Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä teidän mielestä diplomi-insinööri on "arvoasteikolla" tänä päivänä?

Vierailija
18.11.2011 |

Joitakin vuosikymmeniä sitten taisi olla aika "iso herra" ihan jo tutkinnon perusteellakin, mutta nykyään noita taitaa olla nurkat täynnä, eli aika alhaalla vissiin? Kaukana mm. lääkäreistä ja juristeista.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tee elämää pelastavaa työtä. Eivät juurikaan vaikuta työpanoksellaan yhteiskuntamme hyvinvointiin. Korkeasti koulutettuja ihmisiä, eivät merkitse minulle mitään. Eivätkä edes tienaa kummoisesti.

En keksi toista ammattikuntaa, joka ei olisi niin paljon tehnyt ihmiskunna hyväksi.

Autot, kännykät, netti, sähkö, laivat, tiet, vesijohdot, juomavesi, rakenukset ovat kaikki insinööritieteden tuottamia ja näin ollen DI:n aikaansaannosta.

Ja kuten tuossa aikaisemmin tuli osittain ilmi, lääkärit ja terveyden/sairaanhoitajat käyttävät laitteita jotka ovat diplomi-insinöörien kehittämiä. Röntgen, sydänfilmit, potilastietojärjestelmät, hengityskoneet, keskoskaapit ym. ym.

Jos kaikki ei olisikaan juuri Di kehittänyt, niin niiden perustat ovat insinööritieteitä (eli matematiikan ja fysiikan ja kemian soveltamista jne.), joita ilman ei yhtään teknistä keksintöä voisi toteuttaa.

Vaikka joku perusduunari keksisi jonkin säkäväkäpimauksen viiden vuoden kuluttua, sekin on todennäköisesti pitkän teknisen kehityksen lopputulema, jota ei koskaan voisi toteuttaa saati ymmärtää ilman insinööritieteitä ja niiden kehittäjiä, eli Diplomi-insinöörejä.

Vierailija
22/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tee elämää pelastavaa työtä. Eivät juurikaan vaikuta työpanoksellaan yhteiskuntamme hyvinvointiin. Korkeasti koulutettuja ihmisiä, eivät merkitse minulle mitään. Eivätkä edes tienaa kummoisesti.

Asteikolla 1-10 DI=10. Et pelastaisi ketään ilman insinöörin rakentamia laitteita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostatteko ihmisiä ammatin perusteella? Siten esim. kehitysvammaiset ja muuten sairaat, jotka ei käy töissä ovat asteikolla 0.

Voi Luoja tätä nykyaikaa!

Vierailija
24/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostatteko ihmisiä ammatin perusteella? Siten esim. kehitysvammaiset ja muuten sairaat, jotka ei käy töissä ovat asteikolla 0.

Voi Luoja tätä nykyaikaa!

heidät tuonne alimmalle asteelle näytit itse arvottavan.

Vierailija
25/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon mielestä hienompaa ammattia ei olekaan ja minä saan kuulemma olla niin onnellinen, että olen saanut noin hyvän miehehn (no joo, niin olenkin). Meidän lastenlasten koulutukset ei ole mitään, koska ei olla dippainssejä tai lääkäreitä, vaikka ylempia ja alempia korkeakoulututkintoja löytyykin.

No joo, ei taida olla meillä tuoreimmilla sukupolvilla DI:n arvostus enää ihan näin ylitse muiden. Arvostan tuota ammattia kuitenkin, kun olen vierestä katsonut, kuinka raskasta sekä koulutus että työ on. Arvostan silti kuitenkin jotenkin esim. sairaanhoitajia enemmän, sillä jotenkin tuosta DI-touhusta siltikin paistaa toisinaan läpi se, kuinka tärkeintä elämässä on raha, ura ja se oma menestyminen.

Vierailija
26/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse DI ja ihan perusduunari. En tietenkään tee mitään duunarihommia mutta kyllä se suunnittelu tms. on pidemmän päälle aika rutiinia.

Vierailija
27/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aidosti tyhmä, onneksi olkoon.

Vierailija
28/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse DI ja ihan perusduunari. En tietenkään tee mitään duunarihommia mutta kyllä se suunnittelu tms. on pidemmän päälle aika rutiinia.

Sama täällä. Välillä mietin, että pitäiskö pyrkiä enempi esimiestyyppisiin hommiin, mutta en taida viitsiä, kun en jaksaisi sitä vastuuta. Vaikka tietty palkka olisi sitten paljon parempi. Nykyisin en saa edes suositeltua aloituspalkkaa (TEK), joka olisi 3490 e.

Vierailija
29/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Välillä mietin, että pitäiskö pyrkiä enempi esimiestyyppisiin hommiin, mutta en taida viitsiä, kun en jaksaisi sitä vastuuta. Vaikka tietty palkka olisi sitten paljon parempi. Nykyisin en saa edes suositeltua aloituspalkkaa (TEK), joka olisi 3490 e.

Oot kyllä luuseri. Mieheni on myös DI ja bruttopalkka 6500e. Sekään ei ole edes hyvä eikä mieheni ole 'kuin' tuotantopäällikkö isossa it-firmassa, 20 alaista. Mutta siis toi alle 4000e:n palkka on naurettava!

Vierailija
30/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että pelkkä opiskelu ei kyllä kerro vielä kovin paljon ihmisestä. Enkä oikein muutenkaan tykkää tuommoisesta ihmisten rankkaamisesta arvoasteikolla.

DI on ihan hyvä koulutus siinä missä moni muukin koulutus. Sillä voi päästä sitten alasta ja omista lahjoista riippuen tosi hienoonkin duuniin.

Vierailija
31/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka riippuu pääsääntöisesti työtehtävistä ja vastuusta. En ole heikommalle jäänyt omalla tutkinnolla nykyisessä työtehtävässäni. Toisaalta taas tiedän monta insinööriä, jotka tekevät erityötä kuin minä ja ovat ihan eri tonneissa palkoissaan kuin minä ja DI-työkaverini.

Vierailija
32/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka suunnitelee sädetyslaitteita joilla hoidettaan syöpäpotilaita?

Entäs ne magneettikuvauslaitteet?

Vierailija
33/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Di-tutkinto on aika vaikea, monella se jää kesken, ei ikinä valmistu. Pitää olla monenlaisia taitoja ja teknistä järkeä että sen läpäisee, pelkkä lukeminen ei auta. Tekniset asiat on ymmärrerrävä että läpäisee eikä jää ikiteekkariksi.

Kuten mun miehelläni. Ei ole sitten kakskolmosen suorittanut opintoja, kun on revitty työelämään. Töitä on riittänyt ihan ilman papereitakin. Nykyään on perustajajäsen ja osakkaana menestyneessä IT-alan firmassa.

Eli kesken jääneet opinnot eivät välttämättä tarkoita, että olisi tyhmä. Pikemminkin se tarkoittaa sitä, että on osaamiselle on kysyntää työmarkkinoilla...

Vierailija
34/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaja ei halua hakea esimiestehtäviin. Niinkuin en minäkään. Esimiestehtäviin kyllä pääsee, jos haluaa. Mielestäni on vaikeampaa pysyä paikoillaan. Projektin johtoa tyrkytetään joka käänteessä. Viimeksi lähdin äitiyslomalle ja ei tarvinnut ottaa isoa projektia taakoikseni.

Oot kyllä luuseri. Mieheni on myös DI ja bruttopalkka 6500e. Sekään ei ole edes hyvä eikä mieheni ole 'kuin' tuotantopäällikkö isossa it-firmassa, 20 alaista. Mutta siis toi alle 4000e:n palkka on naurettava!

Vierailija
35/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et sitten osaa lukea?

jonkin onnettoman DI:n edustusvaimo. Ei niiltä tarvitse odottaa mitään suurempia lahjoja.

Vierailija
36/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kai se vähän riippuu, että missä ja minkälaista työtä tekee, ja mikä DI on.

Biotekniikan, tuotantotalouden ja teknillisen fyssan asiantuntijat ovat kyllä aika hc-tekijöitä. Ehkä samaa tasoa kuin kirurgit... tosin uskon, että tekniikan huippusuunnittelijoilta tarvitaan älykkyyttä kirurgejakin enemmän.

Tässä kohtaa tarkoitan älykkyydellä vain tietyntyylistä matemaattis-loogista ajattelua. Viisaus (elämänkokemus+luova ajattelu) on tietenkin kaikkein arvokkainta.

Vierailija
37/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haalitaan tohtoreita. Aika surullista.

Vierailija
38/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yrityksessä DI:t alkavat olla tusinatavaraa. Nyt haalitaan tohtoreita. Aika surullista.

Vierailija
39/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yrityksessä DI:t alkavat olla tusinatavaraa. Nyt haalitaan tohtoreita. Aika surullista.

DI-tarjonta on niin suurta, että enää erottuu joukosta tohtorin papereilla. Yhdellä jos toisella on vähintään tekeillä väitöskirja...

Totuudesta ei kannattaisi pahastua. Raaka elämä, ei sen kummempaa.

Jos yhtään helpottaa, niin yksi insseistämme(ei DI) on fiksumpi kuin pari talon tohtoria yhteensä.

Vierailija
40/82 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella vaan enemmänkin sen, miten osaa hoitaa työnsä ja elämänsä.

Veljeni on DI, tohtori ja töissä yliopistolla surkealla palkalla. Ilmeisesti tykkää työstään, joten olen iloinen hänen puolestaan.

Toinen veljeni on lääkäri, verotilastossa IL:n sivuilla - tekee hirveesti töitä ja tykkää työstään. Olen iloinen myös hänen puolestaan.

Itse olen FM ja töissä yläkoulussa ainnenopettajana. Aika surkea palkka, mutta pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja tykkään työstäni. Olen iloinen omasta puolestani.

Siis mitä väliä oikeesti on koulutuksella enää? Joku kouluttamaton saattaa saada hirmupalkkaa ja koulutettu taas ei. Pääasia on, että on mieleisessään työssä ja ammatissa. JA että on töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi