Mikä on paras sytyke saunaan jos tuohta ei ole?
En tajua miksi olen niin huono sytyttämään tulia saunaan tai takkaan,harvoin onnistuu..Minkälaisia sytykkeitä käytätte ja pitääkö ne asetella vain siihen puiden päälle?
Kommentit (35)
EI SAA sytyttää, maitotölkki pitää polttaa kuumassa lämpötilassa, koska siinä on muovia.
Kaupasta voi ostaa sytytyspaloja, ja monelta kirpparilta ja myyjäisistä saa semmoisia talista ja kananmunakennoista askarreltuja sytytysruusuja, ne ovat tän syksyn askarteluhitti.
toimii kyllä, kun se on tarpeeksi hyvä, päältä sytyttäminen vähentää pienhiukkaspäästöjä.
Nykyään olen jo vähän parempi näissä sytytyshommissa,sanomalehdellä täytetty maitopurkki toimii ja joskus sytytyspalatkin käytössä.ap
Nykyään olen jo vähän parempi näissä sytytyshommissa,sanomalehdellä täytetty maitopurkki toimii ja joskus sytytyspalatkin käytössä.ap
ei saa sytyttää.
Jos puu on oikeasti kuivaa niin syttyy hyvin myös näin. Syynä tähän on se että näin tulee vähemmän päästöjä eikä tulisijakaan nokeennu niin paljoa
En tajua miksi olen niin huono sytyttämään tulia saunaan tai takkaan,harvoin onnistuu..Minkälaisia sytykkeitä käytätte ja pitääkö ne asetella vain siihen puiden päälle?
Puiden ALLEhan ne sytykkeet laitetaan! Sanomalehti on hyvä sytyke.
Palavat pitkään niin ehtii puut syttyä. Käteviä käyttää..
Palaa puhtaasti ja puista vapautuvat kaasut palavat eivätkä joudu ilmaan.
Sulata steariinia kananmunakennon pohjalle, ja käytä jähmetyttyään sytykkeenä - toimii paremmin kuin kaupan sytytyspalat!
Näin on, mutta on oltava tarpeeksi jotakin kuivaa ja palavaa eli sytykkeitä tarvitaan keskimäärin enemmän.
Puiden oikea ja tehokas sytyttäminen tapahtuu päältä päin. Laita takkaan puukeon päällimmäisiksi puiksi pieniä sytytyspuitaja sytytä takkapuut päältä päin. Puusta haihtuvat kaasut eivät pääse palamattomina ilmaan, vaan palaminen on puhtaampaa ja tehokkaampaa.
Mitään et kyllä saa palamaan, jos heität sytykkeet puiden päälle palamaan...
Puiden sytyttäminen on yksinkertaista. Mitä ohuemmat puut ovat sitä helpommin ne syttyvät. Asetat puut siten, että tulen nousevat liekit nuolevat niitä. Asetat puut lähekkäin mutta selvät raot jättäen, jotta liekit saavat ilmaa ja happea palamiseen. Itse tykkään asettaa puut pystyyn, nojaamaan tulipesän seinään ja toisiinsa. Sytykkeet niiden alle ja vähän vaikka väleihin.
Tuohen jälkeen hyviä on pahvi, mutta ihan sanomalehdellä olen yleensä sytyttänyt.
Mitään et kyllä saa palamaan, jos heität sytykkeet puiden päälle palamaan...
Kokeilepa joskus, toimii ihan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin kun alta sytyttäessä.
Päälle vaan pienempää puuta ja sytykkeitä, niin hyvin lähtee.
kananmunakennoa. Sytytän ja tökkään sinne ilmasvasti aseteltujen puiden väliin, kuten tuohenkin.
- Printtaa av-keskusteluja pari sivua, niille oikea paikka on saunan uuni
- Kokeile tyhjentynyttä munakennoa. Siitä revit paloja ja pistät pesän
- Sanomalehteä käytetään meillä. Ei niitä kiiltäviä mainoslehtiä, tai muuta kivipäällysteistä, mutta niitä perusuutishuttuja. Näitä löytyy lehtienkeräyspisteiltä, jos ette itse tuota
Ja sytykkeet asetellaan meillä kerroksittain puiden kanssa. Tämän nimeen en kuitenkaan vanno, sillä en ole mikään huippusystyttäjä, ihan harrastelija vain.
Puiden ALLEhan ne sytykkeet laitetaan!
Sanomalehti on hyvä sytyke.
sanomalehtiä,maitotölkkejä käytetään meillä.
se vaha siinä on kuulemma hyvä sytyke.
Ei meidän purkeis ainakaan mitään foliota välis oo ollu....