Teenkö mielestäsi väärin, jos käräytän työkaverini?
Hänellä on ihan hirveä määrä ylitöitä aina, vai onko sittenkään...? Meillä on systeemi, että listalle merkitään vain aina päivän kohdalle tehdyt ylityöt, käytössä ei siis ole kellokorttia. Perjantaina unohdin kännykän töihin ja lähdin sitä sitten illemmalla hakemaan. Työkaveri oli merkinnyt listalle olleensa vielä tuolloin töissä! Ei muuten ollut! Millään en viitsisi käräyttää, koska työyhteisömme on suht pieni ja asia varmasti vaikuttaisi työilmapiiriin. Mutta ei sekään ole oikein, jos hän on tekevinään ylitöitä ja saa niistä sitten joko palkkaa tai vapaata.
Kommentit (24)
Tuli mieleeni, että kirjaatko itse aina tunnin ihan viimesen päälle? Onko sulla varaa käräyttää kaveri??
Olisi kyllä varaa käräyttää kenet vaan. Noudatan aina ohjeita pilkulleen.
Sanoisin tuossa tilanteessa pomolle, että tiedoksesi tällainen havainto. Olette varmaan sopineet asiasta, mutta halusin kertoa kaiken varalta.
Ystävällinen työkaverini käräytti minut muka liian lyhyestä työajasta. Vähänpä hän tiesi! Tein jatkuvasti pidempää päivää kuin hän itse, mutta KOTONA! Ja sen kyllä pomokin tiesi. Ylitöistä neuvotellaan pomon kanssa, ei työkaverin.
Elikä taas tiivistäen. Jos sopii pikkupomon kanssa, että firman yleisohjeista poiketen vain MINÄ saan "syödä kuormasta", siitä tulee hyväksytty toimintatapa ja asiasta ei tarvi raportoida ylemmille tahoille syystä..?
Koska vaarana on, että MINÄ voin menettää tuon erikoisetuuden "syödä kuormasta", jos tieto siitä tullee julkisekseksi työyhteisössä.
Ymmärsinkö jälleen oikein?
kärähti! Ei pomolle kuitenkaan vielä. Mentiin kahville ja kerroin kuinka perjantaina etsin kännykkää joka paikasta ja piti töistäkin sitten tulla hakemaan vielä seitsemän aikaan illalla...
Työkaveri poistu aika nopeasti kahvilta ja oli käynyt lakkaamassa aiemman ajan yli eli oli korjannut, että oli ollut töissä klo 18 saakka aiemman 19.00 sijaan. MUTTA kun minä kävin töissä 17.30! Täys huijari! Nyt täytyy kyllä miettiä mitä teen.
ap
ja itse ollaan se työnantaja. Yhtä työntekijää epäillään tuollaisesta, mutta kun kyse on itsenäisestä työstä, jota voi tehdä muuallakin kun työmaalla, emme ole vielä pystyneet "käräyttämään". Epäilemme, että ainakin muutama muukin työntekijä tietää asiasta, vaikka itse eivät niin tee, mutta kukaan ei meille ole asiasta puhunut.
Meillä maksetaan tuloksen mukaan bonusta joka määräytyy koko yksikön tuloksen mukaan, eli käytännössä ko. työntekijä saa kaikista merkatuista tunneista palkan, mutta koska tulosta ei synny suhteessa palkkakustannuksiin entiseen malliin saavat kaikki pienempää bonusta eli yksi työntekijä syö oletettavasti muiden bonuksia lintsailullaan...