Pystyykö pyörällä ajamaan työmatkoja talvella?
Kommentit (30)
Kumppani ajaa ilman nastoja ympäri vuoden noin 15km päivässä työmatkaa. Näin on ollut jo vuosia. Nyt on hankkimassa nastarenkaat. Aikaa on varattava koska varsinkin talvella jää ja lumi voi aiheuttaa ongelmia matkan varrella varsinkin jollei käytä isoja pyörtieväyliä niin esim.ovatko aamuisin ehtineet aurata ne pyörätiet jne.
Lämpimästi päälle vaan ja hyvät käsineet ja päähine talvisin. Rengasrikkoihin kannattaa varautua varakumein ja opeteltava itse vaihtamaan esim. sisäkumi niin säästää pitkän pennin että veisi korjaamolle. Kumppani on oppinut kyllä tekemään lähes kaikki pyöräremontit vaihdevaijerien ja vanteiden vaihdosta alkaen itse joten kumit, vaijerit ja vaihtajat ja vanteet ovat usein ongelmana. Samoin jarrupalat pitää vaihtaa tottakai välillä jollei ole runkojarruja. Valitettavasti pyörässä on paljon kuluvia osia joten sitä pitää välillä rempata aika tiheään ja osia vaihtaa ja huoltaa.
Sitten on hyvä oppia tarkkailemaan muuta liikennettä ja autoilijoita jne. Kumppanilla takana yksi autolla päälle ajo ja aika usein läheltä piti tilanteita joten silmät on hyvä olla selässäkin.
Pyöräilen ympäri vuoden, pakkasrajaa ei ole.
- Nastat, heijastimet, valot, kypärä
- en käytä talvitakkia, vaan ajan windstopper-takilla ja alusvaatteita (merinovilla) lisää, jos pakastuu.
- hyvä pipo, buffi/kommandopipo kasvojen suojaksi, nahkarukkaset
- monivaihteinen pyörä levyjarruilla, yksivaihteisella ei pääse mäkisessä maastossa sohjossa eteenpäin. Vaihteet/jarrut ei jäädy, koska huollatan pyörän kerran vuodessa ja säilytän sen kylmässä varastossa (ei tule kondensiovettä esim vaijerien suojakuoriin)
Autoilevat työkaverit valittaa talvella kylmyyttä. Mulla tulee kuuma pyörän satulassa.
Menomatka 7.5km sähköpyörällä kesät talvet, talvella nastat, valoja riittävästi ja kahvanlämmittimet sekä ladattavat lämpöpohjalliset. Talvisin yleensä koko matka nappikaasulla, kun ei kiinnosta polkea. Paluumatka autolla vaimon kyydillä, aamut pyörällä että pääsen aiemmin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Menomatka 7.5km sähköpyörällä kesät talvet, talvella nastat, valoja riittävästi ja kahvanlämmittimet sekä ladattavat lämpöpohjalliset. Talvisin yleensä koko matka nappikaasulla, kun ei kiinnosta polkea. Paluumatka autolla vaimon kyydillä, aamut pyörällä että pääsen aiemmin töihin.
Hyvä, että kerroit. Mä oonkin tässä vähän miettinyt, että millä sä kuljet.
Riippuu vähän tilanteesta. Mulla on työmatka noin 9 km suuntaansa ja nastarenkaat löytyy, mutta turvallisuus muodostuu ongelmaksi. Kesäisin reitti menee reilun puolet matkasta pururataa pitkin, talvella siinä on latu, joten töihin/kotiin pääsemiseksi pitäisi pyöräillä katuvalotonta maantien laitaa sellaisella suht kapealla ja mutkaisella tiellä, jossa on paljon liikennettä. Vaikka kuinka olisi heijastimia ja valoja pyörässä, niin kyseisen reitin ajaminen on kuumottavaa kesälläkin, puhumattakaan talvesta. Ja mä harrastan maastopyöräilyä, en ole ihan kaikkein kukkahatuimmasta päästä olevia fillarikuskeja :)
Eli periaatteessa mielelläni pyöräilisin, mutta oma turvallisuus on sen verran tärkeää, että ennemmin käytän etätyömahdollisuutta.
Pyörällä voi hyvinkin pystyä ajamaan työmatkoja talvella max. 120 km suuntaansa, jos vain jakaa polkea.
Sähköpyörä on ratkaisun avain. Läski on paras. Myös teiden kunnossapito ratkaisee.
Sähkiksellä jaksaa, ja mikä tärkeintä, voi puketua sopivammin kun ei hikoa märäksi.
Suomen talvessa on kyllä haastetta. Laskettelukypärää suoosittelen.
Mä en pystyisi jos matkaa 15km.
3km per suunta menee vaikka millä ilmalla, kun kylmästä johtuvat kivut on mahdollista sietää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän tilanteesta. Mulla on työmatka noin 9 km suuntaansa ja nastarenkaat löytyy, mutta turvallisuus muodostuu ongelmaksi. Kesäisin reitti menee reilun puolet matkasta pururataa pitkin, talvella siinä on latu, joten töihin/kotiin pääsemiseksi pitäisi pyöräillä katuvalotonta maantien laitaa sellaisella suht kapealla ja mutkaisella tiellä, jossa on paljon liikennettä. Vaikka kuinka olisi heijastimia ja valoja pyörässä, niin kyseisen reitin ajaminen on kuumottavaa kesälläkin, puhumattakaan talvesta. Ja mä harrastan maastopyöräilyä, en ole ihan kaikkein kukkahatuimmasta päästä olevia fillarikuskeja :)
Eli periaatteessa mielelläni pyöräilisin, mutta oma turvallisuus on sen verran tärkeää, että ennemmin käytän etätyömahdollisuutta.
Joo 4km pitäisi ajaa maantien laitaa. Pakko pitää autoa työmatkoja varten vaikken sitä muuten tarvitsisi, kun julkisiakaan ei oikein kulje.
Jotkut ajavat työssään pyörällä ympäri vuoden. Ei mitään ihmeellistä.