Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalla, mutta lapset hoidossa.

Vierailija
17.11.2011 |

Uskaltaako tätä kenellekkään edes kertoa? Jatkoin juuri hoitovapaata puoli vuotta. Lapset menee kuitenkin hoitoon, täyspäiväisen paikan olen molemmille hakenut, ovat kuitenkin todennäköisesti hoidossa vain osan päivää.

Lynkataanko mut töissä kun sanon, että lapset on hoidossa? Entä päiväkodissa, kun kerron, että en ole töissä?

Halutaan lapsille pehmeä lasku hoidon aloittamiseen ja mun töihin menoon. Ja toisaalta saattaa olla, että jos sopiva paikka tulee vastaan, niin voin vaihtaa työpaikkaa. Mutta uskaltaako Suomessa tällaisesta järjestelystä ääneen puhua, vai onko parempi vältellä keskustelua aiheesta...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihä se ole mahdollista. Oletko siis työtön etkä hoitovapaalla?

Vierailija
2/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle kolmivuotiaan lapsen kotona hoitamiseen, kun hoitajana toimii lapsen vanhempi tai huoltaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei vaan saa rahaa mistään ja joutuu maksamaan hoitomaksut.

Vierailija
4/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan saa hoitorahaa Kelalta ja maksat tarhamaksut. Hoitovapaallahan on oikeus olla, jos on alle 3-vuotias lapsi. Ei työnantaja sitä tarkista, vaikka olisi joka päivä kymmenen tuntia hoidossa.

Minäkin haaveilin tuollaisesta, mutta taloudellisesti ei ollut meille mahdollista. Niinpä olin hoitovapaalla, nostin hoitorahaa ja lapset olivat kerhoissa, mikä oli tarhaa halvempi ratkaisu, mutta vain siis muutaman tunnin päivässä.

Vierailija
5/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsesi saavat tukea päivähoitoon. Eli ei onnistu.

Vierailija
6/32 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän puhui vain hoitovapaasta.

jos lapsesi saavat tukea päivähoitoon. Eli ei onnistu.

Vierailija
7/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teillä olisi taloudellisesti mahdollista tehdä noin, työnantajasi ei tarvitse tuohon suostua. Sinulla on vapaa töistä lasten hoitoa varten. Jos et vapaata oikeasti tarvitse, ei työnantajallisikaan ole velvollisuutta pitää sinulle työpaikka, palkata sijaista, jne. Eria sia on, että tarkastaako sitä kukaan. Eli välttämättä et kiinni. Mutta väärin teet. Eri asia olisi joku muutaman viikon totuttelu. Mutta puoli vuotta on liikaa.

Vierailija
8/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli piti sanoa että välttämättä et jää kiinni

Vierailija
9/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suiten etten saanut kotihoidontukea, mutta en palannut vielä töihin. Tosin kävin jo päivittäin hiukan tekemässä töitä silloinkin. Sovittiin niin työnanatjan kanssa, ja ne tunnit sitten tasattiin, joten lapsellla olipehmeä alku, ekat 5 viikkoa. Ja koska mies on ope, ja minä olin osittaisessa vuorotyöss, ei päivitä tullut pitkiä hoidossa jatkossakaan

Vierailija
10/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaisen toiminnan ansiosta ollaan taas vähentämässä kotihoidontukea ja muita tukia - rahat eivät riitä.

Vierailija
11/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi aivan eri asiaa.

Hoitovapaalla on OIKEUS olla, eli työnantaja ei voi sitä evätä. 3 vuotta siis voi olla.

Kotihoidontuella ei ole työnantajan kanssa mitään tekemistä! Eli voit olla hoitovapaalla saamalla kotihoidontukea.

Itse olen joskus tehnyt niin, että lapsi päiväkodissa, minä "hoitovapaalla" ja samalla tein omalla toiminimellä hommia. Kun lapsi täytti 3 vuotta palasin hetkeksi vanhaan työpaikkaani.

Näin pystyin pitämään lapsella lyhyitä hoitopäiviä ja itse pystyin tienaamaan jonkin verran rahaa, joka oli siis enemmän kuin kotihoidontuki.. Silloiselle työnantajalle en kertonut, että lapseni on päiväkodissa. En tiedä olisiko työnantajalla virallisesti ollut nokan koputtamista asiaan...

Vierailija
12/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on päivähoitopaikka niin ei edelleenkään voi saada kotihoidontukea :D

Mutta hoitovapaaseen on oikeutettu jokainen alle 3 vuotiaan vanhempi. On eriasia kenellä riittää rahat jne sen pitämiseen jos lapsi on päivähoidossa.

'

Juuri tällaisen toiminnan ansiosta ollaan taas vähentämässä kotihoidontukea ja muita tukia - rahat eivät riitä.

Vierailija
13/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on vaan laiska...

Vierailija
14/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tulette tuon puoli vuotta toimeen ilman kotihoidontukea, mahdollisen täyden hoitomaksun maksaen niin go ahead jos sinusta siltä tuntuu. Paheksuntaa saat varmasti.

Vierailija
15/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti kun sulla raha riittää. Mitä se muille kuuluu miten elämäänne elätte?

Vierailija
16/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työntekijällä on oikeus kahteen kokoaikaiseen hoitovapaajaksoon hoitaakseen alle 3-vuotiasta lasta."

Veikkaisinpa siis että työnantajalla ei ole velvollisuutta sulle sitä hoitovapaata myöntää, ethän sä ole sitä lasta kotona hoitamassa vaan lapset on päiväkodissa.

Vierailija
17/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väittää olevansa hoitovapaalla.

Vierailija
18/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väittää olevansa hoitovapaalla.

eihän työnantaja maksa siltä ajalta edes palkkaa ap:lle

Vierailija
19/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittainen hoitovapaa on tuota varten. Jos mä olisin sun työnantaja niin en kyllä tuollaista työntekijää töihin haluaisi.

Toivottavasti jäät kiinni.

Vierailija
20/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden toisen joka teki myös niin. Haki töistä hoitovapaa, laittoi lapsen päiväkotiin ja meni itse toiseen työpaikkaan töihin. Palasi sitten kuitenkin entiseen työpaikkaan hoitovapaan loputtua.