Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi edelleenkin joillekin omakotitalo on se ainoa oikea tapa asua ja elää

Vierailija
19.11.2011 |

ja vaikka itse niin tekeekin, niin eniten ihmetyttää se, että ei pysty ymmärtämään muunlaista elämää ja asumistapaa.

Me asumme 100 vuotta vanhassa puurivitalossa Turussa ja meillä on vanhanajanpihapiiri, jossa lapsien on turvallista leikkiä naapurien kanssa, pihasauna jne. Keskustaan matkaa noin 1,5km. En minäkään arvostele omakotiasukkaita naapurikunnissa, he ovat saaneet asuntonsa ja talonsa useat jopa halvemmalla mitä me.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palstalla usein hehkutetaan omakotitaloilla ja miten kaupungin keskustaan on "vain" joitain kilometrejä yms. Ja miten ei voisi iiiikinä kuvitella asuvansa kerros- tai rivitalossa koska naapureina on vain rikollisia ja juoppoja eikä mihinkään yksityisyyteen ole mahdollisuutta.

Vierailija
22/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palstalla usein hehkutetaan omakotitaloilla ja miten kaupungin keskustaan on "vain" joitain kilometrejä yms. Ja miten ei voisi iiiikinä kuvitella asuvansa kerros- tai rivitalossa koska naapureina on vain rikollisia ja juoppoja eikä mihinkään yksityisyyteen ole mahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotiasumiselle? 1. oma piha 2. oma lupa 3. enemmän tilaa 4. saa meluta vapaasti 5.

Nämä ovat mulle faktaa minkä takia en voi enää asuntoyhtiöön muuttaa...paitsi sit joskus vanhankotiin kai pakko mennä...

Vierailija
24/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kaikki halua asua samalla tavalla kuin muut. Jos kaikki tunkis kerrostaloihin, omakotitalot joutuis purkamaan pois, ja sama päinvastoin. Olis aika ankee kaupunki, jossa olis vaan joko- tai eikä mitään muuta. Pidän omakotitaloasumisesta ja mielestäni on hyvä, etteivät ihan kaikki siitä haaveile, muutenhan hinnat karkais ihan totaalisesti käsistä...

Vierailija
25/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotiasumiselle? 1. oma piha 2. oma lupa 3. enemmän tilaa 4. saa meluta vapaasti 5.

Nämä ovat mulle faktaa minkä takia en voi enää asuntoyhtiöön muuttaa...paitsi sit joskus vanhankotiin kai pakko mennä...

missä asuvat, mutta sitä en hyväksy ja ymmärrä miksi niin moni ei ymmärrä mitään muuta asumistakaa ja se muu / vaihtoehto on aina koppi vuokralähiössä =) ap ( ei halua omaa pihaa eikä me meluta)

Vierailija
26/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ku me ja siksi ei tulis mieleenkään muuttaa mihinkään kehyskuntaan omakotitalon perässä. Kun on tottunut kaupunkiin ja siellä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt niin kyllä ihan mielellään maksaa siitä, että saa asua kaupungissa. Ja siis maksaa enemmän kuin siitä kehyskunnan omakotitalosta.

Tästä kai tässä oli kyse. Että tällä palstalla usein ei tajuta, että ihmisillä on erilaiset prioriteetit. Kaupungissa hyvillä alueilla ei paljon tarvii pelätä mitään rikollisia naapureiksi.

Mutta ymmärrän kyllä, että jos on asunut lapsuutensa omakotitalossa pikkukaupungissa, missä vain "köyhät" asuvat kerrostalossa. Niin voi olla vaikeaa ymmärtää, että isommassa kaupungissa ihan lääkärit ja dippainssitki asuu kerrostalossa. Ihan onnellisina ja tyytyväisinä.

Tämän olen huomannut maalta tulleiden opiskelijakavereitteni kanssa. Heistä on tosi outoa, että tavoite ei ole ostaa omakotitaloa vaan ihan kerrostalo mukavalla alueella kaupungin sykkeessä voi olla jonkun "unelma".

Eli siis kai sanomani on se, että kenenkään ei pitäisi tuomita toisia sen perusteella missä he haluavat asua. Moni haluaa omakotitaloon, moni ei lähtisi kirveelläkään. Sellaista se elämä on ja harvoin se on rahasta kiinni.

Vierailija
27/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kysynyt omakotitalossa asuvilta että milloin muutatte kerrotaloon. En näe mitään syytä siihen, että meiltäkin välillä kysellään tuota että milloinkas se oma talo rakentuu. sitä ei rakennu todennäköisesti koskaan, sillä emme halua.

Yleensä riittää perusteluksi yksinkertaisesti a) olemme velattomia ja b) mitä maksamme kuukaudessa vastiketta. Sitten heilläkin nopeasti raksuttaa että kappas, tuohan saattaa olla ihan mukavaa. Olemme molemmat voineet vähentää työssäkäymisen määrää kun asuminen on niin edullista.

Vierailija
28/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro toki, kun en itse tajua. ap

Me asumme 100 vuotta vanhassa puurivitalossa Turussa ja meillä on vanhanajanpihapiiri, jossa lapsien on turvallista leikkiä naapurien kanssa, pihasauna jne. Keskustaan matkaa noin 1,5km. En minäkään arvostele omakotiasukkaita naapurikunnissa, he ovat saaneet asuntonsa ja talonsa useat jopa halvemmalla mitä me.

Vierailija
29/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekin olen sellaisessa asunut. Mutta ainakin Turussa ylihinnoiteltuja ja aika ajoin saa varautua isoihin remppakustannuksiin.

Vierailija
30/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekin olen sellaisessa asunut. Mutta ainakin Turussa ylihinnoiteltuja ja aika ajoin saa varautua isoihin remppakustannuksiin.

Vierailija
31/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se jos mikä harmittaa ap:tä.

Vierailija
32/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne omakotitalon hankkineet ovat asuneet aiemmin asuntoyhtiössä ja kokemukseensa perustuen voivat vain suositella pikaisesti siirtymistä pois taloyhtiöstä. Asuntoyhtiössä ennemmin tai myöhemmin on joku asia tai henkilö, joka alkaa käymään "kalliiksi" lompakolle tai henkisessä muodossa. Puhuvat siis kokemuksen ja hankkimansa kokemusperäiseen tietoon nojautuen. Heillä on tietoa, jota ei voi kiistää. Sen verran todistettavasti omakotitalossa on etuja "yhteisasunismuotoihin" verrattuna.

Vierailija
33/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne omakotitalon hankkineet ovat asuneet aiemmin asuntoyhtiössä ja kokemukseensa perustuen voivat vain suositella pikaisesti siirtymistä pois taloyhtiöstä.

ja samassa asunnossa ja samaan aikaan, niin noilla kokemuksillahan ei ole mitään arvoa. Ei kukaan ulkopuolinen voi arvostella asioita joista ei ole mitään omaa kokemusta. ei ne kaikki omakotitalotkaan yhtä ihania ole.

Vierailija
34/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tapellut raha-asioista pienessä asunto-osakeyhtiössä tai kuunnellut naapureiden riitoja ohuiden seinien läpi, niin asenne voi olla vähän negatiivinen. Se ei tarkoita sitä, että aina olisi kauheaa asua osakkeessa, vaan jo mahdollisuus ongelmiin tuo karvat pystyyn. Omakotitalossa on omat ongelmansa, eikä omakotiasuminen sovi kaikille. Teidän asumismuoto kuullostaa ihanalta, mutta ymmärrän ihan hyvin senkin, jos kaikki eivät siitä pidä. Itsekin olen mieluummin omakotitalossa, kun olen monta eri asumismuotoa kokeillut.

Vierailija
35/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaja kyllä osui mielestäni oleellisimpaan seikkaan: lapsuuden kuva "oikeasta kodista" ratkaisee monelle sen oman, pitkäaikaisen asumisen muodon. Itse olen juuri pikkupaikasta kotoisin, jossa kerrostalossa asuivat vain kaupungin vuokra-asuntojen alkoholiongelmaiset tai muuten epäonniset "luuserisakit" ja rivitaloissa vain sinkut tai nuoret pariskunnat ilman lapsia tai lasten kanssa vain hetken aikaa oman talon valmistumista odotellessa. Kukaan ns. "tavallinen" lapsiperhe ei asunut rivi- tai kerrostalossa.

Itse olen kokeillut sekä kerrostalo- että rivitaloasumista eri elämänvaiheissa (opiskelijasinkkuna kerrostalossa, pariskuntana kerros- ja rivitalossa) mutta kyllä jostain alitajunnasta se tarve tuli, että kun ensimmäistä lasta odotettiin, alkoi omakotitalon etsiminen samantien. Enkä kyllä enää osaisi ajatella asuvani lapsiperheenä kerrostalossa, rivitalossa ehkä jotenkin, jos aivan pakko olisi.

Vierailija
36/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestistäsi paistaa ihmetys kun kaikki eivät halua asua vanhoissa rivitaloissa:)

Me ei haluta naapureita, haluamme poimia marjat ja sienet omasta pihasta. Silti matkaa palveluihin alle kilometri, eli vähemmän kuin ap:llä.

Mun mielestä aivan sama miten kukin asuu, varojensa ja halujensa mukaan. Mutta meitä ei saa kerros- eikä rivitaloon kuin pakolla, tämä on vain meidän oma valinta.

Vierailija
37/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan elää ja olla omissa oloissani. Parhaiten siihen käy oma oktalo.

Vierailija
38/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kolme esimerkkiä, kaikki käyttivät rahaa SAMAN MÄÄRÄN asunnonhankkimiseen.

1. perhe osti okt:n maalta, he arvostivat tilaa ja uudehkoa talotekniikkaa.

2. perhe osti ison vanhan rivarihuoneiston läheltä keskustaa. Helpot kulkuyhteydet valintakriteerinä.

3. perhe arvosti uutta talotekniikkaa ja osti uudehkon pienemmän rivarihuoneiston kauempaa kaupungin keskustasta.

Kaikki perheet ovat tyytyväisiä omaan valintaansa.

Ja kaikki tosiaan maksoivat saman määrän.

Lopullinen valinta on vain asioiden priorisointia.

Vierailija
39/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaja kyllä osui mielestäni oleellisimpaan seikkaan: lapsuuden kuva "oikeasta kodista" ratkaisee monelle sen oman, pitkäaikaisen asumisen muodon. Itse olen juuri pikkupaikasta kotoisin, jossa kerrostalossa asuivat vain kaupungin vuokra-asuntojen alkoholiongelmaiset tai muuten epäonniset "luuserisakit" ja rivitaloissa vain sinkut tai nuoret pariskunnat ilman lapsia tai lasten kanssa vain hetken aikaa oman talon valmistumista odotellessa. Kukaan ns. "tavallinen" lapsiperhe ei asunut rivi- tai kerrostalossa.

Itse olen kokeillut sekä kerrostalo- että rivitaloasumista eri elämänvaiheissa (opiskelijasinkkuna kerrostalossa, pariskuntana kerros- ja rivitalossa) mutta kyllä jostain alitajunnasta se tarve tuli, että kun ensimmäistä lasta odotettiin, alkoi omakotitalon etsiminen samantien. Enkä kyllä enää osaisi ajatella asuvani lapsiperheenä kerrostalossa, rivitalossa ehkä jotenkin, jos aivan pakko olisi.

Asuin itse aina omakotitalossa lapsena, mutta nyt itse perheellisenä aikuisena valitsen toisin. Omat syyni ovat tosin lähinnä niitä, etten tykkää pihatöistä, talon huoltohommista (joita omassa lapsuudenkodissakin oli tosi vähän, koska oli uusi talo), ja koska haluan mieluiten asua lähellä keskustaa hyvien liikenneyhteyksien varrella isossa kaupungissa. Itse tykkään kerrostaloasumisen helppoudesta. Ja nyt perheellisenä siitäkin, että leikkipaikka (keinut, liukumäki, kiipeilyteline, hiekkalaatikko) ovat valmiina pihassa ilman, että itse täytyisi ostaa niitä. Leikkipuistoihin en jaksa raahautua, joten tuo on kätevää. Tosin haluan kyllä myös että on kiviä, puita, yms, joista kehittää leikkejä.

Vierailija
40/40 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoruuden okt:ssa. Sen jälkeen aina kerrostalossa enkä enää omakotitaloon vaihtaisi. Jos voittaisin lotossa, rahat menis hyväntekeväisyyteen ja matkusteluun, ei omakotitaloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan