anoppi osti ominpäin lapselle talvitakin, purkaus
"ei saisi valittaa" kun toinen auttaa..
anoppi osti kaksiosaisen toppa-asun pojalle, tarjoustalosta.
olin itse katsellut "laadukkaampia" merkkejä, en nyt mitään remua sentään, mutta ns.laskettelupukuja, joissa olis hyvä kosteudenkestävyys, jne. ja etsinnässä oli sellaisetn housut joissa vyötärö tulee mahan päälle, eikä vyötärömallia...
argh että otti päähän kun tää yks sitte meni ja hommas puvun kysymättä ensin meiltä.
Kommentit (81)
Luulen osittain ymmärtäväni ap:n ongelman.
Meilläkin anoppi ostaa kysymättä kaikenlaista vaatetta lapselle.
Se on toki kiva ja kiitämme kyllä aina mutta ongelma on, että monesti ostettu vaate ei ole kovin käytännöllinen (ei kosteussuojattu jne) taikka on väärää kokoa (esim. toppapuku oli sopiva kesällä) ja jos asiasta sanoo / ostaa itse sopivan/paremman, alkaa syyllistäminen ettei mikään kelpaa jne.
En ole vielä keksinyt eikä mieskään miten asian voisi hoitaa ilman, että anoppi loukkaantuu. Hyväähän hän vain tarkoittaa, tiedämme kyllä.
Meidän anopilla ei ole varaa ostaa uusia vaatteita. Mutta kiertelee sitäkin enemmän kirppareilla ja tekee sieltä "löytöjä" joita sitten meidän lasten vaatekaapit pursuaa... Tyttö käyttää nyt kokoa 110 (on siis jotain 106cm pitkä) ja anoppi antoi kasan nättejä paitoja, mutta kokoa 98/104. Hihat ei yllä ranteisiin... En voi muuta kuin kiitellä nätisti, ja pakko kai niitä on pitää hetki vaatekaapissa ja siirtää sitten syrjään odottamaan kunnes vauva kasvaa isoksi ja voi käyttää sitten. Mutta siis tosi ärsyttävää, kun muutenkin pitää karsia vaatekaapista pieneksi jääneitä vaatteita pois, niin sitten tulee samanlainen pino anopilta pieniä vaatteita tilalle! Toinen hieno kirppislöytö oli 70cm kokoa käyttävälle vauvalle 92-kokoiset farkkulappuhaalarit! "Ne on niin hyvät kylmällä lattialla ryömiessä"! Aaargh... ja taas hymysuin "kiitos tosi paljon!" Oikeesti siinä säästäisi pitkän pennin, kun anopit ja mummot ja muut joskus kysyisivät, mitä ja millaista vaatetta lapsi oikeasti tarvitsee.
Se sun anoppi shoppailee KIRPPARILLA. Ei sieltä aina löydy presiis oikeaa kokoa.Jos löytää mieleisensä vaatteen, se ostetaan, vaikka olisi hiukan isokin. Sun 70-senttinen vaavisi käyttää vuoden päästä jo noita farkkuja, joten eiköhän noi jossain sen aikaa odota.
Ja mitä tulee liian pieniin vaatteisiin, niin 106-senttiselle voi hyvinkin mahtua 104-senttiselle asti tarkoitettu vaate. Riippuu mallista. Jos ei mahdu, niin ei sitä ahdasta vaatetta KOHTELIAISUUDESTA tarvitse käyttää. Sanot vaan, että kiitos, onpa kiva vaate, mutta koko hiukan pieni, sovitetaanpas, onko se silti sopiva - ja jos ei ole, niin sitä voi harmitella, niin anoppi seuraavalla kerralla osuu paremmin oikeaan.
Kirpparilla kun niitä kokoja ei ole niin vaan valittavissa...
Eli tottakai kiitän kohteliaasti ja kokeillaan vaatetta ja todetaan pieneksi, ja todetaan, että "voihan sitä vielä kotona hetken pitää". Mutta pointtina onkin se, että anoppi ei seuraavalla kerrallakaan osu oikeaan, vaan tätä on jatkunut jo useita vuosia, aina sama homma. Mutta todellakin, kun en kehtaa olla ottamatta vaatteita vastaan, niin kaapit pursuaa niitä pieniä vaatteita...
Ja mitä noihin 92-senttisiin farkkuihin tulee, niin tottakai niitä voi jo 1-1,5-vuoden päästä käyttää, mutta anoppihan sanoi, että "ne on niin hyvät kylmillä lattioilla ryömiessä" eli vilpittömästi ajatteli, että puen ne 70-senttiselle vauvalle NYT päälle. Siihenkin sanoin vaan, että "niin, onhan ne ihan hyvät..."
Olen tosi kiitollinen. Meillä on vähän rahaa ja nyt ei tarvi siihen pistää rahaa. Jos jossain välissä on enemmän niin ostan toiseksi puvun mitä olin ajatellut.
Minä ainakin arvostan anopin vaateostoja vaikka eivät aina ihan nappiin osuisi.
ja anoppi tajuaisi pysyä itse pois, eikä kävisi koskaan. Laittaisi vain 4 kertaa vuodessa tonnin rahaa tilille, että saa ostaa lapselle oikeanmerkkisiä vaatteita.
ostamaan yhtään mitään. Se on rahan ja luonnon haaskausta kun annetaan sopimattomia lahjoja.
Nyt voisi joku ILTAPÄIVÄLEHTI tehdä jutut aiheesta.
Isovanhemmat voivat antaa rahana mitä haluavat tai pyytää lapsen vanhemmilta kirjallisena tarkat tiedot mitä kannattaa ostaa.
minä en tykkää mustasta, minä en tykkää kaksiosaisesta, minä en tykkää kun ei ole kosteussuojattu, minä en tykkää kun on kukkakuosi.. Teillekkö se anoppi sen vaatteen osti vai lapselle?
juuri sen kokemuksen mikä mullakin oli lapsuudessa eli inhoan tänä päivänäkin ulkoilu juuri sen takia, että lapsena mulla oli ohuita rytkyjä ulkovaatteina jotka olivat aina kaiken lisäksi märät. Oli tosi kurjaa olla kylmissään ja märkänä ulkona:(
Emme ole varakkaita, mutta ostamme juurikin ne yhdet käytännölliset ja lämpimät ulkoiluvaatteet lapsillemme jotta heistä oppisivat tykkäämään ulkoilusta. Yleensä mun äitikin tajuaa sen -lahjoittaa joskus tähän tarkoitukseen pari kymppiä ja nä käytän sen hyväksi tähän ulkoasuun jonka onnistun vielä usein ostamaan edullisesti alesta. Anoppi ei tätä tajua, mutta on huomannut ettemme ole käyttäneet hänen ostamiaan kirppishaalareita vaikka niistä kohteliaasti kiitämmekin. Mutta olemme nätisti ohjanneet anoppia hankkimaan (siis halutessaan) jotakin kivaa ja kuluvaa lapsille kuten muovailuvahaa ja värityskirjoja. Niistä lapset oikeasti aina innostuvat ja niitähän kuluu kyllä!
Eikö Tarjoustalossa myydä esim. Lassieta? Ja nehän on pärjännyt mainiosti joissakin ulkovaatevertailuissa - myös vedenpitävyydessä ja kestävyydessä.
Jos hypätään asiasta seinään, niin onko ne Tarjoustalossa myytävät LEGOtkin jotenkin erilaisia kuin lelukaupan paketit? Tai muumimukit? Tai sukkapuikot? Tai... Onhan siellä toki halpatavaraakin, mutta ei Tarjoustalo tarkoita sekundaa. Popia tai Meandia sieltä on turha hakea, mutta tavallisille suomalaisille kelpaavia tavallisia käyttötavaroita kyllä löytyy.
onkos nekin sit huonommat kuin muualta ostetut skilan puvut.
Meillä ei kukaan anoppi, appi muu sukulainen osta ikinä mitään mistä olisi hyötyä meidän perheelle. Eivät saa normisyntymäpäivälahjan lisäksi mitään ylimääräistä. Voisi olla kiva jos joku joskus kustantaisikin jotain ku itse on pieni tuloinen mutta ei...
jos meille joku isovanhemmista ostaisi jotakin vaatetta lapsille edes joskus, olisin ikikiitollinen. Ja tuo varapuku olisi ihan mainio. Jäisi sitten se toinen puku muuhun käyttöön, kun takapihalle kurattavaksi ja nuhrattavaksi. Kyllä ihmiset sitten osaavat olla kiittämättömiä, jos toisen avustakin voidaan narista.
..ai niin..hän onkin kuollut. Äitini ei osta mitään...ai niin..hänkin on kuollut.
Sama juttu isän ja apin suhteen..mitään ei tule ...hekin ovat kuolleet...
Lopettakaa pissikset narinat!!!
Anteeksi ymmärsinkö oikein; suurin osa av-mammoista siis shoppailee lastenvaatteet ja juuri myös ulkoiluvaatteet Tarjoustalosta?
Nyt kun ei enää eletä sodan pula-aikaa, ja valinnanvaraa on, myös siinä alahintaluokassa, niinkö eikö olisi kohteliasta ja han käytännöllistä myös kysyä pukua käyttävän lapsen äidiltä, millaista pukua lapsi tarvitsee? Kyllä täällä nyt ollaan kivittämässä ap:ta, mutta ihan rehellisesti sanottuna, en kyllä usko että näistä hurskaista ja ah-aina-niin-kiitollisista av-mammoista monikaan olisi itse hyppinyt riemusta vastaavassa tilanteessa. Ihan alkoi naurattaa kun luin näitä vastauksia. Tsemppiä ap:lle, ymmärän täysin mielipahasi. : )
tai lahjoittakaa keräykseen jos ei miellytä. Minulla on anoppi kuollut ja äiti syvästi muistamattomana hoitokodissa. En tasan tajua myöskään näitä kiittämättömiä. Ei tarvitse tulla miniän tulevaisuudessa narisemaan, koska saa jälkikasvu hoitaa omat perillisensä.
lapsestaa elareita (tienaa hyvin) ja lapsen vaatteet ostetaan me miehen kanssa. Äiti on yhden kerran ostanut pojalleen farkut ja hupparin: Tarjoustalosta ja olivat kyllä sen näköisetkin ja kulahtivat pesussa heti. Poika nolona yritti selittää, että Tarjoustalosta saa ihan hyviä vaatteita...Hemmetin pihi akka, olisi jättänyt ostamatta, jos ei kerran kymmenessä vuodessa viitsi panostaa omaan lapseensa...
ei ne toki mitään Armanin tasoa ole, mutta kestäviä, pestäviä ja käyttökelpoisia!
Eli tarkista pesuohjelma, lienee vika sinussa eli pesijässä, jos ei perushuppari pysy kuosissa.
Ja nehän on pärjännyt mainiosti joissakin ulkovaatevertailuissa - myös vedenpitävyydessä ja kestävyydessä.
Jos hypätään asiasta seinään, niin onko ne Tarjoustalossa myytävät LEGOtkin jotenkin erilaisia kuin lelukaupan paketit? Tai muumimukit? Tai sukkapuikot? Tai... Onhan siellä toki halpatavaraakin, mutta ei Tarjoustalo tarkoita sekundaa. Popia tai Meandia sieltä on turha hakea, mutta tavallisille suomalaisille kelpaavia tavallisia käyttötavaroita kyllä löytyy.
Se tarjoustalon puku on luultavasti maksanut jonkun 19,90€, joten mä heittäisin surutta roskiin. Meillä on "kakkospukuja" jo tarpeeksi, enkä muutenkaan noita vettäimeviä lapselle pukisi. Nurkkiin kertyy roskaa muutenkin riittämiin.
lapsestaa elareita (tienaa hyvin) ja lapsen vaatteet ostetaan me miehen kanssa. Äiti on yhden kerran ostanut pojalleen farkut ja hupparin: Tarjoustalosta ja olivat kyllä sen näköisetkin ja kulahtivat pesussa heti. Poika nolona yritti selittää, että Tarjoustalosta saa ihan hyviä vaatteita...Hemmetin pihi akka, olisi jättänyt ostamatta, jos ei kerran kymmenessä vuodessa viitsi panostaa omaan lapseensa...
säälin poikaa, että hänellä on noin idiootti äitipuoli ja isä. Eipä tainnut sinulla sen vertaa välähtää, että olisit tajunnut, että nimenomaan ne äidin ostamat vaatteet olivat pojalle tärkeitä, ostopaikasta viis...
Toisekseen kuka on niin hullu, että opettaa lapselle jo pienestä pitäen, että esim. juuri tarjoustalon tavarat ovat huonoja? Aika vääristyneen arvomaailman lapsi saa..
lumput ja vaikka pestiin ohjeiden mukaan, niin huppari kulahti samantien. Mitään Armaneja ei meillä käytetä, mutta mielummin maksan nuoren vaatteista pikkuisen enemmän, jotta ne vaatteet sitten kestävät kauemmin kuin yhden pesun. Nuori tajusi kyllä itsekin homman.
Silloin kun siellä myytiin mm. tutta -merkkisiä. Olivat halvempia kuin marketeissa. Se niin riippuu mitä sieltä ostaa. Halpisrytkyjä löytyy marketeista ja hienoistakin kaupoista.
Ja nehän on pärjännyt mainiosti joissakin ulkovaatevertailuissa - myös vedenpitävyydessä ja kestävyydessä.
Eli koetko nyt tosiaan, että olet jäänyt jostain paitsi? Mummo ei tuonutkaan uusinta ReimaTeciä teille? Asusteineen? Joudutkin käyttämään ihan omaa rahaa oman lapsesi vaatteisiin, hui kamalaa.
Kuten moni muukin sanoo, ei ongelmaa, ostat itse mieleisen puvun ja pidät anopin puvun varapukuna tai myyt eteenpäin.
mun anoppi osti ekaluokkalaiselle vanuttuneen inkakuosisen (ehtaa 90-luvun alkua!) toppahaalarin kirppikseltä ja oli aivan tohkeissaan kun meiltä nyt säästyy isot rahat toppavaatehankinnoissa....
Tosin meillä tämä on minun äitini, joka ostaa kirppareilta näitä loppuunkäytettyjä riepuja, jotka joutavat suoraan roskikseen :/. Olen sanonut, vaan ei mene jakeluun. Nytkin antoi tytölle synttärilahjaksi nukkaantuneen vekkihameen...*huokaus*
säälin poikaa, että hänellä on noin idiootti äitipuoli ja isä. Eipä tainnut sinulla sen vertaa välähtää, että olisit tajunnut, että nimenomaan ne äidin ostamat vaatteet olivat pojalle tärkeitä, ostopaikasta viis...
Toisekseen kuka on niin hullu, että opettaa lapselle jo pienestä pitäen, että esim. juuri tarjoustalon tavarat ovat huonoja? Aika vääristyneen arvomaailman lapsi saa..