Te kenen vauvat nukkuu 4-5 tuntia päivällä putkeen... eikö teitä pelota että ne kuolee?
Sori....mutta.... luin toista ketjua ja siinä monet kirjoittaa että vauva nukkuu moooooonta tuntia putkeen jos sitä pitää ulkona vaunuissa.
Onko se edes hyväksi vauvalle?
Minun vauvat ovat nukkuneet vain 30-60 min putkeen mutta olen iloinen kun heräävät taas eikä tarvitse pelätä että onkohan se enää hengissä.... Juuri 30 min aikana saan tehtyä ruokaa, imuroitua, käytyä suihkussa ym siivottua sen verran, että en ehdi vielä huolestua.
Jos vauva nukkuisi tuntikaupalla niin enhän saisi huoleltani tehtyä mitään!
Kommentit (15)
Mihin se vauva kuolee, jos se nukkuu.
Toki jos nukkuu normaalia pidempään, niin käyn sitten kurkkimassa, että kaikki on hyvin.
Mutta jos muksu nukkuu joka päivä pitkät päiväunet, niin asiathan on sitten ihan mallillaan.
Annatko lapsesi nukkuaöisin, vai herätätkö hengittämään välillä?
kurkkimassa vaunuun, kun on nukkunut 3 tuntia ja olen jo pitkästynyt roikkumaan vauva palstalla.
pelottavaa... olen itsekin aika hysteerinen, että vauva on varmasti turvassa. olen kuullut, että lämpötilalla ja kätkyt-kuolemilla olisi yhteys, siis liika lämpöisyys voisi olla riskitekijä.
en varmaan muuten olisi näin pelokas, mutta tuttavani pari kuukautinen poika kuoli yllättäen ja selittämättömästi, ns. kätkyn.
päivällä vain korkeintaan tunnin putkeen kerralla ja herää itse. ehdin juuri tehdä kotityöt enkä hermostu kauheasti. kurkin kyllä makkariin välillä...että maha nousee ja laskee. olen vainoharhainen tiedän. vauva on kolmas lapseni. olen ollut hermona kaikkien kohdalla ekat 6 kk!
yöllä vauva nukkuu montakin tuntia putkeen ja olen aina niin onnellinen, kun hän herättää minut itkemällä maitoa! hyvä etten ole ainoa vainoharhainen.
pelottavaa... olen itsekin aika hysteerinen, että vauva on varmasti turvassa. olen kuullut, että lämpötilalla ja kätkyt-kuolemilla olisi yhteys, siis liika lämpöisyys voisi olla riskitekijä.
en varmaan muuten olisi näin pelokas, mutta tuttavani pari kuukautinen poika kuoli yllättäen ja selittämättömästi, ns. kätkyn.
Ja uusimmat tutkimukset sanovat että kätkytkuolemat johtuvat serotoniinin vähäisyydestä.
Joo ja ei ole pelottanut kun vauva nukkui pitkään. On nyt taapero ja nukkuu edelleen päiväunet noin 2-3h putkeen.
Uni on niille vauvoille yksi tärkeimmistä perustarpeista.
Eihän se vastasyntynytkään juuri teekään muuta kuin syö ja nukkuu.
Oma esikoinen (nyt on siis toinen tulossa) on ollut hyväuninen aina. Huvittaa vain kun kaverilla on saman ikäinen lapsi ja tuo lapsi on aina nukkunut huonosti. Kaverilta tulee aina kommentteja tyyliin "No ei tuo lapsi kyllä taida olla aivan terve kun se noin paljon nukkuu" jne. Taapero siis nukkuu päivällä noin 2h ja yöllä 8-9 h putkeen..
Voin kyllä uskoa että kaikki uudet vanhemmat vähän pelkäävät sitä kätkytkuolemaa, mutta liika hysteerisyyskin on pahasta. Varsinkin siinä vaiheessa kun se lapsi on jo ylittänyt sen "riskiajan" mikä tuolla kätkytkuolemalla on.
Meillä vauva nukkui säännöllisesti pitkiä päiväunia parvekkeella. 7h jälkeen toin kyllä sitten jo sisälle.. siinä vaiheessa itse huolestuin :D. Nukkui siis yöllä noin 7-8h ja päivällä 5-7h ulkona. Muun ajan oli sitten hereillä ja iloinen. En ikinä herättäisi lasta muutaman tunnin jälkeen.. ihan pöhköä. Ehkä siksi lapseni nukkuukin hyvin ja on aina nukkunut, että saa ihan rauhassa nukkua..
Synnytyssairaalassakin sanoivat että 4h välein voi syöttää tai "herättää syömään". No, en todellakaan keskellä yötä laittanut itselleni herätyskelloa että rupeaisin vauvaa herättämään.. nukkui siis jo synnärillä 6h yöunia. :D En todellakaan ruvennut hyvin nukkuvan vauvan unirytmiä häiritsemään
jos ois tollain pätkänukkuja! Että saako tarpeeks unta, sattuuko johonki, onko joku elimellinen vika kun ei osaa nukkua..
Jossain vaiheessa taas lyhempiä pätkiä. Ikinä en ole pelännyt että ne kuolee. Ainahan niitä voi käydä katsomassa.
Miten ap, nukkuu yönsä, jos oletetaan että vauva nukkuu yöt hyvin, monta tuntia putkeen?
jos kovin pitkään nukuu, käyn välillä kurkkaamassa että kaikki on ok. Lapsi tosin nukkuu sisällä.
aina neljäviiisikin tuntia putkeen ulkona ja ovat muuten superterveitä olleet aina (ja en todellakaan väitä, että tämä olisi syy siihen, mutta turha muuttaa tätäkään juttua, kun hyvin menee). Jotenkin musta tuntuu hyvältä ja terveeltä, kun vauvat nukkuvat raittiissa ilmassa.
Mua pelottaa, että kuolevat. Mä kyllä tarkistan useamman kerran hengityksen. Tosin tarkastan sen ennen nukkumaan menoa isommiltakin.
vauvana meni välillä jopa 5h tavallisesti 3-4h. Vajaa 3v nukkuu edelleen usein viikonloppuisin 3h unet pihalla. Vauvaa kävin välillä kurkkaamassa, välillä vauva myös äänteli unissaan (jossain vaiheessa esim. parkaisi aina 45 välein eli havahtui hiukan ja siirtyi seuraavaan unisykliin. Lyhyitä unia nukkuvat lapset usein heräävät tässä vaiheessa ja vanhemmat nostavat ylös vaikka pitäisi opettaa jatkamaan unia). Nyt isomman kanssa tulee edelleen joskus 3h jälkeen sellainen olo että onkohan hengissä mutta osaan kyllä jo rauhoittaa itseni. Samoin jos olen nukkunut koko yön heräämättä mietin aamulla ekana onko lapsilla kaikki kunnossa kun mitään ei ole kuulunut. Tyypillisesti käyvät vessassa ja tulevat viereen kesken yötä.
...sillä univajehan voisi olla merkki siitä että kaikki ei todellakaan ole hyvin, ja että lapsi ei kasva kunnolla.
Eiköhän vauva olisi enemmän vaarassa kärsiä kätkytkuolemaan liitettävästä serotoniinivajeesta mikäli uni olisi katkonaista. Univajehan aiheuttaa masennusta ja monta muuta ongelmaa sekä aikuisilla että lapsilla.
Ei tulis mieleenkään herättää hyvin nukkuvaa vauvaa. Yleensä jo vauva nukkuu päiväunet, se nukkuu hyvin myös yöllä. Jos äiti raastaa vauvaa päiväunilta hereille puolen tunnein välein, niin saattaa yöunetkin olla aika rikkinäiset....