Kokemuksia kroonisesta väsymysoireyhtymästä?
Kommentit (5)
onhan se sellainen romukoppadiagnoosi, joka siis on vain kuvaus oireista ja antaa viitteitä mahdollisista syistä oireiden takana ja sitä kautta myös voi löytää kuntoutumiseen keinoja, jotka muita ovat ehkä auttaneet.
Se, että saat diagnoosin, on hyödyllistä sikäli, että terveydenhuollon ammattilaiselle sen pitäisi kertoa paljon oireittesi vakavuudesta, pitkästä kestosta ja siitä, kuinka paljon se rajoittaa elämääsi.
On hyödyllistä, että saat diagnoosin, sillä muussa tapauksessa sinulle tuputetaan masennusdiagnoosia, mikä rajoittaa kuntoutusmahdollisuuksia. Jos olet virallisesti masentunut, ei kukaan lähde etsimään muita syitä oireisiisi.
Tuo edellinen kirjoittaja sanoi "joskus ihmisellä vaan tulee väsyneempiä jaksoja, esim.masennuksen jälkeen", mikä on tietenkin totta. Mutta sellaisella väsymyksellä ei ole mitään tekemistä kroonisen väsymysoireyhtymän kanssa. Jälkimmäiseen kuuluu iso joukko muita oireita.
Sairastuneita on paljon, osalla syynä home, huono ravinto, herpes tms virus, mykoplasma, borrelioosi, lisämunuaisen vajaatoiminta jne. Kannattaa hakeutua sellaiselle lääkärille, joka tunnustaa syndrooman ja on halukas etsimään syitä siihen. Netistä etsimällä saat vinkkejä.
enkä ole edes käynyt lääkärissä asian tiimoilta. Olen itse vuosia sitten ruvennut epäilemään asiaa, kun minulle nousee aina hermojännityksen ja rasituksen yhdistelmästä lievä kuume ilman mitään muita flunssan oireita. Nyt sitten olen viime päivät kärsinyt muutaman kymmenyksen lämmön lisäksi aivan käsittämättömästä poltteesta iholla joka puolella kehoa. Esimerkiksi käsien iho näyttää ihan tavalliselta, ei tuntuu muiden käsiin kuumalta vaan kylmältä, ja minusta itsestäni tuntuu että kädet aivan palaa. Ja sama koko kehossa, päänahka, selkä, käsivarret. Yritin googletella että minkä ihmeen oire tämä voisi olla ja bingo, mitään muuta ei löydy kuin krooninen väsymysoireyhtymä. Ja sanottakoon että mua ei siis periaatteessa väsytä siinä merkityksessä että joutuisin normaalisti nukkumaan 13 h vuorokaudessa. Vähänkin isompi rasitus johon liitty jännittäminen vain nostaa lievän kuumeen.
Mulla on ollut stressaava elämä ja itse tulkitsen asian niin että olen vain yksinkertaisesti ajanut elimistöni loppuun yrittäessäni olla välittämättä siitä että joudun elämään jatkuvassa hermojännityksessä.
joku virus herppes tms tai borrelioosi.
Jos oikeasti on kroonisen väsynyt, ei sitä tarvitse enää miettiä.
Oma vireystasoni on n.10h/pv. loput ihan koomassa.
Eri diagnoosi kuitenkin.
Ja mulla on vielä sellaista, että jos joudun tekemään vaikka 3 päivää jotain asiaa joka jännittää vielä tavallista enemmän töihin liittyen, pystyn just ja just, ja sen jälkeen tulee aivan täydellinen stoppi. Olen siis aivan pois pelistä. Sitä on vaikea selittää. Kyky tehdä asioita on nolla ja pienimmänkin asian tekeminen vaatii valtavaa ponnistelua. Silti en ole väsynyt merkityksessä haluaisin nukkua, enkä myöskään ole masentunut. En usko että enää pystyisin edes normaaliin palkkatyöhön, olen freelance. ap
Omalla kohdalla vuosia sitten tutkittu paljon väsymystä. Nukuin silloin 13 h vuorokaudessa, eikä sekään riittänyt. Mitään erikoista kokeista (lab. ym) ei löytynyt ja pitkän pohdinnan jälkeen lääkäri totesi, ettei asialle mitään pysty tekemään. Sanoi, että voi kirjoittaa diagnoosiksi väsymysoireyhtymän jos haluan, mutta on kuulemma vähän sellainen "turha" dg. Annetaan jos muuta vikaa ei löydy ja potilas haluaa diagnoosin.
Myöhemminkin olen kuullut sh:na potilaista jolle tällainen annetaan kun ei muuten päästä eroon. Joskus ihmisellä vaan tulee väsyneenpiä jaksoja, esim. masennuksen jälkeen.