Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa elävät, laittakaa lastenne joululahja lista niin verrataan. t.YH

Vierailija
16.11.2011 |

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

62 jatkaa: kerran lapset saivat joulupuukeräyksestä lahjat. Me vanhemmat olimme vähän hämmentyneitä mutta kiitollisia. Lapset saivat sellaista mitä emme olisi voineet hankkia, esim. pieni siiliperhe nukkekotiin.

OT: minua häiritsee suunnattomasti nykylelujen kestämättmyys. Jokin esim. tekniikkasarja maksaa monta kymppiä, ja kun teet sillä kokeita/tehtäviä, osat sinkoavat sinne tänne. Muutaman kerran olen ollut todella pettynyt, kun olemme panneet rahaa johonkin oikeasti mielenkiintoiseen lahjaan, laskeneet pennejämme ja sitten se vitsin vehje leviää käsiin.

Vierailija
62/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2011 klo 20:28"]listoissa oli kaikkee ihan kummallista, josta en tajua mitään. Kaikenlaisia lyhenteitä, x, y, z -kirjaimia, mega, nano, hyper ja super juttuja.

Mut me vanhemmat käytämme lahjaan max. 100 e/lapsi, jos sitäkään. Eikä oo kiinni siitä, ettei olisi rahaa, on kyse siitä että kaikkee paskaa maailmasta ei tarvitse ostaa.
[/quote]
Meillä on 3 alle 5-vuotiasta. Leluja on ihan liikaa. Olemme sanoneet että tänä vuonna pukki tuo vain vaatetta ja karkkia :) En ymmärrä lahjahysteriaa, mieluummin pidän lapsiani hyvänä joka päivä muilla tavoin. Toki lapset tykkäävät lahjoista mutta ilo on usein pienillä lyhytaikaista ja karkki on aina hyvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2011 klo 20:47"]Me olemme kolmen lapsen ja kahden aikuisen talous ja joululahjat menee jotakuinkin näin.

En osta lapsille mitään, sillä joulupukki tuo muutenkin kummeilta ja mummeilta jotain. Niistä yleensä sovitaan hyvissä ajoin koska olen kieltänyt ostamasta meille mitään kräääsää. Joukossa on kuitenkin yksi pakollinen lelukuvastosta leikattu toive.

Olen ohjeistanut lapsia että tontuille voi jättää kolme vaihtoehtoa, joista ne voi vailta jotain tuotavaksi jos on ollut kiltti.

Eli jokainen lapsi saa n.4-5 pakettia, eikä yksikään ole minun ostamani.
[/quote]
Erittäin hyvä! Samaa mieltä.

Vierailija
64/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tähän ketjuun osallistuu vaan kunnon materialistit mutta kiinnostaa tietää, miksi enemmän on parempi? Miksi haluatte antaa useita lahjoja? Kysyn tosiaan mielenkiinnosta. Tuleeko se hyvä olo teille vanhemmille vai lapsille?

Vierailija
65/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:15"]Ehkä tähän ketjuun osallistuu vaan kunnon materialistit mutta kiinnostaa tietää, miksi enemmän on parempi? Miksi haluatte antaa useita lahjoja? Kysyn tosiaan mielenkiinnosta. Tuleeko se hyvä olo teille vanhemmille vai lapsille?
[/quote]

Pakko myöntää, että hyvä olo tulee mulle.. Pienenä sain PALJON lahjoja. Pikkusiskon synnyttyä en saanut enää kuin 3-4 lahjaa ja lapselle, joka on saanut mielettömästi joululahjoja se oli järkytys. Tykkään katsoa joulukuusta jonka alla on paljon paketteja. Sairasta, mä tiedän. Mulla on vauva ja pelottaa, että muutaman vuoden päästä räjähtää. Viime jouluna raahasin ison säkillisen lahjoja mun 17 vee siskolle ja 5 vee veljelle. Ne ilmeet, kun sieltä paljastui legoja ja merkkikosmetiikkaa ja vaatteita<3

Vierailija
66/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä omituinen kysymys.

Olen kihloissa, mutta en asu miehen kanssa yhdessä. Minulla on kaksi lasta, mutta ei tämän miehen kanssa. Virallisesti olen olen yh. Elätän itseni ja lapseni täysin. Olen kuitenkin parisuhteessa, jotta vastaan kysymykseen.... omituiseen kysymykseen.

Minun lapseni saavat molemmat yhden lahjan: nuorempi saa wii U:n ja vanhempi saa rahaa 300 euroa, jonka lisää omiin rahoihinsa ostaakseen pelikoneen.

Muuta he eivät saa, eivät edes pikkujuttuja, sillä me lähdemme heti joulun jälkeen Alpeille viikoksi. Loma sinänsä on halpa, mutta hissiliput eivät.

Vierailija
67/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:15"]

Ehkä tähän ketjuun osallistuu vaan kunnon materialistit mutta kiinnostaa tietää, miksi enemmän on parempi? Miksi haluatte antaa useita lahjoja? Kysyn tosiaan mielenkiinnosta. Tuleeko se hyvä olo teille vanhemmille vai lapsille?

[/quote]

Todellakin suurin syy on varmasti se, että itse sai lapsena järjesttömästi paketteja, ja itse muistaa sen ihanan fiiliksen niistä, ja siksi toistaa samaa. Olen 70-luvun lapsi.

Toinen syy on se, että meillä lapset eivät saa mitään joulun tai synttäreiden ulkopuolella. Se sama tavaramäärä, mikä teilläkin on, tulee vain kasattua joulun ympärille. Sinä ehkä ostat sen saman määrän, mutta annat sen tasaisesti pitkin vuotta.

Ehkä tässäkin toistuu se lapsuuden kaava: en minäkään saanut mitään muulloin kuin jouluna... toisaalta pienestä pitäen ihan kasvatin lapset tähän malliin, jotta eivät oppisi kinuamaan mitään. Ja lapseni eivät koskaan (ei edes pienenä) ole kinunneet mitään kaupassa. Tietävät, että eivät kuitenkaan saa ennen joulua...

Vierailija
68/81 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2011 klo 20:57"]

ilman vastinetta mulle tyrkytetään. Ja voit sä käydä meidän köyhälle perheelle kinkun ostamassa ja lapsille pussillisen paketteja, kyllä me ne vastaanotetaan, mutta älä odota että kiitollisena edessäsi matelisin,kiitää voin, mutta se saa riittää.
Ja voin mä sut pimeellä kujalla ryöstääkkin jos se on sun mielestäsi köyhälle sopivampi tapa hankkia elanto.
Mut joka tapauksessa lapsilleni ostan PALJON lahjoja, en köyhäile vaikka jonkun VERONMAKSAJAN mielestä niin tulisi tulonsiirroilla elävänä tehdä.

[/quote]

Tuollainen näyttämisenhalu ja katkeruus on ihan kipeetä.

Kokemuksen mukaan ne just ei ole ne rikkaimmat, jotka niitä joulupöytäkeräyspaketteja lahjoittelee, vaan ne, joilla on itsellään ollut vaikeaa ja tiukkaa. Tarkoitushan on kuitenkin se, että lapset saisivat iloisen joulun ja jonkun lahjan. Meidän joulu on mennyt muutenkin älyttömän kaupalliseksi. Eikä täällä ole kukaan pyytänyt matelemaan ja olemaan kiitollinen. Tilanteet elämässä vaihtelee itsekullakin. Pari pakettia riittää ja perheen yhdessäolo. Ollaan raittiina, yhteiset hetket ja yhteinen ruokailu ja harras tunnelma, nehän ne joulun tekevät.

Vierailija
69/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:15"]

[/quote]

Todellakin suurin syy on varmasti se, että itse sai lapsena järjesttömästi paketteja, ja itse muistaa sen ihanan fiiliksen niistä, ja siksi toistaa samaa. Olen 70-luvun lapsi.

Toinen syy on se, että meillä lapset eivät saa mitään joulun tai synttäreiden ulkopuolella. Se sama tavaramäärä, mikä teilläkin on, tulee vain kasattua joulun ympärille. Sinä ehkä ostat sen saman määrän, mutta annat sen tasaisesti pitkin vuotta.

Ehkä tässäkin toistuu se lapsuuden kaava: en minäkään saanut mitään muulloin kuin jouluna... toisaalta pienestä pitäen ihan kasvatin lapset tähän malliin, jotta eivät oppisi kinuamaan mitään. Ja lapseni eivät koskaan (ei edes pienenä) ole kinunneet mitään kaupassa. Tietävät, että eivät kuitenkaan saa ennen joulua...
[/quote]

En osta pitkin vuotta tavaraa. Mua ahdistaa roina ja turha tavara ihan ekologisessakin mielessä.

Mutta lapsia on 3 ja ihmiset antaa pyytämättä vanhoja lelujaan mikä on ihan kiva ja sisarukset ja kummit ym antaa lahjoja synttäreillä ja jouluna.

Lapselle tulee varmasti yhtä hyvä mieli onko paketteja sitten 4 vai 16. Lahjahan on helppo tapa "ostaa" hyvää mieltä mutta eihän niillä muilla ole enäö mitään merkitystä muutaman avatun paketin jälkeen. Itse ehkä yritän opettaa kiitollisuutta että vähempikin riittää ja ollaan onnellisia vähemmästäkin. Mutta se voi olla arvovalinta..

Vierailija
70/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINULLA EI OLEKAAN LAPSIA HAHHAHHAA! Ostan kaiken itselleni vain

Vierailija
71/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat saa meiltä vanhemmilta 1-2 lahjaa ja kummeilta sekä isovanhemmilta 1 paketin. Eli varmaan 5 tai 6 lahjaa per lapsi. Ei mitään kallista, muutamasta eurosta muutamaan kymppiin kappale. Taloustilanteemme kohtalainen, mutta emme halua liikaa tavaraa eikä turhuuksia.

Vierailija
72/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö tämä hysteria jo alkaa?

Joulussa on onneksi kyse jostain ihan muusta kuin materiasta. Sitä yritän opettaa lapsillenikin. Toki he lahjoja saavat, mutta eivät läheskään kaikkea sitä, mitä keksivät toivoa. Ja mielestäni olen onnistunut tässä oikein kivasti. Kumpikin muksu kirjaa toivelistaan yleensä 5-10 toivetta ja niistä ehkä kolme toteutuu. Lisäksi saavat muutaman lahjan muilta kuin meiltä vanhemmilta. Ja ovat siihen enemmän kuin tyytyväisiä. Niinpä viime jouluna oli vähän karua, kun joulupäivän aamuna naapurin lapset rynnivät kylään suorittamaan armotonta lahjavertailua. Kyllä itsestänikin tuntui keljulta, kun naapurin ekaluokkalainen totesi omalleni pilkalliseen ääneen, että etkö sä muka tämän enempää saanut. Ainakin siihen asti oma lapseni oli ollut äärettömän onnellinen omista paketeistaan.

Vierailija
73/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsilla ole vielä mitään joululahjalistoja! Yhtään joululahja toivetta ei kumpikaan ole vielä esittänyt.

Oikeesti, jouluun on aikaa vielä lähes 2kk!!!

Vierailija
74/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhaa, rakkautta ja oikeaa välittämistä.

Vierailija
75/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:15"]Ehkä tähän ketjuun osallistuu vaan kunnon materialistit mutta kiinnostaa tietää, miksi enemmän on parempi? Miksi haluatte antaa useita lahjoja? Kysyn tosiaan mielenkiinnosta. Tuleeko se hyvä olo teille vanhemmille vai lapsille?
[/quote]

Pakko myöntää, että hyvä olo tulee mulle.. Pienenä sain PALJON lahjoja. Pikkusiskon synnyttyä en saanut enää kuin 3-4 lahjaa ja lapselle, joka on saanut mielettömästi joululahjoja se oli järkytys. Tykkään katsoa joulukuusta jonka alla on paljon paketteja. Sairasta, mä tiedän. Mulla on vauva ja pelottaa, että muutaman vuoden päästä räjähtää. Viime jouluna raahasin ison säkillisen lahjoja mun 17 vee siskolle ja 5 vee veljelle. Ne ilmeet, kun sieltä paljastui legoja ja merkkikosmetiikkaa ja vaatteita<3
[/quote

Oot ihan samanlainen kuin minä!!:) paitsi että minua ei haittaa vaikka en itse saa lahjoja. Rakastan ostella lahjoja lapsellenu ja pikkusisaruksilleni ja muulle peheelle!:)

Vierailija
76/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta saa tablettitietokoneet, eikä yhtään mitään muuta (minulta, isästä en tiedä).

Nuorimmalle meinasin flexibrix autoradan hankkia (cars -malli)

Veronpalautuksista saan hankittua.

Vierailija
77/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle luistimet, Lundbyn nukkekodin kellari ja kirja, pojalle laskettelusukset, lentokoneen pienoismalli ja kirja.

Vierailija
78/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saavat 4v. Pari lautapeliä ja lääkärilaukun. 2v saa automaton ja pikkuautot. Rahaa on riittämiin, mutta ei se vaikuta lahjojen hintaan tai määrään nousevasti, lapset saavat sitä mistä luulen olevan iloa ja kivoja leikkejä.

Vierailija
79/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan lapsille aina yöpuvun ja yleensä jonkun henkilökohtaisen lahjan, joka voi olla toivelistan ulkopuolelta. Mies ostaa muutaman toiveen lasten listoilta ja lopuista lahjoista huolehtii isovanhemmat. Heillä ei ole muita lapsenlapsia, joten hukuttaisiin lahjoihin, jos itse ostettaisiin paljon.

Vierailija
80/81 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5-vuotias ja emme osta hänelle mitään joululahjoja, kun huone on muutenkin täynnä leluja. Sukulaisilta hän tulee varmaan saamaan noin 5 pakettia, mikä on mielestäni ihan sopiva määrä.