Sukkahousut pois työhöntulotarkastuksessa?
Aloitin noin kuukausi sitten vanhempainvapaan jälkeen uudessa työpaikassa ja kävin tänään työhöntulotarkastuksessa. Minut ohjattiin suoraan lääkärille koska se lienee firman tapana että lääkäri tekee nämä työhöntulotarkastukset eikä työterveyshoitaja. Lääkäri teki minusta verrattain perusteellisen tarkastuksen ja pyysi riisuutumaan ja ottamaan mm. sukkahousut pois mitä vähän kummastelin. Hän kertoi katsovansa lantion asentoa ja pyysi mm. kumartumaan eteenpäin. No, eipä minulla ole mitään ryhti- ym. ongelmia joten tämä tuntui aika erikoiselta. Ajattelin vaan kysyä onko joku muu törmännyt tällaiseen?
Kommentit (114)
Ja tietysti pyllistelemään myös. Ei sitä äijä-lääkäri viitsi vanhoja katsella...
Tuohon ei ole ainakaan mitään lääketieteellistä perustetta... ;)
Ja tietysti pyllistelemään myös. Ei sitä äijä-lääkäri viitsi vanhoja katsella...
Tuohon ei ole ainakaan mitään lääketieteellistä perustetta... ;)
Ei minusta sukkahousujen riisumiseen ylipäätään työhöntulotarkastuksessa. Jos lääkäri on havainnut jotain vikaa jaloissa tai lantiossa niin miksei ohjannut ap:ta suoraan erikoislääkärille? Työterveyslääkärit eivät yleensä ole tuon alan asiantuntijoita.
Ehkäpä just sen takia työterveyslääkäri pyysi riisumaan sukkahousut jotta arvioida tarpeen käydä erikoislääkärillä. Eivät kaikki työterveyslääkärit ihan onnettomia tapauksia ole, vaikka oman työnantajani käyttämät työterveyspalvelut lääkäreineen eivät ole kehuttavia.
Luulisi silti että jotain epäilyä olisi pitänyt olla...
pikkareille ja rintsikoille, pyllistelemään ja pötköttämään vielä laverilla, jossa lääkäri tsekkasi jalat. Olin kaiken päälle rv 31.
En nähnyt siinä mitään ihmeellistä tai asiatonta. Tutki esim. ryhdin ja suonikohjut/ihon. Oli tiukan asiallinen keski-ikäinen naisihminen.
pikkareille ja rintsikoille, pyllistelemään ja pötköttämään vielä laverilla, jossa lääkäri tsekkasi jalat. Olin kaiken päälle rv 31.
Ihmettelen vaan miksi olet käynyt raskausviikolla 31 työhöntulotarkastuksessa.
Jos lääkäri on havainnut jotain vikaa jaloissa tai lantiossa niin miksei ohjannut ap:ta suoraan erikoislääkärille?
Selvennyksen vuoksi totean, että lääkäri ei havainnut minulla mitään vikaa jaloissa sen enempää kuin lantiossakaan. Eikä minulla ollut myöskään aikaisempaa taustaa joka olisi liittynyt ongelmiin jalkojen kanssa. Kaipa se vaan on sen lääkärin tapa toimia. Jälkeenpäin se toki ihmetytti vaikka ymmärrän sen täysin, että perusteellinen ja huolellinen on hyvä olla näissäkin asioissa.
Tarkoituksena on vain selvittää, soveltuuko työntekijä siihen työhön, mitä hän on tulossa tekemään. Sen vuoksi työhöntulotarkastus tehdään usein vieläpä koeaikana, milloin työntekijän työsuhde voidaan helposti päättää, jos tämä ei terveydellisten edellytysten puolesta sovi työhön.
Tämä on työnantajan näkökulmasta syy, miksi työhöntulotarkastuksissa pitäisi käydä kolmen kuukauden kuluessa työn aloittamisesta. Koeaika on yleensä neljä kuukautta. Siinä työnantaja ehtii sitten vielä reagoida, jos tarpeen on.
Voiko siis työnantaja tosiaan päättää työsuhteen koeaikana jos ei läpäise työhöntulotarkastusta?
Tarkoituksena on vain selvittää, soveltuuko työntekijä siihen työhön, mitä hän on tulossa tekemään. Sen vuoksi työhöntulotarkastus tehdään usein vieläpä koeaikana, milloin työntekijän työsuhde voidaan helposti päättää, jos tämä ei terveydellisten edellytysten puolesta sovi työhön.
Tämä on työnantajan näkökulmasta syy, miksi työhöntulotarkastuksissa pitäisi käydä kolmen kuukauden kuluessa työn aloittamisesta. Koeaika on yleensä neljä kuukautta. Siinä työnantaja ehtii sitten vielä reagoida, jos tarpeen on.
Voiko siis työnantaja tosiaan päättää työsuhteen koeaikana jos ei läpäise työhöntulotarkastusta?
Voi tietysti jos työntekijä osoittautuu terveydellisistä syistä kyvyttömäksi tekemään sitä työtä mihin hänet on valittu. Mutta miten tämä otsikon mukaiseen keskusteluun liittyy?
En käytä sukkahousuja niin ei ole kokemusta. Työhöntulotarkastuksessa olen käynyt kahdesti. Kummallakaan kerralla jalkojani ei ole tutkittu.
Lääkäri voi pyytää riisumaan sukkahousut jos on perusteltua epäillä a) jalka- b) selkä- tai c) lonkkavaivoja. Näihin kiinnitetään erityisesti huomiota seisomatyössä.
18-vuotiaana meninkesätöihin leipomoon. Kaikille tehtiin työhöntulotarkastus. Vanhemmat naiset kiusoittelivat, että varaudu "tissinkoittoon". Firman lääkäri oli minun kannaltani vanha ukko. Ei kuitenkaan varmaan kuin kolevitonen. Siellä riisuttiin pikkuhoususilleen. Rinnat tutkittiin puristelemalla, "rintakasvainten varalta" ! Sekä seisten että maaten. Se oli TODELLA kiusallista, olin ujohko tyttö. Naiset töissä vain nauroivat, että kaikille tytöille se sen tekee. Ällötti. En edes kehdannut kotona kertoa, isä olisi voinut mennä käymään.
18-vuotiaana meninkesätöihin leipomoon. Kaikille tehtiin työhöntulotarkastus. Vanhemmat naiset kiusoittelivat, että varaudu "tissinkoittoon". Firman lääkäri oli minun kannaltani vanha ukko. Ei kuitenkaan varmaan kuin kolevitonen. Siellä riisuttiin pikkuhoususilleen. Rinnat tutkittiin puristelemalla, "rintakasvainten varalta" ! Sekä seisten että maaten. Se oli TODELLA kiusallista, olin ujohko tyttö. Naiset töissä vain nauroivat, että kaikille tytöille se sen tekee. Ällötti. En edes kehdannut kotona kertoa, isä olisi voinut mennä käymään.
Köhöm, oliko tämä joskus 60-luvulla?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2012 klo 12:57"]
Lääkäri voi pyytää riisumaan sukkahousut jos on perusteltua epäillä a) jalka- b) selkä- tai c) lonkkavaivoja. Näihin kiinnitetään erityisesti huomiota seisomatyössä.
[/quote]
Kuulostaa silti vähän liioittelulta. Jalkojen asennon näkee periaatteessa hyvin sukkahousutkin jalassa.
Enpä ole moiseen koskana törmännyt. Työhöntulotarkastuksissa olen käynyt ainakin viisi kertaa koska olen vaihtanut työpaikkaani usein. Koskaan ei ole pitänyt sukkahousuja riisua.
No mulle tehtiin koko setti enkä nyt pitänyt sitä millään tavalla ihmeellisenä. Hyvä vaan kun tarkastettiin kokonaisuutena vaikkei joku suonikohju nyt työntekoa haittaakaan. Hemmetin hyvä, että työnantaja tarjoaa hyvät työterveyspalvelut.
On siinä hyväkin puolensa että lääkäri katsoo tarkasti,vaikka olisikin outoa: sinulla voi nimittäin selkäpuolella olla joku oudon näköinen luomi jota itse et ole tullut huomanneeksi.......
[quote author="Vierailija" time="14.11.2011 klo 19:44"]
Olen käynyt kaksi kertaa työhöntulotarkastuksessa eikä kummallakaan kerralla ole tarvinnut riisuutua lainkaan.
[/quote]
Mikä tarkastus se sellainen on missä voi pitää sukkahousuja? Ne on taas sellaisia tarkastuksia mistä ei ole mitään hyötyä.
Eihän kunnon terveystarkastustakaan voi tehdä ilman riisuutumista.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2011 klo 10:07"]
Ai niin sekin ero oli vielä, et se fysioterapeutti oli silloin nuori nainen ja tää läkäri keski-ikäinen mies. Kaitpa tuossa jotain halus tarkistaa ihan ammatillisessa mielessä, en sitte vaan tiiä et mitä. no. 10
Tuossahan se todellinen syy tulikin. Mieslääkäri. Ja todennäköisesti vielä hyvin perverssi sellainen. Voi jessus!
Mitä sillä on merkitystä onko mies tai nainen? Lääkäri on lääkäri
Täällä todellakin liikkuu ihan hölmöä porukkaa. Luulisi jo ihan ihmisten yleissivistykseen kuuluvan, mitä lääkärissä voidaan tehdä.
Toimistotyö aiheuttaa valtavat määrät tuki -ja liikuntaelinten vaivoja tällä hetkellä. Niitä todetaan jopa lapsilla, jotka istuvat paljon. Niinpä selän asento tutkitaan lähes poikkeuksetta tarkastuksissa. Ja kyllä, se tehdään ilman sukkahousuja.
Hirveän monet pitää kiristäviä liivejä, ja nekin on hyvä ottaa pois kuuntelun, tai selän tarkastuksen ajaksi. Monestihan kuuntelemaan täytyy mennä myös liivien alle ja käsi rohisee liiveihin ja saattaa häiritä kuuntelua. Moni pyytääkin liivit pois kokonaan. Se ei siis ole perverssio vaan ihan käytännöllisyyttä.
Monet lääkärit palpoi rinnat automaattisesti, sillä juuri tälläisessä rutiinitarkastuksessa löydetään yllättävän moni kyhmy. Niin että mistään "tissinkoittamisesta" ei ole kyse, vaan ihan siitä, että yritetään tätä naisten yleisintä syöpätyyppiä etsiä ajoissa.
Toimistotyö on tavallisesti istumatyötä ja sitä varten tehtävät työhöntulotarkastukset ovat yleensä niitä kaikkein yksinkertaisempia. Käytännössä kysymys on vain haastattelusta työterveyshoitajan kanssa ja labrakokeista.
Jos työntekijä tekee sen sijaan ns. raskasta työtä jossa joutuu seisomaan jne. voi olla perusteltua tehdä laajempi tarkastus jossa tutkitaan jalkoja ja lantiota jne. Tuolloin pitää riisua myös sukkahousut jotta jalkojen/lantion statuksen voi analysoida tarpeeksi hyvin.