Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten mielestä kouluruoka on aina ollut pahaa

Vierailija
15.11.2011 |

Vanhempani joutuivat koulussa syömään esim. klimppisoppaa. Sikäli kuulostaa hassulta, että ruokakeskustelussa sanotaan, että lapset pitävät kouluruokaa huonona. Mihin ne sitä vertaavat? Jos lapset saisivat valita, söisivät useimmat pelkkiä ranskalaisia ja hampurilaisia.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani joutuivat koulussa syömään esim. klimppisoppaa. Sikäli kuulostaa hassulta, että ruokakeskustelussa sanotaan, että lapset pitävät kouluruokaa huonona. Mihin ne sitä vertaavat? Jos lapset saisivat valita, söisivät useimmat pelkkiä ranskalaisia ja hampurilaisia.

Harva lapsi käy koko kouluaikanaan vain yhtä koulua. He vertaavat eri koulujen ruokia. Esimerkiksi samassa kaupungissa sijaitsevien ammattikoulun yksiköiden välillä voi olla ruuan laadussa suuri ero.

He vertaavat sitä myös kotiruokaan. Eikä se todellakaan ole meillä hampurilaisia ja ranskalaisia, paitsi silloin kun laitetaan itse tehtyä pihviä (itse tehdyn) sämpylän väliin tai ei ole kokki kotona ja siksi tehdään pikaisesti ranskalaisia.

Ei kaikkien lasten mielestä ruoka ole pahaa, ei ainakaan kaikissa paikoissa. Omia lapsiani olen aina vaatinut perustelemaan, miksi ruoka ei ole jossakin paikassa yhtä hyvää kuin siinä pienessä kyläkoulussa, jossa pieninä saivat "maailman parasta ruokaa". Jostakin syystä siinä koulussa on hyvää ruokaa aina, olipa keittäjä kuka tahansa.

Vierailija
22/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tämän todennut monen monta kertaa ja yleensä kaikki koulussa tarjotut ruoat myös maistuu ihan samalle ruoasta riippumatta. Ilmeisesti käyttävät aina vain samoja mausteita joka ruoassa tai jotain.

Jokseenkin samoilla sanoilla omat lapseni ovat kuvanneet kelvottomia kouluruokia.

"sitä samaa mössöä" ja ettei ruuasta saa selvää, mitä se oikeastaan on.

Mitä sanotte pihveistä ja pullista, joista ei ulkonäön, hajun ja maun perusteella pysty sanomaan, oletko ne olevinaan lihaa, kalaa, kanaa vai kasvista?

On olemassa ruokaloita, joissa on joku niin ällöttävä haju, että minulle tulee migreeni jo pelkästä hajusta. Glutamaattia sisältävää, ehkä? Siinä ruokalassa en uskaltanut syödä juuri muuta kuin puuroa, mutta sitähän ei enää sovi kouluruokalassa tarjota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on joskus pahaa. Joskus siksi, että määrärahoja ja motivaatiota ei keittiöllä ole, joskus siksi, että sinä et tykkää jostain siinä.

Yleensä kuitenkin yleisestä kouluruuasta purnaamisesta onkin syyt muualla kuin ruuassa. Kun jokin muu on pielessä, on helppo kanavoida se ruuan haukkumiseen. Kumma juttu, mutta näin on. Kouluviihtyvyyden parantaminen parantaisi asennetta.

Meillä ruoka oli hyvää, mutten mennyt syömään, koska "natsi-opet" vahti, etten päässyt haluamassani seurassa ruokailemaan, vaan piti mennä yksikseen (ja jonottaa tuntitolkulla, viettä aikaa hirveässä sekasorrossa jne.)

Vierailija
24/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hiki.

Vierailija
25/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma ei niinkään ole ruoan maussa. Suurin osa oppilaista syö korkeintaan pari haarukallista/lusikallista ruokaa, olipa maku mikä tahansa. Ruokajonossa jo huudetaan, että hyi en syö, älä sinäkään syö! Ja se kuuluu jo ihan ekaluokkalaistenkin suusta. Onneksi on joitain poikkeuksia, jotka kyllä syövät lähes mitä ruokaa tahansa.

Vierailija
26/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan monipuolisuuden kanssa ei ole mitään tekemistä, eikä lasten nirsoilussa. Ennemminkin se on niin, että ne jotka saavat kotona laiskan äitinsä laittamia kalapuikkoa, saarioisten eineitä tjms. valmispaskaa, ne nauttivat kouluruuastakin. Ne joiden kotona käytetään oikeita raaka-aineita ruuan tekoon ja ruoka tehdään oikeasti itse, eivät luonnollisesti kouluruuasta pidä, sekun on täysin sekundaa roskapaskaa, huonoimpien pakastaeinesten kanssa samaa sarjaa.

Vierailija
27/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on vähän paikkakunnasta kiinni tuo ruuan taso. Itse olen ruokani syönyt samoissa kouluissa, kuin lapsemme. Pääsääntöisesti ollut hyvää, kun kouluilla on omat keittiöt, eikä ruokaa tuoda muualta vain lämmitettäväksi.

Lasta lainatekseni, ruoka ei ole pahaa, se ei aina vaan ole minun makuuni.

Vierailija
28/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana aikanani se oli hyvää, eikä siitä pahemmin valitettu. No, silloin ruuassa oli suolaa, tarjolla oli voita ja kevytmaitoa, eineksisiä ei juurikaan ollut tarjolla ja ruoka tehtiin koulun omassa keittiössä pienissä erissä. Nyt kouluruoka on mautonta, suolatonta, rasvatonta eineshuttua. Salaatit tyyliin: lehtisalaattia + säilykeananasta. Tosi terveellistä.

Ja tosiaan, ne lapset jotka tykkää nykyään kouluruuasta ovat juuri niitä jotka ovat kotona tottuneet eineksiin ja muuhun mauttomaan ns. ruokaan. Meillä kokataan joka ainoa päivä ruoka itse ja lähinnä luomua on tarjolla, kalaa, riistaa, pasta on täysjyvää, riisi tummaa, voitakin on ja kermaa lorautellaan. Jos palattaisiin kouluruuassa 30 v taaksepäin, mentäisiin hyvään suuntaan.

Vierailija
29/29 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa on liikaa ja se on liian "halpaa". Sitä voi surutta heittää roskiin ja haukkua. Pieni ruokapula olis paikallaan, ihmiset näkis että mitä se elämä olis jos ei olis ruokaa. Vois arvostus muuttua ja lapsetkin opetettaisiin arvostamaan ruokaa, myös sitä aina ja ikuisesti parjattua kouluruokaa.

Onhan se oikeasti vähän törkeää, että täällä me yltäkylläisyydessä haukumme kouluruokaa ja samaan aikaan maailmassa on paljon ihmisiä jotka kuolevat nälkään kun heillä ei sitä ruokaa ole, ei edes sitä paskaa kouluruokaa.