Te joilla lapsivesi meni mutta synnytys ei käynnistynyt
Koska käynnistettiin?
Mulla vedet menivät illalla 21 aikaan. Supistukset liki loppuivat yöksi, ne epäsäännöllisetkin. Synnytystä ei käynnistetty seuraavana päivänä! Seuraavan yön supisteli n. 10minuutin välein ja aamulla supparit taas tiessään. Toisen yön sairaalassa valvoin osastolla kokonaan kipujen kanssa (aika väsyneenä), tulos aamulla 1,5cm auki. Sitten viimein tippaan ja käynnistykseen.
Näin jälkeen päin ihmettelen, miksi synnytystä ei vauhditettu jo seuraavana päivänä. Nyt meni vesien menosta yli 42 tuntia, ennen kuin vauva oli ulkona! Olen kuullut, että se voi olla jopa vaaraksi vauvalle, ja ihmettelen siksi käytäntöä. Millaisia aikoja te olette joutuneet odottamaan?
Kommentit (66)
...2 lasta kolmesta alkanut synnytys lapsiveden menolla. Sen jälkeen ollut vain heikkoja supistuksia. Sairaalaan on pyydetty heti ja siellä muutaman tunnin sisällä laitettu "vauhditustippa" jolloin lapsi syntynyt jo muutaman tunnin kuluttua. Tosin synnytys ei ole ollut "seis" ihan kokonaan, mutta ilman lääkettä ehkä olisi ollut?
mutta synnytystä ei kait varsinaisesti käynnistetty. Se oli käynnissä, oli kipuja, mutta en vain auennut. Ratkaiseva apu oli yllättäin epiduraalipuudutus. Se pistettiin, vaikka en ollutkaan auki kuin yhdelle sormelle kovien kipujenkaan jälkeen.
Lihakseni olivat koko ajan vastustaneet aukeamista, puudute rentoutti, nukuin pari tuntia ja sen jälkeen tehtiin sisätutkimus ja yllättäin olinkin täysin auki. Puudute alkoi vähän häviämään, mutta ehdin ponnistamaan vauvan ulos suht vähillä kivuilla. Lapsivesien menosta aikaa oli kulunut 37 tuntia.
Minulle sanottiin, että joillekin on etua puudutuksesta ja silloin se on lapsenkin etu. Seuraavatkin synnytykset menin samalla kaavalla. Synnytykset alkoivat lapsivesien menolla, en auennut, sanoin, että epiduraali avasi viimeksi, taas puudutteen avulla auki (nyt vain puolessa tunnissa) ja ponnistamaan vielä puudutteen rippeiden vaikuttaessa.
Lapsivedet meni la-su yöllä 4 aikaan. heti jouduttiin lähtemään sairaalaan kun lapsivesi oli vihreää. Vasta maanantai aamuna klo8 ruvettiin käynnistämään! Lopulta vauva tuli vasta ma-ti välisenä yöllä sektiolla.
Perjantaina klo 23 meni lapsivedet, parin tunnin päästä alkoi vaimeat ja epäsäännölliset supistukset. Menin sairaalaan, jouduin prenataaliosastolle.
La-su-yönä en pystynyt nukkumaan ollenkaan, kun sattui niin.
Maanantaiaamuna klo 10.00 aloitettiin oksitosiinitiputus, kun kohdunsuu ei auennut.
Maanantai-iltana lapsi syntyi sektiolla klo 18.00 eli lapsivesien menosta kesti 67 tuntia syntymään.
Karseat kivut koko sunnuntain ja maanantain.
Synnytyssaliin saakka käynnistykseen pääsin vasta maanantaina puolen yön aikaan. Sitä edeltävinä päivinä supistelut olivat epäsäännöllisä.
Täällä käytäntönä että viim. 24h vesien menosta synnytys pitäis olla käynnissä. Mulla laitettiin oksitosiinitippa noin 7 tuntia vesien menon jälkeen ja siitä se sit lähti. Synnytys kesti noin 3 tuntia. Mulla tosin vähän kiirehdittiin tota käynnistystä kun vauvan pulssi oli kauheen nopee ja siitä olivat huolissaan.
vedet meni viikoilla 34 ja lapsi tuli keisarinleikkauksella viikoilla 36.
Ihan normaalia keskosilla.
ei nyt siis ämpäritolkulla, mutta ei mitään tihkumista tosiaan. Vaan ihan lorinaa. Kun vedet menivät, kastui koko vessan edusta ja vessan lattia. Olin sairaalassa jättijättivaipoissa, joita piti vaihtaa. Aina, kun käänsi kylkeä, vaihtoi asentoa tai supisti, tuli vettä! Ei todellakaan ollut kivaa. Kun ihmettelin, miten vettä vaan tulee aina näin paljon, sanottiin, ettei syytä huoleen koska sitä kehittyy koko ajan myös lisää.
Tämä vastaukseksi sille, joka ei usko, että vettä voi tulla paljonkin ja vieläpä noin pitkän aikaa...
mulla oli muuten siinä mielessä samanlainen synnytys, että puudute nopeutti avautumista. Sain sen vajaassa 3cmssä (eivät suostuneet aikaisemmin laittamaan, en ees älynnyt kyllä kinutakaan, vaikka oksitoniinitipassaolo ilman puudutetta oli kyllä aika helvetillistä - yhtä supistusta 3 tuntia mulla) ja sitten olinkin tunnissa kokonaan auki! Toinen synnytys meni niin, että sain puudutteen 6cm:ssä ja tilanne ehdittiin tarkistaa vasta 1,5h:n kuluttua. Olin täysin auki taas. Joillakuilla se puudute siis auttaa avautumisessa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2011 klo 09:31"]ekassa meni vedet tiistaina aamulla klo 2 käynnistettiin keskiviikkona klo 9 (eli 31h) ja vauva syntyi torstaina klo 2. Eli olin synnytyssaleilla 2 vuorokautta ennen syntymää :(
Vauva kuitenkin ok, itellä tulehdus arvot ja kuume nousi + olin tosi väsynyt enkä jaksanut ponnistaa -> imukuppi
[/quote]
Sama mulla. Vesienmenosta synnytykseen 31 h 40 minut, kaikki oli odottanut luonnollista synnytystä vaikka tyhmäkin ois tajunnut, jos ei siinä ajassa kohdunkaula avannut kunnolla niin ois pitänyt nopeuttaa prosessia . Tulos: melkein 2 pv ollu kivuissa ilman puudutteita, 2 yötä valvonut, kivut oli kovia. Sit ne alkoi käynnistää , enkä enään jaksanut ponnistaa, olin niin poikki, ponnistus 1 h 40 m, minkä jälkeen olin pyörryksissä , sit ne vielä puhui aika törkeästi koko ajan, eikä yhtään kannustanut. Lapsi syntyi imukupin avulla, olin niin kuollut, etten jaksanut edes iloita. Lapsella on haava päässä siitä imukupista, että todella luonnollinen synnytys oli. Sit kun olin kotiin lähdössä niin ne myönsi, että olis pitänyt toimia eri tavalla , piti lasta kohdussa niin kauan vähissä vesissä, minkä jälkeen hän sai tulehduksen
Aamu 6 maissa meni vedet. Vasta illalla 22-23 maissa alko supistukset. Sairaalaan lähdettiin aamu 3 maissa. Vauva synty puolenpäivän aikaan. Eli n. 30 tuntia veden menosta. Toinen tuli sit 6 tuntia veden menosta.
Vauva syntyi 58h vesien menosta, yrittivät käynnistää koko sen pari vuorokautta. Lopulta käynnistyi, sektio oli jo suunnitteilla. Vauva sai infektion ja oli viikon verran teho-osastolla. Onneksi kuitenkin toipui hyvin ja on täysin terve lapsi. :)
Spontaaneja supistuksia oli 20 tunnin ajan vesien menosta, mutta vain 10 minuutin välein. Seuraavana päivänä aloitettiin oksitosiini, joka ei vielä kunnolla toiminut. Muutama tunti saatiin säännöllisiä supistuksia 3 min välein. Sitä seuraavana päivänä olin jo sektiovalmiudessa, lapsi syntyi lopulta alateitse 60 tuntia vesien menosta. Epiduraalia pyysin mutta en saanut, laitettiin kohdunkaulan puudute. Pudendaalia pyysin, en saanut ja voimat meinas yli tunnin ponnistusvaiheessa loppua kesken. Synnytyspelko jäi viimeisen 2 tunnin kivuista.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:22"]
Näin Naistenklinikalla. Siellä sanottiin että vuorokauden sisällä vauva ulos vesienmenosta on heillä normi.
[/quote]
Ei kyllä mulla ollut normi. Mulla meni lapsivedet aamulla tai oikeastaan lorahti jonkin verran. Kun lorahti uudestaan muutaman tunnin päästä aloin soittelemaan ja kolmen jälkeen lähdin Naikkarille. Mitään supistuksia ei ollut. Silloin sanottiin että ainakin vuorokausi odotetaan spontaania käynnistymistä.
No seuraavana aamuna alettiin käynnistellä. Kolmannesta cytoceon palasesta tuli vähän supistuksia, mutta lisää ei sinä päivänä laitettu ja nuo supistuksetkin loppuivat. Aamuyöllä (vajaa 2 vrk lapsivesien menosta) säännölliset supistukset sitten alkoivat. Aamulla meinasi olla edessä hätäsektio, kun sydänäänet olivat todella harvat. Asentoa muuttamalla ne palautuivat ja päädyin sitten saliin ja oksitosiinitippaan. Sillä tuli tiheät supistukset kyllä, mutta vauvan sydänäänet ei tätä kestäneet. Tippa sitten lopetettiin ja jäätiin odottamaan "en tiedä mitä". Sain kyllä epiduraalin, mutta tilanne ei muutamasta sentistä edennyt. Sektiopäätös tehtiin neljältä, mutta vielä meni pari tuntia eli vauva syntyi kiireellisellä sektiolla 57 tuntia lapsivesien menosta.
Vauva jäi seurantaan ja itsellä mitattiin heräämössä kuumetta (ja sain ekan antibioottiannoksen). Vauva joutui vuorokauden ikäisenä teholle ärhäkän tulehduksen seurauksena. Aivokalvontulehdusta epäiltiin, mutta kyseessö ilmeisesti vain sepsis. Meillä molemmilla oli aika komeat CRP-lukemat, minulla korkeammat, mutta oma olo ei missään vaiheessa erityisen huono. Viikon vanhana vauva pääsi kotiin, mutta edessä oli vielä syömään opettelua.
Seuraavastakin lapsesta lapsivedet meni samana 39+6 päivänä, mutta hänet sektioitiin maailmaan alle 2 tunnin tuosta poikkitilan vuoksi. Tuolloinkaan minulla ei mitään supistuksia ollut.
multa meni lapsivesi perjantaina (olin kyl jo sairaalassa lepäämässä, olin lähdössä kotiin viikonlopuksi), käynnisteltiin parina päivänä, lääkäri kyl sanoi perjantaina ettei tää kyl vielä synny...
loppujen lopuksi lapsi syntyi tiistaina imukupilla kun oli kasvotarjonta ja napanuora kaulan ympärillä - ja hapenpuutteen takia keskolaan. Kesti neljä viikkoa ennen kuin pääsi kotiin
Sitä en tiedä liittyikö tää mitenkään lapsiveden menoon, oli monien sattumien summa
tapahtui vuonna -92
Mulla alkoi lapsivesi tihkumaan lauantai yönä ja keskiviikkona alettiin käynnistämään ja silloin vedet meni kunnolla, perjantaina kiireelliseen sektioon kun vesi muuttu ruskeaksi. Vauva oli viikon teholla.
Täällä la illalla vedet, syntyi to iltapäivällä. Streptokokki mulla, ab jouduttiin kertaalleen vaihtamaan. Cytoteciä 3 pv ilman vaikutusta. Synnytys oksitosiinitipalla (hirveää) ja 3 epiduraalilla, yht. 25 h. Viisto-avotarjonta, imukuppisynntys. Niin järkyttävää henkisesti ettei enää koskaan.
Tiistaina klo 8 heräsin tiputteluun, ottivat sairaalaan noin klo 13. Mulla streptokokki, 4h välein antibioottia suoneen. Supistukset tuli miten sattuu, 1,5 vuorokaudessa avauduin noin 3cm, mutta kipuja riitti. Oksitosiinilla käyntiin ja auvauduin reilussa tunnissa 9,5cm. Paikallispuudutuksella tyttö maailmaan ke klo 15.33. Isot repeämät sisäpuolella, menetin yli litran verta. Mutta ei ole jäänyt traumoja :)
Menin yliaikakontrolliin perjantaina, jolloin synnytys myös käynnistettiin cytotecillä. Kohdunkaulaa oli vielä 3cm ja perjantain ja lauantain aikana ehdin saada 7 pilleriä suun kautta. Lauantaina yöllä kymmenen ja yhdentoista välillä meni vedet ja alkoi supistelu. Sunnuntaina aamuviideltä pääsin saliin, ja sain ensin ilokaasua ja myöhemmin epiduraalin. Jossain vaiheessa laitettiin oksitosiinia, mutta tyttö syntyi lopulta vasta maanantaina aamuyöllä. Imukupilla piti avustaa ulos, kun olin pitkästä valvomisesta ihan väsynyt (heräsin viideltä lauantaina) ja niin kipeä etten erottanut enää supistuksia muusta kivusta. Lisäksi lapsivesi muuttui vihreäksi. Syntyessään lapsi oli ihan veltto ja ei hengittänyt. :( Tokeni kuitenkin nopeasti ja sain hänet tiistaina viereen. Antibiootitkin lopetettiin kahden päivän jälkeen.
joskus kolmen aikaan aamuyöllä, ei supistuksia. Mentiin seur. päivänä joskus iltapäivällä sairaalaan. Ne otti osastolle, käynnistäminen aloitettiin seuraavana aamuna Cytotec-tableteilla suun kautta otettuna. Synnytys käynnistyi yöllä.
TUlehdusarvot nousi kovasti synnytyksen aikana, sain IV-antibioottia jo salissa. Myös osastolla olin tiputuksessa. Mulle ei oikein koskaan selvinnyt yksityiskohdat noista tulehdusarvoista, unohdin kysyä.