Pystyykö pyörällä ajamaan työmatkoja talvella?
Kommentit (30)
mutta tarviit nastarenkaat. Niitä myydään pyöräilyliikkeissä.
mun isä ajaa kaikki vuoden päivät, eikä mitään nastarenkaita todellakaan hanki. (sanoo, ettei niistä ole hyötyä, koska ihmisen paino ei riitä painamaan niitä jäähän, vaan myös nastat luistelee jään päällä jos on luistellakseen - varovaisuus siis on ensisijaista)
Minäkin ajoin ennen, mutta vanhemmiten pyöräilyasento kylmässä ilmassa yhdistettynä tietokonen ääressä tehtävään työhön on alkanut aiheuttaa sietämättömiä niskajumeja.
Riippuu tietysti myös matkan pituudesta. Nyt on nastat alla, kun ajan lapsi takana. Pahimmilla keleillä en uskalla ajaa hänen kanssaan.
Mulla on 7km suuntaansa työmatka ja poljen sen kesät talvet.
hankkii kunnon ulkoiluvaatteet ja kovimpia pakkasia varten hengitysilman lämmittimen sekä laskettelulasit. t. jo 5 vuotta työmatkat (5 km suuntaansa) pyöräillyt
Kunnon varusteet (vaatteet, lamput, kypärä, nastarenkaat). Ja kyllä ne renkaat auttavat tai sitten saa olla tosi karkeakuvioinen kesärengas. Ja kovilla pakkasilla on hyötyä kun ei ole monivaihteinen pyörä.
Nastat kantsii kyllä olla, on niistä vähän hyötyä. Ja ennen kaikkea järki päähän. Pyörä ei pysähdy hetkessä, ja autoilijat eivät tajua, että joku voi pyöräillä talvella.
Vaihteet yleensä jäätyy, niillä ei tee mitään. Tietysti jos voit säilyttää pyörää lämpimässä, niin sitten toimivat.
Mulla pakkasraja on n. 15 astetta, sitä kylmemmässä alkaa kädet jäätyä vaikka olis millaiset vaatteet. Toinen ongelma on silmäripsiin jäätyvät kököt.
Liukkaus ei yleensä ole suuri ongelma, mutta jos on paljon lunta/sohjoa, niin siinä ei kyllä pääse eteenpäin. Ainakin Helsingissä pyöräteiden auraus on retuperällä.
Olen ajanut yli 10 vuotta ympäri vuoden, ilman nastarenkaita. En ole edes joka talvi kaatunut pyörällä, viime talvi oli poikkeuksellinen kun kaaduin kaksi kertaa. Ja toisella kertaa minuun törmäsi toinen pyöräilijä eli ilman sitä en olisi kaatunut. Tuota ennen meni pari vuotta kaatumatta.
Sopivat vaatteet vaan ylle niin sujuu hyvin pakkasellakin.
jatkaa että vielä ei ole tullut sellaista pakkasta vastaan missä en olisi pyörällä ajanut. Muutamana talvena on ollut niitä yli 30 asteen pakkasia ja silloinkin on polkeminen sujunut. Minulla on turkisvuoratut nahkarukkaset, joiden alla villaiset sormikkaat niin ei kädetkään palellu. Lisäksi polkiessa tulee hiki, pyörä on jäykkä ja raskas pakkasessa joten saa polkea tosissaan.
Mites mäet? Asun mäkisessä paikassa ja siksi en ole harkinnut pyöräilyä talvisin, koska en usko, että mitkään nastat pitää alamäessä tai vastaavasti että jotain jäistä ylämäkeä pääsisi ylös.
olen päässyt ihan hyvin, jos on liukasta niin pitää vaan polkea rauhallisemmin, muuten saattaa sutia paikallaan.
Alas ajan kaikki muut mäet myös alas, paitsi kaupungin pahinta. Se on todella jyrkkä (tavallisella autolla sitä ei edes pääsisi ylös) ja sen alla menee autotie. Sen mäen talutan alas liukkaalla säällä, tavallisella talvisäällä voin ajaa senkin mäen. Hyvin on renkaat pitäneet vaikka ei ole edes niitä nastoja. Toki jarruttaminenkin pitää tehdä rauhallisemmin ettei lähde renkaat alta, ei voi siis lyödä täydessä vauhdissa jarruja pohjaan.
Mites mäet? Asun mäkisessä paikassa ja siksi en ole harkinnut pyöräilyä talvisin, koska en usko, että mitkään nastat pitää alamäessä tai vastaavasti että jotain jäistä ylämäkeä pääsisi ylös.
Minä ajelen työmatkoja talvisin autoilun ohella. Niinä aamuina, kun lapsi menee tarhaan eli 2-3 krt/vko menen autolla, muulloin pyörällä. Hyvät varusteet on syytä olla, nastarenkaat, kypärä, lämpimät vaatteet ja valot. Mukavuussyistä pidän pakkasrajaa välillä -15-20.
vaikeaa se on, mitähän muutkin ajattelee
Nuorena ajoin ympäri vuoden. Auraamattomalla pyörätiellä on kyllä ihan mahdoton ajaa. Muuten sujui.
Renkaisiin kannattaa panostaa, sepeli rikkoo normaalit kumit tosi nopeasti. Viiltosuojatut renkaat vähintään, mieluummin talveksi talvirenkaat.
Kasvojen suojaaminen on hankalinta mutta kommandopipolla onnistuu hyvin. Pyöräilykypärä päähän!
Mulla ei ole nastarenkaita,mutta silti ajaminen onnistuu hyvin. Äkkinäisiä liikkeitä kannattaa välttää ja muistaa että pyörä ei pysähdy samalla tavalla kuin kesällä, varovaisuutta siis peliin.
Kovilla pakkasilla vaihteet jäätyy joten yritän muistaa laittaa heti pyörävarastossa sellaisen vaihteen jolla pystyy ajamaan koko matkan. Muutenkin talvipyöräily on huomattavasti raskaampaa kuin kesällä, kelistä tietysti riippuen, joten liikaa vaatetta ei kannata laittaa päälle, hiki tulee varmasti.
Viime talvi oli Helsingissä erittäin hankala koska pyöräteitä ei aurattu kunnolla, mutta monissa muissa kaupungeissa homma toimii hyvin. Luminen mutta aurattu pyörätie on ihan hyvä pyöräilyyn. Hankalin keli on loskasään jälkeen tullut pakkanen, jolloin edellisen päivän rengasurat on jäätyneet. Siinä saa todella olla kieli keskellä suuta ettei kaadu.
Nastarenkaista on hyötyä. Siitä kokemus usealta vuodelta. Yleensä renkaiden vaihto unohtui, joten ensimmääiset liukkaat ajelin sitten "kesärenkailla", ja kun sain nastat alle, niin niistä oli ihan oikeasti hyötyä.
Nastat eivät auta kaikilla keleillä, mutta ei myöskään auton nastoista ole hyötyä kaikilla keleillä, joten suosittelen siis nastoja :)
Sapeli sepeli ei kuulu pyörätielle!Rikkoo pistosuojatutkin renkaat! Pelkkää perinteinen hiekka riittäisi! Äly hoi!
Työkaveri ajaa, yksi talvi siltä kyllä paleltui naama kovalla pakkasella. Mä en uskalla, kaatuisin lapsi kyydissä matkalla päiväkodille.
Nastarenkaat vaan alle.