Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mua fyysisesti vihlaisee ja sattuu ikävästi vatsanpohjasta, jos näen esim. leffassa, että jotakin ihmistä sattuu äkillisesti?

Vierailija
20.02.2026 |

Vaikka kohtaus, jossa jotain vaikkapa isketään yllättäen puukolla. Tai tapahtuu jotain muuta äkillistä, jossa henkilöön sattuu fyysisesti. Saman tien vatsassani vihlaisee ikävästi.

Miksi tunnen tämän fyysisesti omassa kehossani?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/19 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko samasta ilmiöstä kyse, mutta jos tulee jokin kivulias ajatus kuten taittaa kynnen, ainakin itsellä melkein herkistyy kyseinen kynsi ajatuksen aikana vaikka mitään ei tapahdu oikeasti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä

Vierailija
4/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilisolut.

Vierailija
5/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen myös kehossani esim jos mäkihyppääjä kaatuu hyppynsä. Ei varsinaisesti tunnu kipuna, mutta tuntuu kuitenkin. 

Vierailija
6/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilisolut?

Onko tämä harvinainen omainaisuus, että fyysisesti vihlaisee vatsanpohjassa, kun näkee, että toiseen sattuu äkillisesti ja yllättäen?

Tätä ei siis aina tapahdu. Mutta olen yhdistänyt sen tuohon yllätyksellisyyteen.

Vierailija
7/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani joutui leikkaukseen ja muistoksi jäi iso arpi vatsaan. Kun poika puhuu asiasta ja muistan tuon arven minun vatsassa ja reisissä tuntuu pistelyä ja kipua, se liittyy siihen ajatukseen joka tulee kun muistaa tuon arven. Vähän samanlainen juttu kuin Aplla. En kyllä tiedä miksi kehoni kokee noin.

Vierailija
8/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani joutui leikkaukseen ja muistoksi jäi iso arpi vatsaan. Kun poika puhuu asiasta ja muistan tuon arven minun vatsassa ja reisissä tuntuu pistelyä ja kipua, se liittyy siihen ajatukseen joka tulee kun muistaa tuon arven. Vähän samanlainen juttu kuin Aplla. En kyllä tiedä miksi kehoni kokee noin.

Peilisolujen takia.

Vierailija
9/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut?

Onko tämä harvinainen omainaisuus, että fyysisesti vihlaisee vatsanpohjassa, kun näkee, että toiseen sattuu äkillisesti ja yllättäen?

Tätä ei siis aina tapahdu. Mutta olen yhdistänyt sen tuohon yllätyksellisyyteen.

Miltei kaikki ihmiset kokevat, sitä sanotaan empatiakyvyksi. 

Vierailija
10/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, uskon että on yleinen puirre.

Vierailija
11/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tuntuu jalkapohjissa kun joku satuttaa itsensä. 

Vierailija
12/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut?

Jos noin herkästi tuntuu, menee jo yliempatiaksi.

Vierailija
13/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut.

Peilisoluteoria on kumottu.

Vierailija
14/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu ja tämä tapahtuu erityisesti silloin, jos näen esim Facebookissa videoita, jossa ihmiset liukastuvat kadulla tai tippuvat tikapuilta.

Vierailija
15/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut?

Henkisen puolen empatia on ymmärrettävissä. Mutta minäkin olen miettinyt, että miten tuo "fyysinen empatia" tapahtuu. 

Vierailija
16/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en halua katsoa telkkarista esim. "hauskat kotivideot". Ihan yököttää, enkä tajua kuinka joku viihdykkeeksi katsoo tuollaista. Ihan kipeää tehdä nähdä, eikä ole mielestäni hauskaa lainkaan. Vain sairas idiootti nauraa kun joku loukkaa itsensä pahasti.

Vierailija
17/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut?

Henkisen puolen empatia on ymmärrettävissä. Mutta minäkin olen miettinyt, että miten tuo "fyysinen empatia" tapahtuu. 

Hermot yliärtyvät hetkeksi järkytyksen takia. -eri

Vierailija
18/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilisolut.

Peilisoluteoria on kumottu.

Ei todellakaan ole, vaan vahvistettu.

Mirror neurons are one of the most important discoveries in the last decade of neuroscience. These are a variety of visuospatial neurons which indicate fundamentally about human social interaction. Essentially, mirror neurons respond to actions that we observe in others.

Vierailija
19/19 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin yliempatiaa, luokitellaan lähes vakavaksi m t ongelmaksi. Ei mun elämässä ole ongelmia vaikka sattuukin kun näen tvssä mr beanin kaatuvan odottamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän