Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu venyttää päätöstä neljättä viikkoa,joudun syöttää lapsille puuroa ja lantrata maitoa vedellä..

Vierailija
16.11.2011 |

Mies tekee huonopalkkaista työtä ja tienaa vain noin 1000€ kuukaudessa. Meillä on kaksi lasta. Työsuhteeni päättyi kesken koeajan ja ilmottauduin työkkäriin, odotan vielä päätöstä työttömyyskorvauksesta. Olemme asioineet sossussa aikaisemminkin, jos on ollut tarvetta. Nyt jostain syystä joudun kiikuttaa mitä ihmeellisempiä liitteitä sossuun. Liitteet on viety, menee viikko, pyytävät jotain lisää. Paras oli, kun jouduin viedä eri pankeista todistukset, ettei minulla ole tiliä heillä! Olen jo lainannu sukulaisilta ja ystäviltä rahaa elämiseen, olen nyt jo noin 200€ velkaa. Kirkolta emme saa mitään, koska myöntävät vain 2 ruokakuponkia vuodessa/perhe. Mitä enää keksin, itkettää iltaisin lasten puolesta kun joutuvat kestämään tätä köyhyyttä :( onneksi saavat tarhassa aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona joka päivä puuroa, sekin loppuu kohta. Ahdistus vain kasvaa...

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Herttoniemessä, niin voimme sopia tapaamisen vaikka metroasemalle, Lidlin tai K-kaupan eteen huomenna noin klo 17:15. :)

Vierailija
22/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jäi vasta työttömäksi, milläs sitten haet työpaikkaa kun ph-oikeus menee? Lapset saavat myös ruokaa ja seuraa pk'ssa, parempihan se tässä tilanteessa on.

Ap, laita mailia niin katson huomenna saisiko teille ruokakassin meiltä. Ja soita tuolle sosiaaliasiamiehelle, saamasi kohtelu on lainvastaista.

joas at hushmail piste me

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sinulla ap. Olen yh ja kohta tulee häätö kun päätöstä ei saada aikaiseksi. Mitähän ne sitten tekee.. Pitäisi olla juoppo, renttu ja mamu niin heti saisi apua. Suomalainen joka yrittää selvitä itse niin ei saa apua kun sitä ihan välttämättä tarvitsee.

Vierailija
24/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi laittaa sähköpostiakin. Itse hoidin erään asian sähköpostilla, kun olen niin huono puhuja, mullakin alkaa ääni väristä tosi helpolla. Siksi oli helpompi kirjoittaa. Vastauksen sain jo samana päivänä.

Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot pitäisi olla esillä sossun seinällä ja kaippa sossujen pitäis antaa tiedot puhelimitsekin. Eikä sosiaaliasiamies ole sossujen pomo, niinkuin joku väitti.

Jos olet saanu rahaa tilille tutuilta, niin ne voidaan katsoa tuloksi :( Voihan se olla että hallinto-oikeus on sitten toista mieltä, jos todistettavasti olet lainat maksanut takaisin.

Vierailija
25/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella törkeältä, meidän sossussa kun vuosia sitten asioin, itäisessä helsingissä myös, päätökset tehdään vajaassa kahdessa viikossa. Joku sanoi että lain mukaan tehtävä 7 päivässä mutta niin nopeasti ei koskaan päätöstä kyllä tehty, vaan aina ilmoittivat että menee vajaa 2 viikkoa.

Jos haluat, voitaisi nähdä jossain, kerro mitä tähän hätään nyt eniten tarvitset!!

Vierailija
26/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun Vantaalla, mutta haluaisin auttaa sua jos tarvitset vielä jotain. Mulla on nyt asiat hyvin, mutta olen ollut samassa tilanteessa pienten lasten kanssa ja tiedän miltä tuntuu.

Tsemppiä ja voimia, kyllä asiat varmasti kääntyvät vielä parempaan suuntaan!

Vierailija
27/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen valmis auttamaan teitä.

Haluaisitko tavata minut tänään Herttoniemessä klo 17 jälkeen?

Lähettäisitkö viestin, niin sovitaan aika ja paikka tarkemmin.

t. 21

marja.t(at)gmail.com

Vierailija
28/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn Veikko Hurstin ruokajonossa kaksi kertaa viikossa. Hursti jakaa ruokaa ja vaatteita keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 12-13 osoitteessa Helsinginkatu 19, Sörnäisten metroaseman lähellä. Myllypurossa metroaseman vieressä Liikuntamyllyssä on ruokajakelu tiistaisin ja perjantaisin kello 12-13. Opiskelijoiden ruokajakelu joka kuukauden viimeinen tiistai kello 16 Helsinginkatu 19:ssä. Opiskelijoiden jaossa uutta ruokaa ja vaatteita, muille tarjolla vanhoja. Tervetuloa joukkoon tummaan!

Vierailija
29/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuton ruokailu

Vapaakirkko Annankatu 1

to klo 11-12 soppakirkko

Vinkki Toinen Linja 15

to 12.00 – 15.30 voileipiä

Päivittäin mahdollisuus keittää puuroa mikrossa

Vihreä Keidas Vilhovuorenk. 7 C

To klo 12-16 Samaria ry -leipäkirkko, kahvi & voileipä

Ti klo 12 Soppaa

Edullinen ruokailu

Hietaniemenkadun palvelukeskus

Hietaniemenkatu 5 B (sisäpihalta)

aamiainen klo 7.30-9.30, lounas klo 11-12.30, päivällinen klo 16.30-17.30

Ruoka ja juoma 1€, puuro ja juoma 0,20 €, kahvi ja leipä 0,50 €

Stoori Puotinharjun ostoskeskus

Turunlinnantie 14, 00930 Helsinki

Ma-pe 11.45-13.00 lounas 1 €

HeTy - Helsingin Työttömät

Nokiantie 2-4 3. krs, 00510 Helsinki

Lounas arkisin klo 11.00 - 12.30 4 € (jäsenille 1 kpl 3 €, 5 kpl 12 €, 10 kpl 23 €)

Edullinen diakoniaruokailu

Maanantai

klo 11 Mikaelin kirkko, takkahuone, Emännänpolku 1 Pienituloisten ruokailu Hinta 1€ (5.12.2011 saakka)

klo 12 Töölön srk, Topeliuksenkatu 4

hinta 3,50 €

klo 10-11.30 puurokahvila Roihuvuoren kirkko, Tulisuontie 2

Tiistai

klo 12 Helsingin ortodoksikirkon srk-sali,

Unioninkatu 39 (sisäpiha) Työttömien ruokailu 1 €, muut 2 €

klo 12-13 Mikael Agricolan kirkon krypta, Tehtaankatu 23 (vähävaraisille ja työttömille) Hinta 1 €

Keskiviikko

ke klo 12.30 Myllypuron kirkko, Myllynsiipi 10

Hinta 1€

ke klo 12 Erityisdiakonia, Hämeentie 73, hinta 1 €

ke klo 12 Töölön srk-koti Runebergink. 39 A, diakoniaruokailu 3,50 €

ke klo 12 (soppakirkko) Tapulin srk-koti, Maatullinkuja 4

ke klo 13 (soppakirkko) Siltamäen srk-koti, Jousimiehentie 5

Torstai

klo 11.00-12.00 Vuosaaren kirkko, Satamasaarentie 7, lounas 1 € (8.12.2011 saakka)

klo 11 Vapaakirkko, Annankatu 1

to klo 12 Töölön srk-koti Runebergink. 39 A, diakoniaruokailu 3,50 €

to klo 12 Pihlajamäen kirkko, Liusketie 1 Ruoan hinta 1 €

Perjantai

pe klo 9-10 Annankadun toimintakeskus, Annank. 14 D Aamupuuro 0,50 €

klo 12 Erityisdiakonia, Hämeentie 73, hinta 1 €

klo 12 Töölön srk, Topeliuksenk. 4, hinta 3,50 €

RUOKAJAKELUA:

Seurakunnat

HERTTONIEMEN SRK

Herttoniemen kirkko, Hiihtomäentie 23

Diakoniapäivystys ja leivänjako ke klo 14-16

Elintarvikejakelu Liikuntamyllyn lastauslaituri, Myllypurontie 1, 00920 Hki

ma, ke, pe (20.12.2011 saakka)

Ole paikalla viimeistään klo 9.30, jako alkaa klo 9.

Myllypuron terveysaseman rakennustöiden vuoksi jonottaminen tapahtuu kapealla alueella.

MALMIN SRK

Lahjoitusleivän jako

Malmin kirkolla, Kunnantie 1, pe klo 9, p. (09) 2340

4481

Jakomäen kirkolla, Jakomäenpolku 7, ke klo 11, p. (09) 2340 4488

Pihlajamäen kirkolla, Liusketie 1, ti klo 9, p. (09) 2340 4487

Tapulin seurakuntakoti, Maatullinkuja 4, ma klo 12.30, p. (09) 2340 4486

Heikki Hursti

Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö ry

Ruoka- ja vaatejakelu kaikille ke, pe klo 12 Helsinginkatu 19

Pelastusarmeija, Castrenink. 24

ma–pe klo 9–15, la 9–13

Katso myös Kirkko ja kaupunki –lehti

Vierailija
30/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

venyy, koska kuntien budjetit tehdään tarkoituksella alijäämäisiksi ja loppuvuodesta sosiaali- ja terveyspuolen kassat ammottavat tyhjyyttään. Raakaa faktaa. Ei tehdä myöskään esim. sijoituksia, kalliita tutkimuksia, hankintoja, jopa kiireellisiä toimenpiteitä vaativia tilanteita pyritään venyttämään ja mikäli hoidetaan, mahdollisimman pienin panostuksin. Tämän vuoksi myös yksityiset sosiaali- ja terveyspuolen yrittäjät ovat tiukilla loppuvuonna; kunnat jättävät laskut hoitamatta, koska palvelusopimuksissa ei ole määritetty muuta sanktiota kuin mitätön viivästyskorko. Jos muita sanktioita määritellään, palveluita ei osteta. Seurailkaapa uutisia ja kuunnelkaa avun tarpeessa olevia, huomaatte kyllä linjan. Semmoista on kuntapolitiikka Suomessa...

Vierailija
31/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nyt sellainen tilanne että kohta en ole työmarkkinoiden käytettävissä ja sen myötä työmarkkinatukeni loppuu. Joudun siis sossuun. Minä en mene, mielummin sitten säästän kaikessa ja syön pelkkää puuroa!! Olen aiemmin käynyt tuossa sossussa ja siellä on mukavat vaksit mutta aivan kauheat etuuskäsittelijät :(. Saivat myös tuttuni itkemään, olivat niin helvetin kylmiä.

Ainoa neuvo, mitä voin antaa, on että ota yhteyttä esimiestahoon ja kysy, miten ruokit lapsesi kun ei ole mitään, mistä antaa. Vaadi ns. ruokalappua ensi hätään ja sano että jossei ala tapahtumaan, viet asian eteenpäin.

Missä asut, ap? Herttoniemen alueella varmaankin? Minä myös. Voisin antaa sinulle vähän rahaa tai elintarvikkeita, jos saisin yhteyden jotenkin?

t. Laajasalosta

Vierailija
32/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä tuollainen muuten on, että pyydetään eri pankeilta todistuksia? Kuulostaa älyttömältä juoksuttamiselta.

Vierailija
33/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tollanen tilanne tulee kohdalle niin älä ikinä myy mitään siten että rahat tulee tilille, tai lainaa rahoja jotka näkyy tiliotteessa. -Kaikki katsotaan tuloksi.

Toi sossun toiminta on ihan surkeeta kun ne jotka jäävät yhtäkkiä tyhjille ei saa mitään koska puoli vuotta sitten ollut tuloja yms... Tässä syy miksi kannatan jossain määrin persuja.

Vierailija
34/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tarpeeksi vaatimattomasta hommasta niin pääset työhön kiinni. Kyllä hommia riittää jos niitä hakee. Jos siis kelpaa vähempiarvoinenkin työ.

Ärsyttää suunnattomasti, kun sossua pidetään jonakin automaattina. Lakkauttaisivat koko laitoksen ja tekisivät uuden systeemin, sellaisen että jo alkaa työntekokin mammoja innostaa.

Vierailija
35/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää ap:n perheelle. Toivottavasti pääsette jaloillenne pian.

Vierailija
36/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteena aktiivinen työnhaku, ei pelkkä työkkäri siinä auta!

Ja nyt äkkiä lapsille ruokaa. Vie ne sinne sossun luukulle ja pyydä syötävää. Kavereilta saa varmasti ruokaa myös jos pyytää.

Mutta onpa tässä ketjussa paljon ymmärtäjiä. Tämähän on kuin Afrikan kehitysapu ja nälänhädän ratkominen. Syydetään rahaa automaattina aina sen verran että ihmiset kitkuttaa päivän kerrallaan. Sitten rahat loppuu ja luukulle taas.

Näköjään niin Suomessa kuin aikanaan Afrikassakin ja sielläpäin olisi pitänyt OPETTAA IHMISET ANSAITSEMAAN ELANTONSA.

Eli tästä reaktiivisesta moodista nyt proaktiiviseen ja ratkaisukeskeiseen, niin hyvä tulee.

Eli teepä elämästäsi projektisuunnitelma. Katso mihin tähtäät ja mitä haluat, sen sijaan että voivottelet.

Vierailija
37/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tarpeeksi vaatimattomasta hommasta niin pääset työhön kiinni. Kyllä hommia riittää jos niitä hakee. Jos siis kelpaa vähempiarvoinenkin työ.

Ärsyttää suunnattomasti, kun sossua pidetään jonakin automaattina. Lakkauttaisivat koko laitoksen ja tekisivät uuden systeemin, sellaisen että jo alkaa työntekokin mammoja innostaa.

Mutta jos on kysymys toimeentulosta, niin eihän noita "vähempiarvoisia töitä" tekemällä pääse sossusta eroon. Kyllä varmasti melkein kuka vaan otetaan vaikka flyereita jakamaan, mutta ei niistä mitään palkkaa saa, vaan pelkkää karkkirahaa - joka ainoastaan pienentää toimeentulotukea, mutta ei auta perhettä siis taloudellisesti. Eikä se flyerinjakaja todellakaan voi riittävän ahkeralla jakamiselle edetä kyseisen firman toimitusjohtajaksi. Nimenomaan ne vähempiarvoiset työt ovat niitä, joissa ei etenemisen mahdollisuuksia ole - ja sitten on vain nalkissa jossain älyttömässä työssä, jota tekee käytännössä ilmaiseksi.

Ja tottakai sossun kuuluu olla automaatti. Tilanteessa, jossa lain mukaan henkilölle kuuluu toimeentulotuki, sen todellakin PITÄÄ tulla "automaattisesti", kunhan ensin toimittaa hakemuksen liitteineen.

Vierailija
38/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäjiä on siksi, että aika moni on joutunut turvautumaan sossun apuun ainakin kerran elämänsä ja tietää kokemuksen kautta, että kohtelu siellä voi olla kaikkea muuta kuin ihmisarvoista. Olen itse ollut sairauden vuoksi toimeentulotuella ja meinasi mennä asunto alta sossun hidastelun vuoksi- mitä olisi pitänyt tehdä? Töihin en sairaana voinut mennä, rahaa en osannut taikoa. Jouduin olemaan sossun mielipuolisen käytöksen varassa ja elämään kympillä melkein kuukauden, soittelemaan vuokranantajalle että kyllä varmaan kohta tulee päätös...

On helppo puhua työnteosta, jos töitä saa aina kun tahtoo eikä ymmärrä ettei kuukauden päästä maksettava palkka pelasta tulevia neljää viikkoa.

Vierailija
39/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaisessa sos.palvelutoimistossa kestänyt 13 päivää... soitin tänään, päätös kuuulemma tehty toissapäivänä eikä rahat ollu tulleet vieläkään. Soitin uudelleen, kun tajusin että jotain sählinkiä on oltava. No tilinumero oli koneelta kadonnut jonnekkin. ja taas odotellaan... toivottavasti huomenna tulis, muuten tulee surkea viikonloppu. On mulla luottokortti, joten velaksi on ruokaa ostettava.

Siellä sossussa on kuulemma karseet ruuhkat...

Ja ota hyvä ystävä apua vastaan näiltä jotka sitä sinulle ja perheellesi tarjoavat täällä. Ihania ihmisiä :)

Vierailija
40/90 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teepä elämästäsi projektisuunnitelma. Katso mihin tähtäät ja mitä haluat, sen sijaan että voivottelet.

Kokemuksesta tiedän itse, että siinä vaiheessa, kun rahat ja ruoka on täysin loppu, ei mielessä pyöri muu kuin se, miten saisi lapselle ruokaa tänään ja huomenna - ei siinä todellakaan fantasioida mistään pitkän tähtäimen urakehityksestä. Kunnianhimoisille pitkäntähtäimen hankkeille riittää energiaa ja kapasiteettia sitten, kun perusasiat on kunnossa, eikä tarvitse stressata ruuan riittämisestä.

Juuri siksi toimeentulotuen pitäisikin toimia virheettömästi, jotta ihmiset voisivat oikeasti keskittyä esimerkiksi siihen työn hakuun. Itse en pystyisi ap:n kuvailemassa stressitilanteessa laatimaan mitään työhakemuksia. Enkä ehkä ehtisikään, kun kaikki aika menisi sossun kanssa tappelemiseen ja valitusten ja oikaisuvaatimusten kirjoittelemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan