Hups... Taisin sitten innostua,taas.
kävin äskön läpi joululahjoja, lähinnä, että mitä vielä puuttuu jne... Samalla sitten laskin lapseni lahjat 4v tyttö.
Ostelen lahjoja pitkin vuotta, aina kun jotain kivaa löytyy. No tyttäremme saa meiltä vanhemmilta lahjoja 54kpl. Ja siihen lisäksi kummien ja isovanhempien lahjat noin 20kpl.
Taas tässä kävi näin, vaikka tarkoitus oli pitää lahjavuori matalana. no joulu on kerran vuodessa. :)
Kommentit (11)
olen osallistunut jo 3 vuotta. viime vuonakin käytiin tytön kanssa etsimässä kiva lahja vastaavan ikäiselle tytölle.
Mutta joo, tänä vuona voisin ottaa jo ostetuista lahjoista lahjan sinne. :)
ap
Valitset yhden tai kaksi lahjaa, loput viet joulupuu-keräykseen.
Parempi kaikille.
Luin ensin, että tytär saa vanhemmilta 5 lahjaa ja ajattelin, että ihan kohtuullista.
Mä yritän pitää lahjavuoren molempien lasten kohdalla alle kymmenessä, joista alle 5 olisi leluja.
Mutta kyllä on vaikeaa, himottaa ihan hirmuisesti yhdet isommat lahjat (n. 30 e), mutta tänään ainakin pystyin pidättelemään.
Sen sijaan ostin vähän vaatetta, joiden tarpeellisuuden pystyin jotenkuten perustelemaan itselleni (sukkahousuja, hanskoja) tai sitten olivat niin hyvässä alessa, että kannatti ostaa varastoon. (Tyyliin paita 3 e, strech-sammarit 5 e).
Ihan hirveää. Pitäisi ajatella ekologisesti ja oikeasti lapsille musta riittää 5-10 lahjaa. Toisaalta lasten vaatteet ja lelut on ihania ja kuluttaminenkin on kivaa :(
Täytyy siis koittaa olla sekoilematta ennen joulua :)
Näillä näkymin lapsille aikuisilta yksi yhteinen lahja ja molemmille yhdet järkevät ja yhdet kirjat.
Tulee mieleen Harry Potterista Dudley!!
Sorry musta ihan hirveetä että 4- vuotiaalle on ostettu noin paljon lahjoja. Menee jo availustakin ilo saatikka leikkimisestä..
Mua suorastaan hävettäis jo kasvatuksenkin puolesta.
ei varmaan ole edes yhteensä saanut noin paljon lahjoja.
Jaksaako lapsi avata edes noita kaikkia?
Jotkut tykkää antaa lahjoja, enkä mä näe sitä mitenkään huonona juttuna. Useimmathan ois antaneet noi lahjat pitkin vuotta, ja sitten moralisoineet jouluna, että "tavara ei ole tärkeintä" ;)
Meillä lapsi saa meiltä yhden lahjan (jäi yli synttäreiltä, koska oltiin ostettu lapselle vahingossa kolme lahjaa ja se ois ollut liikaa). Normaalisti ei saisi siis meiltä yhtään lahjaa. MUTTA tämä käytäntö on meillä vain siksi, että vietämme sukujoulun, ja lapsi saa kuitenkin sukulaisilta lahjoja. Meidän pitää ne kaikki kuljettaa junalla kotiin joulun jälkeen, enkä halua yhtään ylimääräistä nyssykkää.
Niin se ei todellakaan lisää hänen iloaan mutta voi jopa tehdä sellaisen olon ettei oikein minkään kanssa voi oikein ilolla keskittyä leikkimään kun sitten olisi vielä tuota ja tuota ihan loputtomiin. Ihanaa että olette osallistuneet siihen keräykseen, kun teillä tuntuu olevan varallisuutta mukavasti. Ajattele - käy melkein kateeksi että pystyisit ilahduttamaan esim kahtakymmentä pientä tyttöä Suomessa antamalla lapsesi lahjoista siiteh keräykseen ja antaa lapsellesi mahdollisuus iloita aidommin niistä lahjoista mitä hän saa :) En pidä itseäni edes vähävaraisena, vaikka mies on sairaseläkkeellä ja minä keskikoko äitiyspäivärahalla, ja taloutta pitää suunnitella mutta silti joku 50e lapseni lahjoihin on jo todella paljon. Onneksi meillä on auttavaisia mummeja ettei tytön tarvitse olla esim harrastamatta rahan puutteen vuoksi.
ei varmaan ole edes yhteensä saanut noin paljon lahjoja.
Jaksaako lapsi avata edes noita kaikkia?
Meidän lapset sai viime jouluna alle 15 pakettia per nokka ja jo jossain alle kymmenennen kohdalla alkoi kysely "ai VIELÄKÖ?!" Osa lahjoista jäi avaamatta, kun tuli kiire leikkimään.
Minä en aio tänä jouluna ostaa yhtään lelua lapsille. Ne saavat niitä kumminkin mummoilta, kummeilta ja tädeiltään. Meillä on liikaa tavaraa, eikä lapset muutenkaan juuri leluillaan leiki. Ovat mieluummin ulkona tai askartelevat tai rakentavat majaa tai muuten vaan hilluvat. Monilla tutuilla on paljon enemmän kamaa lastenhuoneissa, monesti mietin, että mahtaako niiden lapset todella leikkiä niillä kaikilla.
edes kotiin mahtuisi! :) Milloin lapsella on syntymäpäivä, voisiko osan lahjoista jättää synttäriksi jemmaan?
Otat yhden tai kaksi lahjaa ja viet ne joulupuu keräykseen. Olemme joka vuosi osallistuneet työporukan kanssa siihen. vähävaraiset perheet / lastenkodit/turvakodit yms jakaa niitä lahjoja sitten tarvitsijoille.