vauva 8 kk nukkuu vain 7h yössä,VÄSYMYS.
Alamme olemaan todella väsyneitä;tyttäremme nukahtaa illalla kovan työn ja huudon saattelemana vasta 21-22 ja herää aamulla klo 5-6.Välissä hän herää syömään kerran,tai kahdesti.Hampaita on tullut jo kuusi,luulisi,ettei ne nyt enää häiritsisi.Korvatkaan tuskin ovat,päivisin hyväntuulinen,ei haro,eikä itke öisin,herää vaan.Mikä nyt neuvoksi,oyse emme ehdi nukuttua kuin viisi-kuusi tuntia,emme ikinä pääse heti nukkumaan,kun lapsi on saatu uneen.....
Kommentit (28)
Meillä heräsi puoli vuotta tunnin välein. Sitten alkoi nukkumaan paremmin mutta kyllä yksi-kaksi heräämistäkin jo alkaa väsyttämään pidemmällä aikavälillä.
nim. parempia unia odotellessa
Ihmettelin tuota samaa, että miksi ihmisillä on tarve tulle kuittailemaan viestiisi, niin kärkkäästi ja arvostelevasti. Suomalaisilta aika vähän tuota myötätuntoa tuntuu löytyvän...Asenne on kai se, että kun oma elämä on kovaa, niin olkoot muidenkin. Toivottavasti, et loukkaannu noista katkerista sanomisista. Meillä on 7 kk vanhat kaksoset. Toinen heistä nukkuu klo 8-6.30 ja toinen saattaa herätä jo klo 3-5...eikä enää nukahda. Ei ole nälkäinen. Eipä paljon naurata silloin aamuyöllä. Ja huolestuttaa pikkuisen puolesta, kun nukkuu niin vähän. Hän on tosi huono nukkumaan myös päivisin. Yöheräilyä ei onneksi ole paljon yleensä. Herätän lapset syömään klo 23 ennen kuin menen itse nukkumaan. Syövät sitten seuraavan kerran vasta aamulla klo 6-7. Olen ajatellut, että ehkä nämä lyhyet yöunet liittyvät alkaneeseen eroahdistukseen. Pikkuiset haluaisivat olla kiinni minussa tai miehessäni koko ajan. Kun pelkää aikuisen katoavan, niin eihän sitä uskalla nukahtaa...Voimia sulle.
Meidän 8-kuinen nukahtaa noin klo 22, herää 2-3 kertaa yössä ja herää lopulta seitsemän maissa. Päivällä nukkuu yhteensä noin 1,5 tuntia (aamupäivällä puolisen tuntia, loppuiltapäivästä tunnin). On meidän kolmas vähäuninen lapsi.
ja hänellä ei ole vielä yhtään hammasta. Niitä herätyksiä odotellessa...
nukkuu ruhtinaallisen pitkät yöunet ikäisekseen ja te ruikutatte??
Ja nukahtavat vasta klo 1 tai jotain. Nukkukaa päiväunia, älkääkä valittako, kun noin hyvin lapsenne nukkuvat!
anteeksi vaIN !
Jos 7 tunnissa vain max 2 herätystä, saa siinä aikuinen kuitenkin hyvän unipätkän !
Ja, paras vinkki on se, että menee samaan aikaan vauvan kans nukkumaan eikä jää roikkumaan koneelle illalla yms. Päivällä voi myös ottaa päiväunet lapsen kanssa.
Kyllä jaksaa.
nukkuu ruhtinaallisen pitkät yöunet ikäisekseen ja te ruikutatte??
ei ole vauvan vika jos ette "pääse" nukkumaan silloin kun vauva nukkuu.
miksi ihmeessä ettei voi mennä itsekin nukkumaan silloin klo 22???
Älkää vain tehkö enää lisää lapsukaisia.
no,ainakaan yksikään tuttavapiirimme viidestä vauvasta ei nuku näin vähään,nukahtavat klo 20-22,heräävät kyllä yöllä,mutta jatkavat kasiin-puoli ysiin saakka.
Vähän on tietenkin herätyksiä yön aikana mutta kyllä 7 tuntia yössä on vähän. Nyt on kuitenkin kyse 8 kuisesta, ei 2 kuisesta. Ap, minkä verran vauva nukkuu päiväunia?
Meillä on molemmat vauvat nukkuneet tuossa iässä yössä 9-11 tuntia ja 2-3 tunnin päikkärit päälle. Varsinkin kakkonen oli siinä suhteessa huono nukkumaan, että pahimmillaan, 3-9 kk iässä, herättiin tosiaan vähintään tunnin välein koko yö. Mutta kyllä unta tuli silti vuorokaudessa yhteensä 12-13 tuntia.
Tiedän toki, että vauvojen unentarpeessa on eroja ihan kuin aikuistenkin. Mutta sitä nyt kenenkään on turha tulla kitisemään, että se olisi kamalan yleistä, että 8 kk nukkuu yössä vain 7 tuntia.
joka nukkuu noin hyvin, vanhemmille ei voi olla ylimääräistä hoitaa lasta niin, että kotona oleva valvoo enemmän viikolla ja töissäkäyvä valvoo vastaavasti viikonloppuna öitä. Molemmat nukkuvat sitten tietty päiväunia aina kun lapsikin.
menkää nukkumaan heti lapsen nukahdettua, mies jo ennen jos vaan onnistuu. Ja koska olet ilmeisesti vielä kotona vauvan kanssa, nuku päiväunet, jos vaan onnistuu.
Meillä vauva nukkui samalla tavalla kuin teillä, eli n. 21-05 JA heräsi siinä välissä 4-15 kertaa. Päiväunetkin menivät usein pätkissä. Ei auttanut kuin yrittää nukkua sen mitä pystyi silloin kun vauvakin. Teillä on kyllä aika vähän yöllä nukkuva lapsi, mutta nukkuu onneksi säännöllisesti eikä heräile tuon enempää.
nukkuu päiväunia n 2 tuntia,joskus vähän enemmän.en kuitenkaan saa itse unta päivisin.
en ymmärrä,mikä pakko on aina tulla ilmoittamaan mielipide niin jyrkästi.ihan kuin nyt tässä turhaan valittaisin.tunnen itseni väsyneeksi,huimaa ja sattuu mahaan ja päähän.kaipa sitten omat unentarpeeni ovat liian suuret.
Mikä nyt neuvoksi,oyse emme ehdi nukuttua kuin viisi-kuusi tuntia,emme ikinä pääse heti nukkumaan,kun lapsi on saatu uneen.....
sillä itsekin tarvitsen 7-8 h unta yössä ja ilman noita vauvanhoitosessioita välissä (ei ole sen ikäisiä lapsia enää että heräisivät yöllä). Nuo heräämiset yöllä sekoittivat ainakin minun unirytmini ja tuntui että joka heräämisen jälkeen meni tunti vähintään että sai unta.
Mutta voitko kertoa että miksi te ette mene nukkumaan silloin kun lapsikin menee? niin mekin teimme aikoinaan kun oli pakko.
mutta minulla oli/on todella suuret unentarpeet (nukuin mielelläni 9h joka yö ennen lasta). Meillä lapsi aloitti 4kk vanhana heräilyn 2-15 kertaa joka yö, 7kk vanhana heräsi lähes joka yö yli 5 kertaa tai vaihtoehtoisesti 2x mutta valvoi molemmilla kerroilla tunnin. Tuossa vaiheessa minulla oli useita masennuksen oireita pelkästä väsymyksestä, ja myös vatsa sekaisin, huimausta, muisti pätki. Aloimme miehen kanssa hoitaa lasta vuoroöin, jolloin kumpikin sai nukkua keskeytyksettä joka toisen yön (tai aluksi minä tulin imettämään 4-5 aikaan kunnes yöimetys loppui). Tämä oli paras päätös minkä olemme koskaan tehneet. Sen avulla olemme selvinneet ja toisaalta olen huomannut, että selviän PALJON vähemmällä unella kuin luulin koskaan mahdolliseksi.
p.s. lapsi täytti juuri 3v, eikä heräily ole vieläkään loppunut.
nukkuu päiväunia n 2 tuntia,joskus vähän enemmän.en kuitenkaan saa itse unta päivisin.
en ymmärrä,mikä pakko on aina tulla ilmoittamaan mielipide niin jyrkästi.ihan kuin nyt tässä turhaan valittaisin.tunnen itseni väsyneeksi,huimaa ja sattuu mahaan ja päähän.kaipa sitten omat unentarpeeni ovat liian suuret.
Sitä kannattaa nyt vaan tajuta se oma vanhemmuus ja kasvaa aikuiseksi.
Ja nukkua kun lapsi nukkuu.
Ihan niin kuin miljoonat muutkin äidit tekee - paitsi ne, jotka hoitaa isompia sisaruksia sillä aikaa, kun se vauva nukkuu...
siis kyllä minä ymmärrän tuon väsymyksen
Mikä nyt neuvoksi,oyse emme ehdi nukuttua kuin viisi-kuusi tuntia,emme ikinä pääse heti nukkumaan,kun lapsi on saatu uneen.....
sillä itsekin tarvitsen 7-8 h unta yössä ja ilman noita vauvanhoitosessioita välissä (ei ole sen ikäisiä lapsia enää että heräisivät yöllä). Nuo heräämiset yöllä sekoittivat ainakin minun unirytmini ja tuntui että joka heräämisen jälkeen meni tunti vähintään että sai unta. Mutta voitko kertoa että miksi te ette mene nukkumaan silloin kun lapsikin menee? niin mekin teimme aikoinaan kun oli pakko.
Oma unentarpeeni on 10 h/vrk.
Arkisin en mitenkään pysty nukkumaan niin pitkiä yöunia ja loppuviikosta olen aivan pystyynkuollut uupumuksesta.
Univajeen saan korjattua nukkumalla viikonloppuisin 12-tuntisia yöunia.
Mies onneksi ymmärtää asian. Kyllähän hän näkee kuinka väsynyt olen aina loppuviikosta, ja miten nukkuminen viikonloppuna piristää. Yksikään av-mamma ei varmasti ymmärtäisi.
Taustalla tässä on sairaus, joka vie voimia ja aiheuttaa uupumusta, mutta kyllähän terveilläkin ihmisillä unentarve voi vaihdella kovastikin.
Meidän perheessä lapsillakin on kovin erilaiset unentarpeet. Nuorempi (3 v) pärjää pari tuntia lyhyemmillä yöunilla kuin vanhempi (6 v), vaikka teoriassa sen pitäisi olla toisinpäin.
kiva kuulla,että muillakin on samanlaista.nukkumaan emme ole päässeet omasta tahdostamme,eli se on toki korjattavissa.tuntuu vain,että se on ainut väli,kun saamme hetken olla kaksin ja jutella ja keskittyä toisiimme.lapsi kun ei nuku päivunia miehen töistätulon jälkeen.
Meidän 8kk ikäinen poika nukkuu yössä n.11 h.menee nukkumaan klo 19.30 ja herää 4-5 aikoihin,jolloin otan viereen ja nukutaan vielä ainakin 6.30 asti,joskus myöhempäänkin.päikkäreitä nukkuu yhteensä 2-3 h.
Meillä on myös 3-v. tytär,joten päivisin minulla ei ole mahdollisuutta nukkumiseen.menen yleensä jo klo 21 nukkumaan,joskus jo kahdeksan jälkeen,jotta jaksan päivän touhut.ei siinä muu auta,tämä on kuitenkin vaihe,joka jää taakse jossain vaiheessa.