Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jorvi, Naistenklinikka vai Kätilöopisto?

Vierailija
11.11.2011 |

Odotan ensimmäistä lastani ja pitäisi valita synnytyssairaala: Jorvi, Naistenklinikka tai Kätilöopisto.

Kahdella kaverilla on ollut vaikeat synnytykset, jotka on hoidettu huonosti Naistenklinikalla (yhden vauva kuoli synnytyksessä). Parilla ystävällä on ollut hyvät kokemukset Jorvista ja Kätilöopistosta, mutta molemmilla tosi helpot synnytykset.

Onko jollain ollut vaikea synnytys, joka on hoidettu hyvin jossain noista sairaaloista?

Mitä sairaalaa suosittelette/ette suosittele?

Minä pelkään synnytyksessä sitä, että henkilökunta ei ota mahdollisia ongelmia huomioon synnytyksessä (kuten kavereilleni on käynyt) ja pakottaa synnyttämään alateitse aivan liian suuren tai perätilassa olevan vauvan tai ei tajua&tee sektiota, jos vauvan henki vaarassa (vaikka vanhemmat yrittää kertoa, että jotain on vialla).

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketieteellinen valmius ja osaavuus parhaita NKL:lla, kättäri on vähän niinko hippimeiningillä eli luonnonmukaisuudella mennään.. jorvi ehkä siitä väliltä(?) ns tavissairaala.

Itselläni kokemukset vain ensiksi mainitulta, ei valitettavaa millään muotoa.

Vierailija
2/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin. Ei valittamista. Normisynnytys oli mutta sydänäänet laskivat ja jouduttiin imukupilla auttamaan. Sanoivat että jos ei imukupilla tule heti niin leikataan. Kätilöt olivat ystävällisiä. Aika paljon on kiinni siitä millainen kätilö sattuu ja synkkaako, tähän ei tietysti voi etukäteen vaikuttaa mitenkään. Kaverilla oli kätilöopistolla hirveä kätilö ja sen takia huonot muistot synnytyksestä.

Nyt olen raskaana rv 16 ja menen myös uudelleen naistenklinikalle synnyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä miettisin sen mukaan, että lähimpään paikkaa menisin. Autossa on kauheeta istua kun 2 min bvälein supistelee. JOrvissa oon 2 lasta synnyttänyt, viimeksi keväällä, ja kaikki on mennyt hyvin hlökunnan kanssa ja muutenkin. Jorvia voin ainakin suositella. En oo keneltäkään kuullut pahaa JOrvista.

Vierailija
4/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin sinne uudestaankin, koska siellä on Suomen parhaat resurssit hoitaa vastasyntynyttä, jos hänellä olisi erityisiä ongelmia. Lastenklinikka on näet vieressä.

Olen käynyt ensimmäisen synnytykseni vuoksi pelkopoliklinikallakin, mutta silti valitsin saman synnytyssairaalan. Olen niin turvallisuushakuinen:)

Syy pelkokäyntiin oli, että en tullut riittävän hyvin kuulluksi ensimmäisessä synnytyksessäni. Tilanteet synnytyssalissa menivät suht hyvin, mutta synnytyssaliin pääsyä ennen koin turvattomuutta, kun minut jätettiin synnyttämättömien osastolle.

Lapsivedet olivat menneet, kun tulin sairaalaan. En auennut riittävän nopeasti ja hoitajat väittivät, että synnytykseni ei siksi ollut käynnissä! Supistuskäyrät piirtyivät kyllä, mutta en saanut pitää piuhoja vauvani tuvana kuin hetken. Kivut olivat kovat ja minulle ei voitu antaa riittävän tehokasta kipulääkitystä, koska sellaista saisi vasta synnytyssalissa. Sanoivat. Mielestäni vauvan sydänääniä olisi pitänyt seurata paremmin jo sairaalaan saapumisestani ja saliinkin olisi pitänyt päästä aikaisemmin.

Käynti pelkopolilla auttoi, eikä minua siellä tarvinnut käännyttää alatiesynnytyksiin. Minulle riitti tieto, että minua kuunnellaan ja saan kivunlievitystä kun haluan. Seuraavassa synnytyksessä sain epiduraalin heti kun pyysin.

Vierailija
5/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin. Ei valittamista. Normisynnytys oli mutta sydänäänet laskivat ja jouduttiin imukupilla auttamaan. Sanoivat että jos ei imukupilla tule heti niin leikataan. Kätilöt olivat ystävällisiä. Aika paljon on kiinni siitä millainen kätilö sattuu ja synkkaako, tähän ei tietysti voi etukäteen vaikuttaa mitenkään. Kaverilla oli kätilöopistolla hirveä kätilö ja sen takia huonot muistot synnytyksestä.

Nyt olen raskaana rv 16 ja menen myös uudelleen naistenklinikalle synnyttämään.

ensimmäinen synnytys naistenklinikalla, mulla myös jouduttiin käyttään imukuppia sydänäänten heikettyä. Synnytys oli kyllä aika pitkä mutta ystävälliset ja taitavat kätilöt siellä.

Nyt taas raskaana ja sinne haluaisin mennä vielä synnyttämään.

Vierailija
6/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut henkilökuntaa vapaana laittamaan, mutta viimein sain kuin sainkin epiduraalin, mutta se ei sitten vienyt kipua! Väärin pistetty.

Toisen synnytyksen menin ilman puudutteita, koska eivät taaskaan ehtineet puuduttamaan.

Kolmanteen vaadin epiduraalia heti ovesta sisään astuttuani ja sen sainkin. Mukava kuusituntinen synnytys.

En suosittele Jorvia, jos muualla saa paremmin puudutteita. Menin Jorviin, koska se oli meitä lähinnä.

Vierailija
7/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitä ennenkin synnytetty vaikka missä havumajoissa, ei noissa sairaaloissa juuri merkittäviä eroja ole synnytyksen onnistumisen kannalta. ei kukaan voi tietää miten sun synnytys sujuu, ja sillehän ei sairaala mitään voi jos huono kätilö sattuu paikalle. itse olen synnyttänyt savossa, keski-suomessa ja tuleva synnytys jorvissa, joten aivan sama missä olen ollut niin synnytys mennyt aivan omalla painollaan ja en väitä etteikö helppoa ole ollu mutta aina kätilö tehnyt parhaansa(mikään ennustaja kukaan ei ole)musta tolla sairaalalla ei juuri väliä, itse valitsin vain lähimmän noista kolmesta mainitsemastasi tulevaksi synnytyssairaalaksi,enkä stressaa yhtään. luuleksä et muualla suomessa synnyttävillä valinnanvaraa ei juuri ole...aivan turhaa esikoissynnytysjännitystä se menee kuten menee ja harva siihen kuolee, et sä voi siihen mitenkään juuri varautua. jos nyt jotain merkkaa muistaakseni neuvolantäti sanoi että toinen kättäri tai naistenklinikka nyt rempassa ja toiseen mennään etupäässä, jos jotain erityisongelmia raskaudessa ja aiemmissa synnytyksissä

Vierailija
8/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvia kannatan, ehdottomasti!

Itse olen seitsemän lasta synnyttänyt Jorvissa. Yhden keisarinleikkauksella perätilan vuoksi. Viimeinenkin oli perätilassa, mutta synnytin alakautta. Yhtä lukuunottamatta kaikki synnytykset on käynnistetty pyynnöstäni.

Todella osaavaa ja asiantuntevaa hoitoa, sekä lääkäreillä, hoitajilla että kätilöillä. Ja jotenkin lämmin henki siellä on, kotoista.

Perätilasynnytyksessä "pitää" kaikkien opusten mukaan olla lääkäreitä ja kätilöitä useampia, omassani käväisi yksi lääkäri pari kertaa koko aikana. Tietysti anestesialääkäri sitten laittoi puudutuksia.

Aivan ihana kokemus kaikista synnytyksistä, sekä synnytyssalipuolen että sitten vuodeosaston puolelta. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
9/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joduttiin turvautumaan hätäsektioon ja hyvin meni.

Vierailija
10/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkä synnytys, en oikein avautunut. Sanoivat ettei epiduraalia voi laittaa ennen kuin avautuminen on edennyt tarpeeksi, muuten synnytyksen eteneminen pysähtyy (tämä käsittääkseni pitää ihan paikkansa, mutta ehkä joku ammattilainen voi kertoa tarkemmin?). Siihen asti kärvistelin muilla keinoilla, oli kyllä tuskaa.

No, epiduraalin ja oksitosiinin sitten sain kun olin avautunut tarpeeksi (2cm, tähän meni 12 h...), toimi täydellisesti, lapsi syntyi n. 1,5 h epiduraalin laitosta. Sain III asteen repeämän, kätilö oli tarkkana huomasi (oli just ja just III), pääsin jonkun erikoislääkärin paikattavaksi joka käytti uutta ompelutekniikkaa. Mitään vaurioita ei jäänyt, kävin erityiskontrollissa myöhemmin ja se lääkäri (eri kuin minut ommellut) kehui että tosi hyvin minut oli paikattu.

Eli rankka synnytys vaikkakaan ei erityisen vaikea (ei imukuppia tms). Epiduraalin olisin toivonut aiemmin, mutta en tiedä olisinko muuallakaan sen nopeammin saanut. Paikkaus yms. hoidettiin aivan loistavasti eli loppujen lopuksi ihan tyytyväinen olen.

Vierailija
11/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi lastani synnyttänyt Kättärillä, vieläpä monesti täällä luomupaikaksi leimatussa Haikaranpesässä.

Kummallakaan kerralla en mitään kummallista hippimeininkiä ole havainnut. Olen saanut epiduraalin ym kivunlievitykset ihan pyytämällä (etukäteen pyysin kätilöä pitämään minut ajan tasalla tarjolla olevista kivunlievitysvaihtoehdoista, joista saisin tarvittaessa valita. Kummallakin kerralla kätilö toimi pyyntöni mukaisesti, ja mm. kertoi milloin epiduraali oli mahdollinen ja sen jälkeen pyynnöstäni kutsui lääkärin sen välittömästi laittamaan). Esikoisen synnytyksessä jouduttiin käyttämään imukuppia ja synnytys oli muutenkin vaikeahko. Kaikki meni hienosti.

Kuopuksen synnytys oli puolestaan helppo, taaskaan ei mitään valittamista. Kuopus joutui olemaan lastenvalvontaosastolla ensi päivät, sieltäkin hyviä kokemuksia.

Jos olisi ongelmallinen raskaus tai komplikaatioiden vaara tms. syytä epäillä äidin tai lapsen vointia, valitsisin Naistenklinikan, jossa muutoinkin vaikeat raskaudet hoidetaan ja Lastenklinikka teho-osastoineen on vieressä. Muutoin toivoisin voivani synnyttää lähimmässä sairaalassa.

Vierailija
12/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt Kättärillä, ja mielestäni kaikki hoidettiin todella kiitettävästi. Ehkä eräällä naislääkärillä oli monen mielestä tavallista karskimpi huumorintaju, mutta toisaalta olen kyllä itsekin ns. mustan huumorin ystävä ;)

Vierailija
13/13 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenklinikalle, missä on suomen parhaat lastenlääkärit. En ikinä synnyttäisi missään muualla kuin Naistenklinikalla. Onneksi en enää ikinä synnytä.