Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO syyt, tietääkö kukaan?

Vierailija
13.11.2011 |

Mulla todettiin gynellä polykystiset munasarjat eli PCO. Mulla on kuukautiset olleet pitkään epäsäännölliset, kierto jopa 2-3kk.

En saanut siinä kysyttyä mitään enempää asiasta kun en ollut koskaan koko sairaudesta kuullutkaan. Tietääkö kukaan mikä tuon voi aiheuttaa? Joskus tällä palstalla oli juttua että alkoholi tai muuten huonot elämäntavat voisi olla syynä. Käytän kyllä alkoholia mutta en mielestäni mitenkään paljon. Ikää mulla on 35 vuotta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. PCO - bisfenoli a, endometrioosi - dioksiinit, googlettamalla löytyy tietoa tutkimuksista suomeksikin.

Vierailija
22/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikanaan lapsettomuuslääkäri sanoi että ikä ja raskaudet voi helpottaa oireita.Ja näin on minulle käynyt,ja painoa on enemmän kuin silloin, 11v sitten.

Mikä on kyllä ironista, nyt kun vauvat on jo tehty, on kierto säännöllistynyt inhimilliseksi, 28-36, kun se sillon nuorempana oli mitä tahansa 8-88väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikanaan lapsettomuuslääkäri sanoi että ikä ja raskaudet voi helpottaa oireita.Ja näin on minulle käynyt,ja painoa on enemmän kuin silloin, 11v sitten.

Mikä on kyllä ironista, nyt kun vauvat on jo tehty, on kierto säännöllistynyt inhimilliseksi, 28-36, kun se sillon nuorempana oli mitä tahansa 8-88väliltä.

Mulla kans lievä PCO. Ei vaikuta alko eikä tupakka alkamiseen. Minulla alkoi tosi nuorena PCO enkä veiläkään polta tai käytä paljon alkoa.

Ylipainoa tullut vasta vanhemmiten. Kierto lyheni lasten saamisen jälkeen. Kuukautiset tuli aina, mutta kierron pituus oli 26-32.

Geneettistä taitaa olla, vaikka suvussa ei muilla taida olla.

Raskaaksi voi tulla helpostikin, mutta alkuvaiheen keskenemenoja on enemmän kuin muilla, joten siihen kannattaa ottaa lääkärin määräyksestä lääkettä.

Lasten jälkeen ei ole ultrattu munasarjojen toimintaa onko PCO poistunut, mutta kiitos vinkistä täytyypä jossain vaiheessa tarkistaa. Pelkäsin, että se pahenee vanhemmiten.

PCO voi puhjeta missä iässä tahansa ja 20% naisista sairastaa jopa tietämättään. Sitä on eri vahvuuksina eli joillakin lievä ja joillakin taas pahempi. Muutamia oheissairauksia tai oireita liittyy PCO:hon, mutta kaikilla ei ole kaikkia ja esim. minulla vain yksi oire. Kaikilla näkyy munasarjoista ultrassa jos tuo on.

En ole koskaan kuullut, etä PCO ja endometrioosi liittyisivät toisiinsa, joten siihen en usko.

Vierailija
24/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, aiheuttaako pco ylipainoa vai ylipaino pco:ta, ei olla yksimielisiä. Sh

aina olleet sellaiset rakkulaiset. Normaalipainossa pysyttely voi estää oireita joissakin tapauksissa. Aina ei. PCO-potilaalle normaalipainon ylläpito on normaalia vaikeampaa, koska heillä on usein insuliiniresistenssiä ja insuliini varastoi rasvan tehokkaammin heillä mahaan. Joten he myös lihovat herkemmin

Ylipaino siis saattaa pahentaa pco:n oireita ja pco myös vaikeuttaa laihduttamista, koska PCO-potilaalla insuliini ei välttämättä käyttäydy kuten terveellä ihmisellä.

Vierailija
25/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muistaakseni suurin syy.

Vierailija
26/27 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pco aiheuttaa lihavuutta, eikä niin, että lihavuus aiheuttaa pco:ta. Ja huom! Osa potilaista on normaalipainoisia/hoikkia. Pco:n syytä ei tunneta.

Vierailija
27/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on muistaakseni suurin syy.

PCO:ta sairastavilla on taipumus lihoa herkemmin, mutta PCO:ta esiintyy tosella paljon myös laihoilla. PCO:n syyt ovat ainakin toistaiseksi vielä tuntemattomat.