Suomalaiset ylenkatsoo aika usein suomalaisia ruokia
mutten ole maailmalla asuessani törmännyt keneekään joka ylenkatsoisi oman maansa ruokakuttuuria ja söisi vain jotain hänelle eksoottista. Vaikkapa meksikolainen pistelisi karjalanpiirakkaa ja kaalilaatikkoa muita nenänvartta pitkin katsellen.
Miksi suomalaisilla on sellainen vaikeus hyväksyä oma kulttuuritaustansa ja hinku ihannoida "muualta tullutta" ja sen muun on oltava tosi kaukana, ennen kuin siitä tulee tavoiteltavaa? Esim. lomakohteista Thaimaa ja Karibia on ausseille/jenkeille se halpis lähikohde, eurooppalaisten Mallorca tai Bulgaria.
Kommentit (49)
Suomalaisia käsketään nytkin joukkohäpeämään rasismia
Hakkaraisia sun muita rääväsuita eduskunnassa, ihan kuin tyhmyys olisi nyt trendi Suomessa.
menee nyt vähän vierestä...
mutta vähän jännempi juttu että karjalanpiirakat on niin kovin kotimainen perinnejuttu vaikka tavallisestihan niissä on riisipuuroa.. tosi suomalaista joo..
ja tiedän kyllä että perunapiirakoitakin on olemassa mutta mun mielestä kun puhutaan karjalanpiirakoista niin ne on just näitä riisipuuroversioita.
Ohrasta ne ennen riisiä tehtiin.
alemmuuden tunne koskee kaikkea suomalaisuutta. Suomalaiset eivät osaa eivätkä kelpaa. Kaikkea peilataan sen kautta, mitä ne taas meistä ulkomaillakin ajattelee.
Sairasta, mutta niin totta.
alemmuuden tunne koskee kaikkea suomalaisuutta. Suomalaiset eivät osaa eivätkä kelpaa. Kaikkea peilataan sen kautta, mitä ne taas meistä ulkomaillakin ajattelee.
Sairasta, mutta niin totta.
MInkä ikäisiä ovat aloittaja ja tuon kirjoittaja?
Minä olen ehkä eräänlainen 'perusjuntti', mutta en ole koskaan hävennyt suomalaisuutta, ja arvostan suuresti suomalaista ruokaa.
Olen kuvitellut tuon ulkomaalaisuuden ihannoinnin liittyvän vanhempiin ikäluokkiin, vaikka itsellänikin on ikää jo 50+.
Takavuosina varsinkin vanhemmat ihmiset pitivät jotenkin itsestään selvänä, että 'siellä jossakin' eli etelässä, kaupungissa tai ulkomailla on joku Satumaa, jossa kaikki on paremmin.
Ei kuitenkaan päde minun ikäisiini, mutta ehkä sitten taas nuoremmilla on sama ongelma kuin meidän vanhemmilla muinoin.
Suomalaiset ruuat aika paljon ovat. Loput kunnolliset ruokalajit, joita täälläkin osa on suomalaisina listannut on alunperin ruotsalaisia kuten esim. lihapullat ja janssoninkiusaus.
Arvelen kyllä, että joidenkin maiden ruokakulttuurin juttuja on vain kehitetty pitemmälle kuin suomalaisen ruokakulttuurin juttuja. Eivätkä suomalaiset tätä oikein hahmota. Miksi vaikkapa mozzarella on hienoa, mutta leipäjuusto ei?:)
Mielestäni syy ei ole siinä, että on myös tylsiä ja pahojakin perinneruokia, niitä on muissakin maissa eivätkä kaikki haggis-tyyppiset herkut muuallakaan maailmassa ole nostettuna edustamaan jonkun tietyn maan ruokakulttuuria. Miksi pitäisi ajatella, että klimppisoppa edustaa suomalaista ruokaa?:)
Mutta: toki sellaisissa maissa, joissa on ollut kuninkaita ja hovi on varmasti vaikuttanut ruokakulttuurin kehittymiseen joissain maissa. Ja siten Suomessa ei ole ollut tarvetta kehittää hienoja herkkuja, jotka ovat "vain kuninkaille sopivia".
Suomalaiset ruuat aika paljon ovat. Loput kunnolliset ruokalajit, joita täälläkin osa on suomalaisina listannut on alunperin ruotsalaisia kuten esim. lihapullat ja janssoninkiusaus.
vuosina 1150-1809. Tuona aikana syntyneet ruokaperinteet ja ruokalajit ovat joka tapauksessa "ruotsalaista". Ei silloin ollut Suomea.
Katainen nimenomaan arvostaa yksityiselämässään ja valinnoissaan suomalaisia perinteitä ja perinneruokia.