Mustapa tehtiin sitten eläinsuojeluilmoitus:(
Vitsi kun voi kiukuttaa. Mulla siis kaksi koiraa, ja ilmoituksen tehneen naapurin mukaan "Koiria ei ikinä lenkitetä eikä ne ikinä pääse ulos, ja toisellä koiralla on jalka murtunut monta kuukautta sitten, ontuu, eikä ole saanut eläinlääkärin hoitoa". Ensinnäkin jos koiria ei lenkitetä/käytetä pihalla, niin mistä ihmeestä tietää että mulla on koiria, saati että toinen on ontunut jalkaa monta kuukautta?
Lenkitän siis koiria 3-4 kertaa päivässä, yhden 1-2h lenkin ja pari-kolme alle puolen tunnin lenkkiä. Lenkitysajat varmasti eroaa yleisistä lenkitysajoista, koska olen 3-vuorotyössä.
Ja toinen koira on ontunut jo yli puoli vuotta, sillä on legg perthes (eli perinnöllinen sairaus, reisiluun pää menee kuolioon) joka leikattiin, ja kuntoutus menossa, voi olla että ontuu loppuikänsä mutta kipua ei lääkärin mukaan ole. Ja tuosta leikkauksesta, tutkimuksista ja kuntoutuksesta tuli yli 1000€ lasku (ja minä en huolehdi koiristani perkele!)
Tuli tarkastaja kotiin, kertoi mistä syytetään, katsoi koirien ja asunnon yleisen kunnon, penkoi kaikki eläinlääkärilaskut jne (onneksi säästin, yleensä en säästä)
Ihan kiva että ihmiset on huolissaan eläimistä ja puuttuu jos on puututtavaa, mutta olisi ihan kiva jos tulisi mulle puhumaan ennenku tekee perättömiä ilmoituksia. Ja kuka oikeesti kyylää naapureitaan niin, että tietää käykö ne lenkillä vai ei!
Kommentit (72)
ja halusi jotain keksiä että saisi koirat pois naapurustostaan?
Seuraavassa yhtiökökouksessa sanot terveisiä nimettömälle naapurille, että ilmoitus oli sitten perätön.
Ja hyvä kun kaikki oli sulla kunnossa?
ja halusi jotain keksiä että saisi koirat pois naapurustostaan?
ellei pelkkä tieto olemassa olosta häiritse. Tässä talossa on ihan oikesti asuntoja, joista kuuluu monen ison koiran haukkuminen 24/7, ja minun koirani eivät hauku ollenkaan.
Toi yhtiökokoushomma on hyvä idea, mutten käy yhtiökokouksissa, olen vain vuokralla tässä. Mietin, että pitäisikö laittaa rappuun lappu, että on tehty aiheeton ilmoitus, valvoja käynyt tarkastamassa tilanteen, ja että minulle voi jatkossa suoraan ilmaista huolensa jne. Kuitenkin tuntuu vähän tyhmältä tehdä "julkista" vastinetta.
AP
Ja hyvä kun kaikki oli sulla kunnossa?
Miksi pitää valehdella (ettei ikinä käydä lenkillä jos kuitenkin näkee että lenkkeillään - muutenhan hän ei voisi koiran ontumisesta tietää) ja ettei asiasta voi kysyä asiallisesti. Ymmärrän ettei kukaan halua tulla suoraan sanomaan, että luulee etten huolehdi koiristani, mutta esim. jalasta olisi voinut kysyä kun näkee että "Voivoi, mikä sillä on jalassa" ihan ystävälliseen naapurisäävyyn ja olisin kertonut.
AP
Koska teillä oli kuitenkin kaikki hyvin, niin ei mitään hätää. Hulluja on monenlaisia, jotkut ovat aidosti huolissaan kun asioista eivät tiedä, toiset taas haluavat tehdä kiusaa. Joillakin on sitten vain liikaa ylimääräistä aikaa.
Meistä tehtiin kans pari vuotta sitten täysin perätön ilmoitus. Meillä arktista rotua edustava koira. Ilmoittajan mukaan pidämme sitä 24/7 säänarmoilla kesät ja talvet. No joo, niin pidämme, sillä kyseisen koiran sisällä pitäminen olisi suurempi rikos kuin sen pitäminen ulkona. Koira ei pahoilla pakkasillakaan halua olla sisällä vaan läähättää ovella ja vinkuu.
Eläinlääkäri kävi tarkastamassa ja sanoi, että teemme ihan oikein. Koira on ulkona juoksunarussa ja sillä on mahdollisuus päästä tuulensuojaan, joko omaan koppiin (harvemmin siellä käy) tai heinälatoon. Vesikupin jäätymisestä olimme molemmat huolissamme, mutta eläinlääkäri sanoi, että ei sitä vettä tarvitse olla talvella jatkuvasti saatavilla kunhan juotamme koiran kuitenkin säännöllisesti.
on tehty, kun hevoset olivat talvella ulkona pakkasessa. :=))
Eläinsuojeluvalvoja oli lähinnä vaivautunut ja sitten huvittunut kun tuli käymään. Tutulta eläinlääkäriltä kuulin että ilmoituksen olivat tehneet henkilöt jotka olivat hiihtäneet muutaman kerran talomme ohi ja heidän mielestään hevoset olivat palelleet.
Vesikupin jäätymisestä olimme molemmat huolissamme, mutta eläinlääkäri sanoi, että ei sitä vettä tarvitse olla talvella jatkuvasti saatavilla kunhan juotamme koiran kuitenkin säännöllisesti.
Koirille pystyy ostamaan myös lämmitettäviä juomakuppeja. Vesi pysyy sulana pakkasillakin.
Kiukuttaisi minuakin. Pääasia, että kaikki on kunnossa. Jäin miettimään, että mitä itse vastaavassa tilanteessa tekisin. En tiedä. Jatkaisin ehkä elämääni samaan malliin... Eli en sen kummemmin yleisesti tiedottaisi asiasta. Jos tietäisin, kuka ilmoituksen on tehnyt, niin ehkä hänen luonaan kävisin juttusilla...
jossa kerrot kaiken olevan kunnossa ja kiitä huolenpidosta ja toivo, että seuraavan kerran tultaisiin ilmaisemaan huoli suoraan sinulle.
Ei voi muuta sanoa ku, että kaikenlaisia kyyliä sitä pitääki olla!
vaikkei ne haukkuisikaan "ikinä", sellaista koiraa en ole vielä tavannutkaan. Kiinnostukseni heräsi sen verran, että voisimmeko tavata kenties jollain koiramessuilla?
Munkaan koiria ei lenkitetä ikinä. Ainakaan naapurin rouvan mielestä. Väittämänsä hän perustaa siihen, kun ei ole nähnyt meitä lenkillä. Sillähän ei liene mitään merkitystä, että teen yötyötä, joten rouva Kyylä on iloisesti unten mailla silloin kun me lenkkeillään. Toisilla ihmisillä on niin suuri oikeassa olemisen tarve, että sitä tunnetta haetaan joka halvatun raosta. Älä ota itseesi, jollain ei vain hissi nouse ihan vintille asti.
Munkaan koiria ei lenkitetä ikinä. Ainakaan naapurin rouvan mielestä. Väittämänsä hän perustaa siihen, kun ei ole nähnyt meitä lenkillä. Sillähän ei liene mitään merkitystä, että teen yötyötä, joten rouva Kyylä on iloisesti unten mailla silloin kun me lenkkeillään. Toisilla ihmisillä on niin suuri oikeassa olemisen tarve, että sitä tunnetta haetaan joka halvatun raosta. Älä ota itseesi, jollain ei vain hissi nouse ihan vintille asti.
entäs jos koiraa lenkittäessäsi mennen tullen soittaisit naapurisi ovikelloa ja kertoisit, että nyt tässä mennään lenkille ja nyt tullaan kotiin? Sillehän ei mitään voi, jos naapuri sattuu olemaan nukkumassa.
on tehty, kun hevoset olivat talvella ulkona pakkasessa. :=))
Eläinsuojeluvalvoja oli lähinnä vaivautunut ja sitten huvittunut kun tuli käymään. Tutulta eläinlääkäriltä kuulin että ilmoituksen olivat tehneet henkilöt jotka olivat hiihtäneet muutaman kerran talomme ohi ja heidän mielestään hevoset olivat palelleet.
Nauroin ääneen tälle..
ja haukkuvat naapureitaan jos asioiden on lopulta todettu olevan hyvin? Hyvä että ihmiset välittävät ja seuraavat naapuruston tapahtumia! Jollain lapsella tai koiralla asiat voivat olla huonosti ja moni saattaa pohtia asiaa mutta kynnys ilmoitukseen on suuri.
Se on monelle varmasti iso kynnys tehdä ilmoitus mutta joskus on vain pakko ajatella koiraa, joka ei voi itse kertoa jos ei pääse ulos.
Koira tarvitsee lainkin mukaan 3 ulkoilutusta päivässä ja keskikokoinen ja iso koira sen melkein pari tuntia ulkoilua.
Itse yli vuoden seurasin naapuria jonka näin aamulla, päivällä ja illalla vain tien toisella puolella aina samassa paikassa kulkemassa 50m pituisen polun, ensin toisen koiransa ja sitten perään toisen. Sanoin hänelle asiasta juuri kun olin muuttamassa alueelta koska ajattelin että pakko huomauttaa jotta saisin taakkaa osin pois harteiltani ja ehkä omistaja valpastuisi kun asiasta huomauttaa. Noh, vastaus oli äksyilyä ja kädellä osoitti että käydään me tuolla suunnassa pidemmälläkin lenkillä; kerran olin hänet siellä nähnyt 200m päässä kotoaan.
Tiesin siis koirien pääsevän ulos kolmesti päivässä mutta yhteensä noista tuli se vartti/pv/koira, enkä todellakaan usko että hän meni erikseen molempien kanssa lenkille vielä yli tunniksi päivittäin/koskaan, sillä uskon että olisin minä nähnyt joka kuljin linja-autolla hänen rapun edessä olevalla pysäkillä päivittäin eri aikoina sekä ulkoilutin koiraani 3-4 kertaa päivässä vuorotyöläisenä kaikkina eri vuorokauden aikoina yhteensä 3-4 tuntia päivässä.
Hänen naapuriltaankin kysyin asiaa ja kertoi joskus nähneensä naisen juuri siellä suunnalla jossa nainen itse kertoi käyvänsä, mutta siitäkin tulee vain 200m pyörähdys eikä vie vaadittavaa aikaa.
Mielestäni jo se on harmillista jos koira ei pääse omaa lähialuettaan kauemmas koskaan ulkoilemaan, toki toiset koirat jättävät aina uusia hajuja tutkittavaksi, mutta kun katsoo omaa koiraa joka on valtavan innoissaan kun pääsee säännöllisesti uusiin paikkoihin nuuskimaan.
(Edelleen mietin mitä koirille kuuluu nyt kun olen muuttanut ja kadun etten vienyt asiaa eteenpäin.
Olen päättänyt että jatkossa eläinsuojelu saa haistattelut kuunnella puolestani jos he oikeasti ovat valmiita tutkimaan asiaa naapurin epäilysten vuoksi)
Itse laittaisin varmasti rappuun eläinsuojelun jättämän lapun tiedoksi naapureille että luonani on käyty ja asiat on todettu hyväksi. Vaikka esim. koiran sairaudet jotka rajoittavat liikkumista eivät kuuluisi muille, mutta kyllä kertoisin asiasta jotta ihmiset eivät huolestuisi turhaan.
Ehkä olen kyylä kun havainnoin tarkkaan liikkuessani naapureiden toimia mutta jos jokin asia vaivaa ei sen vatvominen oman pään sisällä ole mukavaa.
Nyt tiedät varmaan miltä tuntuu, kun perheestä tehdään aiheeton, perätön lastensuojeluilmoitus.
Erona selvitykseen on se, että lastensuojeluväki haluaa tavata lapset ja perheen ja tehdä kotikäynnin joten näitä tapaamisia on useita. Erona on myös se, että lastensuojeluväki ajattelee, ettei aiheettomia ilmoituksia olekaan, vaan jokaisen ilmoituksen takana on "totta toinen puoli" ja että vanhemmat valehtelee, salaa totuutta jne jne.
Eli selvitys lähtee oletuksesta, että perhe on syyllistynyt lasten laiminlyöntiin ja sen todentaminen toiseksi on perheen vastuulla.
Tuolla oli jonkun vinkki kostaa tekemällä lastens.ilmoitus.
Se onkin hyvä vinkki. Saattaa perhe mielettömään ahdistukseen. pelkoon, loputtomaan syyniin ja tarkastukseen, ja lastens.ilmoitushan ei vanhene ikinä eikä se "kuittaannu", esim. että kun perheestä muyöhemmin tulee ilmoitus tms., se ikivanha on yhtä totta ja aktiivinen vaikka olisi aihettomaksikin todettu..
Siksi soitetaan mieluiten viranomaiselle. Tämä on ihan yleinen suomalainen käytäntö, joka ei rajoitu mitenkään eläinsuojeluilmoituksiin.
jo vain toi saattas toimia hyvinkin,en olis itte tajunnukkaan eiku ilmotus lasten suojeluun.
asutaan siis kerrostalossa, valvoja ei kertonut nimeä (ilmoitus varmaan tehty nimettömänä) mutta sanoi että oli joku naapuri. Enkä nyt muutenkaan mitään kostotoimintoja ajatellut tehdä.
AP