Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio/Novasure kokemuksia

Vierailija
04.11.2011 |

Oon menossa pian ns. perinteiseen sterilisaatioon (ei Essure) ja samalla minulle tehdään radioablaatio Novasure-menetelmällä. Onko av:laisilla kokemuksia noista kahdesta operaatiosta? Tuliko tuon Novasuren kanssa komplikaatioita jälkeenpäin? Kuinka kauan kesti toipua sterilisaatiosta?

Luin kauhujuttuja tuosta Novasuresta jostain englanninkielisiltä foorumeilta eikä siitä tunnu löytyvän potilaskokemuksia suomeksi :/

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo toimenpide oli minulle. Parin päivän ajan vatsa oli kipeä, mutta särkylääke auttoi hyvin. Ei ole ollut mitään vaikutuksia myöhemmin.

Vierailija
2/30 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio kahden IVF lapsen jälkeen sektiossa, joten se meni siinä sivussa.

Sitten alkoi järkyttävän runsaat kuukautiset. Kaksi Mirena hormonikierukkaa tuli ulos. Tehtiin NovaSure maaliskuussa 2011, siis 8 kk sitten.

Toistaiseksi loistavat kokemukset. 5 kk ei kuukautisia ollenkaan, sitten säännölisesti 30 pv välein erittäin niukka vuoto, ruskeahko kahden päivän ajan. Selviän pikkuhoususuojilla.

Olin tutkimusryhmässä, jossa osalle laitettiin hyalurongeeliä kohtuun, sen pitäisi estää kohdun limakalvojen yhteenkasvun. Nimittäin koepalaa ei tarvittaessa myöhemmin oikein voi ottaa jos kohtu kasvaa "umpeen", se on ollut Novasuren haittapuolia. En tiedä sainko geeliä, luulen että sain koska jälkitarkastuksessa lääkärin mukaan kohtu näytti sellaiselta.

Taustaa vielä: ikä 47 v, kuukautiset säännölliset aina, ei vaihdevuosioireita, lapset 5 ja 7 vuotiaita, taustalla selvittämätön lapsettomuus, hormonikierukka ei toiminut, erittäin runsaat kuukautiset joiden vuoksi olin sairaslomalla joka kk kaksi päivää.

Minä voin suositella. Huomioi, että Novasure palstoille eksyy ihmisiä, joilla on huonoja kokemuksia. Me joilla kokemukset hyviä, ei tarvetta mennä hakemaan lisätietoa.

Lääkäri sanoi, että hänellä erittäin hyvää tutkimustietoa, kuukautiset loppuvat monella kokonaan. Kohdunpoisto on todella iso operaatio, ei kannata lähteä ennenkuin kokeilee tämän.

Vielä vinkki: ota ISO annos kipualieventävää, mahdollisesti myös jotain rentouttavaa tai rauhoittavaa. Minulla kipu oli sietämätön operaatiossa. Tämä on yksilöllistä tosin. Ja vuoto loppui operaation jälkeen vasta 3 vkon päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista. Mulla tuo Novasure tehdään onneksi nukutuksessa samaan aikaan kuin sterilisaatio joten vältyn tuolta kivulta operaation aikana.

Luin juttuja, joissa runsas vuoto jatkui kuukausitolkulla tai että menkat tulivat tavallista runsaampana joilla oli jo alkuunkin runsaat kuukautiset.

Mulle tehdään nuo operaatiot epäsäännöllisten ja runsaiden kuukautisten vuoksi koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Olen vähän yli 30v ja lapsiluku on täynnä.

Eli käsitinkö oikein, että tuossa Novasuressa kohtu kutistuu "kuin rusina"?

Vierailija
4/30 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio kahden IVF lapsen jälkeen sektiossa, joten se meni siinä sivussa. Sitten alkoi järkyttävän runsaat kuukautiset. Kaksi Mirena hormonikierukkaa tuli ulos.

Miksi sulla on ollut hormonikierukka vaikka sterilisaatio on tehty?

Vierailija
5/30 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINULLE YRITETTIIN TEHDÄ NOVASURE TOIMENPIDE PARI VIIKKOA SITTEN. POLTTOA YRITETTIIN AINAKIN 3 KERTAA JA TOIMENPIDE OLI KAIKESTA LÄÄKITYKSISTÄ HUOLIMATTA JÄRKYTTÄVÄN KIVULIASTA. VUOTOA ON OLLUT SIITÄ ASTI. SAMALLA ALOITIN KELTARAUHASHORMONIN SYÖNNIN. VIIKKO TOIMENPIDEYRITYKSEN JÄLKEEN ALKOIVAT ALAVATSAKRAMPIT JA LANTION ALUEEN KIVUT. MINUA ON HOITANUT JA TUTKINUT LÄHETTÄVÄN GYNEGOLOGIN LISÄKSI 3 GYNEGOLOGIA, MUTTA MITÄÄN IHMEELLISTÄ EI OLE LÖYTYNYT. LISÄKSI PÄIVYSTÄVÄN GYNEN MUKAAN OLI OK. ETTÄ VIRTSARAKKO TAMPONOI VUODON, JOTEN 2 VUOROKAUTTA JOUDUIN TYHJENTÄMÄÄN RAKON 1.5 TUNNIN VÄLEIN HELPOTTAAKSENI PAINETTA JA KIPUJA. KOHTA ON SIIS YLIÄRTYNYT RAKKO KAUPAN PÄÄLLE. MIETIN ONKO MUILLA TOIMENPIDE EPÄONNISTUNUT? KAUANKO ON OLLUT KIPUA ONNISTUUNEEN/ EPÄONNISTUNEEN TOIMENPITEEN JÄLKEEN?

MIKÄLI SINULLA ON TAAKSEKALLISTUNUT KOHTU TAI OLLUT ONGELMIA RASKAUDEN TAI SYNNYTYKSEN AIKANA NIIN ÄLÄ EDES HARKITSE NOVASUREA.

RUNSAIDEN KUUKAUTISTEN TILALLA MINULLA ON KOKEMUS TÖRKEÄN KIVULIAASTA TOIMENPITEESTÄ,LANTION ALUEEN KIPUJA JA JATKUVA VUOTO.

Vierailija
6/30 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kierukkahan on juuri vuotoja vähentämään, ei ehkäisyksi, jos on sterilisaatiotausta :)...olettaisin

Vierailija
7/30 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan vielä näin illasta jos olis muitakin kokeneita paikalla

ap

Vierailija
8/30 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään mitään kokemusta siitä, että Novasuren jälkeen olisikin tilanne mennyt pahempaan? Itselleni tehtiin Novasure hoito 3kk sitten ja sen jälkeen kuukautiset olleet moninverroin runsaampia ja kivuliaampia (en uskonut voivan olevan mahdollista) kun ennen toimenpidettä!! Jonotin yli vuoden toimenpiteeseen ja nyt on pettymys huikea. Esim. töissä käyntiä ei voi näinä päivinä ajatellakaan - kivut ovat niin kovat ja vuoto hirvittävää. Onko kenellekään käynyt näin?

Vierailija
9/30 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka varmastikin laitettu runsaiden kuukautisten vuoksi, se näet auttaa myös joillakin siihen. Ei pelkästään raskauden ehkäisyyn tarkoitettu tuo kierukka :)

Vierailija
10/30 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Novasure ja sterilisaatio viime keväänä ja olen ollut erittäin erittäin tyytyväinen. Novasureen päädyttiin kovin runsaiden, pitkäkestoisten ja kivuliaiden kuukautisten vuoksi. Mirena- hormonikierukka oli käytössä ennen toumenpidettä, mutta se ei sopinut sivuvaikutusten vuoksi. Novasure ja sterilisaatio tehtiin nukutuksessa, joten toimenpiteen aikaisesta kivusta en osaa sanoa. Toimenpiteistä seurasi harmittavasti kohtutulehdus sekä leikkaushaavan tulehdus, joten jouduin sairaalahoitoon muutamaksi päiväksi. Mutta sen jälkeen kaikki on mennyt tosi hyvin. Vuodot ja kivut ovat täysin poissa ja vointi erinomainen. Suosittelisin Novasurea ehdottomasti muillekin!

Vierailija
11/30 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tehtiin sterilisaatio 6 vuotta sitten ehkäisyongelmien vuoksi ja lapsiluku oli jo täynnä.Runsaat kuukautiset vaivasi minua useita vuosia joten päädyttiin Novasure hoitoon.Toimenpide tehtiin minun omasta toivomuksesta ilman mitään kipulääkitystä,sujui ongelmitta ja kipua en tuntenut.Toimenpiteestä on nyt vuosi ja menkkoja ei ole kuulunut.Olen siis jo vuoden ollut ilman vuotoa.Ja näin ollen kivuliaat kuukautiskivut on pois.Olen todella onnellinen ja todellakin voin suositella Novasure hoitoa ,minulla on vain hyvää kokemusta siitä.

Vierailija
12/30 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novasure hoito ilman kipulääkitystä? Mulle laitettiin puudutus ja kun lääkäri kokeili sen vaikutusta ennen toimenpidettä, niin tuntui pahalta, joten sain jonkin nopeasti vaikuttavan lääkityksen.

Toimenpiteestä on nyt pari vuotta ja kuukautiset ovat niukat ja kivuttomat mutta kestävät sellaisina tiputtelevina 2-3 viikkoa eli miltei jatkuvasti tulee jotain tuhrua.

Sterilisaatiosta hyvät kokemukset, tehty 10 vuotta sitten tähystysleikkauksessa.

Vierailija
13/30 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoinpa tähän vanhaan viestiketjuun joa löytäisin kohtalotovereita. Eli onko muilla mennyt Novasure totaalisesti pieleen? Minulla myooma ärtyi niin, että vuodan kuin kuukautisten runsaimpina päivinä sillä erotuksella että tamponit on kielletty ja cyklocapron ei auta. Vitsit on vähissä ja olsi kiva kuulla löytyykö kohtalotovereita ja vertaitukea :/

Vierailija
14/30 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin novasure sterilisaation yhteydessä muutama vuosi sitten. Kuukautiset olivat aluksi epäsäännölliset, mihin oli vaikea tottua kun pillerien kanssa meni kuin kellon tarkasti. Myöhemmin menkat on tulleet kivuliaaksi, tissit on pinkeät ja niitä särkee ennen menkkoja ja vuodan kahta kauheammin. Osa päivistä verta tulee kuin härän kurkusta, toiset päivät menee ilman mitään ja sitten taas yhtäkkiä alkaa runsas vuoto. Ja usein kun tuo n. 7-10 päivää on mennyt (ennen riitti 5-6) niin saattaa tulla 4-5 päivän tauko. Juuri kun luulet että nyt on huoletonta elää normaalisti, niin yhtäkkiä alkaa runsas, ruskeahko vuoto, joka tietenkin yllättää kesken työpäivän tai muun ja sotkee vaatteet kun ei tajua varautua. Tai sitten varautuu ja hautoo alapäätä pikkuhousunsuojilla ja tamponeilla kaks viikkoa putkeen. Sitten pari viikkoa ilman ja sama alusta.

Vierailija
15/30 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkanpa tähän omaan kommenttiini, että harkitka kanssasisaret tarkkaan tuota Novasurea. Minulla tämä on nyt siinä pisteessä, että vaihtoehtoja ei ole ja edessä on kohdunpoisto. Toki ei tietenkään kiireellisenä, kun hemppari on hyvä niin antaa vuotaa vain. Nimim.kyllä, olen katkera ja johonkin on pakko purkaa :/

Vierailija
16/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulla se meni sitten pieleen?

Itselleni tehtiin eilen.ja sanottiin että vuotoa tulee seuraaviin kuukautisiin asti..mutta ei minkään näköstä vuotoa.kipua on.800mg buranalla ja 1g panadolilla on menty eilisestä saakka.kipu repii reisiin.ja alamahaa poltaa kuin joku kestosupistus olisi päällä.

Vierailija
17/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myooma ärtyi, vuotoa oli n. 7 viikkoa, viikko taukoa ja kuukautiset, jotka eivät loppuneet lainkaan. Pahemmat kuin ennen Novasurea. Lääkkeitä ei ole, aika kohdunpoistoon varattu parin kuukauden päähän, siihen asti pitää vuotoa kärsiä. Jos saisin kääntää kelloa taaksepäin, en ikinä suostuisi Novasureen. Koko elämä yhtä rättisulkeisia sen jälkeen, seksistä ei tietoakaan😢

Lääkäreitä ei tunnu edes kiinnostavan ratkaisun etsiminen, ei muuta kuin kohdunpoistoon vaan. Välttelevät koko keskustelua siitä, miksi kävi näin 😢

Vierailija
18/30 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään yritettiin tehdä Novasure ablaatio, muttei onnistuttu. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Puudutus kävi todella kipeää, vaikken ole kipuherkkä ja otin kipulääkkeet ennen toimenpidettä. Harmillista, sillä yleensä toimenpide onnistuu ja vuodot helpottuvat toimenpiteen jälkeen. Ainakin tutkimusten ja kokemusten mukaan.

Luulenpa, että ko. toimenpide onnistuu parhaiten niille, joiden kohtu on nk. normaalissa asennossa.

Vierailija
19/30 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta minulla hyviä kokemuksia tuosta Novasuresta. Sterilisaatio tehtiin 2003 ja tuo Novasure 2014. Kaikki meni todella hyvin ja menkkoja ei ole sen jälkeen kuulunut, mikä on erittäin hienoa, sillä juuri vuotojen takia se tehtiin.

Vierailija
20/30 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Novasure toimenpide n. 2 kk. Nyt on ollut erittäin runsas vuoto 9 pv. Ja minä odotin kovasti että pääsen pois runsaista kuukautisvuodoista, p### marjat!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä