Sossu venyttää päätöstä neljättä viikkoa,joudun syöttää lapsille puuroa ja lantrata maitoa vedellä..
Mies tekee huonopalkkaista työtä ja tienaa vain noin 1000€ kuukaudessa. Meillä on kaksi lasta. Työsuhteeni päättyi kesken koeajan ja ilmottauduin työkkäriin, odotan vielä päätöstä työttömyyskorvauksesta. Olemme asioineet sossussa aikaisemminkin, jos on ollut tarvetta. Nyt jostain syystä joudun kiikuttaa mitä ihmeellisempiä liitteitä sossuun. Liitteet on viety, menee viikko, pyytävät jotain lisää. Paras oli, kun jouduin viedä eri pankeista todistukset, ettei minulla ole tiliä heillä! Olen jo lainannu sukulaisilta ja ystäviltä rahaa elämiseen, olen nyt jo noin 200€ velkaa. Kirkolta emme saa mitään, koska myöntävät vain 2 ruokakuponkia vuodessa/perhe. Mitä enää keksin, itkettää iltaisin lasten puolesta kun joutuvat kestämään tätä köyhyyttä :( onneksi saavat tarhassa aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona joka päivä puuroa, sekin loppuu kohta. Ahdistus vain kasvaa...
Kommentit (90)
saa ilmaista ruokaa joka arkipäivä. Leipää ja muuta. Nälässä ei tarvii olla!
En nyt kyllä täysin usko tätä juttua.
ole todellakaan vitsiä tämä, ilkeää väittää moista :( Meidän sosiaalivirasto on kamala paikka. Ystävä oli joulun alla hakenut toimeentulotukea, jotta saisi hankittua lapsille jouluruokaa ja lahjoja. Mitä sai? Lastensuojeluviranomainen kävi hänen luonaan vuoden ajan katsomassa, että lapsilla on kaikki hyvin. Tämä on myös syy, miksi minua pelottaa asioida sossussa tai ottaa tuntemattomalta ruokakassia vastaan..Pelkään, että joku tekee meidän tilanteestamme ilmoituksen. :(
Mies oli töissä, otti yhteyttä etuuskäsittelijään. Itse kirjoitin sosiaaliasiamiehelle pitkän sähköpostin. Mies tuli kotiin juuri muksujen kanssa, sossusta sanoivat että päätös on tehty. MUTTA tuki näkyy tilillä vasta maanantaina. Sen saa kuulemma maksuosoitusta vastaan hakea Kalliosta? Kiitos kovasti kaikille auttajille, anteeksi, etten rohkennu ottaa teiltä ruokaa vastaan.. :)
ap
Elintarvikejakelu Liikuntamyllyn lastauslaituri, Myllypurontie 1, 00920 Hki
ma, ke, pe (20.12.2011 saakka)
Ole paikalla viimeistään klo 9.30, jako alkaa klo 9.
Myllypuron terveysaseman rakennustöiden vuoksi jonottaminen tapahtuu kapealla alueella.
huijaustrolli jonka avulla yritetään saada rahaa eikä ruokaa. Joskus muinoin näitä oli täällä ihan tilinumeroiden kanssa. Olkaahan varovaisia te jotka olette heti valmiita auttamaan ap:ta, nimittäin diakonia auttaa tuollaisessa pulassa olevia tarjoamalla maksusitoumuksen ruokakauppaan ja joka seurakunnissa on joka päivä diakoni päivystämässä.
Saat EU- ruokakassin vähintään, mutta mahdollisesti muutakin apua. Jos ei oma seurakunta auta, niin kokeile naapurikunnan seurakuntaa - selitä tilanteesi. Jos ei sieltäkään tärppää, niin seuraavaan kuntaan vain.
Toivottavasti saat apua ongelmiisi.
Ruovedellä on sama juttu,ei mitään tolkkua niitten touhuissa,käyttäytyvät niinkuin antaisivat omasta pussistaan. päätökset omituisin perustein,outoa
[quote author="Vierailija" time="17.11.2011 klo 10:59"]
Eli teepä elämästäsi projektisuunnitelma. Katso mihin tähtäät ja mitä haluat, sen sijaan että voivottelet.
Kokemuksesta tiedän itse, että siinä vaiheessa, kun rahat ja ruoka on täysin loppu, ei mielessä pyöri muu kuin se, miten saisi lapselle ruokaa tänään ja huomenna - ei siinä todellakaan fantasioida mistään pitkän tähtäimen urakehityksestä. Kunnianhimoisille pitkäntähtäimen hankkeille riittää energiaa ja kapasiteettia sitten, kun perusasiat on kunnossa, eikä tarvitse stressata ruuan riittämisestä.
Juuri siksi toimeentulotuen pitäisikin toimia virheettömästi, jotta ihmiset voisivat oikeasti keskittyä esimerkiksi siihen työn hakuun. Itse en pystyisi ap:n kuvailemassa stressitilanteessa laatimaan mitään työhakemuksia. Enkä ehkä ehtisikään, kun kaikki aika menisi sossun kanssa tappelemiseen ja valitusten ja oikaisuvaatimusten kirjoittelemiseen.
Tuo projektisuunnitelma tehdään ENSIN ennenkuin aletaan tekemään lapsia! Mietitään ollaanko käyty koulut valmiiksi ja onko työnsaanti kutakuinkin normaalia. Mietitään myös eletäänkö sillä palkalla ja elätetäänkö kaksi tai kuusi lasta omilla tuloilla. Säästetään myös muutama tonni sitä rahaa sinne tilille, koska....! Tätä on projektisuunnittelu! Se on tärkeää, koska silloin jotenkin tajuaa itsekin sen todellisuuden missä elää. Se on vain myös ``suunnitelma`` ei välttämättä täysifakta!
Sossu on hätäapu ei kestoapu. Hätä on aina hätä ja voi olla yllättäväkin. Hyvä, että sossu on olemassa!
Onko pakko nostella näin vanhoja keskusteluja...
Siksi tarjosin apuani useampaan kertaan. Nähtävästi liiankin monta kertaa. Olen pahoillani.
Palstailin eilen illalla pitkästä aikaa ja ap kirjoittajan ahdinko tuntui minusta pahalta.
"Sossu-maailma" on minulle tuttu vain palstan kautta, joten en osannut edes ajtella, että auttamishaluni tulkittaisiin noin.
Lopetin aikoinaan palstailun, kun osa palstahyeenoista kadehti tsunamin uhrien - siis vainajien - ilmaisia lentoja takaisin Suomeen. Siinä vaiheessa totesin, että seura ei ole ihan sellaista, mihin olen tottunut.
Tilanne on ilmeisesti ennallaan, joten vaihdan maisemaa.
Ap, olen pahoillani jos viestini häiritsivät sinua. Olin vain ja ainostaan huolissani lapsistasi.
Marja
niin ei sua kukaan tunnista jos sen ruokakassin haet joltakin kaupan pihasta.
Lähipiirissä tilanne että ihminen on itse oman elämänsä pilannut huumeiden käytöllä ja menettänyt asunnot yms. Sossu (malmin sosiaalitoimisto) jatkuvasti maksaa hänelle uudet huonekalut yms, nyt 3 kerta 5 vuoden sisään. Just sai ikeaan 100e maksusitoomuksen, 500e maksusitoomuksen pesukoneeseen, 120e maksusitoomuksen imuriin ja 60e maksusitoomuksen mikroon. Lisäksi saa sosiaalitoimiston kautta sängyt, keittiönpöydän ja tuolit yms.
Hänellä on tietenkin yhtäläinen oikeus saada toimeentulotukea kuin muillakin. Ja tiettyihin asioihin sossusta voi saada maksusitoumuksen. Mutta nuo summat ovat kyllä ihan huuhaata - siellä on ihan ohjeistus, kuinka paljon mihinkin tuotteeseen voi saada tukea, ja esim. pesukoneen osalta se on (tai oli vielä pari vuotta sitten) 380 eur. Viiden huntin koneita eivät kustanna, tuskin noin kallista imuriakaan. En usko, että mikroon saa rahaa ollenkaan, paitsi toki jos asunnossa ei ole hellaa tai uunia.
Se, että ihminen on hädässä aiempien hölmöilyjen takia, ei suinkaan ole syy jättää häntäkään heitteille. Ehkä sossussa pyritäänkin auttamaan hänet kiinni normaalielämään?
viestisi eivät häirinneet minua lainkaan, päin vastoin. On ihana huomata, että täältäkin palstalta löytyy joka, jolla on empatiakykyä muita kohtaan. Kaikkea hyvää elämääsi, äläkä missään nimessä pode huonoa omaatuntoa auttamisenhalusta.
ap
Siksi tarjosin apuani useampaan kertaan. Nähtävästi liiankin monta kertaa. Olen pahoillani.
Palstailin eilen illalla pitkästä aikaa ja ap kirjoittajan ahdinko tuntui minusta pahalta.
"Sossu-maailma" on minulle tuttu vain palstan kautta, joten en osannut edes ajtella, että auttamishaluni tulkittaisiin noin.
Lopetin aikoinaan palstailun, kun osa palstahyeenoista kadehti tsunamin uhrien - siis vainajien - ilmaisia lentoja takaisin Suomeen. Siinä vaiheessa totesin, että seura ei ole ihan sellaista, mihin olen tottunut.
Tilanne on ilmeisesti ennallaan, joten vaihdan maisemaa.
Ap, olen pahoillani jos viestini häiritsivät sinua. Olin vain ja ainostaan huolissani lapsistasi.
Marja
täällä on ihan tarpeeksi kova sydämisiä kyynikkoja!!
kyllä mun sydäntä lämmitti noin vilpitön avuntarjous, ja etenkin kun olen itse ollut joskus sellaisessa tilanteessa,missä olisin riemusta kiljuen ottanut avun vastaan,jos sitä olisi joku tarjonnut.
Meiltä meni vaunut rikki keväällä, emmekä saaneet mitään avustusta sosiaalivirastosta. Minulle sanottiin, kun olin keskustelemassa sosiaalityöntekijän kanssa, että kannattaa katsella huuto.netistä esimerkiksi. Saatiin me vaunut ostettua, kirpputorilta. Eihän näille asioille voi mitään ja pitää osata arvostaa sitä mitä on, mutta tuntuu joskus niin väärältä..Täällä on muitakin, jotka tarvitsee vaikka sen pesukoneen tai tukea vuokranmaksuun.
ap
Nimenomaan Helsingissä SAA vaunut - lainaksi Pakilan työkeskuksesta. Eli eivät kai anna rahaa vaunuihin, mutta maksusitoumuksen lainavaunuihin kyllä. Jos kertomasi on totta, voisit tehdä valituksen asiasta ja pyytää vaikka sosiaaliasiamiestä auttamaan. Vaadi vaunurahoja takaisin takautuvasti, koska teitä on kohdeltu sossussa eriarvoisesti.
Minua hänen viestinsä liikuttivat kyyneliin asti, aivan ihana ihminen joka ajattelee sydämellään lähimmäisiään! Minä olisin itse samanlainen, jos vaan olisi rahaa olla. Haluaisin antaa vilpittömästi vähäosaisille. Nyt olisi ehjiä vaatteita pari jätesäkillistä, joita en tarvitse enää, mutta täällä kyläpahasessa ei ole paikkaa, jonne viedä ne vain jaettavaksi, ei jälleenmyytäväksi.
voisit tulla meille syomään joka päivä
Sossulla on helsingissä ainakin ilmeisesti tällä hetkellä jotain ongelmia.
Yleensä päätös on tullut pian (olen joutunut käymään kesästä asti) joskus jopa kahdessa päivässä. Nyt käsittely kestää tosiaan viikosta toiseen.
Mulla on aika sama tilanne kun ap:lla. Ei ole lapsia mutta yksi masussa :( Kurjaa lähettää mies ilman eväitä töihin/ työharjoitteluun.
Tälle joka sanoi "MENE TÖIHIN!
Aloita tarpeeksi vaatimattomasta hommasta niin pääset työhön kiinni. Kyllä hommia riittää jos niitä hakee. Jos siis kelpaa vähempiarvoinenkin työ." Haluaisin vaan vastata että ei niitä siivojankaan hommia noin vaan oteta. Minulla esimerkiksi on kokemusta ja olen nuori ja terve mutta en ole saanut paikkaa. Samoin kassan hommat.
En tiedä miten teillä asiat on nyt mutta tsemppiä!
Olet ihana ihminen, toivoisin, että kaltaisiasi olisi enemmän.
Hiukan kyllä ihmetyttää, ettei ap ole jo tarttunut tarjoukseesi.
Ei kai - toivon ma - kukaan ole niin vinksahtanut, että tällaisesta trollaisi, eihän? Se olisi minusta samaa kuin sylkisi tuollaisessa vaikeassa elämäntilanteessa olevia naamalle. Erittäin ilkeää siis.