Suomalais-vihamielinen järjestötyöntekijä, miten suhtaudun?
Olen yhdessä hyväntekeväisyysjärjestössä mukana, jossa toiminta on jaettu pieniin tiimeihin. Minun tiimissäni on mukana ihminen, joka levittää negatiivista energiaa. Joudumme usein työskentelemään kahdestaan samassa tilassa, ja jokaisen kerran jälkeen olen ihan ahdistunut.
Kyseinen henkilö on maahanmuuttaja-nainen, joka varmaan ihan oikeutetusti kokee elämänsä haastavaksi ja ahdistavaksi uudessa kotimaassaan. Mutta kun hän on ihan koko ajan, taukoamatta, äänessä ja kertoo yhteiskuntamme epäkohtia. Rasismi, äärioikeistolaisuus, poliisin voimattomuus, kuinka suomalaisten kansantauti masennus innoittaa ihmisiä maahanmuuttajia vastaan, kuinka Norjan verilöyly on kohta ajankohtainen Suomessakin - varmastikin kaikki nuo ovat tottakin, mutta pitääkö siitä saarnata ihan koko ajan ja kaataa kaikki ahdistus minun niskaani? Minulla ei ole kanttia sanoa hänelle vastaan tai kiistää hänen käsityksiään.
Hän myös puhuu suomalaisten alkoholi- ja huumeongelmasta, lasten huostaanotoista jne. siihen sävyyn, että ne kaikki ovat rasismin ja muukalaisvihan aiheuttamia ja ne kaikki myös aiheuttavat rasismia ja muukalaisvihaa.
Kuten sanoin, varmastikin naisen puheissa on tottakin, mutta miksi ihmeessä hän haluaa purkaa pahaa oloaan liittymällä hyväntekeväisyys-järjestöön, joka mm. ajaa maahanmuuttajien etuja, ja samalla sitten ryöpyttää siellä työskenteleviä ihmisiä? Tuntuu, kuin olisin helppo maalitaulu hänelle.
En tiedä, mitä sanoisin hänelle. Olen ajatellut, että sanoisin, että positiivisuus ja positiiviset puheet synnyttävät hyvää energiaa, kun taas jatkuva negatiivisuus vie sitä pois kaikilta läsnäolevilta. Että voisimmeko puhua tämän ajan ainoastaan elämämme positiivisista asioista?
(Olen kyllä yrittänyt puhua hänen kanssaan vaikka mistä muusta, harrastuksista, ruoanlaitosta, hänen kulttuuristaan, lapsista, käsitöistä ja vaikka mistä, mutta noin minuutin sisällä puhe kääntyy suomalaiset vs. maahanmuuttajat -keskusteluun.)
Ja olen kyllä moneen kertaan selittänyt, että eivät KAIKKI suomalaiset ole rasisteja, kuten hän tuntuu ajattelevan, eikä Suomessa toistaiseksi ole isoja järjestäytyneitä rasistisia ryhmiä (kuten muuten tänään Hesarissakin Supo taas kertoi - vain yksittäisiä pienempiä ryhmiä, jotka eivät ole varsinaisesti aktivoituneet.)
En tiedä, pitäisikö minun puhua tästä järjestön esimiehelle. Myös muut tietävät tämän ihmisen ongelmat, ja karttavat häntä siitä syystä. Mutta tuntuu, kuin järjestössä olisi tabu kritisoida maahanmuuttaja-naista mistään, koska järjestön yhtenä tavoitteena on monikulttuurisuuden tukeminen. Minäkin sitä kannatan, mutta en halua olla kaatopaikkana yhden ahdistuneen ihmisen purkauksille.
Kommentit (26)
puolisoni on maahanmuuttaja eikä vingu tuollalailla.
sano sille että lopeta toi vinkuminen tai mee takasin sinne mistä tulit,ei täällä pakko oo olla ja valittaa.
ja lisää että tollasta ei jaksa kuunnella, alkaa pösilö tajuaan mitä suustaan päästää taikka sitten ei, mutta luulisi ymmärtävän viestin. ihan samalla lailla aivot jokaisella terveellä toimii, jos ottaa itteensa niin et menetä mitään jos menetätä sen kaveruuden. samanlaisia uikuttajia suomalaisissa on...ajatellaan vaikka liikennettä ja ruuhkia...tuntuu että yli puolet ei osaa liikenne sääntöjä nykyään...vaan odottelee puuaivoina kun eivät tiedä kuka menee ensin... sellasia me suomalaiset, ja siinä samassa liikenteessä joutuvat ajamaan me kaikki eikä siinä vinkuminen auta, vaan joskus keskisormi ja joskus kärsivällisyys... on paljon parempi, millä päällä nyt sitten sattuu oleen :D
samanlaisia uikuttajia suomalaisissa on...ajatellaan vaikka liikennettä ja ruuhkia...tuntuu että yli puolet ei osaa liikenne sääntöjä nykyään...vaan odottelee puuaivoina kun eivät tiedä kuka menee ensin... sellasia me suomalaiset,
Neljän tien risteyksessä ei väistämissäännöt päde, vaan jokainen odottaa tai menee omalla vastuullaan
samanlaisia uikuttajia suomalaisissa on...ajatellaan vaikka liikennettä ja ruuhkia...tuntuu että yli puolet ei osaa liikenne sääntöjä nykyään...vaan odottelee puuaivoina kun eivät tiedä kuka menee ensin... sellasia me suomalaiset,
Neljän tien risteyksessä ei väistämissäännöt päde, vaan jokainen odottaa tai menee omalla vastuullaan
Mika tassa on vaikeata, se joka tuli risteykseen ensimmaisena myos lahtee eteenpain ensin.
Pyytäisin kai, että saisin tehdä välillä töitä jonkun toisen parina :( Tilanteesta on hankala sanoa mitään asianosaiselle, se luetaan ihan varmaan myös rasismiksi. Hulluintahan tässä on se, että et kuuntelisi suomalaisenkaan jurnutusta ja suomalaiselle olisi helpompi sanoa, että puhutaan muusta. Sitten olisit vain hankala työkaveri. Tässä tulee väkisinkin rasisimi esille.
Itse olen maahanmuuttaja ja ei tulisi mieleenikään alkaa haukkua nykyistä kohdemaatamme. On tässä maassa nimittäin paljon hyviäkin puolia, jos sitten huonojakin.
Oletko vielä samassa paikassa töissä?
Naisilla on ihme kyky olla negatiivisia 24/7
tero