Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole anopilla enää asiaa lastenvahdiksi, jätti meidän 8kk pojan yksin nukkumaan ja lähti kauppaan

Vierailija
19.11.2011 |

Meillä oli miehen kanssa eilen 3v hääpäivä ja lähdimme illallisen kautta hotelliin yöksi. Anoppi oli hoitamassa meidän 8kk ikäistä poikaamme. Anoppi polttaa ja juokin joskus melko rankalla kädellä, mutta ei lasten edessä.

Anoppi sitten tänään aamulla tokaisi, että oli mennyt yö hienosti pojan kanssa. Samaan lauseeseen kertoi, että lähti pojan nukahdettua käymään nopeasti kaupassa ostamassa tupakkaa ja yhden siiderin. Meiltä on lähikauppaan edes takaisin matka puoli tuntia. Eihän se paljoa ole, mutta sinäkin aikana olisi voinut käydä mitä vain... Tupakat olisi voinut ostaa ennen meille tuloa. Eikä se yksi toisaalta mitään haittaa, kun meillä viettää 'yksin' iltaa. Silti ajatus siitä, ettei pojalla ollut puoleen tuntiin täällä KETÄÄN.. Mahdanko ylireagoida?En halua anoppia toista kertaa meille lapsenvahdiksi.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän lisäksi, että harvassa perheessä harjoitellaan "miten pelastaudun tulipalon sattuessa".

t: 36

Vierailija
42/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista, epäilisi suuresti miehesi ammattitaitoa. Lisäksi ymmärtänet, että asunnossa on paljon laitteita, jotka ovat 24/7 päällä ja kuinka moni lopulta sammuttaa täysin tietokoneet, tv:t jne - kun pelkkä valmiustila ei riitä.

Eihän kyse olekaan siitä, että jatkuvasti ja kokoajan sähkölaitteet syttyvät palamaan (tosin isompien kaupunkien palolaitokset saavat näitä hälyjä päivittäin), tämä riski tulisi vain tiedostaa jos lähtee sinne lähikauppaan ja on 10min poissa kun lapset nukkuvat. Jos sinä aikana sähkölaite syttyy niin on hyvin mahdollista, että lasten pelastaminen on myöhäistä. Ainakin jokaisen, joka jättää lapset yksin, tulisi tämä mahdollisuus tiedostaa - jos siitä huolimatta kokee voivansa jättää lapset yksin niin sitten itse elää sen asian kanssa. Mutta tietämättömyyden takia olisi hölmöä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehjät sähkölaitteet syttyisivät palamaan, niin täällähän roihuisi tulipalo koko ajan : ) Lamput tuosta noin vaan syttyisi, ja tietokone ja imuri ja pesukone, fööni ja mitä näitä nyt onkaan.

Mun mies ei ole palomies, se on poliisi.

mielenkiintoista, epäilisi suuresti miehesi ammattitaitoa. Lisäksi ymmärtänet, että asunnossa on paljon laitteita, jotka ovat 24/7 päällä ja kuinka moni lopulta sammuttaa täysin tietokoneet, tv:t jne - kun pelkkä valmiustila ei riitä.

Ainakin jokaisen, joka jättää lapset yksin, tulisi tämä mahdollisuus tiedostaa - jos siitä huolimatta kokee voivansa jättää lapset yksin niin sitten itse elää sen asian kanssa. Mutta tietämättömyyden takia olisi hölmöä...

Vierailija
45/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kyse olekaan siitä, että jatkuvasti ja kokoajan sähkölaitteet syttyvät palamaan (tosin isompien kaupunkien palolaitokset saavat näitä hälyjä päivittäin), tämä riski tulisi vain tiedostaa jos lähtee sinne lähikauppaan ja on 10min poissa kun lapset nukkuvat. Jos sinä aikana sähkölaite syttyy niin on hyvin mahdollista, että lasten pelastaminen on myöhäistä. Ainakin jokaisen, joka jättää lapset yksin, tulisi tämä mahdollisuus tiedostaa - jos siitä huolimatta kokee voivansa jättää lapset yksin niin sitten itse elää sen asian kanssa. Mutta tietämättömyyden takia olisi hölmöä...

syttyy

Mutta ei uusia ja pois päältä olevia. Mutta laitteesta tullut palo on kuulemma pieni eikä sytytä mitään ympärillä olevaa. Aiheuttaa vain pientä käryä. Miksi pitää tällaista joukkohysteriaa täällä lietsoa?

Mieheni on töissä palomiehenä helsingissä ja sanoo tuossa vieressä, että sellaisia paloja EI TODELLAKAAN ole päivittäin. Miksi kirjoitat faktana asioita jotka eivät ole totta?

Vierailija
46/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista, epäilisi suuresti miehesi ammattitaitoa. Lisäksi ymmärtänet, että asunnossa on paljon laitteita, jotka ovat 24/7 päällä ja kuinka moni lopulta sammuttaa täysin tietokoneet, tv:t jne - kun pelkkä valmiustila ei riitä. Eihän kyse olekaan siitä, että jatkuvasti ja kokoajan sähkölaitteet syttyvät palamaan (tosin isompien kaupunkien palolaitokset saavat näitä hälyjä päivittäin), tämä riski tulisi vain tiedostaa jos lähtee sinne lähikauppaan ja on 10min poissa kun lapset nukkuvat. Jos sinä aikana sähkölaite syttyy niin on hyvin mahdollista, että lasten pelastaminen on myöhäistä. Ainakin jokaisen, joka jättää lapset yksin, tulisi tämä mahdollisuus tiedostaa - jos siitä huolimatta kokee voivansa jättää lapset yksin niin sitten itse elää sen asian kanssa. Mutta tietämättömyyden takia olisi hölmöä...

syttyy Mutta ei uusia ja pois päältä olevia. Mutta laitteesta tullut palo on kuulemma pieni eikä sytytä mitään ympärillä olevaa. Aiheuttaa vain pientä käryä. Miksi pitää tällaista joukkohysteriaa täällä lietsoa? Mieheni on töissä palomiehenä helsingissä ja sanoo tuossa vieressä, että sellaisia paloja EI TODELLAKAAN ole päivittäin. Miksi kirjoitat faktana asioita jotka eivät ole totta?

pieni vinkki: katsopa esim. muutama tukesin video.. Pieni käry? Ei sytytä mitään ympärillä olevaa? Miksi ihmeessä haluat antaa täällä väärää informaatiota?

Kyse ei ole mistään joukkohysteriasta vaan siitä, että asiantuntijoidenkin mukaan yllättävän moni ei tiedä, että sähkölaitepalot ovat yleisin huoneistopalojen syy ja niitä todellakin syttyy päivittäin.

Jo ihan googlella löytää tietoa siitäkin, että jopa sammutettu sähkölaite saattaa syttyä - on harvnaista, mutta ei mahdotonta.

Uusi sähkölaite voi syttyä siinä kuin vanhakin.

Faktoja ei kannata kieltää, varsinkin kun ne helposti todennettavissa ihan netinkin kautta :)

Ja kuten kaikki varmaan ymmärtää, anonyymina on helppo väittää "olen se ja se asiantuntija/ mieheni tuossa vieressä on alan ihmisiä" jne - paljon luotettavampaa on kuitenkin etsiä se tieto itse, muutamalla googlauksella löytää paljon faktaa ihan luotettavista lähteistä.

Vierailija
47/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapailen kokonaista palolaitosta ja pojat tässä vieressä yhtenä kuorona vakuuttavat, että voipas sähkölaitteet syttyä ja polttaa koko talon nopeastikin. Lisäksi myrkkykaasut tainnuttaa nopeasti.

Itse äitinä vakuutan, ettei 1-vuotias aina pääse pinnasängystä mihinkään, vaikka palolaitoksen uroot ovat sille pelastautumissuunnitelman tehneetkin ja se on jääkaapin oveen liimattu!

Nih!

Vierailija
48/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sähköpaloja ole edes olemassa. Ei sähkölaitteet syty, noi linkit on väärennetty vaan. Ettäs tiedätte.

Vierailija
49/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitien käydä kaupassa kun lapset nukkuivat päiväunia. Äitini ensimmäinen muisikuva on kun hän seisoo pinnasängyssä ja itkee kun äiti on poissa. Isoäitini mielestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä - joskus oli kaupassa käytävä ja silloin oli lastenvaunujen kanssa niin vaivalloista kaupassa. Mitenköhän olisi äidin käynyt jos isoäiti olisi jäänyt auton alle kun isoisä oli silloin rintamalla.

Anoppinikin jätti nuoremmat pojat kotiin (vauva ja 3-vuotias) kun vei mieheni kerhoon noin 1,5 matkan .

Miten ap miehesi reagoi tapahtuneeseen?

Vierailija
50/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juopolle akalle lasta hoitoon.

Vierailija
51/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen että alun perinkin jätit noin pienen paitsi hoitoon myös noin epäluotettavalle tupakoitsijajuopolle.

Vierailija
52/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun äitini meni töihin, kun olin 3 v. Veljet oli 4 ja 5v. Oltiin sitten keskenämme päivittäin tollaset 10 tuntia. Kyselin joskus äidiltä, miten se pystyi meidän kanssa menemään kauppaan tai neuvolaan tms. kun oltiin pieniä. Äitini kertoi, ettei tietenkään voinut ottaa kaikkia mukaan. Neuvolaan lähti se, jonka neuvola käynti oli, toiset odottivat kotona. Ja kauppaan hän meni mieluiten ilman lapsia. Kyllähän vauva pinnasängyssä pysyy ja ulko-oven lukkoa me ei saatu auki vielä 5-vuotiainakaan.

Muutaman kerran toki joku meistä löytyi talon katolta tai kolmen kilsan päästä koulun tms. pihalta.

Lapseni olikin äidilläni hoidossa vasta pari vuotiaana ja sitä ennen olin keskustellut moneen kertaan, miten nykyaikana lapsia ei jätetä yksin, ja jos jätetään, puhutaan heitteillejätöstä, johon sossu puuttuu aika helposti. Äitini hoitikin kiitettävästi kauppa-asiat ym aina ennen kuin lapsenlapsia saapui kyläilemään.

Vierailija
53/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti juo joka ilta pari-kolme olutta ja polttaa tupakkaa (minä ja mieheni emme) mutta silti hän on mielestäni vastuuntuntoinen. Asumme maantasalla kerrostalossa ja hän käy tupakalla ulkona mutta siihen ei mene kuin 2 minuuttia. Tämä on mielestäni maksimi, minkä leikki-ikäiset voivat olla ilman valvontaa kotona olivat sitten hereillä tai nukkumassa. Tyyliin sama aika, mikä menee, kun käy viemässä roskat ulos.

Ei tulisi mieleenkään sellainen tilanne, että hän uskaltaisi jättää lapset yksin sen takia, että kävisi jossain lähikaupassa rööki- tai kaljaostoksilla vaan pitää huolen siitä, että hänellä on kaikki tarvittava jo siinä vaiheessa, kun jää lastenvahdiksi.

Äitini puutteista huolimatta (tupakka ja olut) hän on luotettava ja ihana isoäiti ja lapsemme rakastavat häntä suunnattomasti. Valitettavasti hän asuu niin kaukana, että näemme vain harvoin.

Vierailija
54/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei sanonut että paloja ei ollenkaan syty sähkölaitteista. Syttyy, mutta ei missään nimessä siinä määrin mitä täällä vouhkattiin. Ei siis pääkaupunkiseudun palomiehellä jokaisena päivänä ja palo ON usein jo sammunut kun palomies menee paikalle (ihan itsekseen) Eli palot eivät useinkaan leimahda hirmuliekkeihin samantein.

Tottakai paloja voi syntyä. Myös meteoriitti voi tippua päähäsi kun kävelet kadulla. Mutta se mahdollisuus on häviävän pieni jos sinulla on uudet sähkölaitteet jotka on sammutettu kun käyt viemässä roskiksen tai lähikaupassa. Tällainen paniikin aiheuttaminen äideille täällä on ihan turhaa ja ennen kaikkea faktana asioiden puhuminen, jotka ei nyt ilmeisemmin sitten pitänyt alkuunsa paikkaansa. Ehkä minä kuitenkin uskon miestäni (helsingin palomiestä) ennemminkin kuin jotain anonyymiä kirjoittajaa täällä saiteilla.

Tottahan toki paloturvallisuus on tärkeää ja kannattaisikin keskittyä ennenkaikkea tuikkuihin jotka kuulemma ovat niitä palon sytyttäjiä parhaimmillaan. Tuikuja ei saisi jättää palamaan kun menee nukkumaan vaan ne pitää aina sammuttaa.

Jokainen saa toimia miten haluaa, mutta me olemme ainakin tehneet kodistamme niin paloturvallisen paikan, että 5-10min kauppareissulla ei mitään hengenvaarallista tulipaloa pääse syttymään. Sähkölaitteet on esimerkiksi sijoitettu kauaksi tekstiileistä ym. Että vaikka se sähkölaite nyt sitten kärähtäsi (mikä on edelleenkin uusien laitteiden kanssa ERITTÄIN epätodennäköistä) niin se palaa siinä sitten itsekseen, eikä sytytä ainakaan 10min aikana vielä vakavasti mitään tuleen.

Tämä on nyt ihan typerä taistelu, sillä jokainen voi itse päättää mitä lastensa kanssa tekee. Minulla on tuuria ja kotona asuu paloturvallisuuden ammattilainen ja meidän koti on turvallinen asua. Lapset on opetettu pakenemaan palavasta talosta (ja ottamaan mukaan myös pienimmät) ja ohjeistettu soittamaan palokunta. Meillä ei ole mitään hätää. Mutta jos jollakulla toisella on vanhoja sähkölaitteita, paljon palavaa materiaalia ympärillä, panikoivat lapset tai jotain muuta, niin ei silloin ehkä kannata niitä lapsia jättää edes roskapussin viennin ajaksi kotiin. Jokainen tavallaan.

Vierailija
55/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräälle sukulaiselle kävi niin, että vei roskikset ja unohti avaimet sisälle, siinä sitten soitettelivat pitkin kyliä vara-avaimen perään ja kotona oli alle 1v vauva pitkänkin ajan..

Kauhea ajatella mitä siinäkin ajassa olisi voinut tapahtua. Juuri nuo mitä aikaisemmin tässä ketjussa olikin jo lueteltu.

Sen takia en IKINÄ jätä lasta yksin niin ettei minulla ole näkö/kuuloyhteyttä lapseen.

Vierailija
56/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 70-luvulla kunnallisessa päivähoidossa, kun äiti meni töihin, ja muutenkin ennen mentiin usein aikaisemmin tarhaan kuin nykyään. Oletko varma että olette todella olleet keskenänne noin pieninä kaiket päivät vuosikausia???

mun äitini meni töihin, kun olin 3 v. Veljet oli 4 ja 5v. Oltiin sitten keskenämme päivittäin tollaset 10 tuntia. Kyselin joskus äidiltä, miten se pystyi meidän kanssa menemään kauppaan tai neuvolaan tms. kun oltiin pieniä. Äitini kertoi, ettei tietenkään voinut ottaa kaikkia mukaan. Neuvolaan lähti se, jonka neuvola käynti oli, toiset odottivat kotona. Ja kauppaan hän meni mieluiten ilman lapsia. Kyllähän vauva pinnasängyssä pysyy ja ulko-oven lukkoa me ei saatu auki vielä 5-vuotiainakaan. Muutaman kerran toki joku meistä löytyi talon katolta tai kolmen kilsan päästä koulun tms. pihalta. Lapseni olikin äidilläni hoidossa vasta pari vuotiaana ja sitä ennen olin keskustellut moneen kertaan, miten nykyaikana lapsia ei jätetä yksin, ja jos jätetään, puhutaan heitteillejätöstä, johon sossu puuttuu aika helposti. Äitini hoitikin kiitettävästi kauppa-asiat ym aina ennen kuin lapsenlapsia saapui kyläilemään.

Vierailija
57/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamus olisi niin pahasti mennyt. Lapsenhoito kelpaisi vasta sitten, kunhan lapsi olisi sen ikäinen, että voisi itse huolehtia itsestään/soittaa minulle jos asiat eivät suju.

Vierailija
58/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakan- ja viinanhimo ajanut jättämään vauvan yksin kotiin. Ja vaaditaanhan tuohon silkkaa typeryyttäkin ja tunne-elämän kylmyyttä.

Minä en antaisi ensinkään tupakanhajuisen ihmisen hoitaa pieniä lapsiani, enkä mielellään isompiakaan. Kammoksun tupakanhajua kuin ruttoa jo raskaanaollessani saatika pienten lasten kanssa. Siihen päälle vielä alkoholiongelma, niin tässähän nähtiin seuraukset. Velvollisuudet unohtuvat kun pitää päästä ostamaan lisää. Ei taida olla sinun anopistasi lastenhoitajaksi.

Vierailija
59/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei sanonut että paloja ei ollenkaan syty sähkölaitteista. Syttyy, mutta ei missään nimessä siinä määrin mitä täällä vouhkattiin. Ei siis pääkaupunkiseudun palomiehellä jokaisena päivänä ja palo ON usein jo sammunut kun palomies menee paikalle (ihan itsekseen) Eli palot eivät useinkaan leimahda hirmuliekkeihin samantein. Tottakai paloja voi syntyä. Myös meteoriitti voi tippua päähäsi kun kävelet kadulla. Mutta se mahdollisuus on häviävän pieni jos sinulla on uudet sähkölaitteet jotka on sammutettu kun käyt viemässä roskiksen tai lähikaupassa. Tällainen paniikin aiheuttaminen äideille täällä on ihan turhaa ja ennen kaikkea faktana asioiden puhuminen, jotka ei nyt ilmeisemmin sitten pitänyt alkuunsa paikkaansa. Ehkä minä kuitenkin uskon miestäni (helsingin palomiestä) ennemminkin kuin jotain anonyymiä kirjoittajaa täällä saiteilla. Tottahan toki paloturvallisuus on tärkeää ja kannattaisikin keskittyä ennenkaikkea tuikkuihin jotka kuulemma ovat niitä palon sytyttäjiä parhaimmillaan. Tuikuja ei saisi jättää palamaan kun menee nukkumaan vaan ne pitää aina sammuttaa. Jokainen saa toimia miten haluaa, mutta me olemme ainakin tehneet kodistamme niin paloturvallisen paikan, että 5-10min kauppareissulla ei mitään hengenvaarallista tulipaloa pääse syttymään. Sähkölaitteet on esimerkiksi sijoitettu kauaksi tekstiileistä ym. Että vaikka se sähkölaite nyt sitten kärähtäsi (mikä on edelleenkin uusien laitteiden kanssa ERITTÄIN epätodennäköistä) niin se palaa siinä sitten itsekseen, eikä sytytä ainakaan 10min aikana vielä vakavasti mitään tuleen. Tämä on nyt ihan typerä taistelu, sillä jokainen voi itse päättää mitä lastensa kanssa tekee. Minulla on tuuria ja kotona asuu paloturvallisuuden ammattilainen ja meidän koti on turvallinen asua. Lapset on opetettu pakenemaan palavasta talosta (ja ottamaan mukaan myös pienimmät) ja ohjeistettu soittamaan palokunta. Meillä ei ole mitään hätää. Mutta jos jollakulla toisella on vanhoja sähkölaitteita, paljon palavaa materiaalia ympärillä, panikoivat lapset tai jotain muuta, niin ei silloin ehkä kannata niitä lapsia jättää edes roskapussin viennin ajaksi kotiin. Jokainen tavallaan.

satun nyt tietämään ihan faktana, että yksikään paloturvallisuuden _ammattilainen_ ei pystyisi väittämään, etteikö 5-10min aikana voisi kotona syttyä hengenvaarallista tulipaloa (saman tiedon kun saa myös maallikko tietoonsa alan kirjallisuudesta tai ala nettisivuilta). Toisekseen vaikka sähkölaitteiden ympärillä ei olisikaan palavia materiaaleja, ovat ne laitteet itsessään usein valmistettu sellaisista materiaaleista, jotka muodostavat hyvin nopeasti runsasta, myrkyllistä savua ja kaasua.

Lienee myös aivan selvää, että vanhoissa sähkölaitteissa on suurempi riski kuin uusissa - mutta sekään ei poista sitä faktaa, että myös uusi sähkölaite voi syttyä.

On todella hienoa, että olette ohjaistaneet lapsenne toimimaan mahdollisen palon osuessa kohdalle. Aikuisina ihmisinä olette varmasti kuitenkin ymmärtäneet, että ihminen (varsinkaan) lapsi ei toimi välttämättä ohjeiden mukaan hädän hetkellä vaan menee paniikkiin ja toimii irrationaalisesti..

Ymmärrän nyt kirjoittajan kovan puolustelun: hän ilmeisesti juuri jättää pienet lapset yksin kotiin kun käy sillä 5-10min kauppareissulla - on tottakai ymmärrettävää, että sinulle tulee tarve puolustautua :) Suurella todennäköisyydellä mitään paloa ei koskaan syty, mutta valitettavasti sähköpalon mahdollisuutta et koskaan voi sulkea täysin pois. Ja siksi otat _tietoisen_ riskin aina kun jätät lapsesi keskenään.

Paloviranomiaset ovat jankanneet näitä asioita niin paljon viime vuosina, että varsinkaan ihan oikean palomiehen vaimo ei voi olla tietämätön asiasta :)

Vierailija
60/65 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei sanonut että paloja ei ollenkaan syty sähkölaitteista. Syttyy, mutta ei missään nimessä siinä määrin mitä täällä vouhkattiin. Ei siis pääkaupunkiseudun palomiehellä jokaisena päivänä ja palo ON usein jo sammunut kun palomies menee paikalle (ihan itsekseen) Eli palot eivät useinkaan leimahda hirmuliekkeihin samantein. Tottakai paloja voi syntyä. Myös meteoriitti voi tippua päähäsi kun kävelet kadulla. Mutta se mahdollisuus on häviävän pieni jos sinulla on uudet sähkölaitteet jotka on sammutettu kun käyt viemässä roskiksen tai lähikaupassa. Tällainen paniikin aiheuttaminen äideille täällä on ihan turhaa ja ennen kaikkea faktana asioiden puhuminen, jotka ei nyt ilmeisemmin sitten pitänyt alkuunsa paikkaansa. Ehkä minä kuitenkin uskon miestäni (helsingin palomiestä) ennemminkin kuin jotain anonyymiä kirjoittajaa täällä saiteilla. Tottahan toki paloturvallisuus on tärkeää ja kannattaisikin keskittyä ennenkaikkea tuikkuihin jotka kuulemma ovat niitä palon sytyttäjiä parhaimmillaan. Tuikuja ei saisi jättää palamaan kun menee nukkumaan vaan ne pitää aina sammuttaa. Jokainen saa toimia miten haluaa, mutta me olemme ainakin tehneet kodistamme niin paloturvallisen paikan, että 5-10min kauppareissulla ei mitään hengenvaarallista tulipaloa pääse syttymään. Sähkölaitteet on esimerkiksi sijoitettu kauaksi tekstiileistä ym. Että vaikka se sähkölaite nyt sitten kärähtäsi (mikä on edelleenkin uusien laitteiden kanssa ERITTÄIN epätodennäköistä) niin se palaa siinä sitten itsekseen, eikä sytytä ainakaan 10min aikana vielä vakavasti mitään tuleen. Tämä on nyt ihan typerä taistelu, sillä jokainen voi itse päättää mitä lastensa kanssa tekee. Minulla on tuuria ja kotona asuu paloturvallisuuden ammattilainen ja meidän koti on turvallinen asua. Lapset on opetettu pakenemaan palavasta talosta (ja ottamaan mukaan myös pienimmät) ja ohjeistettu soittamaan palokunta. Meillä ei ole mitään hätää. Mutta jos jollakulla toisella on vanhoja sähkölaitteita, paljon palavaa materiaalia ympärillä, panikoivat lapset tai jotain muuta, niin ei silloin ehkä kannata niitä lapsia jättää edes roskapussin viennin ajaksi kotiin. Jokainen tavallaan.

satun nyt tietämään ihan faktana, että yksikään paloturvallisuuden _ammattilainen_ ei pystyisi väittämään, etteikö 5-10min aikana voisi kotona syttyä hengenvaarallista tulipaloa (saman tiedon kun saa myös maallikko tietoonsa alan kirjallisuudesta tai ala nettisivuilta). Toisekseen vaikka sähkölaitteiden ympärillä ei olisikaan palavia materiaaleja, ovat ne laitteet itsessään usein valmistettu sellaisista materiaaleista, jotka muodostavat hyvin nopeasti runsasta, myrkyllistä savua ja kaasua.

Lienee myös aivan selvää, että vanhoissa sähkölaitteissa on suurempi riski kuin uusissa - mutta sekään ei poista sitä faktaa, että myös uusi sähkölaite voi syttyä.

On todella hienoa, että olette ohjaistaneet lapsenne toimimaan mahdollisen palon osuessa kohdalle. Aikuisina ihmisinä olette varmasti kuitenkin ymmärtäneet, että ihminen (varsinkaan) lapsi ei toimi välttämättä ohjeiden mukaan hädän hetkellä vaan menee paniikkiin ja toimii irrationaalisesti..

Ymmärrän nyt kirjoittajan kovan puolustelun: hän ilmeisesti juuri jättää pienet lapset yksin kotiin kun käy sillä 5-10min kauppareissulla - on tottakai ymmärrettävää, että sinulle tulee tarve puolustautua :) Suurella todennäköisyydellä mitään paloa ei koskaan syty, mutta valitettavasti sähköpalon mahdollisuutta et koskaan voi sulkea täysin pois. Ja siksi otat _tietoisen_ riskin aina kun jätät lapsesi keskenään.

Paloviranomiaset ovat jankanneet näitä asioita niin paljon viime vuosina, että varsinkaan ihan oikean palomiehen vaimo ei voi olla tietämätön asiasta :)

en nyt jaksa tästä enää vängätä kassasi. Mutta mietippä hetki, että MIKSI valehtelisin täällä mieheni olevan palomies jakertoisin valheellisia tietoja ihmisille? Varsinkin kun kantani on nyt hieman rennonpi kuin sinun. En tietenkään voisi tehdä niin, että ilman oikeaa tietoa kehottaisin ihmisiä olemaan vähemmän peloissaan. Sehän olisi ihan sairasta!

Mutta tosiaan olen minäkin jättänyt lapseni kotiin kun olen vienyt roskiksen tai käynyt naapurissa viemässä jonkun tavaran. Kauppaan meillä on sen verran matkaa, että sitä en ole tehnyt, mutta voisin jos kauppa olisi vieressä. Sillä tunnistan todelliset riskit. Me lennämme lentokoneella vaikka se voi tippua, me ajamme autolla vaikka voi tulla kolari ja me käymme nopeasti ulkona vaikka lapset nukkuvat sisällä, koska riksi on niin minimaalinen ja se on meillä minimoitu.

Nyt en enää tule tänne vänkäämään vaan käperryn tuon seksikään palomieheni kainaloon :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi