enkö ovuloi ollenkaan?
Raskautumisyritystä takana noin puoli vuotta e-pillereiden jättämisen jälkeen ja tästä kierrosta olen kokeillut ovulaatiotestejä. Tänään on kp21 ja kaksi viikkoa tikuttelua takanapäin tuloksetta. Toiset ovat sanoneet, että oman ovuloinnin kyllä tuntee ja toiset sanoo, että ovulointia ei tunne/ei välttämättä tunne. Itse en ole kyllä mitään vihlaisuja tai muitakaan ns. ovulointioireita tuntenut. Limoistani en pysty sanomaan juuta enkä jaata.
Täytyykö minun ihan oikeasti kituuttaa vielä toiset puoli vuotta, että voin mennä lääkäriin ja saan esittää huoleni?! Eikö voi päästä edes verikokeisiin aikaisemmin, joista ilmeisesti näkee ovuloinko ollenkaan?!
Kommentit (85)
mutta luulisin, että tuon perusteella voisit ainakin yrittää päästä jonnekin. Oletko jo keskustellut neuvolan tai lääkärin kanssa? Jos et, niin aloita siitä. Eihän nuo testit varmastikaan ihan 100 % varmoja ole, mutta varsin mahdollista, ettei ovulaatiota tule ainakaan joka kierrossa. Toisaalta kiertosi voi olla epäsäännöllinen sen ovulaation suhteen. Itse tulin raskaaksi "väärään aikaan" eli ovulaationi oli myöhässä.
Eli: onko kiertosi ollut tämän puoli vuotta ihan säännöllinen? Minkä ikäinen olet? Jos olet kovin nuori, on aikaa odotella raskautumista pidempään. Onko yhdyntöjä ollut riittävän tiheästi? Ei silti aina tärppää :/
Ei sinussa suinkaan välttämättä mitään vikaa ole, raskaaksi tulemisen vain on välistä vaikeaa. Ymmärrän silti huolesi varsin hyvin. Puoli vuotta on hurjan pitkä aika yrittää ja toivoa ja taas pettyä. Toivotan onnea!
Niistähän näkee melko selkeästi, tapahtuuko ovulaatiota vai ei. Jos aamulämmöissä ei tapahdu piikkiä ja ovulaatiotestitkin näyttävät miinusta, silloin voit olla melko varma, ettet ovuloi.
Raskautumisyritystä takana noin puoli vuotta e-pillereiden jättämisen jälkeen ja tästä kierrosta olen kokeillut ovulaatiotestejä. Tänään on kp21 ja kaksi viikkoa tikuttelua takanapäin tuloksetta. Toiset ovat sanoneet, että oman ovuloinnin kyllä tuntee ja toiset sanoo, että ovulointia ei tunne/ei välttämättä tunne. Itse en ole kyllä mitään vihlaisuja tai muitakaan ns. ovulointioireita tuntenut. Limoistani en pysty sanomaan juuta enkä jaata. Täytyykö minun ihan oikeasti kituuttaa vielä toiset puoli vuotta, että voin mennä lääkäriin ja saan esittää huoleni?! Eikö voi päästä edes verikokeisiin aikaisemmin, joista ilmeisesti näkee ovuloinko ollenkaan?!
Minkäpituinen kierto sulla on? Vielähän voi hyvin olla ovis tulossakin, varsinkin jos on pitkä kierto.
Mikäänhän ei estä hakeutumasta julkiselle ja sanomasta, että yritystä on takana jo vuosi... ei ne siitä mitään todisteita halua. Verikokeesta tosiaan näkee, mikä on keltarauhashormonin määrä ja sitä kautta voi päätellä, ovuloiko ollenkaan.
Ovulaatiohan on n. 14 päivää ennen menkkojen ALKAMISTA eli tuo kp21 ei sinällään kerro mitään. Jos sulla on pitkä kierto, ovis on vasta tulossa...
Ja voit mennä yksityisesti gynelle ja pyytää ultraamaan munasarjat, hän näkee, onko siellä kypsyviä tai irronneita munasoluja. Jos mitään ei tapahdu, määrää sulle jotain hormoneja varmaan.
Kiertoni on ollut melko säännöllinen eli pillereiden kanssa oli 29 päivää ja nyt on vaihdellut 27-33. Siksi tästä kierrosta aloitin testaamisen jo kp9, jos olisi todella aikaisin ja nyt siis kp21 ja huomenna käytössä viimeinen testitikku tälle kahden viikon kokeilujaksolle. Toivotonta.
Olen 24-vuotias ja yhdyntöjen määrä on mielestäni ollut aika hyvä. Kiertoja olen laskenut ja olemme pyrkineet ajoittamaan yhdyntöjä mahd. paljon laskettuun oikeaan aikaan.
Aika on todellakin ollut pitkä eikä näitä pettymyksiä enää jaksaisi! Ajattelin, että hirveää, jos vielä toiset puoli vuotta pitää tässä odottaa ihan vain kuullakseen, että et tule raskaaksi. Onhan se jo käynyt selväksi!!
Kiitos kuitenkin tsemppauksesta! :)
mutta luulisin, että tuon perusteella voisit ainakin yrittää päästä jonnekin. Oletko jo keskustellut neuvolan tai lääkärin kanssa? Jos et, niin aloita siitä. Eihän nuo testit varmastikaan ihan 100 % varmoja ole, mutta varsin mahdollista, ettei ovulaatiota tule ainakaan joka kierrossa. Toisaalta kiertosi voi olla epäsäännöllinen sen ovulaation suhteen. Itse tulin raskaaksi "väärään aikaan" eli ovulaationi oli myöhässä.
Eli: onko kiertosi ollut tämän puoli vuotta ihan säännöllinen? Minkä ikäinen olet? Jos olet kovin nuori, on aikaa odotella raskautumista pidempään. Onko yhdyntöjä ollut riittävän tiheästi? Ei silti aina tärppää :/
Ei sinussa suinkaan välttämättä mitään vikaa ole, raskaaksi tulemisen vain on välistä vaikeaa. Ymmärrän silti huolesi varsin hyvin. Puoli vuotta on hurjan pitkä aika yrittää ja toivoa ja taas pettyä. Toivotan onnea!
En ole testaillut aamulämpöjä, mutta voisihan sitä kokeilla...
että menkkani alkavat ensi viikon loppuna eli kyllä laskelmieni mukaan ovulaatio pitäisi olla jo tapahtunut. Viime menkat alko 19.10 ja oletan seuraavien alkavaksi aikasintaan 20.10. Kierto on vaihdellut 27 päivästä 33 päivään pillereiden lopettamisen jälkeen...
Ovulaatiohan on n. 14 päivää ennen menkkojen ALKAMISTA eli tuo kp21 ei sinällään kerro mitään. Jos sulla on pitkä kierto, ovis on vasta tulossa...
Ja voit mennä yksityisesti gynelle ja pyytää ultraamaan munasarjat, hän näkee, onko siellä kypsyviä tai irronneita munasoluja. Jos mitään ei tapahdu, määrää sulle jotain hormoneja varmaan.
mutta kirjaa ylös nyt tämän kierron ovulaatiotikuttelun aika ja kierto, ja teet sitten vielä kahdessa muussa saman. Ja jos yhdessäkään ei ovista, sitten gynelle mars!
Lähes kaikilla naisilla on muutama kierto vuodessa, jotka ovat anovulatorisia, eli ovuloimattomia. Yhden kierron perusteella siis et voi tehdä vielä johtopäätöksiä.
Jos kiertosi on pillereiden lopettamisen jälkeen vaihdellut 27 ja 33 välillä niin eihän se ihan säännöllinen ole ollut =) Sen perusteella voisi ajatella, että ovulaation ajankohtakin vaihtelisi. Itselläni kesti pillereiden lopettamisen jälkeen ainakin 1,5 vuotta, ennen kuin kierto säännöllistyi. Sen jälkeen käytimme kumia. Kierto oli tasan 28 päivää puolen vuoden ajan ja ajattelin, että varmat päivät voisi toimia juuri ennen oletettua menkkojen alkamista, mutta niin vain kerran ovulaatio tapautui vasta pari päivää ennen menkkoja ja ihana lapsemme sai alkunsa =)
Tehokkain ehkäisykeino muuten tuntuu olevan lapsen yrittämisestä syntyvä stressi. Useampi kaveri ei ole tullut raskaaksi tikkujen kanssa yrittäessään vaan heti lopetettuaan koko yrittämisen. Varmaan valehtelemalla yrityksen keston pääsisit heti testeihin, mutta silloin joutuisit myös sanomaan väärin pillereiden lopetusajankohdan ja sillä saattaa olla merkitystä. Mielenrauhasi vuoksi sinun kuitenkin kannattaisi pyytää sitä verikoetta tai ainakin päästä keskustelemaan. Voithan toki kokeilla toisenkin kuukauden niitä ovulaatiotikkuja. Silloin kannattaa testata ihan koko kuukauden ajan. Olen ihan varma, että teillekin tulee vielä lähitulevaisuudessa pikkuinen =)
t:3
Ärsyttää, kun aamulämpöjen testaamisesta puhutaan kuin se olisi joku höpönlöpön-juttu. Ei ole metodin vika, jos porukka ei osaa sitä käyttää.
Aamulämpö osoittaa ovulaation selvästi, JOS:
-lämpö mitataan joka päivä samaan aikaan (+-10 minuuttia)
-lämpömittari on riittävän herkkä (eli näyttää kaksi desimaalia, jos kyseessä celsiusmittari)
-lämpö otetaan suusta, ei esim. kainalosta
Itse olen mitannut aamulämmöt jo useiden kuukausien ajan, ja ovulaation ajankohdan näkee tuloksista hyvin selvästi. Myös ovulaation puuttuminen parissa kierrossa on näkynyt lämmöissä.
eli, että nuo aamulämpöjen seuraamiset ei ole kovin luotettavia. Siksi en tähän mennessä niitä ole kokeillut mitata.
Olen myös miettinyt, että kokeilisin tehdä ovulaatiotestejä sekä aamulla että illalla vastasuudessa. Joku sano, että aamulla ei välttämättä näy testissä mitään, mutta illalla voi näkyä ja taas aamulla ei sitten mitään. Ei ole tämäkään helpoksi tehty!! Tässä kierrossa olen testannut vain aamusta.
mutta kirjaa ylös nyt tämän kierron ovulaatiotikuttelun aika ja kierto, ja teet sitten vielä kahdessa muussa saman. Ja jos yhdessäkään ei ovista, sitten gynelle mars!
Lähes kaikilla naisilla on muutama kierto vuodessa, jotka ovat anovulatorisia, eli ovuloimattomia. Yhden kierron perusteella siis et voi tehdä vielä johtopäätöksiä.
eli munasolu ei kehity jokaisen kierron aikana. On siis täysin normaalia.
ei kai siinä mitään, jos olet kerta todennut toimivaksi. Aika tarkalta touhulta kuulostaa! Mutta sitä haluaisin tietää, että miten testaat suusta lämmön? Kielen päältä vai alta? En ole koskaan suusta lämpöä mitannut!
Kuinka selvä ero lämmössä on sitten ovuloinnin edellä?
Ärsyttää, kun aamulämpöjen testaamisesta puhutaan kuin se olisi joku höpönlöpön-juttu. Ei ole metodin vika, jos porukka ei osaa sitä käyttää.
Aamulämpö osoittaa ovulaation selvästi, JOS:
-lämpö mitataan joka päivä samaan aikaan (+-10 minuuttia)
-lämpömittari on riittävän herkkä (eli näyttää kaksi desimaalia, jos kyseessä celsiusmittari)
-lämpö otetaan suusta, ei esim. kainalostaItse olen mitannut aamulämmöt jo useiden kuukausien ajan, ja ovulaation ajankohdan näkee tuloksista hyvin selvästi. Myös ovulaation puuttuminen parissa kierrossa on näkynyt lämmöissä.
Mittareissa on yleensä mukana ohjeet suumittaukseen.
Käyrät näyttävät hyvin pitkälti tällaisilta: http://www.usmomssite.com/wp-content/uploads/2010/05/bbtexample.gif
Eli ovulaation tapahduttua lämpö nousee huomattavasti ja selkeästi. Ei ehkä asteina paljoakaan (omalla kohdalla tyypillisesti n. 0,5°C), mutta tilastollisesti kyllä.
Aamulämpöjen mittailussa on myös se hyvä puoli, että sen avulla voi myös arvioida raskauden onnistumista (lämmön notkahdus parin päivän kuluttua ovulaatiosta viittaa alkion kiinnittymiseen).
t. Aamulämpömittailija
ei se kierto aivan täsmällinen ole ollut, mutta suurin piirtein ovulaation ajankohdan olen noista voinut yrittää päätellä. Eli ei siinä kovin montaa päivää silti aina kuukauteen jää, jos pisimmän ja lyhimmän kierron mukaan laskee... Ja viikon jos toisenkin voi yhdynnät keskittää joka toiselle päivälle ilman suurempaa stressiä.
Niin, en minäkään ajatellut valehtelemaan lähteä terveyskeskukseen. Ja sitä paitsi ne kyllä näkee siellä millon olen pillerit alottanut ja viime papa-kokeessa myös kerroin pillereiden lopettamisajankohdan. Tuskin valehtelusta apua olisi...
Tuo stressi on varmasti paha, mutta en jotenkin jaksa uskoa sen ehkäisevään voimaan. :( Toivottavasti minulla käy yhtä hyvä onni kuin sinullakin on käynyt. Kiitos kovasti uskomisesta!
Jos kiertosi on pillereiden lopettamisen jälkeen vaihdellut 27 ja 33 välillä niin eihän se ihan säännöllinen ole ollut =) Sen perusteella voisi ajatella, että ovulaation ajankohtakin vaihtelisi. Itselläni kesti pillereiden lopettamisen jälkeen ainakin 1,5 vuotta, ennen kuin kierto säännöllistyi. Sen jälkeen käytimme kumia. Kierto oli tasan 28 päivää puolen vuoden ajan ja ajattelin, että varmat päivät voisi toimia juuri ennen oletettua menkkojen alkamista, mutta niin vain kerran ovulaatio tapautui vasta pari päivää ennen menkkoja ja ihana lapsemme sai alkunsa =)
Tehokkain ehkäisykeino muuten tuntuu olevan lapsen yrittämisestä syntyvä stressi. Useampi kaveri ei ole tullut raskaaksi tikkujen kanssa yrittäessään vaan heti lopetettuaan koko yrittämisen. Varmaan valehtelemalla yrityksen keston pääsisit heti testeihin, mutta silloin joutuisit myös sanomaan väärin pillereiden lopetusajankohdan ja sillä saattaa olla merkitystä. Mielenrauhasi vuoksi sinun kuitenkin kannattaisi pyytää sitä verikoetta tai ainakin päästä keskustelemaan. Voithan toki kokeilla toisenkin kuukauden niitä ovulaatiotikkuja. Silloin kannattaa testata ihan koko kuukauden ajan. Olen ihan varma, että teillekin tulee vielä lähitulevaisuudessa pikkuinen =)
t:3
neuvoista!
Aion tuota varmasti kokeilla, koska eihän siitä mitään haittaakaan ole(jos ei ota sitä lisästressinä). Ja edullinen vaihtoehto myös! :)
Mittareissa on yleensä mukana ohjeet suumittaukseen.
Käyrät näyttävät hyvin pitkälti tällaisilta: <a href="http://www.usmomssite.com/wp-content/uploads/2010/05/bbtexample.gif" alt="http://www.usmomssite.com/wp-content/uploads/2010/05/bbtexample.gif">http://www.usmomssite.com/wp-content/uploads/2010/05/bbtexample.gif</a&…;
Eli ovulaation tapahduttua lämpö nousee huomattavasti ja selkeästi. Ei ehkä asteina paljoakaan (omalla kohdalla tyypillisesti n. 0,5°C), mutta tilastollisesti kyllä.
Aamulämpöjen mittailussa on myös se hyvä puoli, että sen avulla voi myös arvioida raskauden onnistumista (lämmön notkahdus parin päivän kuluttua ovulaatiosta viittaa alkion kiinnittymiseen).t. Aamulämpömittailija
Siinä on ohjeita ja neuvoja ovulaation metsästykseen mm. aamulämpöjen mittailun avulla, ja myös tarkat ohjeet siihen.
kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Jos tekee vain aamulla niin se voi jäädä huomaamatta.
Kerroin gynelle, että olin tehnyt testejä viikon ajan ja laskujen mukaan ovulaation pitäisi olla lähipäivinä. Testit olivat siihen asti olleet negaa.
Gyne teki ultran ja sanoi, että minulla oli juuri ollut ovulaatio. Eli se ei ollut näkynyt testeissä. Olin tehnyt testin vain aamuisin.
Ovuloimattomuus näkyy ultralla, nimeomaan kierron alkupuoliskolla pitäisi näkyä kehittyvä munasolu. Myös tyypilliset ongelmat (esim. polykystityys) näkyy.
Verikokeista voidaan määrittää hormonitasoja, ovulaatio vaikuttaa niihin.
Aamulämpöä sanotaan epäluotettavaksi juuri siksi, etä se vaatii huolelisyytta ja systemaattisuutta (jota monilla ei vain ole ;). Lisäksi sen muutokset ovat jonkin verran henkilökohtaisia, eli jos lämmönmuutoksia ei huomaa, se ei välttämättä tarkoita, ettei ovulaatiota tapahdu (ovulaation hetken voi kyllä määrittää, jos nousun huomaa normaalistikin)
Minä tulin raskaaksi kierrosta, jonka aikana tikuttelin (ohjeen mukaan), eli ainakaan minula testi ei toiminut tai ovulaatio oli ihan alussa/lopussa kiertoa. Raskaus meni kesken, joten sitä melko tarkkaa ovulaatiopäivää ultran pohjalta ei voi tietää.
Jos testi näyttää negaa ja aamulämpökään ei reagoi, yritä päästä lääkärille. Ultrassa voi käydä yksityiselläkin.
voisiko joku samassa tilanteessa oleva tai asiasta enemmän tietävä hieman raottaa tätä kysymystä. Eli eikö julkisella puolella voitaisi ottaa verikoetta? Näkeekö tk:ssa ultraamalla mitään syitä? Asun maalla eikä täällä ole ihan nurkan takana yksityisiä lapsettomuusklinikoita.