Ei ole anopilla enää asiaa lastenvahdiksi, jätti meidän 8kk pojan yksin nukkumaan ja lähti kauppaan
Meillä oli miehen kanssa eilen 3v hääpäivä ja lähdimme illallisen kautta hotelliin yöksi. Anoppi oli hoitamassa meidän 8kk ikäistä poikaamme. Anoppi polttaa ja juokin joskus melko rankalla kädellä, mutta ei lasten edessä.
Anoppi sitten tänään aamulla tokaisi, että oli mennyt yö hienosti pojan kanssa. Samaan lauseeseen kertoi, että lähti pojan nukahdettua käymään nopeasti kaupassa ostamassa tupakkaa ja yhden siiderin. Meiltä on lähikauppaan edes takaisin matka puoli tuntia. Eihän se paljoa ole, mutta sinäkin aikana olisi voinut käydä mitä vain... Tupakat olisi voinut ostaa ennen meille tuloa. Eikä se yksi toisaalta mitään haittaa, kun meillä viettää 'yksin' iltaa. Silti ajatus siitä, ettei pojalla ollut puoleen tuntiin täällä KETÄÄN.. Mahdanko ylireagoida?En halua anoppia toista kertaa meille lapsenvahdiksi.
Kommentit (65)
Lähikauppa on sellainen johon menee max 5min-10min.
Et ylireagoi, liian pitkä aika.
Meidän lähikauppa on 3km päässä. ;)
Mutta ap, et ylireagoi, ainakaan minun mielestäni.
Kun vanha ihminen pystyy jättämään vauvan yksin tupakan vuoksi se tulee tapahtumaan uudelleen.
Jos nyt annatte vielä hoitoon siinä käy vain niin et anoppi jatkaa tekojaan mutta ei koskaan kerro teille.
Vaikkei mitään fyysistä kävisikään on tutkimustuloksia siitä et juuri varhaisvaiheen kokemukset aiheuttaa aikuisissa pelkotiloja.
En vieläkään jättäisi nyt 3 ja 5 vuotiaita yksin kotiin puoleksi tunniksi. Roskapussin olen voinut viedä mikäli ei näytä siltä, että tappelevat, mutta siinä se.
Ottaisin anopin reippaasti puhutteluun. Miehesi täytyisi pitää se puhuttelu tai molempien teidän yhdessä. Käytte läpi mitä sallitte ja mitä ette lasten hoidossa. Ja sitten mietit tarkkaan milloin on pakka saada lapsi hoitoon eli millaisen "huviveron" olet valmis maksamaan.
palo syttyy muutamassa minuutissa ja sen jälkeen et lapsiasi pysty pelastamaan. Suihkussa olo on hieman eri asia kuin asunnosta poistuminen.
On järkyttävää huomata, kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Tulipalo saattaa syttyä ihan uudesta sähkölaitteesta tai kodinkoneesta. Palo kehittää muutamassa minuutissa jo sellaiset liekit, savut ja myrkyt, ettei sinne asuntoon pääse enää sisälle. Ja pienet lapset eivät itseään osaa pelastaa vaikka palohälyttimeen heräävätkin.
Tommonen anoppi ei koskaan enaa hoitais mun lasta. Taysin vastuutonta kaytosta!!
Kuten ylla on todettu, mita vaan voi tapahtua, joko vauvalle (tai anopille, jolloin vauva jaa yksin kotiin). Aivan torkeeta kaytosta.
Pieni lapsi tarvitsee lisaksi hoitajan jos heraa kesken unien itkemaan. Yksin itkeminen puoli tuntia (tai kauan reissu kestikaan) on lapselle psyykkisesti kuormittava kokemus.
kun keskustelette asiasta. Meillä kävi pahemmin.
Tyttäreni 4v meni ex anopille viikonlopuksi hoitoon, sillä itselläni oli keikkatyö toisessa kaupungissa 250km päässä.
Hän on alkoholisti ja polttaa miehensä kanssa MUTTA aina ennen on sanonut suoraan, että on putki päällä eikä silloin ota tai halua nähdä lasta.
Todella rehellistä aina ollut ja hyvä niin.
No perjantaina vein lapsen tarhaan ja lähdin kohti turkua. Mummo hakee lapsen tarhasta.
Lauantaina soitan mummolaan ja kyselen kuulumisia.
Kaikki oli ok, mielestäni.
Sunnuntai iltana menen hakemaan lastani ja mitä näen. Mummo ja hänen mies ympäri päissään, asunnosta näkyy, että koko viikonloppu juotu.
Menin shokkiin enkä osannut sanoa mitään, otin lapsen ja lähdin.
Soitan lapsen isälle ja kerron tilanteen.
Meistä ei kumpikaan ymmärtänyt miksi mummo ei ollut soittanut vaikka pojalleen ja pyytänyt hakemaan lasta pois kun viina alkoi maistua.
Myöhemmin lapsi kertoi miten sitä oli pelottanut kun mies huutanut mummolle ja ollut suuttunut jnejne.
En ottanut mitään yhteyttä kyseiseen mummoon melkein vuoteen, eikä hän meihin.
Ei vain kehdannut.
Lapseni kuitenkin kertoi miten on mummoa ikävä ja haluaisi mennä kylään.
Soitin mummolle ja pyysin kylään.
Oli todella pahoillaan ja lupasi ettei toistu.
Näin miten paljon mummo oli kärsinyt töppäyksestään.
Nyt on kaikki mennyt hyvin ja lapsi saa taas olla mummolassa ja rehellisyys on toiminut täysin.
Olkaa armollisia, ihmiset tekee virheitä eikä ajattele aina loppuun asti.
jos on herännyt heti anopin lähdettyä, huutanut 20min ja nukahtanut sitten itkuunsa. Anoppi tullessaan kurkannut ovelta ja huomannut lapse nukkuvan, mennyt sitten iloisena korkkaamaan siideriään.
Tuo on toinen asia tuo siideri - oliko varmasti vain yksi? Hyväksyisin kyllä, että lapsenvahti juo yhden siiderin/viiniannoksen lasten mentyä nukkumaan, mutta hyväksyisin sen vain silloin jos lapsenvahdilla ei olisi alko-ongelmaa. Alko-ongelmaiselle kun ei välttämättä riitä se yksi ja aina on vaara, että mopo karkaa käsistä sen yhden jälkeen. Siksi alko-ongelmainen lapsenvahtina: nollatoleranssi.
eikä tulisi mieleenkään viedä edes roskia ulos ilman pienokaisia.
Et todella ylireagoi!! Olisi kyllä viiminen kerta tuolta anopilta kun sais meidän lasta hoitaa, jos tuollaista tapahtuisi! Oon muutenkin todella tarkka näistä asioista! Uskomatonta!! Mitä vaan olisi todella voinut tapahtua, ja vauva on aivan avuton vielä! Vastuutonta!
Tosin tuo oli ajan tapa esim, 70-luvulla, joten voi olla että mummo ei vaan tiennyt että tuo ei ole enää hyväksyttävää. Keskustele mummin kanssa siis vakavasti asiasta ja sitten reaktion mukaan tee päätöksesi tulevista hoitokeikoista. Alkoholistin hoitoon en antaisi lasta.
Mulla koettelemus anopin leväpeäisestä hoitamisesta, en ole vieläkään unohtanut sitä tunnetta mitä koin. Aikaa on kulunut jo kymmenisen vuotta. Olin töissä ja anoppi hoitamassa lasta päivällä. Tultiin miehen kanssa yhtäaikaa tahoiltamme kotiin. Anoppi ulkona haravoimassa, kysyin häneltä että missä lapsi on, vastasi vaan että juuri se tässä oli eikä sen kummemmin edes etsinyt jatkoi vaan haravointia.
Minä juoksin jo tiellä, melkein sain sydärin, katselin ojiin jotain puolen kilsan matkalla, palasin pihaan kun ei löytyny. Mies oli sillä aikaa kiertänyt pihan ja autotallin ja leikkimökin. Mummo ei vieläkään etsinyt.
Pihalla seisoessamme 2 vuotias avaa ulko-oven ja ilahtuu kun olimmekin jo kotona. Luulen vieläkin että mummo tiesi lapsen olleen sisällä mutta antoi piruuttaan meidän juosta. Ei vahtinut kertaakaan ennen kouluikää tämän jälkeen.
palo syttyy muutamassa minuutissa ja sen jälkeen et lapsiasi pysty pelastamaan. Suihkussa olo on hieman eri asia kuin asunnosta poistuminen.
On järkyttävää huomata, kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Tulipalo saattaa syttyä ihan uudesta sähkölaitteesta tai kodinkoneesta. Palo kehittää muutamassa minuutissa jo sellaiset liekit, savut ja myrkyt, ettei sinne asuntoon pääse enää sisälle. Ja pienet lapset eivät itseään osaa pelastaa vaikka palohälyttimeen heräävätkin.
Meillä oli lapset viimeyön mummolassa todella äkillisen tarpeen takia ja mummo kysyi, että ei kai meillä ole mitään sitä vastaan, jos jätän 6- ja 8-vuotiaat lapset vain apen hoitoon, sillä hän muuten peruu kampaajan. Appi on oikein pätevä hoitamaan lapsia.
Siis minun anoppi ei jättäisi edes tuon ikäisiä käydessään jossakin yksin.
Ainahan sitä voi jotain sattua, mut sillä mielellä ei voi elää, et aina pelkää pahinta.
Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut. Ainut virhe oli, että anoppi myönsi tekonsa. Olis ollu hiljaa ja kaikki olis ollu tyytyväisiä.
Mulla ei tollasia ongelmia ole, kun olen aina itse hoitanu lapseni. Ei olla mummoja vaivattu yöhoitajiksi :)
vaikka eipä se todennäköisyys mikään minimaalinen ole, esim. omassa lähipiirissä viimeisen vuoden ajalta kaksi sähkölaitepaloa, toisessa tapauksessa 1v vanha jääkaappi syttyi, toisessa pari vuotta vanha taulu tv - kummassakaan tilanteessa ei tapahtunut mitään sen pahempaa, koska palo havaittiin heti ja heittivät palopeitteen päälle, kytkivät sähköt pois ja soittivat palokunnan paikalle. Viallinen laite kärrättiin ulos ja asunto tuuletettiin. Asukkat reagoivat siis jo ennen kuin palohälyttimet alkoivat soimaan. Mitä jos sama tapahtuu kun äiti piipahtaa 5min kaupassa ja lapset nukkuvat? lopputulos luultavimmin - ikävä kyllä - ruumiita.
Mielestäni yksikin turha kuolema on liikaa (ja kuolema on turha jos lapsi kuolee siksi, että se vanhempi piipahtaa lähikaupassa).
Pakko kysyä, etkö lainkaan seuraa tiedotusvälineitä?
ja hän sanoi,että ei muutamassa minuutissa vielä mitään suurta paloa ole alkanut. Ja talokaan ei tuhoudu 10minuutissa. Päälle ei tietenkään kannata jättää mitään sähkölaitteita jotka voivat syttyä. Jostainhan se palo syttyy ja ehjät normaalit pois päältä olevat sähkölaitteet eivät syty itsekseen. Kyllä tässä nyt vähän liiotellaan.
Ja lisäksi meillä lapset osaavat kyllä poistua itse talosta. Ja auttaa pienimmänkin ulos. Ollaan harjoiteltu palon varalle.
t äiti jolla siis ne 5,3 ja 1 vuotiaat
Pakko kysyä, etkö lainkaan seuraa tiedotusvälineitä?
Mutta siltikään en usko tälläisiin onnettomiin sattumiin vaan siihen, että kaikella on tarkoituksensa.
t: 36
ne myrkylliset kaasut tappavat ennen kuin liekit... Kyse on todellakin minuuteista.
Ihan mielenkiinnolla myös kuulisin, miten alle 1v lapsi pelastautuu itse tulipalon alkaessa? Usein kun juuri ne pienet jätetään nukkumaan sinne pinnasänkyyn. Väittäisin, ettei 1-3v osaa pelastautua vaan menee piiloon jos nyt sattuu edes heräämään...
Tämän lisäksi vielä kun vielä nukkuvat useimmiten taintuvat ennen kuin palovaroittimet alkavat soida - pelastaudu siinä sitten.
Ja jokainen järkevä aikuinen tajuaa, että tositilanteessa lapsi saattaa mennä täysin paniikkiin eikä muista mitään mitä on harjoitellut.
Väitän lisäksi, että harvassa perheessä harjoitellaan "miten pelastaudun tulipalon sattuessa".
mitä jos olisi syttynyt tulipalo, vaikka sähkölaitteesta? Tai mitä jos anoppi olisi kauppamatkalla ajanut kolarin ja viety tajuttomana sairaalaan, kuinka kauan olisi mennyt aikaa ennen kuin tietoon olisi tullut, että lapsi on yksin kotona?
Kaikki on jossittelua, mutta ihan mahdollisia, arkipäivän asioita (ei siis tyyliä "jos meteoriitti tippuu päähän").
Olisin raivostunut anopille niin, että oksat pois. Pientä lasta (eikä isompaakaan) ei jätetä yksin kotiin nukkumaan noin pitkäksi aikaa.
Ja toisekseen en hyväksyisi, että joku käy tupakalla ja käsittelee sitten lasta. Kunpa löytäisin sen tutkimuksen, missä aikoinaan kerrottin, että vaikka aikuinen polttaisi ulkona, tuo hän mukanaan sisälle tupakan sisältämiä myrkkyjä, jotka irtoavat ihosta hiuksista, hengitysilmasta huoneilmaan ja laskeutuvat tasoille, lattialle jne. Ja kun vauva konttaa, laittaa juttuja suuhun, saa hän elimistöönsä näitä tupakan myrkkyjä - itseasiassa määrät olivat aikamoiset. Tämä tutkimus oli 2000-luvun alkupuolella, jos joku sattuu löytämään.
Ja nyt on kyse tupakan sisältämistä myrkyistä, ei tavallisista bakteereista, joita lapsi saa kaikkia reittejä pitkin elimistöönsä. Itse en siis kauhistele jos vauva vetää multaa naamaan ta imeskelee koiran häntää :)