Sinä, joka juot paljon light-virvoitusjuomia!
Tulipa tuosta aspartaami-ketjusta mieleen tämmöinen asia: yksi tuttu joskus väläytti, että lähes kaikki hänen tuntemansa aspartaamijuomia paljon juovat henkilöt ovat joko ylipainoisia tai sitten kärsivät syömishäiriöistä. Itselläni ei ole tuttavapiirissäni juurikaan light-limujen kuluttajia, mieleen tulee vain kaksi pariskuntaa, joista toiset ovat ylipainoisia (eivät mitenkään kovin lihavia) ja toiset hoikkia ja urheilullisia.
Mua kiinnostais nyt kuulla, moniko palstan light-limuaddikteista menee jompaan kumpaan kategoriaan ja moniko jää ulkopuolelle. Mulla ei tosiaan itselläni ole kummempia havaintoja tästä asiasta, itse en myöskään käytä mitään keinomakeutettuja tuotteita, koska saan niistä vatsavaivoja.
Sana on siis vapaa!
Kommentit (25)
vain pepsimaxia. Iltaisin 19 jälkee kuplajuomaa, koska pepsi pitää hereillä. Olen Syömishäiriöinen.
teroitan vielä, että haluaisin etenkin niiden vastauksia, jotka juovat näitä limuja paljon.
Ap
noin pari litraa päivässä. Siis ihan joka päivä!
En ole ylipainoinen, BMI 22 ja risat eikä minulla ole myöskään minkään sortin syömisongelmaa. En pahemmin liiku (ts. urheile) ja ruokavalio on muutoin melko monipuolinen.
usein kaksi, tai kolme.
Normaalipainoinen, ei syömishäiriöitä
Mikä on AP:n mielestä "paljon"?
sanoa tarkkaa määrää, mutta täältä olen lukenut, että jotkut juovat jopa 1,5 litran pullon tai enemmän päivässä. Kyllä varmaan jokainen tykönänsä tietää, paljonko on paljon ;)
Itse juon virvoitusjuomia ehkä muutaman kerran kuukaudessa, joten jo päivittäinen käyttö kuulostaa mulle jo paljolta.
Ap
mutta mies ja tytär juovat, ja nimenomaan light limuja. Ovat kumpikin ihan hoikkia.
Minä saan vatsaongelmia ihan tavallisestaki limusta, juon joskus light mehuja, ne on ok, mutta pidän kuitenkin eniten ihan vedestä. Ja laiha olen siis itsekin.
Jos juon limsaa tai mehuja, juon AINA light-versioita. En ikinä juo sokeri-limsoja, valitsen aina light-version; jos ei ole tarjolla, juon mieluummin vaikkapa vettä. Sanoisin tuota melkein jopa jonkinlaiseksi pakkomielteeksi.
Päivittäin juomia kuluu jonkin verran. Painoindeksi n. 21. Ei ylipainoa ja melko terveelliset elämäntavat muutenkin.
Vatsan toiminta ei tosin ole mikään optimaalinen (ummetusta, hidas suoli).
myös esim. monet sokerittomat jogurtit ja actimel ym sisältää aspartaamia.. eli muutkin "light tuotteet kun limut
olen jäänyt cokis lightiin koukkuun, sitä kuluu suunnilleen 3 litraa per työpäivä, iltaisin ja viikonloppuisin ei niinkään.
Olen ylipainoinen, bmi 29 tai jotain. Lightia juon sen takia, etten ainakaan limusta saisi enää yhtään enempää kaloreita kuin mitä jo syömällä tulee.
Tiedän että limun juontia täytyisi vähentää.
myös esim. monet sokerittomat jogurtit ja actimel ym sisältää aspartaamia.. eli muutkin "light tuotteet kun limut
mutta tässä on nyt kyse light-limuista ja niiden paljosta juomisesta. Ja tästä mun kaverini hypoteesista!
Ap
voi joskus parissa tunnissa mennä 2litran pepsimax/cocis light pullo yksin sitä juodessani. mutta lähes jokapäivä juon.
painoindeksi 19,4 eli normaali. en ole kovin urheilullinen, kuntoni ei ole hyvä vaan välttävä.
Juon light-limua ehkä puolesta litrasta litraan päivässä. Muuten syön terveellisen monipuolisesti, ei ole syömishäiriötä ja painoindeksi on 19. Liikuntaa voisin harrastaa enemmän...
ehkä kerran viikossa menee kaksikin tölkkiä päivässä. BMI 21, rasva% 17,7.
Mä olen pepsimax-koukussa. Monena päivänä en juo mitään muuta... eli aina kun juon, juon Maxia. Ehkä lasin-pari vettä päivässä ja loput maxia.
Olen ylipainoinen -painan 84kg (170cm) mutta paino on noussut kyllä syömisen, ei juomisen takia. Olen ollut tässä addiktiossa yli 10 vuotta ja raskauskilot on ne, jotka lanteilla keikkuu.
Viimeisen vuoden ajan olen tehnyt henkistä eroa ja yritän saada tän juomisen loppumaan. Rahaa menee sikana ja ei voi olla terveellistä. Mutta 10vuoden tapa on vaikea lopettaa.
Juon varmaan 2 litraa päivässä. En juo kahvia/teetä ollenkaan.
Painoindeksini on 23, harrastan liikuntaa päivittäin eikä minulla ole koskaan ollut minkään sorttista syömishäiriötä. Ruokahaluni on erinomainen ja uskallan syödä kaikkea (nytkin on suussani suklaata), mutta en ole koskaan ollut ylipainoinen.
En juo kahvia enkä teetä.
ainakin hiirillä on todettu että aspartaami lisää muun syödyn ruuan sokerin imeytymistä suolesta - eli light-limut todella voivat lihottaa paljon vaikka niissä itsessään ei kaloreita juuri olisikaan.
olen jäänyt cokis lightiin koukkuun, sitä kuluu suunnilleen 3 litraa per työpäivä, iltaisin ja viikonloppuisin ei niinkään.
Olen ylipainoinen, bmi 29 tai jotain. Lightia juon sen takia, etten ainakaan limusta saisi enää yhtään enempää kaloreita kuin mitä jo syömällä tulee.
Tiedän että limun juontia täytyisi vähentää.
Juon n. joka toinen päivä, rasvaprosentti 11.
t.urheilija
juon usein light-limua, ehkä 2-3 litraa viikossa.
viikottain käytän, en kuitenkaan päivittäin...
Painoindeksi on 23 ja urheilen säännöllisesti.