Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotias käy vielä tissillä ?!

Vierailija
12.11.2011 |

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/78994-evelyn-saa-kayda-tissilla-viis…

En vaan ymmärrä.Itselläni on viisi vuotias lapsi, enkä osaa kyllä millään järjellä

ajatella että vielä imettäisin häntä. Meillä halaillaan paljon, pussaillaan ja pidetään hyvänä eli ei se läheisyys vaadi tissettelyä kouluikään asti.

Tiedän että söhäisen nyt muurahaispesään mutta en vaan ymmärrä. Mutta ehkei minun tarvitsekaan.

Mutta ne ns. taaperoimettäjät joita minä olen tavannut, olen huomannut että usein se on kiinni äidin psyykkeestä, äiti haluaa imettää, äiti haluaa sen toimivan eikä loppuvan.

"myös uhmaikä näyttää jääneen väliin" - sen tissittelyn johdosta vai ?! Voi luoja.

Ja entä jos perhe olisikin avioeroperhe? Lapsi olisikin pois joka toinen vkonloppu tai joka toinen viikko? Eihän tuollainen ÄITI selviäisi moisesta eroajasta.

"imetys sitoo sopivasti" MITÄ? Ja Ketä? Ja mihin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, ihan kamalaa.

Vierailija
2/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa huuhaata tuollainen lapsentahtinen vieroitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta MIKSI se pitäis lopettaa 1v tai edes 2v? Mä en oikein ymmärrä. Mun vauva on 6kk ja neuvolassa on tyyliin joka kuukausi jaksettu kertoa, että jos vielä jaksat imettää niin voit jatkaa vuoden ikään. Miksi ihmeessä en jaksaisi? Tässä vaiheessa imetys on todella helppoa eikä vie aikaa juurikaan.

Joo, ehkä äidinmaitoa ei yli 1v TARVI, ravitsemuksellisesti, mutta eihän kukaan tarvi ravitsemuksellisesti esim. karkkia, pullaa tai kahviakaan ja silti niitä syödään/juodaan.

Nähdäänkö yli 1v:t jotenkin seksuaalisina ja sen ikäisten ja vanhempien lasten imetys jotenkin pervona? Ilman sarvia ja hampaita ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
4/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain, mutta ainakin itseni häiritsisi ajatuksena se, että lapsi osaa itse kävellä tissille. Siis mielestäni rintaruokinta sopii vauvoille ja kävelevä lapsi ei ole vauva minun ajatusmaailmassa. Eli kyllä tuo 1v alkaa olla viimeinen takaraja imetykselle omasta mielestäni, mutta kukin tyylillään :)

Vierailija
5/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne ns. taaperoimettäjät joita minä olen tavannut, olen huomannut että usein se on kiinni äidin psyykkeestä, äiti haluaa imettää, äiti haluaa sen toimivan eikä loppuvan.

varsinaiseen juttuun jaksa ottaa kantaa, mutta lasta ei voi kyllä imettää vain siitä syystä, että äiti haluaa. Lapsi kyllä lopettaa imetyksen, jos se ei enää kiinnosta.

Vierailija
6/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mitään negatiivista. Itse olen imettänyt lapsiani parivuotiaiksi ja omalla kohdalla luulen, että 3 vuotta olisi aivan ehdoton yläraja, mutta niin kuin sanoin, en nyt näe asiassa mitään pahaakaan, vaikka joku myöhempäänkin imettäisi.

Huomattavasti enemmän ihmettelen niitä, joiden mielestä jo parivuotiaankin imetys on jotenkin ällöttävää tai perverssiä. Sitä en kyllä ymmärrä ollenkaan.

Vierailija
7/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon, jos leikki-ikäinen vielä hamua rintaa.

Vierailija
8/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keino itsenäistyä. Minusta tuo kuulostaa itseasiassa siltä, että lapsi on jäänyt jonnekin parivuotiaan tasolle. Äiti pitää lapsen kiinni itsessään, eikä tämä pääse irtautumaan.

Vierailija
9/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain, mutta ainakin itseni häiritsisi ajatuksena se, että lapsi osaa itse kävellä tissille. Siis mielestäni rintaruokinta sopii vauvoille ja kävelevä lapsi ei ole vauva minun ajatusmaailmassa. Eli kyllä tuo 1v alkaa olla viimeinen takaraja imetykselle omasta mielestäni, mutta kukin tyylillään :)

enkä nähnyt kyllä aiheeelliseksii lopettaa. Kyllä poika oli vielä vauva vaikka taapersi eteenpäin.

Lopetin yöimetyksen kun vauva oli 10kk ja päiväimetyksen kun poika oli 1v1kk.

Mielestäni kukin saa tehdä niinkun lapsensa parhaaksi näkee.

Vierailija
10/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa tutkimus jonka mukaan, esimerkin kaltaisissa tapauksissa, lapset joille tissiä käytetään lohtuna ja siirretään imettämisen avulla uhmaiät eteenpäin voivat aikuisina tulla herkemmin esim.päihteiden liikakäyttäjiksi ja heillä on ongelmia impulssien kanssa.

Uhmaikä on vaihe joka ihmisen pitää käydä läpi,ei uhmis ole mikään hetken oikku tai äidin kiusaa vaan tila jota ilman lapsesta tulee käytöshäiriöinen aikuinen.

Itsekäs nainen tossa jutussa.

Vierailija
11/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi loukata ketään, mutta valitettavasti minusta se on jotenkin perverssiä. Tai ainakin jotain kieroutunutta siinä on jos imetetään taaperoa. Vauvan ymmärrän, vaikka nyt siihen 1v asti, mutta sitten kun lapsi kävelee niin se on jotenkin vaan outoa.

Usein taaperoiden imettäjät ovat itse kovin ripustautuneita lapseensa eivätkä osaa päästää irti. En usko, että taaperoimetys ajaa lapsen etuja millään tasolla.

Vierailija
12/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolettaa tuo, ettei ole ollut uhmaikää. Uhmaiän tarkoituksena on kuitenkin se, että lapsi alkaa tiedostaa olevansa erillinen ihminen, jolla on vanhemmasta (äidistä) erilliset tunteet ja tahto. Tulee vain mieleen, että tärkeä kehitysvaihe on jäänyt lapselta pois, sillä äiti ehkä tukahduttaa toiminnallaan lapsen luontaista kehitystä (enkä puhu nyt vain imetyksestä). Luen joskus tuon äidin blogia, ja tuota... sanotaanko, että tietynlainen suoritusäitiys tuossa on kyseessä. Käsitellään pitkään ja kattavasti lapsen kasvatukseen ja kehitykseen liittyviä asioita, etenkin itselle edullisessa valossa. Isä ei muuten ole kuvioissa, mutta luonnollisestikaan isän puuttumista ei käsitellä. Ehkä liian kipeä asia, jotta hän kykenisi sitä edes tiedostamaa.

Vierailija
13/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesti siihen saakka, kun meni kouluun.

Vierailija
14/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä masentavia kirjoituksia. Meillä tosiaan 3-v syö rintaa vielä hoitopäivän jälkeen ja iltaisin. Ja minulle itselleni, lapselle ja miehelle se on ihan okei. En tiedä mitä perverssiä te näätte siinä, että lapsi saa parasta mahdollista ravintoa..?

Esim. äidinmaidossa on rasvahappoja, jotka ovat aivan erilaisia kuin korvikkeessa, eli ovat parempaa ravintoa aivoille. Minusta on siis vain järkevää imettää pitkään. Ja meidän tyttö oikein pyytää päästä tissille, tiedä miten järkyttävältä sekin teistä kuulostaa;)

Pidetään aistimet avoimina ja hyväksytään se, että joku haluaa imettää pidempään. Ei ole teiltä pois. Jos ei keksi mitään nättiä sanottavaa, ei kannata sanoa mitään, eiks je?:)

Vierailija
15/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi loukata ketään, mutta valitettavasti minusta se on jotenkin perverssiä. Tai ainakin jotain kieroutunutta siinä on jos imetetään taaperoa. Vauvan ymmärrän, vaikka nyt siihen 1v asti, mutta sitten kun lapsi kävelee niin se on jotenkin vaan outoa.

Usein taaperoiden imettäjät ovat itse kovin ripustautuneita lapseensa eivätkä osaa päästää irti. En usko, että taaperoimetys ajaa lapsen etuja millään tasolla.

Sulla taitaa olla joku ongelma ??Kyllä imetys auttaa moneen asiaan,nykytieto on onneksi valistuneempaa kuin av-mamman en usko-jutut..

Vierailija
16/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä koe imettämistä missään iässä seksuaalisena, mutta vierastan silti taaperoimetystä, koska koen, että jos reilusti yli 2 v vielä haluaa tissiä, niin joitain tärkeitä kehitysvaiheita on jäänyt väliin. Mä siis koen, että se ei ole lapsen psyyken kannalta hyvä juttu. Mulle se merkitsee sitä, että äiti ei osaa millään muulla tavalla antaa lapselle niitä myönteisiä tunnekokemuksia, joita jatkossakin tarvitaan, joten siksi turvautuu imetykseen. Mä siis koen taaperoimetyksen/lapsi-imetyksen kahtiajakoisena, lapsi ei ole päässyt kehittymään tarvittavalla tavalla ja äiti on kyvytön antamaan tarvittavia kokemuksia muilla keinoin kuin imetyksellä.

Ihan vain mun fiilikset ja miksi mä karsastan taaperoimetystä.

Vierailija
17/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoimetysketjuissa. Kertokaas nyt mulla, vasta yhden pienen vauvan äidille, onko siitä taaperosta jo tosiaan tarkoitus päästää irti? Millä tavalla?

Niin, ja mitä taaperoimetykseen tulee, itse ajattelin, että mulla 2 vuotta on todennäköisesti se takaraja, ellei lapsi vieroitu ennen sitä.

Vierailija
18/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit ajatella noin, että lapselta jää jotain olennaista väliin, vaikka häntä imetetään pitkään? Entä jos äiti toimii muuten aivan samalla tavalla kuin toinen äiti, joka on lopettanut imetyksen aiemmin, mutta antaa vaikka vain illalla rintaa? Eikö lapsen olekaan turvallista ja mukavaa siihen käpertyä, ihan kuin toisen lapsen vaikka iltasadun ajaksi?

Minä ainakin toimin täysin "normaalisti" taaperoimetyksestä huolimatta. Lapsi saa hellyyttä ja rakkautta ja vielä rintaakin kaupan päälle. Ei pienen lapsen tarvitse vielä olla niin kauhean itsenäinen, vaikka se kovasti muotia onkin meidän länsimaisessa kulttuurissa.

Tiesittekö, että Afrikassa elää heimoja, joille esim. koliikki ja uhmaikä ovat täysin tuntemattomia käsitteitä? Nämä ovat kulttuurin aikaansaannoksia, eivät lapsen luontaisia ominaisuuksia. Mutta tulisi pitkä sepostus, jos tähän puuttuisin yksityiskohtaisemmin. Kirjastosta saa hyvää asiaan liittyvää kirjallisuutta:)

Vierailija
19/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi neuvolan sanoneen että olis hyvä jos jaksis vuoden ikään, tiedoksi näin neljän lapsen kokemuksella: se ei aina ole äidistä kiinni. Joskus ne vauvat vaan lopettaa imemisen ihan itse, esim. hormonaalisen ehkäisyn takia.

Vierailija
20/21 |
12.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että Afrikassa elää heimoja, joille esim. koliikki ja uhmaikä ovat täysin tuntemattomia käsitteitä? Nämä ovat kulttuurin aikaansaannoksia, eivät lapsen luontaisia ominaisuuksia. Mutta tulisi pitkä sepostus, jos tähän puuttuisin yksityiskohtaisemmin. Kirjastosta saa hyvää asiaan liittyvää kirjallisuutta:)

että Afrikassa on lähinnä kehitysmaita? Eipä ole siitä uhmaiän tai koliikin puuttumisesta ollut mitään hyötyä kyseisen maanosan kehitykselle, enkä usko, että yksilötasollakaan hirveän onnellista se elämä, esim. jossain kuivuuden riivaamalla alueella on.