Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläasteen erityisluokan koulunkäyntiohjaajalta kysyttävää?

Vierailija
09.11.2011 |

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ent.mielisairaanhoitaja siis.

Plus lastenhoitaja.

ap

Vierailija
2/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avustajan tai koulunkäyntiavustajan tehtävistä?

Mikä ero noilla kaikilla titteleillä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olern ollut hommassa vasta tämän syksyn ja puuhaavat nimityksen muuttamista kokonaisuudessaan ja joka puolella suomea koulunkäyntiohjaajaksi.

ap

Vierailija
4/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt monissa erityisluokissa ja mielenkiintoinen ilmiö on se, että kun ope lähtee pois, niin koulunkäyntiavustajalta karkaa heti mopo käsistä. Ja kyse ei ole ollut mistään teineistä vaan aikuisista työntekijöistä, jotka ovat vielä vaikuttaneet jämäkiltä. Niinpä lapset villiintyy heti.

Vierailija
5/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt monissa erityisluokissa ja mielenkiintoinen ilmiö on se, että kun ope lähtee pois, niin koulunkäyntiavustajalta karkaa heti mopo käsistä. Ja kyse ei ole ollut mistään teineistä vaan aikuisista työntekijöistä, jotka ovat vielä vaikuttaneet jämäkiltä. Niinpä lapset villiintyy heti.

15 v. ja minulla niin, että lapset/nuoret tottelevat enemmän minua, mitä opettajaa. Mitä muuten olet tehnyt luokissa?

Vierailija
6/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan erityisopettaja, ja muutkin, tehneet kyllä mm luokan oppilaille selväksi, että olen yksi niistä aikuisista siinä koulussa ja luokassa ja että myös minua on kuunneltava/toteltava.

Toki alussa oli levottomampaa, kyllhään murkutkin kokeilevat uusia "auktoriteetteja" siinä missä esim pk-ikäisetkin ja vielä varsinkin kun erityisluokka kyseessä.

Luokassa on pari oppilasta jotka on todella lirissä touhujensa ja kotiolojensa vuoksi, laitospaikka aika hilkulla joten haastavaa on ollut ja tulee olemaankin.

Mutta en valita, sitä halusinkin kun työtä vaihdoin silläkin uhalla että bruttopalkka huononi liki 600e/kk.

Teen 30h/vkossa eli 6t päiviä enimmäkseen, 1pvä on 7t ja 1pvä 5t, koulujen loma-ajat tietty vapaata mikä mahtavaa omien lasteni kannalta:-)

Mitä tulee tuohon "tottelemisasiaan" niin täsäs eräänä päivänä oli sijainen opettajana ja kyllä häntäkin kokeiltiin, ei siis ole kyse mistään "koulutus-seikasta" tms vaan todellakin siitä kun uusi ihminen kyseessä niin yrittävät jallittaa yms.

Välituntivalvonta mulla on 2x/vkossa.

ap

Vierailija
7/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkoihin. Takana yhteensä 6 viikkoa erityisluokkien seuraamista teinien parissa ja 11 luokkaa olen nähnyt.

15 v. ja minulla niin, että lapset/nuoret tottelevat enemmän minua, mitä opettajaa. Mitä muuten olet tehnyt luokissa?

Vierailija
8/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan tehtävä ei ole revitellä kenenkään kotioloja.

Ottavatko kaikki kirjansa esille tunnilla ja laittavtko kirjan reppuun, kun tulee läksyjä vai työnnetäänkö se suoraan pulpettiin?

Olen myös sitä mieltä, että erityisopettajaa totellaan paremmin, kuin avustajaa.

No mua ei ainakaakaan aina toteltu, vaikka napakka olenkin.

Vierailija
9/32 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavatko kaikki kirjansa esille tunnilla ja laittavtko kirjan reppuun, kun tulee läksyjä vai työnnetäänkö se suoraan pulpettiin?

Olen myös sitä mieltä, että erityisopettajaa totellaan paremmin, kuin avustajaa.

Tuosta ei voi ap:ta tai hänen luokkaansa tunnistaa. Kun ei mainitse mitään nimiä/tuntomerkkejä jne. Sama kuin hoitaja kertoo, että tänään oli hankala potilas töissä.

Minä myös erityisluokassa töissä, avustajana. Koulutus lähihoitaja ja kka, lisäksi suoritan opettajan approa. Oppilaat tottelevat nykyisessä luokassa paremmin minua, kuin opettajaa.

Vierailija
10/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole kertonut mitään ihmeellistä.

Moni hoitsu/pph/lto kertoo palstalla työstään- yleisellä tasolla.

Esim. jos kerron nyt, että olen opettaja ja minun oppilaillani on adhd ja he ovat vaikeita. Niin kukaan ei siitä kyllä keksi yhtään mitään. Ei kaupunkia, ei nimiä, ei koulua, ei luokkaa. Pientä maalaisjärkeä taas....

Vierailija
11/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kuulutteko te siihen mainioon heimoon, joitten huumorintaju on käsittämättömän hyvä? Monta kertaa oon yrittänyt erityisopettajien ja avustajien seurassa syödä ja aina päädyn pärskimään niin, että ruoka on lentää suusta. :D

Vierailija
12/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kuulutteko te siihen mainioon heimoon, joitten huumorintaju on käsittämättömän hyvä? Monta kertaa oon yrittänyt erityisopettajien ja avustajien seurassa syödä ja aina päädyn pärskimään niin, että ruoka on lentää suusta. :D

tällaiseen? Itse luokanopettaja, mutta tunnen monia avustajia ja erityisopettajia, ja heillä kaikilla on erilainen huumorintaju, kaikki silti tosi mukavia.

Vierailija
13/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottavatko mukaan hojks keskusteluihin, oppilashuoltoryhmän kokouksiin yms. Vai onko työnkuvasi enemmän olla opettajan apulainen?

Vierailija
14/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielessä koulunkäyntiavustaja on aina opettajan apulainen, että koulunkäyntiavustaja tekee, mitä opettaja sanoo ja missä opettaja katsoo avustajaa tarvittavan.

ja ottavatko mukaan hojks keskusteluihin, oppilashuoltoryhmän kokouksiin yms. Vai onko työnkuvasi enemmän olla opettajan apulainen?

Vierailija
15/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HENKILÖKOHTAINEN OPETUKSEN JÄRJESTÄMISTÄ KOSKEVA SUUNNITELMA (HOJKS)

Peruskoululaissa korostetaan opetuksen suunnittelun tärkeyttä silloin, kun oppija tarvitsee erityistä tukea. Tavoitteena on opetuksen yksilöllistäminen. Tässä välineenä on HOJKS. Se on tehtävä jokaiselle erityisopetusta saavalle oppilaalle. HOJKS:n laadinta on miniammatillista yhteistyötä.

Siihen osallistuvat oppijan vanhemmat sekä kaikki oppijan kasvatuksesta, opetuksesta ja kuntoutuksesta vastaavat henkilöt. Koska koulunkäyntiavustaja (nimike muuttumassa koulunkäyntiohjaajaksi) ohjaa, avustaa ja tukee oppijaa jokapäiväisessä koulutyössä, on hänen mukanaolonsa suunnitelman laatimisessa tärkeä. Hän on oppijan kokonaistilanteen asiantuntija. Koulunkäyntiavustajalle HOJKS on myös oman työn seuranta- ja arviointiväline.

Vierailija
16/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei voi ap:ta tai hänen luokkaansa tunnistaa. Kun ei mainitse mitään nimiä/tuntomerkkejä jne. Sama kuin hoitaja kertoo, että tänään oli hankala potilas töissä.

Minä myös erityisluokassa töissä, avustajana. Koulutus lähihoitaja ja kka, lisäksi suoritan opettajan approa. Oppilaat tottelevat nykyisessä luokassa paremmin minua, kuin opettajaa.

Siis suoritat mitä??? XD

Vierailija
17/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mihinkään muuhunkaan oppilaan asioita käsitteleviin kokouksiin. Vaikka omasta mielestäni voisivat olla mukana.

Meitä opettajia on kielletty myös kertomasta ja näyttämästä oppilaita koskevia papereita avustajille. Aika monessa kouluissa avustajat ovat oppilasta varten, ohjaamassa tehtävien ymmärtämisessä ja pitämässä luokkarauhaa yllä. Täällä koulussa tehtävä on lähinnä opettajan avustaminen, kopioiminen, käsitöissä neuvominen ja kahvinkeitto.

Vierailija
18/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole moniongelmaisista perheitä.

Olen siis ollut erityiskoulussa töissä.

Ap ollut avustajana noin kuukauden verran, joten tuntuma on taattua.

Vierailija
19/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi olla, koska kaikki avustajat eivät ymmärrä sanaa vaitiolovelvollisuus.

Myöskään avustajan tehtävä ei ole lausua mitään kenenkään kotioloista.

On hyviä avustajia, sekä huonoja avustajia.

Avustajan tärkein tehtävä on avustaa oppilasta oppimisen ohjaamisessa.

T.27

Vierailija
20/32 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

approa, on siis sellainen kurssi. Siellä on opettajia sekä avustajia. En tiedä sitten, onko joku harvinaisuus, kun sitä täällä naureskellaan. Ei siitä mitään ammatia tule, mutta on hyödyllinen kurssi.