistä.
Imetyksen ehkäisyteho on TILASTOLLISESTI 98 % (eli samaa luokkaa kuin kondomilla) niin kauan kuin kuukautiset eivät ole alkaneet, vauva on täysimetyksessä (eikä käytä tuttia), ja alle puolivuotias. Lisäisin tähän vielä että imetyksessä ei saa olla yli 6 tunnin taukoja.
Uskaltaisin luottaa tähän tehoon näillä spekseillä jos raskaus ei olisi AIVAN katastrofi.
Koska meidän perheessämme raskaus heti edellisen vauvamme jälkeen olisi ollut katastrofi (olen sterilisaatioon menossa, lapsiluku on todellakin täynnä), ehkäisimme heti alusta asti. Ja ehkä se on hyvä: tämä vauva oli erilainen imijä kuin aiemmat (harvemmin, lyhyemmin) ja kuukautiset alkoivat jo 2,5 kk synnytyksen jälkeen. Aiempien lasten kohdalla myöhemmin.
Lisään vielä, että silloin kun imettää runsaasti, niin ilmeisesti on varsin tavallista, että kuukautiskierto käynnistyy ENNEN kuin ovulaatiota alkaa tapahtua. Tulee siis usein moniakin kiertoja ilman ovulaatiota. Siksi todennäköisyys tulla raskaaksi ennen kuin kuukautiset ovat alkaneet on pienempi kuin jos ei imettäisi, vaikka kuukautiset olisivatkin kohta alkamassa.
Hormonaalinen kuukausittainen kiertohan on koko ajan olemassa, jopa raskauden aikana. Imetysaikana, heti synnytyksen jälkeen, hormonitasot ovat vain sen verran toisenlaiset että eivät "riitä" käynnistämään ovulaatiota / menstruaatiota. Jossain vaiheessa sitten alkavat riittää.
Kyllä jokainen nykyään tietää, ettei imetys ole mikään ehkäisykeino.
On se tosiasiassa mm. kondomia tehokkaampi, mikäli sisäistää menetelmän rajoitukset.
Sitaatti:
Imettäminen itsessään antaa noin 98 % suojan uudelta raskaudelta, mikäli kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
synnytyksestä on enintään kuusi kuukautta ja
kuukautiset eivät ole alkaneet synnytyksen jälkeen ja
äiti täysimettää, ts. lapsi ei saa ollenkaan lisäravintoa.
Lähde: <a href="http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=1227669" alt="http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=1227669">http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=1227669</a>
menee sitä aborttilähetettä hakemaan. Lisäisin kuitenkin sen imetyksen lisäksi kondomin, sitä kun ei tosiaan koskaan tiedä että milloin se eka ovulaatio tapahtuu. Melkoista tuuripeliä, en suosittele kenellekään.
Että muka imetys suojaa raskaudelta? Luulin, että nämä uskomukset ovat isoäidinaikaisia, mutta ei! Vielä elossa! :O