Mikä on paras sytyke saunaan jos tuohta ei ole?
En tajua miksi olen niin huono sytyttämään tulia saunaan tai takkaan,harvoin onnistuu..Minkälaisia sytykkeitä käytätte ja pitääkö ne asetella vain siihen puiden päälle?
Kommentit (35)
Oli se sitten alla, päällä tai keskellä.
Maitotölkillä syttyy parhaiten. Oli se sitten alla, päällä tai keskellä.
Laitan siis hirsikehikon tapaan pari kerrosta puita ja sinne sisällle muodostuvaan neliöön sanomalehti tollon..päälle vielä yksi halko ja sitten sytytän paperin useasta kohdasta ja tuohenkin jos sitä puun pinnasta töröttää.
Alimmaiseksi laitoin yhden sivun sanomalehteä,siihen päälle 2 pientä klapia,taas väliin sanomalehteä ja sitten toiset 2 klapia.Väheihin tungin munakennoa ja päällimmäiseksi maitotölkin ja johan roihahti :D
ap
Sytykkeet puiden alle tietenkin ja sytykkeenä käy esim.kanamunakenno paperi yms. Toki voit tehdä vaikka pumpulivaseliinipalloja niiden avulla takka syttyy hyvin.
Sytytyspalat on myös tosi hyviä, mutta ovat aika kalliita eikä ne kauaa kestä.
Ja tosiaan, sytyke sinne ALLE, ei päälle!!! Mä laitan yleensä maitopurkin alle ja pari pientä kuivaa klapia päälle. Ei kannata liikaa laittaa klapeja, laitan lisää vasta sitten kun syttyy kunnolla.
Siis jos ei millään meinaa syttyy. Steariini palaa hyvin.
Siis jos ei millään meinaa syttyy. Steariini palaa hyvin.
ruohonleikkurin bensaa. Reilun desin kun heittää pesään ja antaa vähänaikaa imeytyä niin aina on syttynyt. Pitää vaan muistaa tuulettaa muutaman minuutti että bensan katku lähtee.
Itse käytän ainakin sanomalehteä. Jos olen puuvajan vaikutuspiirissä teen puusilpusta ja sanomalehdestä paketin, se tussahtaa hyvin:)
Välillä maitotölkkiä/munakennoa ym.
Itsekkin laitan sytykkeitä alle ja puiden väliin ja hyvin leimahtaa.
Uusi suositushan on, että sytykkeet pitäisi olla päällä päästöjen takia, mutta eipä jaksa alkaa kikkailemaan:)
En tajua miksi olen niin huono sytyttämään tulia saunaan tai takkaan,harvoin onnistuu..Minkälaisia sytykkeitä käytätte ja pitääkö ne asetella vain siihen puiden päälle?
Puiden päällä oleva sytyke ei oikein toimi, olipa se mitä tahansa.
Parhaiten syttyy kun laittaa tervasta palan puiden väliin. Jos ei ole tuohta eikä tervasta, aiemmin mainitut maitopurkki (kuivana!), munakenno tai pala sanomalehteä toimii. Kiiltäväpintaista kuvalehteä ei kannata laittaa, se ei pala kunnolla.
Oikea tapa on laittaa takassa puut vaakatasoon ja ristiin ja sytyttäminen ylhäältä ja tähän ovat erittäin hyviä sytytyspussit ja palat. Kun puut ovat kuivia ja pieneksi pilkottu, ei pitäisi olla mitään ongelmaa sytytyksen kanssa, tottahan jos päällimmäisenä on pientä tuohellista koivua, riittänee siihen hyvällä tuurilla 1 sytyspala/pussi. Kun kyseessä varaavatakka, riippuu tietenkin varauskyvystä, mutta sen ollessa vielä lämmin jonkin verran, eiku puut vähäksi aikaa pesään ja tuokin auttaa sytyttämisessä. Näin kalliin energian aikaan pitää miettiä kaikkia kikkoja, miten, koska ja miten saat parhaimman hyödyn puiden polttamisesta ja yksi vihje vielä, polta sekapuuta ja näin tulipesät ja piippu saavat pidemmän elinajan!.
Sinne vaan puiden alle ja väliin, hyvin syttyy. Helpoin tapa tietysti on sytytys palat, ei voi ainakaan sytyttäminen epäonnistua:)