Ekaluokkalaisen koulumatka 2,2km tai 4km
Kävellen vai bussilla kouluun? Osa tiestä on valaisematon ja talvella tosi synkkä.
4km päässä oleva koulu on oma lähikoulu, jonne bussiyhteys on hyvä. 2.2km päässä olevalle koululle on siinä ja siinä, kannattaako bussia edes käyttää.
Kommentit (8)
suunnilleen samaa matkaa bussilla ja hyvin sujuu. Eli valitsisin sen kauemman koulun jos tosiaan tuo lyhyempi koulumatka on hankala (onko tien viertä vai kevyen liikenteen väylää muuten?
Mutta 4km päähän lapsi varmaan menisi joka tapauksessa bussilla. Ja se pysäkki on sitten heti, kun katuvalojen luokse pääsee.
Lähempänä olevalle koululle menee taas bussi 2 kertaa tunnissa ja usein hölmöön aikaan, eli se matka olisi melkein käveltävä. Puolet matkasta on aika tylsää teollisuusaluetta ja puolet taas asuinaluetta, jossa olisi varmasti luokkakavereita kulkemassa samaan suuntaan.
Pidemmällä oleva koulu, joka siis on virallisesti lähikoulu, taas on tavallaan toisella asuinalueella kokonaan.
Molemmat koulut ovat ihan kivoja.
On aika monta tien ylitystä ja autoilijat ajavat lujaa, usein ylinopeutta. Fillarilla tuo matka menee tietty nopsaan, mutta pelkään yhdistelmää pieni lapsi ja pyörä. Koulussa ovat antaneet jo tokaluokkalaisille luvan pyöräillä, kun monet tulevat aika pitkältä.
Kevyen liikenteen väylä kyllä löytyy, itse asiassa melkein koko matkan molemmille kouluille.
Ilmaisen lipun saamiseksi. Muistan, etten itse saanut, kun koulumatka oli 4,7km pysäkiltä pysäkille mitattuna.
Ilmaisen lipun saamiseksi. Muistan, etten itse saanut, kun koulumatka oli 4,7km pysäkiltä pysäkille mitattuna.
Toi 3km on rajattu 1-2 luokkalaisiin ainakin meidän kunnassa. Kolmosesta ylöpäin raja on 5km. Ja vain viralliseen lähikouluuun saa matka-avustuksen.
Toi 3km on rajattu 1-2 luokkalaisiin ainakin meidän kunnassa. Kolmosesta ylöpäin raja on 5km. Ja vain viralliseen lähikouluuun saa matka-avustuksen.
tai muutetaan. Ja säästöt tietenkin syynä.. eli kannattaa varautua siihen, että raja muuttuu pienilläkin 5 kilometriin. Ja monessa kunnassa tosiaan on sääntö, että tuolloinkin vain lähikouluun maksetaan koulumatkat (tosin se lähikoulu eli oman alueen koulu voi joskus olla kauempanakin, kuin toinen koulu... riippuen koulunkäyntialueen rajoista)
Mutta isompi oppilas hujauttaa sen pyörällä muutamassa minuutissa. Joten kolmasluokkalaisesta eteenpäin se sun lapsi olisi varmasti mieluummin siinä parin kilsan päässä kuin neljän kilsan päässä.
Meillä on matkaa tuo kaksi kilometriä ja ekaluokkalainen. Tähän asti on kuljettu pyörällä niin, että minä saatan mennen tullen, sillä meillä ekaluokkalaiset ei saisi pyöräillä. Luonnollisestikaan vanhemmilla ei ole yleensä tuollaista saattamismahdollisuutta, joten kävely ja bussi on realistisemmat vaihtoehdot ekaluokkalaiselle. Mutta meillä tuo saattaminen on tarpeen siksikin, että reitillä on monta risteystä, yksi 80-rajoitustien ylitys ja nolla metriä kevyen liikenteen väylää.
Meilläkin tulee kävely kuvioihin, kun talvi tulee. Tuskin lumen kanssa sitten enää viitsitään jäisellä pyörällä jauhaa. Luulen, että sitten tulee usein aamulla vietyä autolla ja iltapäivällä on kävely kotiin.
Mutta isommalla lapsella tuo parin kilsan matka on polkupyörällä todella mainio. (Tietysti aina mitä lyhyempi sitä parempi.) Tästä ajaa kymmenessä minuutissa ihan rauhallisella tahdilla, ja jos on oikein kiire, niin lapsen iästä riippuen voi selvitä 6 - 8 minuutissa. Etenkin kotiinpäin tultaessa on ihan mukavaa olla jo kotona, kun toiset vasta odottavat koululla bussia.
Mutta talvi on sitten asia erikseen. Isompi lapsi jaksaa talvellakin pyöräillä, kun pyörään laittaa nastarenkaat, jos suostuu pukemaan riittävän lämpimästi. Sitten toisaala jos talvella kulkee mieluummin bussilla, vaikka siinä meneekin odotuksineen hetki aikaa, niin eipä ole ihan simppeli päätös teillä. Lukuvuodesta on lumellista aikaa kuitenkin melkein puolet.
ottaisin 4 kilsaa bussilla, isompana voi mennä pyörällä.