Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehdestä bongattua: imetys 5-vuotiaaksi

Vierailija
14.11.2011 |

Luin paikallislehdestä kuinka eräs mamma imettää vielä 3v lastaan 3-4 kertaa päivässä ja lapsi osaa niin nätisti kaupassakin tms pyytää tissiä. Uhmaakaan ei tunneta kun tissi hoitaa kaiken. Äiti aikoo imettää ainakin 5v asti. Lapsentahtisuus tms se kaiken a ja o.

Kuitenkin lapsi on hoidossa ainakin osapäiväisesti. Eikö se sodi sitä lapsentahtisuutta vastaan? Ja joo, en rehellisesti sanoen ymmärrä jotain 5v:n imettämistä, mutta olenkin pikkusieluinen ja kateellinen tietenkin :D

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös seksi lasten kanssa on yleistä..

Miten se eroaa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, että verhoilee tissin imuttamisen siihen että lapsi saa siitä vähän ravintoa? Mikä ei ole edes mitenkään tarpeellista kun kaupasta saa ruokaa.

Vierailija
42/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni juttu oli ihana ja asiallinen. Muutaman asian haluan nostaa esille lähinnä kommenttina negatiivisesti ja kummeksuvasti asiaan suhtautuville.

Kiintymyssuhdevanhemmuus ei sulje pois lapsen hoidossa oloa, jotkut teoreetikot näkevät kiintymyssuhdevanhemmuuden toteuttamisen jopa tärkeämmäksi silloin kun lapsi on kodin ulkopuolisessa hoidossa kuin jos lapsi olisi kotihoidossa. Ja lapsentahtisuus on varmaan lähinnä ihanne, jossa vanhempi onnistuu jollain tasolla, tuskin kukaan 100 prosenttisesti. Itse olen myös näitä kiintymyssuhdevanhemmuusjuttuja toteuttanut mutta en kovin laajasti kuitenkaan, esim. imetän kyllä yli kaksivuotiasta mutta imetys ei ole mennyt täysin hänen tahtiinsa ja uhmakaskin hän on. Mielestäni kiintymyssuhdevanhemmuus ei ole helppoa toteuttaa yhteiskuntamme arjessa ja itse erilaisen kasvatuksen saaneena mutta siihen on mielestäni hyvä tutustua ja uskon itse siihen, että lapsista, jotka on kasvatettu tällä metodilla tulee yleisesti ottaen esimerkiksi itsenäisempiä kuin lapsista keskimäärin.

Jutussa ei myöskään tarkemmin sanottu miten lapsi pyytää esimerkiksi kaupassa rintaa joten siitä on nyt mielestäni turhaa ruveta tekemään kovasti johtopäätöksiä, lapsihan saattaa osata sen vaikka kuiskata äidilleen ja tyytyä vastaukseen, että rintaa saa kotona.

Ymmärrän myös tavallaan uhman merkityksen ja tarpeen mutta mielestäni kyse on aika uudesta ja länsimaisesta ilmiöstä. En usko, että mikään suuri uhma on lapsen autuaaksi tekevä asia vaan tärkeämpää on se, miten lapseen suhtaudutaan ja hänet huomioidaan.

Minusta olisi tärkeää pysähtyä miettimään miten luonnonkansat tekevät ja ovat tehneet asioita ja miten asioita on tehty ihmisten esihistoriassa. Ihmisen evoluutio on hidas ja vauvat ja lapset kaipaavat pitkälti samoja asioita kuin vaikka kivikaudella.

Minua myös ihmetyttää vauvaa vanhempien lasten imetykseen liittyvä pohdinta siitä, miten lapset oppisivat lohduttautumaan väärällä asialla. Imetys on hyvä lohdutus ja rauhoituskonsti mutta tuskin kenellekään ainoa keino. Monesti tämä lohtu myös rinnastetaan esim. tuttiin ja unohdetaan että tutissa on kyse täysin luonnottomasta ja sinänsä tarpeettomasta keksinnöstä kun taas imetys on aivan eri asia.

Tutkimustuloksia pitkän imetyksen puolesta löytyy paljon. Se näyttää tutkimusten valossa lisäävän esimerkiksi älyä, tyytyväisyyttä, hyvää terveyttä ja jopa esimerkiksi normaalipainoisuutta, mikä on melko ristiriidassa sen oletuksen kanssa, joka monilla esimerkiksi tällä keskustelupalastalla tuntuu olevan siitä, että lapsentahtinenn imetys lisäisi lohtusyömistä.

Ainoa asia josta olen vastustajien kanssa samaa mieltä on se, että lapsi ei välttämättä (huom välttämättä) haluaisi nähdä teini-iässä itsestään kuvaa rinnalla. Mutta sitä mitä kenenkin lapsi ei teini-iässä kestä tai halua nähdä on aika vaikea tietää kun he ovat pieniä. Jos haluaa välttää kaiken mahdollisen lasta nolostuttavan on paras olla päästämättä häntä koskaan valokuviin ja hänestä ei myöskään saisi kertoa mitään juttuja (ei kukaan muukaan kuin vanhempi) missään ei edes kotipiirissä. Jos oma lapseni tuollaisessa kuvassa olisi ja se julkitulisi hänen teini-iässään ja hän olisi asiasta nolona sanoisin varmaan että aika aikaansa kutakin ja silloin rinnalle pääseminen oli hänelle todella tärkeää ja yksi keskeinen osa hänen arkista elämäänsä. Kyllä lapset ja nuoret sentään jotain kestävät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa lasta ainakin isompana hävettää jos tulee puheeksi että on vielä noin vanhana imenyt tissiä. voin kuvitella että suorastaan kuolee häpeään, varsinkin jos tämmönen hauska juttu möläytetään jossain kivoissa sukujuhlissa..

Ensinnäkään: miksi asia "möläytettäisiin" sukujuhlissa? Eipä siellä muutenkaan puhuta imetyksistä, vai mittaillaanko teillä imetysten pituutta sukujuhlien keskustelun aiheena?

Toiseksi: kyllä mä tiedän jo ihan ilman sukujuhlia, miten pitkään esim. sisarusten lapsia imetettiin. Kun olen ollut tekemisissä heidän kanssaan.

Kolmanneksi: lapselle itselleen "noin vanhana" imetys on ihan normaali asia. Kasvanut todennäköisesti perheessä/ympäristössä, jossa imetys kutakuinkin siihen asti, että lapsi vieroittuu itsestään on ihan normaalia ja tavallista. Joten miksi siinä olisi jotain hävettävää?

Sinä puhut nyt omista asenteistasi, etkä esim. heijastele minun asenteitani.

Vierailija
44/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ja just saatan ymmärtää että vuoden ikäiseksi imettää, mutta kyllä on sairasta kun kävelevä ja puhuva iso lapsi ite tulee pyytämään tissiä.. Ja voin vaan kuvitella että miten tota lasta kiusataan, jos menee hoitoon/esikouluun ja tulee kertoneeksi, että otti aamulla huikat mutsin tissistä tms..

Minun lapseni vieroittui 4 vuoden ja 8 kuukauden iässä. Ei sen kummemmin asiasta ennen vieroittumistaan hoidossa puhunut, kas kun eipä ollut syytä. (Sai maitonsa illasta.)

Vieroituttuaan oli todella innoissaan "maidonlopetusjuhlista". Kertoi aika monellekin ihmiselle, että kas, hänpä ei enää juo äidin maitoa. Tässä kohtaa minä mainitsin asiasta päiväkodissa hoitajille :), eli sanoin että voipi olla, että lapsi ottaa asian puheeksi.

Lapsi sitten kertoikin päiväkodin aamupiirissä muulle ryhmällä, että hänellä on huomenna juhlapäivä. Hänellä on maidonlopetusjuhlat, koska hän ei enää syö äidin maitoa. (äidin maitoa nyt muuten kirjoitettuna ihan tarkoituksella erikseen, lapseni ei puhunut äidinmaidosta, vaan ihan oman äidin maidosta, erikseen kirjoitettuna)

Kiusasiko joku? No kuule ei. Ei ketään, yksikään lapsi, missään vaiheessa. Eivätkä tädeilläkään kulmat kohonneet.

Sairas on katsojan silmissä.

Tässä kohtaa tulee taas mieleen se, että jostain elämää mystisemmästä syystä on ihan ok ja sallittua haukkua ja arvostella pidempään imettäneitä. Vapaata riistaa nääs ;-).

Niin ja se ihan kauhean pervon pitkään imetetty lapsi on nyt jo isompi. Sosiaalinen, koulussa menestyvä, fiksu, empaattinen jne lapsukainen. Mikä tuskin johtuu pelkästään imetyksestä ;-), mutta eipä siitä kovin pysyviä vaurioita jäänyt *virn*.

Vierailija
45/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis YÖÖK!!!! Ällöttävää, pentu vaan tulee ja kiskoo tissin esiin kesken kaiken :( Kukin tyylillään tietenkin, mutta eikö tuollaisesta tule ihan lypsylehmä olo? Ja kun vaan aina kun harmittaa tms. tissi suuhun, niin mitenkäs sitten kun pitäis muuttaa vaikka opiskelemaan muualle :)

Ja inttikin on käytynä ;-)

Hirmu hankalaa kyllä oli varuskunnassa käydä imettämässä, vaati ihan pikkaisen järjestelyjä matkusteluineen jne.

Mutta mitä ei äiti lapsensa eteen tekisi.

(Tai sitten ei. Oletko kuullu, että lapset kasvavat? Viisivuotiaana imetetty ei tasan enää ole imetetty armeijaiässä, trust me.)

Vierailija
46/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain kerrot muillekin, että olet artikkelin äiti. Sehän paistaa kaikesta tekstistä.

Toiseksi, luonnonkansaan vertaaminen on aika typerää, miksihän he ovat luonnonkansaa ja me muut sivistyneistöä. Jos se on ihanteesi, elä muutenkin kuin he, vailla koulutusta, terveydenhuoltoa, modernia asuntoa jne.

Vierailija
47/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain kerrot muillekin, että olet artikkelin äiti. Sehän paistaa kaikesta tekstistä. Toiseksi, luonnonkansaan vertaaminen on aika typerää, miksihän he ovat luonnonkansaa ja me muut sivistyneistöä. Jos se on ihanteesi, elä muutenkin kuin he, vailla koulutusta, terveydenhuoltoa, modernia asuntoa jne.

Miten noin hurjan agressiivinen reaktio toisen ihmisen imetykseen?

Miten reagoisit, jos vastaavan tyyppinen reaktio kohdistuisi johonkin sinun valintaasi?

Ihmisen "biologinen" vieroittumisikä (kädellisenä) on tosiaan 2-7 vuoden iässä. Eli jos lapsen antaa vieroittua omaan tahtiinsa (mitä jotkut meistä tosiaan arvostavat ajatuksena), niin siinä voipi mennä sen 2-7 vuotta. Meillä lapsi olisi omaan tahtiinsa vieroittunut "sitten joskus" :), äidin tahtiin vieroitettuna vieroittui vajaa viisivuotiaana tosiaan. Eivät kaikki lapset jatka noin pitkään, osa lopettaa ihan itse aikaisemmin.

Mulla on se hyvä, että suvussa imettävät muutkin pitkään. Siellä sukujuhlissa kukaan ei saisi "hyi yök, pervoa" reaktiota imetyksen pituudesta kuullessaan ;-).

Isomman lapsen imetys ei näy. Se tapahtuu kotona. Siitä ei todennäköisesti tiedä ketään muu kuin ihan lähipiiri. Muille ei tule edes mieleen kysyä, että käykö toi nelivuotias vielä rinnalla. Sinunkin lähipiirissäsi voi siis olla muutama salaimettäjä...

Lisäksi meitä pidempään imettäneitä on hyvin monenlaisia. Kaikki (esim. minä) eivät ole kovin luomuhenkisiä. Minusta et ikinä päälle päin hahmottaisi kuinka "crunchy" olen (jenkki-ilmaus "hihhuli"vanhemmilla, kaikella rakkaudella).

Vierailija
48/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuo äidille jotain outoa mielihyvää mitä ei voi saada millään muulla tavalla, ei kukaan terve ihminen imetä lastaan yli 1 vuoden. Jotenkin friikki olo tulisi jos lapsi itse sanoisi " Tissi!" ja tunkisi utareen naamaansa, eiköhän nuo tissileikit ole sitten ihan äidin ja isin yhteisiä.

Vauvani on 10 kk vanha ja osaa sanoa tissi-tissi-tissi, anna-anna-anna. Hän tulee saamaan rintamaitoa 2 vuoden ikään asti, kuten meillä kaikki, jotka ovat halunneet. Imetys on minulle niin arkista touhua, että ihmettelen, kuinka joku siitä ongelman tekee. Ihan ok minulle on myös imettämättömyys. Itse pidän kyllä epäkunnioittavana, jos rintoja kutsutaan utareiksi.

Vierailija
49/54 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin tällaiseen netin syövereissä ja ajattelin tulla kertomaan teille, että nyt on imetys loppunut ;) Jotakuinkin 4v7kk ikäisenä voisi sanoa loppuneen, vaikka senkin jälkeen on käynyt muutaman kerran rinnalla kokeilumielessä (ikää nyt 4v11kk).

Eli ei hätiä, ei tarvii lakkiaisissa imettää tai jos laps haluu inttiin niin ei tarvii pelätä miten pärjää ilman tissiä... :D :D :D 

Lapsi ei vieläkään ole tietoinen siitä, että imetys olisi muka joku huono juttu. Toivottavasti säilyy siltä tiedolta lopun ikäänsä, ymmärtää imettää omia lapsiaankin niin kauan ku itse ja laps haluavat, kuuntelematta näitä tissihysteerisiä "yök oman lajin maito on sairasta insestiä, kyllä se on normaalimpaa roikkua lehmän tississä"-tyyppejä.

Terveisin se kaksplussan kuuluisa ninaTT

Vierailija
50/54 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan voi ymmärtää näitä ihmisiä, jotka kykenee näkemään imettämisen sairautena, insestinä tai äidin tarpeiden tyydyttämisenä. Miten imetys voisi olla insestiä, kun se ei ole seksuaalinen tapahtuma? Ja mitä ihmeen tarpeita se äidillä tyydyttää? Mä kyllä muistan sen, miten ihan pienen vauvan imetys voi tuoda sellaista euforista oloa erittyvien hormonien takia, mutta voin kertoa teille, jotka ette ole taaperoimetystä kokeilleet, että ei vastaavaa hormonimyräkkää (positiivisessa tai negatiivisessa mielessä) enää isomman lapsen kohdalla ole.

Onko tässä nyt kyse siitä, että tissi on seksuaalinen asia? No, onhan se, mutta ei se sitä sille lapselle ole, eikä se muuten kaikissa kulttuureissa ole sitä aikuisillekaan. Omasta miehestänikin voin sanoa, että hänelle eivät tissit merkitse läheskään niin paljon kuin peppu. Sitten taas mulla on yksi tuttu, joka ei ole antanut miehensä edes koskea rintoihinsa imetyksen aikana, koska silloin ne kuuluvat vauvalle.

Mä imetin lastani vähän yli puolitoistavuotiaaksi, sitten lapsi ei enää muistanut tissiä. Jonkin kerran pyysi, mutta kun edellisistä kerroista oli niin kauan, että ajattelin, että tää on nyt tässä. Mä meinasin itse asiassa lopettaa aiemmin (jonkun kerran jouduin imettämään seurassa, lapsi oli sairas ja rauhoittui vain tissille, ja joku näytti järkyttyneeltä ja se ahdisti mua), mutta kun täällä sitten joku kirjoitti, että muistaa vielä, miten hyvältä ja turvalliselta imetys tuntui (häntä oli imetetty 3-vuotiaaksi), päätin vielä jatkaa :)

Imettäkää kaikki niin kuin tahdotte ja antakaa toistenne valinnoille tilaa! Mä istuin kerran kahvilassa silloin vajaan 1-vuotiaan lapseni kanss ja viereisen pöydä seurue paheksui suureen ääneen 10-kuukautisen vauvan imettämistä! Meinasin protestiksi kaivaa tissin esiin ja imettää, mutta olin liian nössö.

Vierailija
51/54 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee näistä pitkään imetetyistä lapsista mieleen vai se yksi Game of Thronesin sairaalloinen pikkupoika, jonka suhde omaan äitiinsä on täysin epäterve. Äiti täyttää omaa läheisyydenkaipuutaan sillä, että lapsi imee tissiä.

Mites, te jotka imetätte pitkään (yli kolmevuotiasta, esim.), onko teillä normaali suhde puolisoonne, saatteko rakkautta ja läheisyyttä muiltakin kuin lapselta?

Ei se kauhean normaalilta tunnu, että lähes kouluikäsitä nukutetaan tissillä. Miksi sitä lasta ei muuten voi vaan pitää sylissä ja helliä, mitä se tissin imeminen siihen enää tuo?

Vierailija
52/54 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 08:57"]

Mulle tulee näistä pitkään imetetyistä lapsista mieleen vai se yksi Game of Thronesin sairaalloinen pikkupoika, jonka suhde omaan äitiinsä on täysin epäterve. Äiti täyttää omaa läheisyydenkaipuutaan sillä, että lapsi imee tissiä.

Mites, te jotka imetätte pitkään (yli kolmevuotiasta, esim.), onko teillä normaali suhde puolisoonne, saatteko rakkautta ja läheisyyttä muiltakin kuin lapselta?

Ei se kauhean normaalilta tunnu, että lähes kouluikäsitä nukutetaan tissillä. Miksi sitä lasta ei muuten voi vaan pitää sylissä ja helliä, mitä se tissin imeminen siihen enää tuo?

[/quote]

Se poikahan oli siinä sarjassa tehty kaikin keinoin niin vastenmieliseksi kuin mahdollista, samoin se äidin ja pojan suhde. Ymmärrät varmaan, että kyse oli fiktiosta, eikä fiktio vastaa tosielämää.

Vierailija
53/54 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tervejärkinen allekirjoittaa varmasti sen, että ko. äidin mieli on järkkynyt. Ihme, ettei asiaan ole puututtu lastensuojeluviranomaisten puolelta.

Samalla voisi imettä aikuisiakin. Perusteluja 5v imettämiselle ei todellakaan ole.

Vierailija
54/54 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta haitta niin hampaille ainakin. -joo tiedän että äidinmaidon kariogeenisyydestä ollaan montaa mieltä mutta ei toi voi olla hyväksi! Voi vaikuttaa jo lapsen itsenäistymiseenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme