Kuinka te jotkut voitte viedä pienen lapsenne VUOROPÄIVÄKOTIIN????
Nyt kyselee aidosti kiinnostunut. Jos tekee vuorotyötä, eikö ole kamalaa viedä esim. puolenpäivän jälkeen lapsi tarhaan ja hakea seuraavana iltapäivänä? Tai viedä lapsi yöksi ennen ilta kahdeksaa ja hakea seuraavana iltapäivänä pois ja viedä takaisn taas samana iltana ennen kahdeksaa. Miten pystytte siihen? Jopa alle kaksi- vuotiaita viedään noin :(
Eikö töitä voi järjestää muuten? Mä sanoin työnantajalle, että päivätyö tai potkut ja olisin kyllä mieluummin ottanut potkut kuin vienyt lapsen vuoropäiväkotiin. Suomessa ei kukaan kuole nälkään vaikkei töissä olisikaan. Musta se on vaan niin hirveä kohtalo lapselle etten pahempaa voi kuvitella, vaikken mikään nipo äiti olekkaan :(
Miltä tollanen tuntuu?
Kommentit (96)
mielelläänhän sitä tekisi, mutta kun ei onnistu...ja kyllä tarve on suuri jos vuoropäiväkotiin viedään, kyllä silloin on yleensä kaikki vaihtoehdot punnittu läpi työrintaman ja kodin yhdistämisen suhteen...
pelkkä hoitoon vieminen tai viemättä jättäminen kun ei ole tae siitä että lapsesta tulee häiriintynyt tai " normaali" .
Itse olen äiti. Siirtymässä opiskelujen jälkeen työelämään. Äitini on lastenhoitaja ja työskennellyt myös vuorokausipäiväkodissa. Joten en sitä mitenkään erikoisena pidä : toisissa perheissä onnistuu. Itselläni ainoa rajoitus on jatkuvat yötyöt.
Siis hän?!! No ei ole juu. Eihän se nyt hyvä ihminen TYÖKAVEREISTA ole kiinni! Työkaveriko sun työajat päättää? On myös muuta vuorotyötä kuin hoitoala. Kyllä se aika kurjalta kuulostaa, mutta uskon että ei kaikilla ole muita vaihtoehtoja. Ei niitä uusia töitä niin vaan saa. Mulla oli yh työkaverina. Iltavuoron jälkeen lasta ei saanut hakea hoidosta, piti hakea aamulla ja sitten taas parin tunnin päästä takaisin hoitoon ja äiti töihin. Lapsi oli paljon hoidossa isovanhemmillaan ja nykyään äitikin on saanut muita töitä, mutta ymmärrän hyvin että silloin ei ollut vaihtoehtoja. Oli varmaan ihan tarpeeksi kurjaa muutenkin, ei siinä olisi syyllistämistä enää tarvittu.
Se nyt vaan on sellainen tosi asia, että ilman näitä vuorohoitokoteja monellakaan yh-äidillä ei olisi mahdollisuus tehdä vuorotyötä, jos lapsen isä tai isovanhemmat eivät ole auttamassa.
Mielestäni vuorohoitokodit ovat kodinomaisia yksiköitä, jossa otetaan huomioon juuri se seikka, että lapset viettävät siellä suhteessa enemmän aikaan kuin normaalissa päiväkodissa.
Mielestäni on typerää arvostella toisten perheiden/vanhempien tekemiä ratkaisuja. Jokainen elää tyylillään ja tavallaan. Jos yh-äideille tarjottaisiin yhteiskunnan taholta jotain toista mahdollisuutta hoitaa ja työ ja lapsi, uskon, että suurinosa siihen tarttuisi.
Ja meillä kuule on yh äiti joka tekee ihan osastotyössä pelkkää aamuvuoroa eikä kukaan ole tästä mutissut! Jokaikinen siellä ymmärtää tilanteen täysin. Tuskin kovin monessa työpaikassa kuitenkaan montaa yh:ta on. En ole ainakaan törmännyt, vaikka osastoja olenkin paljon kierrellyt. Itse joskus kysyin tältä kollegaltani, että eikö hän ajatellut vuorohoitoa (mihin en itsekään kyllä lapsiani laittaisi muuten kuin vain äärimmäisessä hädässä). Hän sanoi, että lähin vuoropäiväkoti on niin hankalan matkan päässä, ettei ole kyllä mikään todellinen vaihtoehto.
[/quote]
Mä en ainakaan lapsettomana suostu tekemään ylenmäärin iltoja, viikonloppuja ja öitä vain sen takia, että työkaverilla on lapsia. On mullakin elämä, haluan olla vapaalla samaan aikaan kun mieheni ja ystäväni.
Jos ura on tärkein niin sitten vuorotyöhön, mutta jos rakastaa lapsiaan, lukee ehdottomasti sellaiseen ammattiin, missä on päivätöissä. Kyse on vain arvovalinnoista.
Vierailija:
Kai sitä nyt työkavereilta sen verran joustoa on, että antaisivat pienten lasten äitien tehdä päivätöitä. Lapsettomat ja eläkkeelle jäävät ainakin meillä tekevät mielellään viikonloppuja ja öitä, saavat paremman palkan.Ei sitä ole pakko kovin paljon öitä tehdä jos ei halua. Ainakin meillä tällaiset asiat on pystytty aina keskustelemaan keskenään.
Enää ei kyllä riitä joustoa, inhotkaa minua sitten miten paljon vaan. Neljä vuotta sain tehdä lähinnä iltaa, viikonloppua ja yötä jotta lapselliset yksinhuoltajat ja ne kenen miehet on reissu ym töissä saisivat tehdä pelkkää päivää.
Tänä aikana olen yhden juhannuksen saanut olla vapaalla, kaikki joulut töissä. Oma mieheni tekee tavallista päivävuoroa joten arvatkaa näimmekö useinkaan noilla työajoilla! Vaikkei lapsia ole, haluan silti viettää aikaa mieheni kanssa joka on MINUN PERHEENI. Myös minulla on siihen oikeus! Ja en siis ole jättämässä itseltäni öitä ja iltoja pois, vaan tasaamassa ne kaikkien kesken.
Jos ei ole kunnon päivätyössä, on mielestäni parempi laittaa lapset vuorohoitoon kun kiusata työkavereita vuorojen kanssa. Yhteiskunnan velvollisuus on järjestä hoitopaikka vuorotyöläisten lapsille. Minulla taas ei ole velvollisuutta järjestää äideille päivätöitä kolmivuoroa tekevällä osastolla.
Vierailija:
Jos ura on tärkein niin sitten vuorotyöhön, mutta jos rakastaa lapsiaan, lukee ehdottomasti sellaiseen ammattiin, missä on päivätöissä. Kyse on vain arvovalinnoista.
Vierailija:
Ja meillä vuorotyö (yö) mahdollistaa sen. Tuntuisi kamalalta raahata lasta viitenä aamuna viikossa kiireiseen päiväkotiin ja sitten illalla väsyneenä olla hänen kanssaan muutama tunti ennen nukkumaan menoa. Ainoina vapaina lyhyt viikonloppu. Puistattaa...
Nyt ollaan miehen kanssa saatu työvuorot järjestettyä niin että lapsi on 4-5yötä kuukaudessa hoidossa. Hyvin on viihtynyt ja yöhoidopssahan on se hyvä puoli että lapsi nukkuu, eli varsinainen hoitopäivä (ero äidistä ja isästä) jää lyhyemmäksi.
Yötyössä kun palkka on sen verran parempi, että itsekkäänä uraihmisenä voin jättää useita työvuoroja pois saadakseni saman palkan mitä saisin päivätyöstä. kun tehdään miehen kanssa vuorot vähän lomittain niin hoitopäiviä ei todellakaan jää montaa. Ja pisimmillään tyttö saa olla vanhempien kanssa kotona yli kaksi viikkoa putkeen. Usko pois, lapsikin on mielummin tuon ajan vanhempien kanssa kuin päiväkodissa. Mutta meillähän on niin erilaiset arvot, sinun mielestäsi lapsi pitää vaan viedä päiväkotiin joka aamu jotta hän ymmärtäisi kuinka äiti rakastaa häntä...
Mielummin vien lapseni 20 aamuna kuukaudessa hoitoon kuin yhdeksi yöksi vuorohoitoon.
isäni oli muutama kuukausi sitten ohitusleikkauksessa ja nuorimmaisemme on joutunut yöpymään sairaalassa useaan otteeseen hengitystieongelmien vuoksi.
Olen todella kiitollinen kaikille minua ja perhettäni öisin hoitaneille hoitajille, lääkäreille ja kätilöille. Ilman heidän työpanostaan, olisivat asiamme huonosti. Siksi on upeaa että heidän lapsilleen on järjestetty hoitopaikat niin että äidit voivat tätä arvokasta työtään tehdä. Öisin sairaaloissa työskennellään niin pienellä henkilökunnalla, etten todellakaan voisi ketään heistä pois ajaa. Päivastoin, kunnioitan suuresti heidän kutsumustaan alalle ja toivon että lapsensa saavat hyvän hoidon siellä missä ovat. Öistä saaduilla vapailla voivat sitten rauhassa nauttia ajasta lasten kanssa!
Hatunnosto kaikille yötyöläisille!
Kai sitä nyt työkavereilta sen verran joustoa on, että antaisivat pienten lasten äitien tehdä päivätöitä. Lapsettomat ja eläkkeelle jäävät ainakin meillä tekevät mielellään viikonloppuja ja öitä, saavat paremman palkan.
Ei sitä ole pakko kovin paljon öitä tehdä jos ei halua. Ainakin meillä tällaiset asiat on pystytty aina keskustelemaan keskenään.