Teenkö mielestäsi väärin, jos käräytän työkaverini?
Hänellä on ihan hirveä määrä ylitöitä aina, vai onko sittenkään...? Meillä on systeemi, että listalle merkitään vain aina päivän kohdalle tehdyt ylityöt, käytössä ei siis ole kellokorttia. Perjantaina unohdin kännykän töihin ja lähdin sitä sitten illemmalla hakemaan. Työkaveri oli merkinnyt listalle olleensa vielä tuolloin töissä! Ei muuten ollut! Millään en viitsisi käräyttää, koska työyhteisömme on suht pieni ja asia varmasti vaikuttaisi työilmapiiriin. Mutta ei sekään ole oikein, jos hän on tekevinään ylitöitä ja saa niistä sitten joko palkkaa tai vapaata.
Kommentit (24)
Minä teeskentelisin ehkä, etten ole huomannut tunteja listasta. Mainitsisin vain pomon kuullen ohimennen jotain, että kyllä harmitti kun perjantai-iltana joutuu vielä autiolle työpaikalle palaamaan yhden hiton puhelimen takia kun muut ovat jo viikonloppua viettämässä.
Tuntisin itseni jotenkin häpeällisesti kantelupukiksi.
Jos asia vaivaisi, voisin ottaa sen puheeksi henkilön itsensä kanssa. Sanoisin vaikka, että "kävin täällä perjantai-iltana hakemassa luurin, eikä ketään ollut enää paikalla. Mihin aikaan sä muuten lähdit?"
Tai ainakin välit lopullisesti poikki? Koska jos käyt hänen menojaan kyttäilemään ja pomoille vasikoimaan, jompikumpi näistä vaihtoehdoista lopulta toteutuu. Onko se todella sen arvoista?
Oletko aivan sata varma että:
1. on edelleen ne ylityötunnit listassa (ja milloin se palautetaan? Eli poistaako ne ennen sitä vai ei.)
2. onko poissaolo todella ns. "luvaton", vai oliko ehkä tekemässä töitä jossakin muualla. Niinkin yksinkertainen selitys voi olla, että meni esim. hakemaan jotakin työhön liiittyvää asiaa muualta, oli hakemassa ruokaa itselleen, oli kokouksessa teidän työpisteen ulkopuolella tmv.
3. ehkä on sopinut pomon kanssa että voi tehdä homman etätyönä, eli on sovittu että tekee homman X ja siihen menee X tuntia ja voi kotonaankin sen tehdä. Kaikissa töissä kun ei ole pakko olla läsnä työpaikalla. Tämä ehkä muille jätetty mainitsematta siksi etteivät kaikki ala vonkumaan mhdollisuutta tehdä etätöinä "kaikkia" töitä.
4. onko ehkä sattnut jotain yllättävää, tyyliin lapsi joutunut sairalaan ja sinne kiireellä mennyt.
Jos olet noista aivan varma, niin mikset voisi käräyttää. Mutta jos epävarma jossakin kohtaa, en tekisi mitään. ihan siitä syystä, että loppujen lopuksi se olet sinä jos kielit asiasta mikä on valhetta.
etenkään jos en olisi ihan varma.
Toisekseen haittaako se sun työntekoa? Jos ei haitaa , anna olla kyllä väärinkäytökset tulee kuitenkin ilmi joskus ja hauskempaa sinulle jos et itse ole ollut se ilmiantaja.
kukaan ei voi käräyttää toista. Outoa, että tyäntekijä itse voi päättää ylitöistä.
ei ole etätyömahdollisuutta joten siitä olen varma. Mutta en käräytä vielä. Tuo oli hyvä idea, pitääpä kahvitunnilla harmitella tuota perjantaista ja katsoa millainen reaktio tulee. Oon melko varma, että tää tyyppi huijaa. Mutmut, ehkä unohtelen sitä kännykkää parina muunakin perjantaina... Ne ylityöt kun hällä tuppautuu usein juuri perjantaille, kun muut lähtevät töistä viikonlopun viettoon jo klo 15.
ap
kun ei se vaikuta sun töihisi. Oliko kyse varsinaisesta rikoksesta sinua kohtaan? Mitä sä siitä itsellesi saat? Hyvän mielen? Vahingoniloa? Rahaa? Homma voi vaan kääntyä omaan nilkkaasi ja tehdä omasta olostasi töissä aika tukalan.
Jokainen hoitakoot omat asiansa, se on viisainta.
omapa on häpeänsä ja minun asiani ei olisi sitä selvitellä
Luulisi pomon huomaavan, jos henkilö laskuttaa jatjuvasti ylitöistä, mutta töitä ei ole tehtynä sen enempää kuin muillakaan.
Eli tiivistäen. Aika moni tuntuu olevan vakaasti sitä mieltä, että työnantajalta saa varastaa ja huijata kukin taitojensa mukaan. Ainoastaan silloin asiaan tulisi puuttua jos sen huijaamisen vaikutus kolahtaa suoranaisesti omaan nilkkaan ja omalle tontille.
Hmm...Ymmärsinköhän oikein?
Niinpä. Aika pirun kuvaavaa. Älkää sitten vinkuko, jos teiltä(kin) loppuu työt.
Eli tiivistäen. Aika moni tuntuu olevan vakaasti sitä mieltä, että työnantajalta saa varastaa ja huijata kukin taitojensa mukaan.
Tuli mieleeni, että kirjaatko itse aina tunnin ihan viimesen päälle? Onko sulla varaa käräyttää kaveri??
...työnantajalle, että tämän yhden kerran huomasit asian. Kytätköön työnantajan edustaja sitten että tapahtuuko sitä toistekin. Jos on toistuvaa, niin mielestäni on kyllä työnantajan saatava tietää. Syö tosiaan teidän kaikkien tehoja, jos yhdelle maksetaan olemattomista tunneista.
Ystävällinen työkaverini käräytti minut muka liian lyhyestä työajasta. Vähänpä hän tiesi! Tein jatkuvasti pidempää päivää kuin hän itse, mutta KOTONA! Ja sen kyllä pomokin tiesi. Ylitöistä neuvotellaan pomon kanssa, ei työkaverin.
tosin se ei johtanut mihinkään, koska olin erittäin epätavallisessa asiakastapaamisessa ko. aikaan. Asia oli pomon kanssa sovittu, mutta ei katsottu tarpeelliseksi kertoa sitä kaikille. Ja kas, heti työpaikan kyttääjä iski.
ei ehkä niin, että syytät suoraan kuitenkaan. Mutta niin, että tuot omat havaintosi muiden tietoon. Esimerkiksi että mikä minua vaivaa, olen unohtanut kolmena peräkkäisenä perjantaina töihin kännykän!! Olen joutunut hakemaan sen =(. Täällä on ollut aina oudon hiljaista, kun täällä ei ole ollut koskaan ketään muita.
yhdessä, sehän olisi pian varsin hauska työyhteisö. Esimerkiksi ap:n työkaverit voisivat "käräyttää" hänet nyt ensi alkuun vaikka av:lla roikkumisesta työaikana - eikö sekin ole varastamista?
Kannattaa miettiä, mitkä omat motiivisi työkaverin suhteen ovat. Saisitko tyydytystä siitä, että hän saisi ehkä huomautuksen? Olisitko valmis katsomaan häntä silmiin ja kertomaan, että sinä olit se, joka asian nosti esille? Mitä arvelet sillä saavuttavasi? Millaista elämänne työyhteisössä sen jälkeen tulee olemaan?
Saisitko muiden silmissä arvostusta teollasi, vai alkaisivatko muut pitää sinua ikävänä kyylänä?
Työtunneissa huijaaminen on työantajalta varastamista. Työilmapiiriin vaikuttamista ei kannata pelätä, sinä olet oikeassa ja tämä "varastaja" saa syystäkin tuntea asian suhteen häpeää. Jos silti asia epäilyttää, asiaa kannattaa seurata esim. viikon verran. Kun on pitempi aikaista seurantaa, niin työnantajallakin on asian suhteen kättä pidempää. Yhden päivän rikkeestä voi antaa korkeintaan huomautuksen.