Lehdestä bongattua: imetys 5-vuotiaaksi
Luin paikallislehdestä kuinka eräs mamma imettää vielä 3v lastaan 3-4 kertaa päivässä ja lapsi osaa niin nätisti kaupassakin tms pyytää tissiä. Uhmaakaan ei tunneta kun tissi hoitaa kaiken. Äiti aikoo imettää ainakin 5v asti. Lapsentahtisuus tms se kaiken a ja o.
Kuitenkin lapsi on hoidossa ainakin osapäiväisesti. Eikö se sodi sitä lapsentahtisuutta vastaan? Ja joo, en rehellisesti sanoen ymmärrä jotain 5v:n imettämistä, mutta olenkin pikkusieluinen ja kateellinen tietenkin :D
Kommentit (54)
Ei kenenkään tarvitse kaikkia mauttomuuksia suvaita ja mistä me tiedämme millaista haittaa esim. lapsen psyykelle tuosta on. Tuskinpa kauhiasti tutkimustuloksia.
Itse en imettäisi enää vuoden vanhaa. 6kk kuukautta olen nyt imettänyt ja olen päättänyt että kohta loppuu.
Se tuo äidille jotain outoa mielihyvää mitä ei voi saada millään muulla tavalla, ei kukaan terve ihminen imetä lastaan yli 1 vuoden. Jotenkin friikki olo tulisi jos lapsi itse sanoisi " Tissi!" ja tunkisi utareen naamaansa, eiköhän nuo tissileikit ole sitten ihan äidin ja isin yhteisiä.
mua ei haittaa, vaikka imettäisi 6-vuotiaaksi, mutta mietin, et kannattaako noin isolle lapselle opettaa, että aina pahaan mieleen tissiä.. nopeasti tissittely muuttuu lohtusyömiseksi.
Ei kenenkään tarvitse kaikkia mauttomuuksia suvaita ja mistä me tiedämme millaista haittaa esim. lapsen psyykelle tuosta on. Tuskinpa kauhiasti tutkimustuloksia.
Maailmassa on enemmän lapsia joita imetetään pitkään kuin lapsia joita imetetään vuosi tai alle.
Kauhian monessa maassa ei imetetä usein ollenkaan. Äidin ravitsemustilanne, vuosittainen lapsensaanti tai länsimaisesti lapsi heti hoitoon tai piikki pyllyyn ettei maito nouse pilaamaan rintoja. Ihan kokemuksesta maailmalta, en ole missään muualla törmänny suomalaistyylisen imetysmaratonikisailuun äiti-kruunun kiillottajana.
Nisäkkäänä ihminen voi imettää jopa seitsemän vuotta (siis yhtä lasta), ja pitkö imetysaika on muutenkin hyvin luonnollinen. Puhdasta, terveellistä ja aina saatavilla, äidinmaito on lapselle mainiota ravintoa.
En itsekään imettäisi kovin pitkään, ja minusta se on jotenkin kieroutunutta, mutta sentään tiedostan nämä ajatuksen yhteiskunnalta omaksuneeni, ja faktojen olevan jotain ihan muuta.
- pinnasänky on häkki, joka pitäisi kieltää
-isä ei merkitse lapselle mitään, kun lapsi on vauva
-perhepeti on ainoa oikea tapa nukkua
-imetys on normaalia ja suotavaa sinne asti, kun lapsi on jopa 7v. ninaTT:n mielestä luonnollinen vieroitusikä on 2-7 v.
- sektiota pitää välttää
- synnytyksessä paras lääkkeetön synnytys
-lapsi päättää uni ja ruoka-ajat, häntä ei komenneta koskaan, eikä hänelle sanota koskaan ei.
Nuo kaikki ylläolevat ovat siis ninaTT:n mielipiteitä
"Lapsentahtisuus" ei välttämättä tarkoita, että ihan kaikissa asioissa mennään lapsen tahdon mukaan... ja voihan se olla että viisivuotias jo ihan itsekin haluaa mennä päivähoitoon "isojen hommiin".
Imetyksen suhteen lapsentahtista on tuossa vaiheessa lähinnä se ajatus, että lapsi saa vieroittua omassa tahdissaan - niinkuin aivan varmasti tapahtuu. Vaikka se on vaikea ymmärtää joidenkin, niin 5-vuotiaan imetys voi olla aivan normaalia, luonnollista eikä mitenkään kummallista siinä perheessään.
Ja tosiaan, luonnonkansojen parissa ja ylipäätään köyhillä maailman alueella monen vuoden imetys on tavallista, ja hyvä onkin niin koska siinä on lapsella ensiluokkasita ravintoa ja vasta-aineita sairauksia vastaan.
Tuntuu niin turhauttavalta selittää mitään, kun asenne on noin ymmärtämätön ja ilkeä. Vaiko pelkästään ymmärtämätön?
Ja minäkin mietin sitä kohtaa, että kiukutteluun tarjotaan tissiä. Lapsi siis jutuntekohetkellä 3-vuotias ja ottaa ite tissin esiin, ihmisten ilmoilla osaa kuitenkin kuulemma hienosti pyytää tissiä.
saattaa lasta ainakin isompana hävettää jos tulee puheeksi että on vielä noin vanhana imenyt tissiä. voin kuvitella että suorastaan kuolee häpeään, varsinkin jos tämmönen hauska juttu möläytetään jossain kivoissa sukujuhlissa..
Ja minäkin mietin sitä kohtaa, että kiukutteluun tarjotaan tissiä. Lapsi siis jutuntekohetkellä 3-vuotias ja ottaa ite tissin esiin, ihmisten ilmoilla osaa kuitenkin kuulemma hienosti pyytää tissiä.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/78994-evelyn-saa-kayda-tissilla-viis…
ninaTT on Saga Riihinen, jutun äiti
Sama juttu siis, enkä nyt tuntenut
ketään ninaTT:tä ja jutussa se oli eri niminen :)
Ja enää pitäisi tietää kuka on nina TT.
vaan sen pitäisi ilmeisesti myös kiinnostaa.
Tänä vuonna julkaistiin joku tutkimus, jonka mukaan yleinen imetyksen lopettamisikä on maailmanlaajuisesti 3 vuotta. Selittyy varmaan kehitysmaiden väenpaljoudella, joista monet ruokapulassa imettävät vaikka teini-ikään asti jos maitoa vaan tulee. Nostaahan se keskiarvoa, jos verrataan vaikka Tanskalaisiin, jotka harvoin imettävät lainkaan.
Ja sitten vielä hieman ot:nä, että se maitohan ei rintoja pilaa, vaan raskausajan hormoonit. Itse en voinut lääketieteellisistä syistä imettää lainkaan ja kappas vaan millaiset nahkaläpyskät tisseistä tuli silti raskauden jälkeen. Eli suotta sitä imettämistä varotaan jos kosmeettiset syyt on ainoana vaakakupissa.
kun tekstiini viittaat. En todellakaan ole jutun äiti. Kerroinhan myös, että meillä on toisenlaista. Ehkä on vaikea hyväksyä mutta meitä kiintymyyssuhdevanhemmuus juttuja enemmän toteuttavia vanhempia on olemassa aika isokin joukko. Aika usein törmään itse pitkään imettäneisiin naisiin ja jopa pitkään imetettyihin aikuisiin.
Ja olen iloinen että meillä on terveydenhoitoa yms. Uskon vain siihen, että monet asiat, joita ihmiset ovat tehneet esihistoriassaan ovat edelleen tärkeitä lapsille. Olen asiasta keskustellut monen biologin kanssa (en itse ole biologi) ja kyllä he yleensä tämän luonnollisen vieroittumisikä asian vahvistavat.
olet ainakin. Mitä se sun persettäs kaivaa miten muut toimii, tuosta ei kuitenkaan mitään haittaa lapselle ole niin kukin tavallaan. Ja ei, en ole itse taaperoimettäjä vaan imettänyt 3kk, 7kk ja 9kk.