MIKSI mammat hyväksyy paremmin alkoholin käytön vrt. tupakoinnin?
Ihmettelen, kun täällä palstalla AINA saa hirveät ryöpyt, jos on äiti, joka tupakoi, VAIKKA tupakoisi vähän ja kaukana lapsistaan.
Siis pelkästään se, että äiti-ihminen tupakoi, on monille jotenkin hirrrveä juttu.
Mutta annas olla kun on puhe alkoholista. Se on ihan ok, että juo viiniä pullollisen joka viikonloppu jne.. moralisteja riittää paljon vähemmän.
mistä tämä johtuu?
Kommentit (32)
Alkoholia ei voi impata passiivisesti, mutta muita haittoja (rattijuopot, väkivaltakeissit nakkikiskan jonoissa, kuseskelevat ja ehdottelevat känniläiset) on paljonkin sivullisille.
Millaisessa ympäristössä oikein elätte, jos nuo ovat tavallisen, alkoholia kohtuukäyttävän lapsiperheen kokemusmaailmaa? :O Itse olen entinen tupakoitsija, ja mulla on tupakoinnin seurauksena peräti kaksi kroonista sairautta enkä kuuna kullan valkeana haluaisi näyttää lapsilleni sitä mallia että savuttelu on ok.
Mulla on sekä astma, että verisuonitauti joka tulee yleensä tupakoiville nuorille naisille. Googlaa FMD.
tähän ole muuta syytä kuin se että av-mammoille on normaalia lipittää viiniä monesti viikossa se lasillinen pari... kolme... eihän se lastenhoitokykyynkään vaikuta varmaan enää jos sitä tekee niin usein.
tupakoinnista vaatteisiin yms tarttuvat myrkyt ovat vähäisempiä kuin se, että laitat lapselle uuden vaatteen päälle jota ei ole pesty ennen käyttöönottoa.
parempi tietysti ettei kumpaakaan tekisi jo omankin terveyden takia. liekö arki niin raskasta äideille että joko polttavat (minä kuulun tähän, kun hermo palaa niin tupakkakin palaa..) tai juovat viiniä kun pitää saada pikkuhiprakka tasasesti :D
Nykyään tupakointia pidetään junttimaisena alemman luokan touhuna. Siis PIDETÄÄN, en tässä puhu että on.
Tupakoitsijat haisee tupakalle ja ovat esimerkiksi työkavereina ravamassa koko ajan tupakalla, jolloin haju kulkeutuu myös toimistolle.
Joidenkin tuoakoitsijoiden autot haisevat kauhealta, vaikka nykyään yhä harvempi tupakoi autossa.
Tupakoivien ihmisten hengitys haisee tupakalla joskus koko ajan.
Alkoholia taas juodaan kotona ja se ei häiritse työpaikoilla tai autossa.
Nyt puhun koko ajan kohtuukäyttäjistä!
En tee eroa tupakoivan äidin ja tupakoivan isän tai ei-äodon välillä.
tähän ole muuta syytä kuin se että av-mammoille on normaalia lipittää viiniä monesti viikossa se lasillinen pari... kolme... eihän se lastenhoitokykyynkään vaikuta varmaan enää jos sitä tekee niin usein. tupakoinnista vaatteisiin yms tarttuvat myrkyt ovat vähäisempiä kuin se, että laitat lapselle uuden vaatteen päälle jota ei ole pesty ennen käyttöönottoa. parempi tietysti ettei kumpaakaan tekisi jo omankin terveyden takia. liekö arki niin raskasta äideille että joko polttavat (minä kuulun tähän, kun hermo palaa niin tupakkakin palaa..) tai juovat viiniä kun pitää saada pikkuhiprakka tasasesti :D
Joo-o, käykö siis sun viiniä juovat työkaverit 10 kertaa työpäivän aikana "lasillisella" kuten tupakoitsijat käyvät tupakalla? Kun noin kätevästi vertasit tupakkaa ja viiniä..?
tähän ole muuta syytä kuin se että av-mammoille on normaalia lipittää viiniä monesti viikossa se lasillinen pari... kolme... eihän se lastenhoitokykyynkään vaikuta varmaan enää jos sitä tekee niin usein. tupakoinnista vaatteisiin yms tarttuvat myrkyt ovat vähäisempiä kuin se, että laitat lapselle uuden vaatteen päälle jota ei ole pesty ennen käyttöönottoa. parempi tietysti ettei kumpaakaan tekisi jo omankin terveyden takia. liekö arki niin raskasta äideille että joko polttavat (minä kuulun tähän, kun hermo palaa niin tupakkakin palaa..) tai juovat viiniä kun pitää saada pikkuhiprakka tasasesti :D
Joo-o, käykö siis sun viiniä juovat työkaverit 10 kertaa työpäivän aikana "lasillisella" kuten tupakoitsijat käyvät tupakalla? Kun noin kätevästi vertasit tupakkaa ja viiniä..?
vahingoittaa lähinnä juojaa itseään, jos häntäkään. Tosin pullollinen on mielestäni paljon. Ymmärrän lasillisen tai pari.
Tupakka on viheliäinen tuote, joka aiheuttaa mm. viheläisiä terveys- ja tympeitä hajuhaittoja.
Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua altistumaan tupakalle löyhkäävän äidin tai isän kosketukselle.
vahingoittaa lähinnä juojaa itseään, jos häntäkään. Tosin pullollinen on mielestäni paljon. Ymmärrän lasillisen tai pari.
Tupakka on viheliäinen tuote, joka aiheuttaa mm. viheläisiä terveys- ja tympeitä hajuhaittoja.
Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua altistumaan tupakalle löyhkäävän äidin tai isän kosketukselle.
Oletko miettinyt, onko sellainenkaan lapsesta kivaa? Että isä tai äiti löyhkää viinalta?
raskausaikana on ihan ok ottaa saunakalja tai viinilasi vaikka joka lauantai, olen huomannut.
Mutta sama se mulle, kukaan vastaankulkeva ei tiedä mun polttavan, koska poltan vaan iltaa istuessa kavereiden kanssa, kotona lasten aikana en ole polttanut pariin vuoteen. Voishan sitä koittaa lopettaa kokonaan, mutta se on mun pahe ja nautinto ja ihan sama kuka siitä on mitäkin mieltä.
meillä töissä on sallittua käydä kolme kertaa työvuoron aikana tupakalla, ja siellä käydään vain jos aikaa on =) että eivät käy 10 kertaa ja tuskin juovat töissä viiniäkään.
mutta ystäväni työpaikalla on kyllä montakin äiti-ihmistä jotka ovat "mahataudissa" ja poissa aina yhden päivän silloin tällöin potemassa sitä viinidarraa.. että on näitäkin "kohtuukäyttäjiä" (omasta mielestään) joilla se litkitys vaikuttaa työntekoon.
t.25
meillä töissä on sallittua käydä kolme kertaa työvuoron aikana tupakalla, ja siellä käydään vain jos aikaa on =) että eivät käy 10 kertaa ja tuskin juovat töissä viiniäkään. mutta ystäväni työpaikalla on kyllä montakin äiti-ihmistä jotka ovat "mahataudissa" ja poissa aina yhden päivän silloin tällöin potemassa sitä viinidarraa.. että on näitäkin "kohtuukäyttäjiä" (omasta mielestään) joilla se litkitys vaikuttaa työntekoon. t.25
Ootas niin uudelleenmutoilen kysymyksen: Käykö ne viininjuojat 3 kertaa päivässä lasillisella ulkona kuten tupakoitsijat?
Ja mikä paikka se on jossa vain ei-polttavailla on niitä mahatauteja, anteeksi "mahatauteja"? Mielenkiinnosta kyselen.
Poliklinikka.fi:
Jo kohtuullinen alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä
Alkoholin syöpävaarallisuus on suurempi kuin aiemmin on arvioitu, Suomen Syöpäyhdistyksestä kerrotaan. Kukapa olisi arvannut, että säännöllisesti käytettynä jo 1,5 lasia viiniä päivässä lisää esimerkiksi naisten rintasyöpäriskiä merkitsevästi.
-että turha väitää vain tupakan olevan haitallista