Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään linjoilla enää?Pelottaa,lapsellani 3v diabetes??

Vierailija
21.11.2011 |

eli pojallani on kuivaksi oppiminen menossa. aiemmin vahinkoja sattui ehkä pari päivässä.

nyt meno on ollut ihan holtitonta. saattaa tulla kolmet pissit tunnin sisällä. esim. pojalla tuli pissi housuun kesken leikin, ja kohta taas puolen tunnin kuluttua lorotti ison lammikon lattialle.

toissayönä lapsi heräsi yöllä "riehumaan" jotain. itki, haki mukinsa ja tuli hortoilemaan makuuhuoneeseen. annoin vettä, joi, nukahti. sänky oli mennyt pissiin, yövaipasta tuli läpi.

tänä yönä lapsi nukahti klo 21 ja klo 22 alkoi ihmeellinen raivokohtaus. taas tuli pissit läpi. lapsi huusi "ei ei" ja tuntui ettei saa kontaktia. sitten pyysi vettä ja joi puolitoista mukia kerralla. nukahti.

heti aamulla klo 8 menen terveyskeskukseen. onko pojallani diabetes? mieheni sanoi että on hätävarjelun liioittelua ja turhaa lietsomista pelätä sitä ja että nyt ei heti viedä poikaa minnekään vaan odotetaan aamuun.

mua ahdistaa ja pelottaa että mikä pojalla on. on ollut tavallista kiukkuisempi. oireita on tullut eniten siis ihan tässä parin päivän sisällä, vielä n. 3pv sitten en todellakaan huomannut mitään noin radikaalia, huolestuttavaa. siis tokihan poika on juonut janoonsa mutta ei se tuollaista ole ollut, ja se pissamäärä!

en saa unta ja mietin että mitä ihmettä nyt tekisin. olenko voinut aiheuttaa diabeteksen kun söin loppuraskaudessa joulun alla paljon suklaata??

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetespiireissä tuttuakin tutumpaa tuo tarina, että aika annetaan viikonkin päähän, kun diagnoosi selviäisi yhdellä pienellä verinäytteen otolla : (

Vierailija
2/162 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI ELÄMÄ! HAppomyrkystys ei tapahdu diabeteksen puhkeamisesta 6-12 tunnissa.. Jopa pitkään diabetestä sairastaneet eivät saa sitä muutakuin pitkän hoitamattomuuden jälkeen jolloin jo kroppa on ilmoittanut että kaikki ei ole kohdallaan.. Ja tosiaankin moni lääkärinkin lapsi menee tajuttomana sairaalaan kun niillä on diabetes puhjennut. Oma tyttöni sai daibetteksen 6 vuotiaana, mittasimme sokerin hänen isänsä mittarilla kun oli jo viikkoja oireillut.. mutta ei osattu aavistaa että olisi diabetes. Siitä suoraan päivystykseen.. samaan aikaan paikalle tuli tyttö joka oli ollut heikkona mutta ei menettänyt tajuaan ja tajuttu että diabetes.. Ota yhteyttä lähinpään lastenpoliklinikkaan siellä on diabetes hoitaja joka osaa neuvoa asiassa..KAikkea hyvää AP.. tuskin mitään hengenvaarallista..

Tai pikemminkin niin, että lapsella, jolla diabetes on viimein puhjennut (pitkän prosessin jälkeen) niin oireiden ilmenemisestä (jano, pissaaminen, kiukkuisuus, hengityksen haju) ei mene välttämättä kuin jopa 6-12 h happomyrkytyksen muodostumiseen! Meille on sanottu, että oireiden ilmetessä haiman insuliinintuontanto on jo käytännössä kaputt. Kiire on siinä vaiheessa. Ap:n lapsen oireet ovat sitä paitsi varsin rajut.

että diabeteksen alkamishetkestä ketoasidoosi olisi jo 12h päästä - ellei nyt joku poikkeuksellinen syy, joloin haima lopettaisi toimintansa 100%:sti NYT (ja näin ei normaalisti tapahdu kun diabetes puhkeaa, vaikka nopeasti 1-tyyppi puhkeaakin).

Lue vaikka täältä, kansantajuisesti kirjoitettua asiaa. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päin sai ajan reilu viikon päähän diabetesepäilystä pari vuotta sitten. En siinä älynnyt muutakaan aikaa hommata, vaan odotettiin tuo pari viikkoa. Lapsella diabetes puhkesi hitaasti muutaman? kuukauden kuluessa ja oli onneksi hyväkuntoinen tilanteeseen nähden kun hoitoon pääsi.

Vierailija
4/162 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun teksti loppuu tuskin hengenvaarallista..

Vierailija
5/162 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan väärin toimittu. Noilla oireilla olisi heti pitänyt laittaa lähete labraan/ohjata hoitajalle näytteenottoon. Kun lapsella on vähänkään mahdollista, että voisi olla diabetes, on toimittava nopeasti. MIeluummin turhaan, kuin jätetään toimimatta. Tai olisi edes konsultoinut lääkäriä.

Terv. terveysaseman th

Vierailija
6/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhottuisit ja huomenna sitten ottaisitte pissasta stixit, ainakin sinä saisit rauhan. En ole kuullut että äidin syömästä joulusuklaasta saisi diabeteksen. Aika monella lapsella se olisi, kaikilla, joita on odotettu joulun aikaan.

Vierailija
7/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä nyt diabetes olisi, niin ei sinun aiheuttamasi. Ihan flunssantulokin voi aiheuttaa pissailua pikkulapsilla. Toki lääkäriin kannattaa viedä, mutta aamulla ehtii. Toivottavasti ei mitään vakavaa. Rauhallista yötä.

Vierailija
8/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet kuulostavat huolestuttavilta. En halua pelästyttää, mutta olet mielestäni syystä huolissasi. Pääasia että olette menossa ja saatte hoitoa heti jos on tarvis. Olen tosi pahoillani, kun tiedän että hermostutan ihan ventovieraan ihmisen, mutta vaarallinen happomyrkytys voi kehittyä nopeastikin, joten itse varmaan valvoisin tämän yön tai laittaisin kellon herättämään tunnin parin välein jos meinaan nukahtaa. Olemme diabetestutkimuksessa mukana, sillä lapsellamme on kohonnut geneettinen riski sairastua ykköstyypin diabetekseen, ja tarkkailen noita oireita aina hermona. Tutkimuksessa ei ole otettu kantaa raskauden ajan ruokavalioon noin suoraviivaisesti, joten älä syyllistä itseäsi jostain suklaan syömisestä. Toivotaan että on väärä hälytys!!! tsemppiä, uskon että pelottaa kovasti.

Vierailija
9/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-tyypin diabetes EI tule sokerinsyönnistä, vaan on ihan toinen tauti kuin aikuistyypin, eli 2-tyypin diabetes. Sinun suklaansyöntisi ei voi aiheuttaa lapsellesi mitään oireita.

Toisaalta tuo lapsesi käytös kuullostaa aika normilta 3-vuotiaan pojan meiningiltä. Yöraivarit on ihan normaaleja lapsilla ja samaten, että ensin ollaan kuivia, ja sitten ei ollakkaan.

Vierailija
10/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen syönyt joka raskaudessa kilokaupalla suklaata. en usko että se tulee tuollaisesta. ole ihan rauhallinen nyt vaan. tuohan on helppo testata! pieni pistos vaan sormeen.

Vierailija
11/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

D1:n puhkeamisesta. Vie heti aamulla aamupalan jonnekin, missä otetaan verensokeritesti. Älä usko, jos sun vaan käsketään seurailla. Itse olen ykkönen, ja tiedän omakohtaisesti, että lapset ovat usein henkihieverissä, kun diagnoosi vihdoin saadaan. Tajuttomuus tulee lopulta nopeasti, ja silloin ollaan kuoleman kanssa kilpajuoksusilla.

Itse mittaan omalta lapselta verensokerin omilla vehkeillä kerran kuussa ja aina, kun joku vähän tuntuu oudolta. Eikä onneksi meillä, vielä. Rankkaa on, jos tauti tulee. Mikään ei ole ihan samalla tavalla koskaan enää.

Vierailija
12/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotteet (en muista milloin edellinen pistettiin, olikohan 1,5v neuvolassa). Sikapiikin sai 1-vuotiaana. Ei muita rokotuksia.

Pelkään tuota happomyrkytystä (?) ja olen käynyt katsomassa poikaa.

Ahdistaa vielä se suklaan syöminen, mä viimeiset pari kuukautta herkuttelin aika usein ja etenkin ennen laskettua aikaa kun oli joulu, niin söin suklaakonvehteja aika reilusti. Tulee vaan mieleen, että entäpä jos näillä on sitten yhteys :( . Mutta sille nyt en enää voi mitään, mutta ahdistaa toki kun mietin että olen itse mahdollisen sairauden aiheuttanut syömällä suklaata... :( . Muistan vaan kun mies silloin sanoi: TAASKO sä syöt suklaata, eikös toi oo aika epäterveellistä.. ja nyt jos pojalla on diabetes, niin mieskin varmaan ajattelee, että aiheutin sen syömällä herkkuja ...

Pelottaa mitä tästä nyt seuraa ja mitä huomenna selviää, ja mitä tapahtuu.

Tiedän että tämä ei ole ihan normaalia, siis nuo pissamäärät ja juomiset, jostainhan se johtuu. Myös ruuan yhteydessä poika juo 2-3 mukia nestettä ja sitten vielä nuo yöjuomiset, pissaamiset ja jotenkin kummallinen, kiukkuinen käytös :(

Vierailija
13/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pissailee valtavasti, on kyseessä miltei varmasti d1. Lapselle on sitä parempi, mitä aikaisemmin insuliini aloitetaan, joten heti aamulla verikokeisiin.

Vierailija
14/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedetä. Sun suklaan syönti ei sitä kumminkaan aiheuta. Kokoa itsesi rationaaliseen kuntoon, sillä nyt sun energia tarvitaan aivan muuhun kuin aiheettomaan itsensäsyyttelyyn.

Vierailija
15/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa kun saa jotain "kontaktia" muihin jotka tietääkin asiasta ehkä jotakin.

Mietin tässä että minulla eikä miehellä ole sitä ykköstyypin diabetesta ollenkaan suvussa. Siis ei KELLÄÄN. Mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa ja addisonin tautia on useammalla miehen puolella. mutta ne ei kai liity diabetekseen?

Tuntuu vaan järkyttävältä että mikäli tämä aavistus sairaudesta on sitten totta, niin kaikkihan muuttuu ihan täysin, koko eläminen lapsen kanssa pitää opetella jotenkin uudestaan sairauden kannalta.

Meillä on pojan lisäksi vielä vauva, joka herää paljon öisin ja on aika vaativa tapaus, joten tuntuu jotenkin uskomattomalta että tällainenko pommi tähän nyt tuli...

mutta onneksi diabetekseen on hoitoa, joka auttaa.

Vierailija
16/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoimmuuniperäistä, on vahvassa yhteydessä D1:een, joka siis on myös autoimmuunisairaus. Kyse on vain siitä, mihin auroimmuunireaktio iskee. Ja kyllä niitä on, sukunsa ainoita ykkösiä. Koko ajan enemmän vaan. Lasten 1-diabetes yleistyy nopeasti, eli ympäristötekijöissä on ollut joku asiaan vaikuttava kattava muutos.

Vierailija
17/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä äitinä tekee, tuntee syyllisyyttä asioista, joille ei mitään voi. Mä syytän salaa itseäni siitä, että lapsellani on geneettinen alttius sairastua. Ihan järjetöntä. Tällä hetkellä tutkimusten mukaan enterovirukset ovat erittäin todennäköinen laukaiseva tekijä lapsilla, joilla on geneettinen taipumus sairastua diabetekseen. Myös varhaista lehmänmaitoaltistusta pidetään mahdollisena syynä. Mutta nämä on yhdentekeviä asioita - joka tapauksessa mahdollinen sairastuminen ei ole sinun syysi sen enempää kuin vaikka miehesi. Toivotaan että aamulla asia selviää parhain päin. Ja tosiaan, ÄLÄ lähde ennen kuin verikoe on otettu, jos jostain syystä yrittävät mitätöidä huolesi (mitä en usko).

T. diabetestutkimukseen lapsensa kanssa osallistuva

Vierailija
18/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä äitinä tekee, tuntee syyllisyyttä asioista, joille ei mitään voi. Mä syytän salaa itseäni siitä, että lapsellani on geneettinen alttius sairastua. Ihan järjetöntä. Tällä hetkellä tutkimusten mukaan enterovirukset ovat erittäin todennäköinen laukaiseva tekijä lapsilla, joilla on geneettinen taipumus sairastua diabetekseen. Myös varhaista lehmänmaitoaltistusta pidetään mahdollisena syynä. Mutta nämä on yhdentekeviä asioita - joka tapauksessa mahdollinen sairastuminen ei ole sinun syysi sen enempää kuin vaikka miehesi. Toivotaan että aamulla asia selviää parhain päin. Ja tosiaan, ÄLÄ lähde ennen kuin verikoe on otettu, jos jostain syystä yrittävät mitätöidä huolesi (mitä en usko).

T. diabetestutkimukseen lapsensa kanssa osallistuva

Vierailija
19/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen alttius on varman suurella joukolla suomalaisia. Laukaiseva tekijä sitten "aktivoi" tämän alttiuden. Ja enterovirukset ja lehmänmaito ovat vain osa kuviota. Kyllä niitä molempia on ollut olemassa jo silloin, kun sairastumisia oli paljon vähemmän.

Vierailija
20/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, muistan kuinka ehkä n. 1-2kk heräsin yöllä n. 4 sellaiseen järkyttävään vessahätään ja kun olin aina käynnyt vessassa niin litra vettä päälle...

onko pojan suu semmoinen ihan tahmeankuiva? niinkun vähän alkoholinen makea haju hengityksessa? onko ollut viime päivinä väsynyt?

itse nukuin varsinkin loppuvaiheessa heti kun pääsin koulusta kotiin, ja nukuin sinne seuraavan aamuun...

mutta heti huomen aamuna verikokeisiin vaan niin eiköhän tämäkin selviä!

ja voin muuten kertoa että olen sukuni ensimmäinen diabeetikko ja meidän äiti jopa vältteli makeaa niin ei kyllä suklaan syönnistä johdu :) esimerkiksi joku isoisoisomummo tai joku on sairastanut diabeteksen ja sitten vaan hypännyt sukupolvien yli...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi