Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustapa tehtiin sitten eläinsuojeluilmoitus:(

Vierailija
15.07.2011 |

Vitsi kun voi kiukuttaa. Mulla siis kaksi koiraa, ja ilmoituksen tehneen naapurin mukaan "Koiria ei ikinä lenkitetä eikä ne ikinä pääse ulos, ja toisellä koiralla on jalka murtunut monta kuukautta sitten, ontuu, eikä ole saanut eläinlääkärin hoitoa". Ensinnäkin jos koiria ei lenkitetä/käytetä pihalla, niin mistä ihmeestä tietää että mulla on koiria, saati että toinen on ontunut jalkaa monta kuukautta?

Lenkitän siis koiria 3-4 kertaa päivässä, yhden 1-2h lenkin ja pari-kolme alle puolen tunnin lenkkiä. Lenkitysajat varmasti eroaa yleisistä lenkitysajoista, koska olen 3-vuorotyössä.

Ja toinen koira on ontunut jo yli puoli vuotta, sillä on legg perthes (eli perinnöllinen sairaus, reisiluun pää menee kuolioon) joka leikattiin, ja kuntoutus menossa, voi olla että ontuu loppuikänsä mutta kipua ei lääkärin mukaan ole. Ja tuosta leikkauksesta, tutkimuksista ja kuntoutuksesta tuli yli 1000€ lasku (ja minä en huolehdi koiristani perkele!)

Tuli tarkastaja kotiin, kertoi mistä syytetään, katsoi koirien ja asunnon yleisen kunnon, penkoi kaikki eläinlääkärilaskut jne (onneksi säästin, yleensä en säästä)

Ihan kiva että ihmiset on huolissaan eläimistä ja puuttuu jos on puututtavaa, mutta olisi ihan kiva jos tulisi mulle puhumaan ennenku tekee perättömiä ilmoituksia. Ja kuka oikeesti kyylää naapureitaan niin, että tietää käykö ne lenkillä vai ei!

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheeton eläinsuojelu ilmoitus.. Senverran aiheeton että eläinsuojeluporukka vain soitti ja kysyi onko koirilla kaikki kunnossa. Koska koirillamme kaikille oli tehty terveystutkimukset sekä ovat hyvinvoivan näköisiä.. joku oli kumminkin keksinyt että meillä riidellään ja eläimet henkisesti kärsivät.. Eläinsuojeluväki tuntee minut, sillä olen itsekkin suojelija, enkä hyväksy esim koirien jokapäiväistä häkitystä, en lyömistä enkä huutamista eläimelle.

Voi elämä.. joka kodissa riidellään se määrä kuin meillä.. Enemmänkin varmaan. Mutta kyllä näitä turhiakin vaan sitten tehdään. Onneksi asiat ovat kunnossa. Kyllähän se harmittaa jos epäillään kun itse tiedät hoitavasi hyvin. Lakiin pitäisikin saada myös ihmisnäkökantaa.. jonkinlainen soveltuvuustesti eäimien pitoon.

Sitten näkyy niitä jotka vähät oikeasti välittää eläimistään.. turkit ovat hoidettu miten sattuu ja vettä saa jos saa päivittäin. Vahinkoja toki sattuu kuten esim kupin kaatuminen tms. Enkä usko tänäpäivänä kamalasti olevan koiria jotka ei lenkille pääsisi.. Harmi vaan että suomessa pitää lenkittää kytkettynä.. Ulkomaillahan näkyy paljon enemmän koiria vapaana lenkillä ja hyvin siellä sujuu..Ehkä tänekkin kaivattaisiin vähän rennompaa asennetta koiria kohtaan.

Vierailija
2/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty, kun hevoset olivat talvella ulkona pakkasessa. :=))

Eläinsuojeluvalvoja oli lähinnä vaivautunut ja sitten huvittunut kun tuli käymään. Tutulta eläinlääkäriltä kuulin että ilmoituksen olivat tehneet henkilöt jotka olivat hiihtäneet muutaman kerran talomme ohi ja heidän mielestään hevoset olivat palelleet.

oliko tästä joskus lehdessä?tapahtu asikkalan seudulla muistaakseni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kerrot kaiken olevan kunnossa ja kiitä huolenpidosta ja toivo, että seuraavan kerran tultaisiin ilmaisemaan huoli suoraan sinulle. Ei voi muuta sanoa ku, että kaikenlaisia kyyliä sitä pitääki olla!

tai luultavimmin antaisin asian olla, mutta jos jotain vastinetta haluaisin antaa, niin erityisen ystävällisen lapun ilmoitustaululle. Vihainen palaute ("sinä stnan mulkero joka teit minusta aiheettoman ilmoituksen, kaikki oli kunnossa ETTÄS TIÄT!") saa tekijässä aikaan positiivisen reaktion, mutta jos et näytä loukkaantumistasi, se toiminee parhaana näpäytyksenä.

Hyvä että koirat on kunnossa, sinulla on nyt ainakin mustaa valkoisella todistus, että hoidat koirasi hyvin, harvallapa meistä on. =)

Vierailija
4/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tyytyväinen, että ihmiset ovat kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista.

Vierailija
5/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrostalomme ihanat naapurit väittivät että asun pienessä yksiössä 3 ison koiran kanssa, koirat ovat sidottuna patteriin, heitteillä, epäsiistejä ja ilman vettä.

...noh, asuin kyllä isossa saunallisessa kolmiossa 2 keskikokoisen koiran kanssa, kolmas asui meillä viikon hoidossa. Vettä ja ruokaa säännöllisesti tarjolla ja turkit ja lihaskunto äärimmäisen hyvin hoidettuja, kuten voittoisilla näyttelykoirilla kuuluukin olla.

Tarkastava lääkäri oli hyvin nolona ja hämmästyneenä astuessaan sisälle, koska hän oli saanut kuulla melkoisen kauhukertomuksen koirien oloista ja todellisuus oli päinvastainen.

Ihmisten ilkeys on kyllä hämmästyttävää.

Vierailija
6/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tehnyt ilmoituksen naapurin koirasta, kun omien tulkintojeni perusteella sitä pidettiin huonolla hoidolla. Koira oli paljon yksin, haukkui, enkä ikinä nähnyt omistajan sitä käyttävän. Itse kuitenkin ulkoilen paljon ja olen lasten kanssa kotona, joten olettaisin, että edes kerran olisin nähnyt omistajan koirineen rappukäytävässä. Mutta ei ikinä. Pitkään tuudittauduin ajatukseen, että ehkä tosiaan sitten elämme elämäämme niin eri rytmissä, että antaa olla... Mutta sitten havahduin - kuka hitto sitä ilmoitusta tekee, ellen juuri minä, joka asiaa vatvon päässäni??! Kuka koiran hyvinvointia seuraa, jos (JOS!) omistaja ei välitä siitä ja naapurit eivät uskalla/viitsi tehdä ilmoitusta? Surkea ajatus, että koiraparalla on tosi surkea olla eikä kukaan välitä. Itsehän se ei voi tehdä yhtään mitään elinolojensa parantamiseksi.

Niinpä tein ilmoituksen näillä tiedoilla mitä minulla oli ja valvoja sanoi menevänsä paikalla käymään. Tämä oli se mihin minä tavallisena tallaajana pystyin, siirtämään tapauksen ja vastuun pois omalta kontoltani. Valvoja käy paikalla, haastattelee omistajan, tarkastaa koiran ja tekee omat johtopäätöksensä.

Tapauksethan ovat luottamuksellisia enkä minä ilmoittajana saanut mitään infoa käynnistä, mutta kas kummaa - jo näkyy omistajaa ja koiraa ulkonakin! Ei millään himolenkeillä, mutta sentään ulkona. Ehkä on käynyt aiemminkin ja en vain tosiaan ole nähnyt, mutta nyt ainakin olen nähnyt, ja voi olla, että se on omaa ansiotani. Minä olen saattanut yhdellä pienellä sähköpostilla parantaa yhden eliön elämänlaatua huomattavastikin! =) On se sen arvoista.

Luottamuksellistahan se on myös niin, että valvoja ei saa kertoa, kuka ilmoituksen on tehnyt, joten naapurisovun menettämistäkään ei tarvitse pelätä. Jos asiat ovat ok, niin mikäpä sen miellyttävämpi käynti valvojalle (poislukien tietysti tahalliset kiusantekoilmoitukset)!

Omistaja voi hyvin kokea ilmoituksen kiusantekona, mutta kyllä joskus voi olla kyse ihan puhtaasta omantunnonkysymyksesta, kuten mun tapauksessa. MINÄ en nähnyt koiraa koskaan, ja koin, että minun oli pakko ilmoittaa asiasta jonnekin.

Vierailija
7/72 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei varmaan naapurit lenkkeilyä näe. Lisäksi päivän aikana käydään monesti (aamu- ja klo16-lenkin lisäksi) ns. pikapissalla kadun toisella puolella. Tämä johtuu siitä, että yhdellä koiristamme on pidätysvaikeuksia. Jos joku naapuri näkisi vain nuo pikapissatukset, niin voisi olla huolissaan.

Ilmoitusta odotellessa...

Vierailija
8/72 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu täälläkin löytyy yksi perheen äiti, josta tehtiin perätön ilmoitus! Eläinlääkäri totesi "koiria ei lenkkeilytetä, ja niitä kaltoin kohdellaan". Todella vakava syytös! koskaan en ole koiria kaltoinkohdellu,ehkä syyllistyn liialliseen rakkauden antoon. Tämä rouva kyylä,ei vissiin näe meitä lenkillä, ja näin olettaa että koirat ei pääse ulos! ja tuosta kaltoinkohtelusta en osaa sanoa..päästä keksi! edelleen juttu kismittää,vaikka siitä on aikaa tovi.. miksi tämmösiä kyyliä ja hulluja on helsingissä? Asuuko siis helingissä pelkästään ahdasmielisiä yms ihmiskuntaa :D . Lähettäisivät afrikkaan tommoset :D

Vierailija
9/72 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis läänieläinlääkäri :D hupsista!

Vierailija
10/72 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sossu naapurini syytti minua myös lemmikkini kaltoinkohtelusta.

Kehtasi väittää etten ulkoiluta sitä, vaan menen koiran kanssa istumaan vastapäiseen pubiin. Kyseisessä pubissa olen kerran käynyt kun minulla oli syntymäpäivät ja koira on aina baarireissujen ajan hoidossa. Väitti myös että olen lenkittänyt sitä korkeintaan kaupan ympäri ja takaisin. Mistä tämä eukko sen voi tietää, vai onko kenties seurannut minua lenkillä ollessani?

Koira saa asianmukaiset lenkit PLUS pääsee mukaani kaupungille, postiin ja jopa lähikauppaan. Tuulesta temmattuja väitteitä siis. Sama akka vielä syytteli minua, että minulla käy naisia enemmän kuin ilotalossa.

Akka asuu viereisessä rapussa, ei siis minun rapussani. Eräs kaunis päivä kun tulin kotiin oli akka päivälärveissä päivystämässä rapun oveni edessä ja alkoi valittaa että koirani on häiriintynyt ja huonokäytöksinen ja hyppii postiluukkua vasten ja ulisee. Mielestäni väite oli jokseenkin outo ottaen huomioon että kun avasin ulko-oven, oli väliovi visusti kiinni.

Seuraavana päivänä olin kaupassa ja kaverini vahti koiraani kaupan edessä. Kun tulin kaupasta ulos, oli kyseinen akka päivittelemässä kaverilleni että "ompas sinulla söpö pieni koira, todella ystävällinen ja hyväkäytöksinenkin vielä" ja hymyili kuin naantalin aurinko.

Kun pelmahdin paikalle ja otin koirani kaverini sylistä niin kyllä ämmän naama venähti ja ilme oli näkemisen arvoinen.

Tästä siis voi päätellä että kyseisellä ämmällä on jokin ongelma nimenomaan minua kohtaan ja projisoi sen koiraani.

Vierailija
11/72 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän ainakin pari mummoa, joita kukaan ei ulkoiluta koskaan. Yksi mummo-parka yritti vielä viime kesänä käydä postilaatikolla rollaattorilla ja ontui aika pahasti, ei oo vissiin omaiset huolehtinut lääkäriin mummoa. Ei sekään mummeli enää talven tultua ole ulkoillut.

Voisko näitä mummoja ottaa huostaan tai jotain?

Vierailija
12/72 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinsuojeluilmoituksen, jos naapurin 3 koiraa räksyttää 24/7 ?

Ei nähtävästi riitä jaksaminen niiden kouluttamiseen.

Jos todella koirat haukkuvat, vaikka vain sen työpäivänkin ajan, useinkin vielä, niin koirilla ei ole hyvä olla ja ilmoitus täytyy tehdä välittömästi! Myös naapureilla ei ole hyvä olla ja kuunnella jatkuvaa haukuntaa mutta naapurien lisäksi myös koirat kärsivät. Tietty moni neuvoisi sanomaan naapurille mutta omilla kokemuksilla lappujen laitosta postilaatikkoon tai sanomisesta (mikään ei tunnu olevan hyvä, ei sanominen, ei lappu, ei eläinsuojeluilmoitus) on vain v*uuntuneiden ihmisten haistatteluja eli jos tiedät millaisia ihmisiä talossa asuu niin mieti hieman sen mukaan sanotko vai soitatko paikalliseen yhdistykseen jotka saavat mennä paikalle. Auta koiria! Monet pelkäävät mitä saattaa tapahtua jos naapurille selviää ilmoituksen tekijä ja kynnys voi olla hyvin iso jos kyseessä on alkoholisteja tms.

Vierailija
13/72 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei ne haukkuisikaan "ikinä", sellaista koiraa en ole vielä tavannutkaan. Kiinnostukseni heräsi sen verran, että voisimmeko tavata kenties jollain koiramessuilla?

Mun koirani on nyt 2 vuotias ja olen sen kuullut haukahtavan tasan kaksi kertaa, onkohan se aikalailla "ikinä". Tuonko näytille?

Vierailija
14/72 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja, pakko sanoa että asenteesi on ihan väärä. Ymmärrän että tuo on se ensimmäinen reaktio, mutta mietipä asiaa vähän pidemmälle. Alkuperäinen viestihän on aika vanha, mutta tämä pätee kaikkia muitakin jotka ottavat nokkiinsa kun heistä on tehty ilmoitus.

"Ei kaikesta tarvitse aina herneitä nenään vetää" on täysin oikeassa. Ja kuten tuolla sanottiinkin, niin pääasia on se ettei koirilla oikeasti ole hätää. Joku on kuitenkin ollut huolissaan koirista ja heidän parastaan vain ajatellut ilmoituksen tehdessään. Ei kukaan niitä ilmoituksia tee omistajia ärsyttääkseen. Kirjoitit että eikö naapuri voisi ensin tulla sinulle sanomaan. Hei haloo! Mieti miten olisit siihen reagoinut? Olisiko teillä ollut sen jälkeen mukavaa rapussa?

Itse teen eläinsuojeluilmoituksen, jos koen sen tarpeelliseksi. Yleensä silloin olen aika varma että ilmoitukselle on aihetta. 

Vierailija
15/72 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Mietin,et milloha meistä tehdään elsuilmo. Naapurit näkee usein meidän koirat vain takapihalla tai lähialueel lenkillä (pissa/kakka käynnit + ehkä mukana tupakalla, mahdollisesti jotain treeniä). Pidemmät lenkit tehdään useimmiten kauempana ja sinne mennään autolla, jolloin koirat pääsevät juoksemaan vapaana vaihtelevassa maastossa ja kesällä uimaan. Myös treffailemme muita koiria muualla.

Joitakin kertoja olen kuullut jo kyselyjä että olemmeko ollut reissussa kun ei ole näkynyt ja jopa ihmettelyä että tälläisiäkö koiria kylällä asuu. Olen kyllä ihmisille selitellyt sitten että lenkeilemme suurimmaksi osaksi metsässä yms. Tosin koirista näkee että ei ne liikkumatta/ilman hoitoa ole.

Vierailija
16/72 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömiin ilmoituksiin ei tarvitse tarkastuseläinlääkärin reagoida ja ilmoituksen kohteen pyytäessä nimi tulee ilmoittaa.

sanoo Suomen laki.

Vierailija
17/72 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä teen ,kun e-s valvoja on kirjoitellut perättömiä puheita netissä,mm.kunnian loukkaus perätön puhe yms.paskaa.

Vierailija
18/72 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tee sä vastavuoroisesti lastensuojeluilmoitus naapuristasi"

Tällaseen ehdottomasti kannattaa käyttää lastensuojelun resursseja..

Kun kerran asiat on ok, antaisin asian olla ja yrittäisin sulattaa jonkun ylihuolehtivan toimintana. Tietysti loukkaa ja sapettaa, toisaalta hyvä että ihmiset uskaltaa puuttua jos ovat huolissaan. Toki voisi ensin yrittää jututtaa omistajaa että miten asiat on.

Itsellä myös yhdellä kolmesta koirasta hoidettu Legg Perthes pentuna ja viimeiset 12 vuotta sitten ihmiset onkin ihmetelleet sen ajoittaista linkuttamista. Toisaalta hyvä että sanovat, voisihan olla että koira olisi lenkillä juuri alkanut ontua enkä itse olisi ehtinyt huomatakaan.

Vierailija
19/72 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aiheellisia ja aiheettomia ilmoituksia. Itse ymmärrän jos ilmoitus tehdään kun on huoli eikä varmuutta eläimen oloista. Saattaa mennä monesti vikaan mutta jos vaikka edes yksi eläin saisi inhimmillisemmät olot..

Musta tehtiin eilen juuri ilmoitus, eläinsuojelulääkäri oli jättänyt lapun koska en ollut kotona. Tässä nyt soiteltiin ja kertoi että ilmoitus on tehty syyllä: koira on laiha ja kohdellaan kovakouraisesti. Ei kertonut ilmoituksen tekijää mutta tiedän sen olevan exäni joka tekee tämän kiusallaan huoltajuuskiistan keskellä. Toivotin lääkärin tervetulleeksi tekemään tarkastusta koska ilmoitus on täysin perätön ja kiusantekoa. Mahtaa lekuri ihmetellä kun vastassa on 50kiloinen "laiha" jantteri jonka rotumääritelmän paino olisi max 32kg. Ja kovakourainen en eläissäni olisi. Kiukuttaa että ihmiset tuhlaavat resursseja kun olisi oikeastikkin pelastettavia yksilöitä.. Ja siis tässä tapauksessa tarkoitan näitä ihmisiä jotka tekevät asian kiusallaan eikä epäilyksen varjossa..

Vierailija
20/72 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita ilmoituksia tehdään ihan vain sen takia, että eläimen pelkkä olemassaolo ärsyttää. Ei siinä todellakaan ole aina kyse aidosta huolesta vaan puhtaasta kiusanteosta. On ihmisiä, joita ärsyttää jo se kun vain näkevät esim koiran jossain, nämä ovat niitä samoja jotka kirjoittelevat lehtiin kuinka jossain alueella koiranhaukuntaa kuuluu 24/7 ja ei voi astua askeltakaan jalkakäytävällä ilman että astuu koirankakkaan. Eli vahvaa liioittelua, jolla halutaan ilmeisesti jotenkin purkaa sitä omaa selittämätöntä vihaa. Jotkut sitten ratkovat asiaa kylvämällä myrkkysyöttejä.

Täällä oli juuri paikallislehdessä jonkun vihaa tihkuva ja nimetön (tietysti) koiravastainen kirjoitus, jossa tosissaan väitettiin koirien haukkuvan täällä 24/7. Naurattaa vähän, esim eilen olin ulkona koko päivän ja kuulin ehkä noin 5 yksittäistä haukahdusta jostain etäältä.

Itsekin inhoan metelöiviä mopoilijoita ja haisevia ja roskaavia tupakoitsijoita, mutta en anna vastenmielisyyteni vallata elämääni ja mieltäni tuossa määrin ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi