Sterilisaatio/Novasure kokemuksia
Oon menossa pian ns. perinteiseen sterilisaatioon (ei Essure) ja samalla minulle tehdään radioablaatio Novasure-menetelmällä. Onko av:laisilla kokemuksia noista kahdesta operaatiosta? Tuliko tuon Novasuren kanssa komplikaatioita jälkeenpäin? Kuinka kauan kesti toipua sterilisaatiosta?
Luin kauhujuttuja tuosta Novasuresta jostain englanninkielisiltä foorumeilta eikä siitä tunnu löytyvän potilaskokemuksia suomeksi :/
Kommentit (30)
Kuinka pitkällä raskautesi on? Mitä lääkärit ovat mieltä? Kiinnostaa koska itselle tehty myös sama operaatio.
Onko täällä ketään jolle olisi tehty Novasure siitä syystä että hormonikierukan kanssa tiputteli jatkuvasti? Vuoden ollut nyt Mirena ja vuotoa on 3 viikkoa putkeen, viikon tauko ja taas alusta. Pelottaa että jos tuo Novasurekaan ei auta ja sama vuotorumba jatkuu vaan.
Minulla oli hormonikierukka kolme vuotta, mutta finnit vaivasivat ja jouduin syömään ab-kuureja niiden takia.
Sitten poistatin sen ja menkat kesti ja kesti, sekä olivat erittäin runsaat.
Lopulta pääsin tuohon Novasure toimenpiteeseen ja sinne jäi menkat, kohta viisi vuotta ollut tätä menkatonta aikaa, Jippiin!
Miksi sterilisaatio ja novasure? Minä sain valita noiden ja kohdun poiston väliltä niin oli helppo päätös, kohtu pois. On ihana kun ei vuotoja eikä raskauden pelkoa.
Novasure elokuussa 22. Nyt ei kuukautisia heinäkuun jälkeen (yli 90 päivään), seuraavat ois tulleet toimenpidettä seuraavalla viikolla. Toimenpide lähes kivuton ( kuukautiskivut oli pahempia, kun toimenpide) ja ainakin tähän saakka olen vain ihmetellyt, onko tämä edes totta. Toivon että jatkuu näin. Söin kipulääkkeet ohjeen mukaan aamulla ennen toimenpidettä ja söin 3-4 pv sen jälkeenkin. Vältin saunaa ainakin 2 tai 3 viikkoa ja ulkoporealtaaseen tms. En mennyt lillumaan 4-5 viikkoon, vaikka se meidän omassa käytössä vain. Sanottakoon että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joku mainitsi ettei silloin kannata mennä, mutta täällä aivan päinvastainen kokemus. Toivon että tämä jatkuu näin. Kierukkaa en ottanut, koska on sterilisaatio. Kuukautiskipuja ei enää samalla tavalla. Juuri nyt ei voi kun kiittää elämäni helpottamisesta!
Heippa,
Milloin novasuren jälkeen aloititte petipuuhat.vasta, kun vuoto oli täysin pois?
Vai kuinka ?
Löytyyköhän tämän kirjoittajaa enää, mulla sama kokemus. Haluaisin tietää miten kävi? Loppuiko vuodot ja kivut?
Vierailija kirjoitti:
MINULLE YRITETTIIN TEHDÄ NOVASURE TOIMENPIDE PARI VIIKKOA SITTEN. POLTTOA YRITETTIIN AINAKIN 3 KERTAA JA TOIMENPIDE OLI KAIKESTA LÄÄKITYKSISTÄ HUOLIMATTA JÄRKYTTÄVÄN KIVULIASTA. VUOTOA ON OLLUT SIITÄ ASTI. SAMALLA ALOITIN KELTARAUHASHORMONIN SYÖNNIN. VIIKKO TOIMENPIDEYRITYKSEN JÄLKEEN ALKOIVAT ALAVATSAKRAMPIT JA LANTION ALUEEN KIVUT. MINUA ON HOITANUT JA TUTKINUT LÄHETTÄVÄN GYNEGOLOGIN LISÄKSI 3 GYNEGOLOGIA, MUTTA MITÄÄN IHMEELLISTÄ EI OLE LÖYTYNYT. LISÄKSI PÄIVYSTÄVÄN GYNEN MUKAAN OLI OK. ETTÄ VIRTSARAKKO TAMPONOI VUODON, JOTEN 2 VUOROKAUTTA JOUDUIN TYHJENTÄMÄÄN RAKON 1.5 TUNNIN VÄLEIN HELPOTTAAKSENI PAINETTA JA KIPUJA. KOHTA ON SIIS YLIÄRTYNYT RAKKO KAUPAN PÄÄLLE. MIETIN ONKO MUILLA TOIMENPIDE EPÄONNISTUNUT? KAUANKO ON OLLUT KIPUA ONNISTUUNEEN/ EPÄONNISTUNEEN TOIMENPITEEN JÄLKEEN?
MIKÄLI SINULLA ON TAAKSEKALLISTUNUT KOHTU TAI OLLUT ONGELMIA RASKAUDEN TAI SYNNYTYKSEN AIKANA NIIN ÄLÄ EDES HARKITSE NOVASUREA.
RUNSAIDEN KUUKAUTISTEN TILALLA
Tähän piti siis kommentoida, et mitenköhän lopulta kävi. Mulla tämä kokemus ja kohdunpoistokaan ei auta kipuihin ja ongelmiin mitkä tämä Novasure aiheutti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin Novasure toimenpide n. 2 kk. Nyt on ollut erittäin runsas vuoto 9 pv. Ja minä odotin kovasti että pääsen pois runsaista kuukautisvuodoista, p### marjat!!
Missä sulle tehtiin se?
Nostan vanhaa ketjua
Onko kellään kokemusta että tullut raskaaksi novasuren jälkeen?
Steriloitukin olen vaan nyt raskaana silti :o tässä toki mietin onko edes mahdollista harkita että raskaus jatkuisi...