Te joilla rintasyöpää suvussa: Kuinka usein käytte mammografiassa?
Minä olen käynyt parin vuoden välein, mutta nyt gyne sanoi että pitäisi käydä vielä useammin, 1,5 vuoden välein.
Muutenkin gyne sain koko asian kuulostamaan siltä, että sairastun vääjäämättä millä hetkellä hyvänsä. Kylläpä rupesi ahdistamaan, vaikka aikaisemmin en ole asiaa juuri ajatellut. Äitini on sairastanut alle kolmekymppisenä rintasyövän, muita sairastuneita suvussa ei ole.
Miten te teette?
Kommentit (6)
Ikää 44 käyn n. Vuoden tai puolentoista välein, pyydän myös aina ultraäänen
Lääkäri suositti ultraa ja mammografiaa vuorovuosin. Sanoi, että liian tiuhaan mammografiassa käyminen voi jopa lisätä riskiä. Ja ikää 38-v.
No tottakai jatkuva röntgensäteily lisää riskiä, joten liian usein ei kannata käydä.
Mun äidillä oli vaihdevuosien jälkeen rintasyöpä ja se ei kuulemma ole sama asia kuin nuorena sairastettu. Joten mun ei tartte käydä mammografiassa vielä (olen 37v), mutta lääkäri sanoi, että voithan sä käydä yhdet kuvat ottamassa nyt nuorempana ennen kuin seulonnat alkaa vuosien päästä, koska sitten on ainakin vertailukuvat olemassa.
vuosi ultrassa. Mun suvun kaikki naiset ovat saaneet rintasyövän jossain vaiheessa, äitini leikattiin alta 30veenä, mulla ollut vain hyvälaatuisia kasvaimia toistaiseksi.
Oletteko käyneet geenitesteissä (esim. BRCA1?)
Itseäni testi toisaalta kiinnostaisi, mutta jos se olisi positiivinen, niin en tiedä haluaisinko moista taakkaa siirtää omille lapsilleni. Ristiriitaista.
ap
ap