Vain yksi pankkitili, onko tavallista?
Tuossa 'Paljonko rahaa tilillä' kyselyssä useampikin vastaaja ilmoitti, että hänellä on vain yksi tili. Myös eräällä hieman alle nelikymppisellä, työssäkäyvällä ja ok-palkkaisella miestuttavallani on vain yksi tili, siis käyttötili. Olen aika ihmeissäni tämän asian suhteen, onko tämä tavallistakin?
En mä ainakaan uskaltaisi pitää käyttötililläni kaikki rahojani, vaikkei niitä ole kuin ehkä 10 000e yhteensä. Kiva jos hukkaan lompakkoni... Käyttötili on vain palkkaa ja arkikulutusta varten, kaikki ylimääräinen siirtyy säästö- ym tileille.
Te, joilla on vain yksi tili, valaisisitteko asiaa minulle. Mielestäni syyksi ei kelpaa se, ettei ole säästöjä, sillä olen ihan 100% varma, että jokaiselta liikenisi kuukaudessa edes 5 euroa säästöön. Vuodessa se on jo 60e :) Samoin ainakin Nordealla on e-possupalvelu, jossa säästöön voi laittaa automaattisesti vaikka 10 senttiä kortilla maksaessa. Kyllä näistä mitättömistäkin summista jotain kertyy.
Kommentit (4)
ihan sama montako tiliä, ei niillä mitään huikeita tuloja saa aikaan, korot ovat niin alhaalla määräaikaisillakin tileillä.
On varmaan aloittajalle yllätys, että ihan kaikilla meistä eiole niitä "ylimääräisiä" rahoja toiselle tilille säästettäväksi.
Jos olisi, niin käyttäisin ne lainojen lyhennyksiin.
Mutta 'pojasta polvi paranee' ja tytöistä myös, kun lapsillani on kaksi tiliä. Toinen on se, johon menee kesätyötilit ja muut ylimääräiset rahat, ja niillä myös maksetaan sellaiset ylimääräiset menot, joita ei opintoraha kata, kuten takuuvuokraa ym.
Sillä samalla yhdellä tilillä olen teinistä asti pärjännyt. Säästöön ei ole kertynyt niin monia tuhansia, että olisi järkeä laittaa eri tilille korkoutumaan - raha kun on kuitenkin mahdollisesti tarpeen jossain vaiheessa.
Toisaalta, minulla käytännössä on kaksi käyttötiliä, toinen Suomessa ja toinen asuinmaassani. Suomen tilissä on nosto-/käyttöraja, eli vaikka hukkuisi kortti, ei ole paha. Ulkomaan kortilla ei voi nostaa tai maksaa ilman tunnuslukua, koska täällä on kaikkialla sellainen käytäntö.
Ikää on 25.
Miehellä on säästötili, käyttötili ja sitten meillä on yhteinen osaketili. Säästötilin rahoista puolet on teoriassa minun (kahden kuukauden päästä teen tänne aloituksen "mies lähti ja vei rahat, kun en voinut todistaa, että ne oli minunkin").
Hulluahan se on lepuuttaa kaikkia rahoja nollakoron käyttötilillä