Kaveri lainaa jatkuvasti rahaa!
Hyvällä ystävälläni oli paha elämäntilanne joku aika sitten. Silloin hän lainasi minulta ekan kerran rahaa. Suostuin empimättä kun siihen kerran oli varaa ja ystävä ilman omaa syytään lirissä.
Rahan lainaaminen vaan ei loppunut siihen. Nykyisin annan ehkä parin kuukauden välein vippejä, summat liikkuu satasessa tai parissa. Kaveri maksaa yleensä sovitusti takaisin, joskus voi tulla " luvan kanssa" parin viikon viive. Yleensä vipin syy on sellainen että omatunto kolkuttaisi jos en vippaisi: lapsi tarvii kengät kun entiset on puhki, koiran pitää päästä lääkäriin jne. jne.
Kaverin talouden tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin meillä ja talous on saman kokoinen. Ilmeisesti kulutustottumukset vaan ovat kovin erilaiset, sillä kaveri on jatkuvasti p.a. ja mulla on yleensä kuun lopussa suurempi saldo kuin edellisessä kuussa...
Tiedän myös, että jos minulla olisi tavalla tai toisella hankalaa, kaveri kyllä auttaisi parhaansa mukaan. Toistaiseksi vaan olen ollut niin onnellisessa asemassa etten ole tarvinnut minkäänlaista tukea... (kop kop)
Sinänsä tässä ei siis ole muuta ongelmaa kuin se, että kaverini ei saisi ajatella voivansa jatkuvasti elää siksi yli varojensa kun tietää joka tapauksessa saavansa rahaa minulta. Hänen pitäisi oppia kuluttamaan sen mukaan mitä on käytettävissä.
On kuitenkin hirveän vaikeaa pistää kierteelle stoppi kun kyseessä on kuitenkin paras ystävä ja olen myös hänen poikansa kummi.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (26)
Kun siitä tulee jatkuva tapa, menee katkolle! Rasittavaa ja kiusallista! Jos joku ystäväni on auttanut tai lahjonut minua tainlapsiani muutoin, silloin on ok minusta, että olen lainannut pyyteettä tai antanut ihan lahjanakin rahan. Muutoin ei. Yksipuolisuus rasittaa!
Alkanut itseäkin vähän korpeamaan kun tuntuu ettei kuukauttakaan mene ilman että tulee se "voisitko vähän auttaa...."-viesti. Lainansa maksanut kyllä mutta jotenkin periaatteellisella tasolla alkaa kyllästyttämään että olen hänelle vain jonkinlainen raha-automaatti ja sen takia mielistelee ja pitää hyvät välit.
jatkuva rahan tarve voi olla myös huume ongelma,peliongelma jne. sano että sulla rahat loppu enempää ei tipu koska joku huume ongelma vain pahenee rahalla.
itse opittu kantapään kautta kun selvisi että hätää kärsinyt käytti avustusrahat huumeisiin.
voin lainata hätätapauksessa 20 e ruokaan. muuta rahoitusta en antaisi ,koska lainat kuuluu pankille ja niistä asiakirjat.kaikki kaveruus jutut pilaantuu jos sotketaan raha mukaan.on myös valehtelijoita jotka valehtelemalla huijaa rahaa kaikilta.ota tämä huomioon.
Monilla tosiaan tuntuu käyvän niin, että lainaaminen ei jää siihen yhteen tai pariin kertaan, vaan kun huomataan, että tuolta saa, niin kynnys pyytää madaltuu. Olen myös huomannut, että jos rupeaa lepsuilemaan takaisinmaksun kanssa, että ”ei sillä nyt niin kiirettä”, niin sitäkin ruvetaan hyödyntämään. Ja sitten takaisinmaksut alkavat venymään ilman ilmoitusta.
Olen lainaillut välillä kaverille ja takaisin olen rahani saanut, mutta siinä vaiheessa kyllä tulee stoppi jos lainat alkaa suurenemaan tai takaisinmaksu viivästyy päivälläkään.
On tässä annettu rahaa lainaan, mutta kun se lainaajan raha menee kurkusta alas ja savuna ilmaan, niin nyt tuli stoppi lainailulle. Vipit ovat kylläkin tulleet takaisin ja ajallaan, mutta tuo jatkuvuus kuukausittain, ja pääsääntöisesti loppukuusta. Tähän jatkumoon alkaa jo kyllästyä. En minäkään ole kroisos jolla riittää aina vaan vippailla rahaa pelkästään juominkeihin ja tupakkaan. Tänään tein periaate-päätöksen että vippailu loppuu, vaikka kyseessä onkin sukulainen. Nyt siis alkaa "pakkoraitistumisen tie" vippaajalle.