Onko törkeetä laittaa miehelle ehdot; Lapsi tai ero?
Olen vielä nuori, mutta sairauteni takia lääkäri suositteli että en kovin kauaa miettis haluanko lapsia vai en. Haluan, ja kovasti haluankin! Mies taas.... hmm... haluaa, mutta ei nyt. Ei ymmärrä että mulla ei ole aikaa odottaa välttämättä viittäkään vuotta... On niin saamarin järkevä ukko, ensin pitää olla vakkariduuni ja naimisiinkin pitäis mennä ennen lapsia!
Olen jo miettinyt eroa, sitä että mä en halua luopua mun unelmasta siksi että toinen epäröi / ei halua just nyt... mutta toisaalta en pysty kuvittelemaan että tekisin lapsia kenenkään muun kanssa kuin tämän...tämän jääräpään kanssa! Itse en välttämättä halua naimisiin (mulle se on "vain paperi") mutta olen myöntynyt jo siihen et ok, mennään naimisiin jos se on miehelle niin tärkeää... mutta miehelle taas avioliitto on niin pyhä että hän ei uskalla ajatellakaan jos kiirehditään naimisiin ja sitten tuliskin ero...?!
Tää tuntuu niin kauhen sekavalta tilanteelta! Uskon kuitenkin että mies oikeasti niitä lapsia haluaa, mutta epäröi... monesti kaupassa tai kaupungilla kuitenkin tökkii minua hymyillen kun näkee jonkun pienen pienen vauvan; Kato, kato!
Voisinhan toisaalta tehdä nyt niin, että kun minulta tämä nykyinen pilleriliuska loppuu, niin ilmoitan miehelle, että jos haluaa ehkäistä, on hyvä ja hakee kiskalta kortsuja! :D
Kommentit (67)
"Onko törkeetä laittaa miehelle ehdot; Lapsi tai ero?"
On törkeää. Rakastatko miestäsi? Mitä, jos eroat hänestä, etkä löydä uutta? Mistä voit olla varma, että saisit lapsen, vaikka uuden miehen löytäisitkin? Entä jos uusi mies ei halua lasta? Entä jos ei saa lasta, vaikka haluaakin? Mitä elämältä haluat?
Voisitko antaa miehellesi aikaa miettiä asiaa? Ei se nyt varmaan ole tämän päivän, viikon tai kuukauden juttu. Joskus parikin kuukautta miettimisaikaa voi olla hyväksi. Voisitko jutella miehesi kanssa lapseen liittyvistä asioista positiivisessa ilmapiirissä, ja varovasti tiedustella esim. pelottaako/huolestuttaako joku vanhemmuuteen liittyvä asia (vastuu, oman ajan vähyys, rahojen riittäminen tms.)?
Jos sä pistät tuollaisen uhkavaatimuksen, niin se on aika selkeä viesti miehelle, että et rakasta miestä, etkä häntä kunnioita. Ja saamiesi neuvojen perustella, ei taida kukaan täällä olevista miestään paljoa arvostaa.
Nyt mä ymmärrän oikein hyvin, miksi erotaan niin paljon. Eihän nää teidän suhteet mitään rakkautta ole. Ja miehiänne ette näytä kunnioittavan yhtään :(
Mitä jos mies ei edes pystyisi saamaan lapsia? Vaihtoon heti, niinkö? Kyllä mä sanoisin, ettei kannata harkita perhettä, jos toista noin vähän rakastaa ja arvostaa.
"Sinä haluat lapset ja tarvitset ne nyt. Mies joko tekee perheen sinun kanssasi tai väistyy sivuun ja antaa sinun löytää rinnallesi miehen joka on valmis olemaan lastesi isä."
Kuka takaa, että löytyy uusi mies? Kuka takaa, että uusi mies haluaa lapsia? Kuka takaa, että uusi mies voi saada lapsia? Kuka takaa, että ap voi saada lapsen?
Parhaimmillaan löytyy uusi mies, jonka kanssa saa lapsen/lapsia. Huonoimmillaan elää loppuelämänsä yksin (ilman miestä) lapsettomana.
Vaihtoehtona myös:
-miehen mieli muuttuu kun aikaa kuluu ja asiaa pohditaan
"Jos sä pistät tuollaisen uhkavaatimuksen, niin se on aika selkeä viesti miehelle, että et rakasta miestä, etkä häntä kunnioita."
Samat sanat. Jos itselleni laitettaisiin tuollainen uhkavaatimus, valitsisin eron. En siksi, ettenkö haluaisi lapsia, vaan siksi, että suhde ei perustu rakkauteen ja molemminpuoliseen arvostamiseen.
Itse olen laittanut miehelleni uhkavaatimuksen aikoinaan: "Tupakka tai minä" astmastani johtuen. Onneksi valitsi minut. Mutta tuo oli pakon edessä, en voinut olla lähellä tupakoivaa miestä, kun otti niin pahasti henkeen.
kun mies on valmis ap. ei enää saakaan lapsia. Mies vaihtaa naiseen, joka kykenee äidiksi ja ap. jää katkerana ja lapsettomana nallikalliolle.
Hyvin todennäköistä, että ap:sta ei tule äitiä ilman hoitoja vaikka aloittaisivat yrittämisen nyt. Mutta ainakin ap. olisi edes yrittänyt täyttää unelmansa.
kiire, mutta itselleni pillerit aiheutti hirveitä migreenejä ja ne jätin aikanaan pois. Miehelle sanoin, että jos haluaa ehkäistä, niin hankkii kortsuja. Eipä se pitkään jaksanut niiden kanssa pelleillä. Joskin kyllä ymmärsi, että migreenikohtausten hallitessa elämää, niitä ei ole järkeä syödä. Ja silloin synnyttämättömänä ei hirveästi ole näppäriä vaihtoehtoja, toki vaahdot yms. muttei niitäkään suositella pelkästään käytettäväksi.
Vaihtoehtona myös:
-miehen mieli muuttuu kun aikaa kuluu ja asiaa pohditaan
Eli kun aikaa kuluu ja miehen mieli muuttuu ei ap voi enää antaa niitä lapsia miehelle ja tämä jättää ap:n hedelmällisen naisen takia.
Eikös se liene se huonoin vaihtoehto ap:n kannalta? Jää ilman lapsia ja ilman miestä ja vielä uskomaton katkeruus siitä että miehen takia jätti mahdollisuutensa tulla äidiksi.
Toinen haluaa lapsen, toinen ei. Molemmilla on oikeus siihen, eikä kummankaan ole tärkeämpi. Jos mies kuitenkin joskus haluaa, niin sitten miehen on syytä miettiä miksi ei nyt. Jos mies sitten ei halua, niin sitten on paras erota.
Mun mies tiesi alusta asti, että mä haluan lapsen. Mies ei, koska hänellä jo niitä oli. Mä sanoin miehelle, että rakastan sitä, mutta koko ikääni en odota. Mies halusi naimisiin, mutta minä sanoin, että ainoastaan jos lapsi saa tulla. Mies sitten halusi naimisiin, ja myös lapsen. Lopulta lapsen saamiseen meni yli 3 vuotta, ja mieskin oikeasti todella halusi lapsen. Oli todella onnellinen kun raskaus varmistui, ja on ollut erinomainen isä ja aviomieskin:-) Lapsi on nyt 11 v.
"Luitko kohdan jossa ap sanoi että hänellä ei ole aikaa?"
Luin, mutta en tarkoittanut vuosi tolkulla. Joskus jo muutama kuukausi lisäaikaa voi tehdä kummia. Kaikki eivät kykene tekemään isoja päätöksiä heti. Niitä pitää "pureskella" joitakin viikkoja. En usko, että ap:n tilanne nyt merkittävästi muuttuu muutamassa viikossa/parissa kuukaudessa.
"Eli kun aikaa kuluu ja miehen mieli muuttuu ei ap voi enää antaa niitä lapsia miehelle ja tämä jättää ap:n hedelmällisen naisen takia. Eikös se liene se huonoin vaihtoehto ap:n kannalta? Jää ilman lapsia ja ilman miestä ja vielä uskomaton katkeruus siitä että miehen takia jätti mahdollisuutensa tulla äidiksi"
Tai sitten ap ja mies saavat lapsen -lääkärikin voi olla väärässä. Tai he adoptoivat lapsen. Tai elävät lapsettomina mutta onnellisina elämänsä loppuun asti.
Vaihtoehtoja on niin monia. Monet luulevat, että "lapsia tehdään", itse asiassa lapsia saadaan. Toki lapsi pitää tehdä, mutta kaikki eivät saa lasta tekemälläkään.
Moni tässä ketjussa olettaa automaattisesti, että ap löytää uuden miehen, jonka kanssa saa lapsen. Mitä jos näin ei mene? Jos uusi mies on lapseton tai ei halua lapsia? Elämää ei voi suunnitella liian pitkälle.
Tärkein kysymys: rakastatko miestäsi? Rakastaako miehesi sinua? Haluatko elää hänen kanssaan loppuelämäsi joko lapsien kanssa tai ilman?
"Jää ilman lapsia ja ilman miestä ja vielä uskomaton katkeruus siitä että miehen takia jätti mahdollisuutensa tulla äidiksi."
Onko sinulla jotain sisäpiirin tietoa siitä, että jos ap jättää miehensä, hän 100% varmuudella saa lapsen? Pystytkö lupaamaan ap:lle, että hänestä tulee äiti, jos hän jättää miehenstä?
Mies tahtoo naimisiin ennen lastenhankintaa ja sinä et.
Sinä haluat lapsen heti, mies ei vielä tai koskaan ainakaan sinun kanssasi.
Minusta jo aika varhaisessa seurusteluvaiheessa puhuttiin nämä asiat selväksi; molemmat halusimme naimisiin ja sitten yrittämään lasta. Molemmille oli myös tärkeää, että opinnot olivat ohi ennen avioitumista.
jos mies kieltää vaimolta jotain sellaista, mitä tämä todella haluaa? Voihan olla, etti lasta tule, mutta mahdollisuuden kieltämien on kyllä tylyä, jos mies tietää, että nainen ei kenties myöhemmin saa lasta.
Mun tuttavapiirissä oli pariskunta, jossa mies ei halunnut lasta ja nainen suostui siihen, vaikka olisi halunnut lapsen. Olivat samanikäisiä, ja kun olivat 46 mies rakastui toiseen, nuoreen naiseen, ja sai lapsen alla vuodessa. Menivät naimisiin ja mies henkuttaa lapsen ihanuutta. Entinen vaimo meni sitten kanssa uusiin naimisiin, mutta ei tietty enää saanut lasta.
että suhteeseen tuodaan lapsi, johon toinen on vastentahtoisesti suostuteltu.
Samat ongelma seuraavat molemmissa tilanteissa, eri ihmiselle vain. Se oikea ratkaisu pitäisi löytää siitä, että molemmat joko päätyvät haluamaan samaa asiaa yhtä aikaa, tai päätyvät siihen, että eivät ole ensimmäinen pari, joka eroaa kun näkemykset lasten hankinnasta eivät kohtaa.
"Mutta mitä se tekee suhteelle jos mies kieltää vaimolta jotain sellaista, mitä tämä todella haluaa?"
Mitä se tekee suhteelle, jos vaimo pakottaa miehen johonkin sellaiseen, mitä mies ei halua?
Mitä kiristäminen tekee suhteelle: "Lapsi tai ero?" Huono alku vanhemmuudelle :(
Ap:n pitäisi miettiä, mitä itse haluaa elämältä. Rakastaako miestään kuinka paljon? Haluaako lapsia enemmän kuin mitä haluaa elää miehensä kanssa? Haluaako ottaa sen riskin, että jää lapsettomaksi? Haluaako ottaa sen riskin, että uutta miestä ei löydy tai uuden miehen kanssa ei saa lasta?
Ap yrittää sysätä ratkaisun miehelle: "sinä päätät tuleeko lapsi. Sinä päätät eroammeko". Ap voisi päättää itse. Hän voisi päättää haluaako hän jääsä parisuhteeseen, jossa mies vitkuttelee lapsen hankinnan kanssa. Huom! mies ei ole kieltäytynyt, hän vitkuttelee. Kauanko miehellä on ollut aikaa miettiä? Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
Se oikea ratkaisu pitäisi löytää siitä, että molemmat joko päätyvät haluamaan samaa asiaa yhtä aikaa, tai päätyvät siihen, että eivät ole ensimmäinen pari, joka eroaa kun näkemykset lasten hankinnasta eivät kohtaa.
Ap. on kertonut mitä haluaa ja mies on kertonut ettei halua tai ole valmis. Seuraava askel on ero. Nainen etsii miehen joka haluaa isäksi ja mies naisen joka ei halua äidiksi.
Ja ei se takaa että ap:sta tulee äiti, mutta eroamalla ap. saa ainakin mahdollisuuden äitiyteen vaikka sitten luovutetuilla siittiöillä.
"mies naisen joka ei halua äidiksi."
Tai mies etsii naisen, joka antaa hänelle sen tarvittavan ajan "pureskella" asiaa. Ehkä jollakin toisella voi olla antaa kuukausien miettimisaika.
"Olen vielä nuori, mutta sairauteni takia lääkäri suositteli että en kovin kauaa miettis haluanko lapsia vai en."
Osasiko lääkäri arvioida kuinka kiire asialla on? Onko aikaa vuosi tai pari? Kauanko olet antanut miettimisaikaa miehellesi? Päiviä? Viikkoja? Kuukausia?
"pitää olla vakkariduuni ja naimisiinkin pitäis mennä ennen lapsia!"
Onko miehesi perustellut tätä mitenkään? Pelkääkö hän työuransa puolesta? Pelkääkö hän teidän taloudellista selviytymistä? Oletko sinä valmis hoitamaan lasta niin, että mies pääsee etenemään urallaan? Oletteko perillä Kelan etuuksista lapsiperheille?
kiire, mutta itselleni pillerit aiheutti hirveitä migreenejä ja ne jätin aikanaan pois. Miehelle sanoin, että jos haluaa ehkäistä, niin hankkii kortsuja. Eipä se pitkään jaksanut niiden kanssa pelleillä. Joskin kyllä ymmärsi, että migreenikohtausten hallitessa elämää, niitä ei ole järkeä syödä. Ja silloin synnyttämättömänä ei hirveästi ole näppäriä vaihtoehtoja, toki vaahdot yms. muttei niitäkään suositella pelkästään käytettäväksi.
Sitten sen on pakko jaksaa pelleillä kortsujen kanssa?
Ja meillä on juuri tämä tilanne, en syö pillereitä, kortsuilla mennään. Ei ongelmaa.
voihan olla että miehesi ei ikinä halua/saa lapsia.
entäs kun sinä jätät ehkäisyn pois.. mitäs jos raskautta ei kuulu? ketä uhkaat siinä tilanteessä.
mitäs jos tulet raskaaksi ja miehesi ei edelleenkään halua isäksi.
kumpi parempi?
Niin jäät kuin nalli kalliolle siinä vaiheessa kun mies päättääkin haluta perheen etkä sinä voi sitä enää antaa.