Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukkahousut pois työhöntulotarkastuksessa?

Vierailija
14.11.2011 |

Aloitin noin kuukausi sitten vanhempainvapaan jälkeen uudessa työpaikassa ja kävin tänään työhöntulotarkastuksessa. Minut ohjattiin suoraan lääkärille koska se lienee firman tapana että lääkäri tekee nämä työhöntulotarkastukset eikä työterveyshoitaja. Lääkäri teki minusta verrattain perusteellisen tarkastuksen ja pyysi riisuutumaan ja ottamaan mm. sukkahousut pois mitä vähän kummastelin. Hän kertoi katsovansa lantion asentoa ja pyysi mm. kumartumaan eteenpäin. No, eipä minulla ole mitään ryhti- ym. ongelmia joten tämä tuntui aika erikoiselta. Ajattelin vaan kysyä onko joku muu törmännyt tällaiseen?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö tuo niin että sukkahousut(kin) piti ottaa pois heti samalla kuin muutkin vaatteet vai vasta hiukan myöhemmin?

Kyllä, samalla kertaa. Kaipa siinä hieman epäröin että otanko myös sukkahousut pois vaiko en niin hän sanoi että ota ne vaan pois tai jotain sellaista. En muista sanatarkasti. :)

ap

Vierailija
22/114 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä varmaan itse olisi muitta mutkitta riisunut niitä sukkahousuja ilman että lääkäri olisi kertonut syytä. Eipä ole moista sattunut omalle kohdalleni, onneksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin onneksi ei ole kohdallesi sattunut... eihän tuossa koko jutussa ole edellenkään mitään ihmeellistä. Normaali tarkastus, himskatti vieköön. Ei kannata kenenkään tehdä siitä isompaa numeroa.

Enpä varmaan itse olisi muitta mutkitta riisunut niitä sukkahousuja ilman että lääkäri olisi kertonut syytä. Eipä ole moista sattunut omalle kohdalleni, onneksi

Vierailija
24/114 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalle, teen sisäsiistiä toimistotyötä joka ei edellytä fyysistä ponnistelua.

Toimistotyö on kuitenkin staattisuudessaan tuki- ja liikuntaelimille haastavaa hommaa, etenkin jos taustalla on jo ollut ongelmia.

Vierailija
25/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkää saatetaan katsoa joo mutta eihän se edellytä sukkahousujen riisumista kuten ap:lle oli tehty. Minusta tuo kuulostaa hyvin omituiselta.

jos sukkahousut kiristävät vyötäröllä ja estävät normaalin näkyvyyden.

Tämä on vähän samaa sarjaa kuin ihmetellään sitä, miksi kouluterveydehoitajan luona pitää olla pelkissä pikkuhousuissa (katsotaan siis ryhti sielläkin).

Vierailija
26/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyössä minäkin.

Vierailija
27/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö tuo niin että sukkahousut(kin) piti ottaa pois heti samalla kuin muutkin vaatteet vai vasta hiukan myöhemmin?

Kyllä, samalla kertaa. Kaipa siinä hieman epäröin että otanko myös sukkahousut pois vaiko en niin hän sanoi että ota ne vaan pois tai jotain sellaista. En muista sanatarkasti. :)

ap

Epäilen vahvasti edelleen että jokin kiinnitti lääkärissä huomion jo ennen kuin riisuuduit ja päätti pyytää ottamaan myös sukkahousut pois. Ryhdin tai lantion asennon tarkastaminen luultavimmin. Esitiedot saattoivat myös vaikuttaa, täytitkö esitietolomakkeen ennen kuin menit tarkastukseen?

Vierailija
28/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tartte riisua muitten kun pervojen lääkäreitten vastaanotolla, kyllä ne keuhkot ja sydämen saa kuunneltua muualtakin kuin rintakudoksen läpi!! Haloo...

Vierailija
29/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Epäilen vahvasti edelleen että jokin kiinnitti lääkärissä huomion jo ennen kuin riisuuduit ja päätti pyytää ottamaan myös sukkahousut pois. Ryhdin tai lantion asennon tarkastaminen luultavimmin. Esitiedot saattoivat myös vaikuttaa, täytitkö esitietolomakkeen ennen kuin menit tarkastukseen?

...Mulla tuo tarkastus sujui juuri noin, et ensin lääkäri pyysi riisumaan hameen ja puseron. Sitte kuunteli, meni takaisin istumaan ja katseli papereitaan ja sanoi, että voinko riisua vielä sukkikset ja sitte piti alkaa se pyllistely pelkissä pikkareissa ja rinsikoissa. Mulla oli maninta papereissa vanhoista niska ja hartia vaivoista ajoilta ennen äitiyslomaa.

Ja en ole Ap., mutta aikas saman kaavan mukaan meni tuo tarkastus mullakin ja vastasin jo tuolla aieminkin no. 10

Vierailija
30/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joa pyytää aina riisuuntumaan vastaanotolla.

On joskus vertailtu ja naureskeltu firmansaunaillassa kokemuksiamme.

Se saattaa pyytää riisuuntumaan vaikka ole hakemassa yskänlääkereseptiä tai kokeilla pulssia nivusista.

Olis varmaan aika tehdä siitäkin joku ilmianto.

Vierailija
31/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tuo on taas hyvä tutkimus toimistotyötä tekeville, varsinkin jos on vähänkin selkä- ja niskavaivaa jo entuudestaan.

Tuossahan tarkistetaan selän asento ja pystyykö nousemaan selkä suorassa ylöspäin. Jos ei nouse tasapainoisesti ylös, niin olisit saanut varmaan jumppaohjeita ja työterveyshoitajan säätämään työpisteesi.

Vierailija
32/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärit tekevät jatkuvasi tarkastuksia ja usein tekevät sen rutiinisti aina samalla tavalla riippumatta siitä minkälaiseen työhön tarkastettava on menossa.

Onhan se nyt päivänselvä asia, että tarkka tutkimus on kaikkien kannalta parempi kuin ylimalkainen tutkimus.

Kun ihon päällä ei ole peittäviä vaatteita, eivät ihottumat, mustelmat jne. jää havaitsematta.

Vierailija
33/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisvilkaisulla myös mahdolliset suonikohjut jne. mitkä ovat oleellisia istuma- tai seisomatyössä. Eihän lääkärit selosta välttämättä kaikkia huomioita ääneen.

Vierailija
34/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tuo on taas hyvä tutkimus toimistotyötä tekeville, varsinkin jos on vähänkin selkä- ja niskavaivaa jo entuudestaan.

Tuossahan tarkistetaan selän asento ja pystyykö nousemaan selkä suorassa ylöspäin. Jos ei nouse tasapainoisesti ylös, niin olisit saanut varmaan jumppaohjeita ja työterveyshoitajan säätämään työpisteesi.

Silloin joskus, kun mulla noita hartiaseudun vaivoja oli, niin muistaakseni fysioterapeutin edessä jouduin tekemään noita samanlaisia pyllistyksiä. Erona oli kuitenkin se, että sukkikset sai olla jalassa, fysioterapeutti seisoi vieressä ja katsoi. Nyt piti sukkikset riisua ja lääkäri katseli istualtaan mun jumppaa. Ai niin sekin ero oli vielä, et se fysioterapeutti oli silloin nuori nainen ja tää läkäri keski-ikäinen mies. Kaitpa tuossa jotain halus tarkistaa ihan ammatillisessa mielessä, en sitte vaan tiiä et mitä.

no. 10

Vierailija
35/114 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, samalla kertaa. Kaipa siinä hieman epäröin että otanko myös sukkahousut pois vaiko en niin hän sanoi että ota ne vaan pois tai jotain sellaista. En muista sanatarkasti. :) ap

Työterveyshoitaja lähetti esitietolomakkeen jo etukäteen, täytin sen ja menin se mukanani tarkastukseen. Toki siinä oli paljon kysymyksiä mutta mikään niistä ei minusta viitannut selkään, lantioon, jalkoihin. Eikä minulla todellakaan ole ollut mitään selkä-/jalkaongelmia aiemmin.

Täytyy vielä täsmentää sen verran, että työni ei ole koko aikaa istumatyötä tietokoneen ääressä. Liikun paljon ja käyn asiakastapaamisissa.

Kiitos teille monille jotka olette osallistuneet keskusteluun. :)

ap

Vierailija
36/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin sekin ero oli vielä, et se fysioterapeutti oli silloin nuori nainen ja tää läkäri keski-ikäinen mies. Kaitpa tuossa jotain halus tarkistaa ihan ammatillisessa mielessä, en sitte vaan tiiä et mitä. no. 10

Tuossahan se todellinen syy tulikin. Mieslääkäri. Ja todennäköisesti vielä hyvin perverssi sellainen. Voi jessus!

Vierailija
37/114 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kuinka tarkasti omissa työhöntulotarkastuksissani on alaselkää tutkittu, mutta hyvähän mahdolliset ongelmat on todeta jo alussa ja saada niihin jumppaohjeet. Myöhemmin voi kuitenkin joutua ihan samat asiat käymään läpi työfysioterapeutin kanssa, jos tulee selkä-, hartia- tai niskaongelmia (eikä työfysioterapeuttikaan noita tarkistuksia tee vain oman kieroutuneen kiinnostuksensa vuoksi:)). Omassa työpaikassani saa työfysioterapeutin tulemaan tarkistamaan myös oman työpisteen, jotta työskentelyasento saadaan kuntoon. Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä jo kolmekymppinenkin, muutoin hyvässä kunnossa oleva, saa yhden tai useamman paikan itsessään jumitettua väärällä työasennolla. Sitä ei vain itse huomaa, millaisessa asennossa tietokoneellaan ahertaa - ennen kuin on jokin paikka kunnolla jumissa.

Vierailija
38/114 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa työpaikassa jo kohta 10 vuotta eikä koskaan ole ollut mitään tällaisia tarkastuksia. Eikö se pitäisi olla lakisääteinen juttu että työhöntulotarkastus järjestetään... kumpi siitä vastaa työnantaja vai työntekijä?

Vierailija
39/114 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki vaatii, että työnantajan pitää järjestää työterveyshuolto.

Kannattaa kysellä työnantajalta jos näin ei ole.

Vierailija
40/114 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain suoraan työterveyshoitajalta viestin, jossa pyydettiin varaamaan aika. Minun titeoni olivat kai ilmoitettu sinne etukäteen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi