Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka te jotkut voitte viedä pienen lapsenne VUOROPÄIVÄKOTIIN????

Vierailija
07.11.2005 |

Nyt kyselee aidosti kiinnostunut. Jos tekee vuorotyötä, eikö ole kamalaa viedä esim. puolenpäivän jälkeen lapsi tarhaan ja hakea seuraavana iltapäivänä? Tai viedä lapsi yöksi ennen ilta kahdeksaa ja hakea seuraavana iltapäivänä pois ja viedä takaisn taas samana iltana ennen kahdeksaa. Miten pystytte siihen? Jopa alle kaksi- vuotiaita viedään noin :(

Eikö töitä voi järjestää muuten? Mä sanoin työnantajalle, että päivätyö tai potkut ja olisin kyllä mieluummin ottanut potkut kuin vienyt lapsen vuoropäiväkotiin. Suomessa ei kukaan kuole nälkään vaikkei töissä olisikaan. Musta se on vaan niin hirveä kohtalo lapselle etten pahempaa voi kuvitella, vaikken mikään nipo äiti olekkaan :(

Miltä tollanen tuntuu?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisilla kun niitä lapsia tuppaa jossain vaiheessa tulemaan, niin siinä on sitten miettimistä miten toimii. Joillain työpaikoilla saa asiat järjestettyä niin ettei tarvitse öitä tehdä, mutta kaikilta seei onnistu. Jos osastolla ei ole töissä ketään yövuorojenkerääjää, vaan liki kaikki ovat pientenlasten äitejä niin ei ole helppoa. Väärin sekin on että kaikki yövuorot kaadetaan vastavalmistuneelle, lapsettomalle hoitajalle joka ei edes niitä halua tehdä.

Itse sain muutama kuukausi sitten viettää pari vuorokautta lastenteholla kun pieni meni niin huonoon kuntoon ettei selviämisestä ollut varmuutta. Ei olisi kyllä tullut mieleenikään ruveta siinä lakia lukemaan meitähoitäneelle sairaanhoitajalle jonka lapsi oli yön hoidossa. Itsekkäästi olin vaan kiitollinen että oli saanut lapselleen hyvän hoitopaikan ja pysty olemaan pientäni hoitamassa. Aivan ihana ihminen... Varmasti olisi minullekin itku tullut silmään jos kaikki " lapselliset" hoitajat olisivat jääneet tulemasta yövuoroon. Niin pienellä henkilökuntamäärällä nytkin työskennellään ettei kovadti ole enää varaa ottaa pois.

Vierailija
42/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku voi olla niin ajattelematon, että ihmettelee toisten ratkaisuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuinka joku voi olla niin ajattelematon, että ihmettelee toisten ratkaisuja?

Vierailija
44/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Joutuvat olemaan hoidossa paitsi vanhempien työvuoron, myös sen ajan mitä vanhemmat nukkuu. Ihan sama jos päivätyötä tekevä veisi lapsen hoitoon jo illalla ennen nukkumaan käymistä ja haksi sitten kotiin töistä päästyään. Täytyyhän päivätyöläisenkin saada rauhassa nukkua.

Siis jos joku katsoo pystyvänsä yötyötä tekemään lapsen kanssa, niin sitten pitäisi olla käytäntö se että lapsi on hoidossa ainoastaan sen ajan mitä vanhemmat töissä. Kuinkahan kauan mahtaisivat yötyötä ylistää...

Olen ehkä mahdollisesti sinunkin mummoasi yövuorossa hoitanut. Ja vielä kolme tai neljä yötä putkeen. Luuletko, että olisin kovin hyvin mummoasi jaksanut hoitaa, jos en olisi nukkunut vuorojen välissä rauhassa vaan lapsiani hoitaen. Kuka jaksaa valvoa edes vuorokautta putkeen. Olisi törkeetä, et joku työpaikallani joutuisi tekemään pelkkää yövuoroa vain sen takia, että muilla on lapsia. Elämä se on sinkullakin.

Vierailija
45/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Joutuvat olemaan hoidossa paitsi vanhempien työvuoron, myös sen ajan mitä vanhemmat nukkuu. Ihan sama jos päivätyötä tekevä veisi lapsen hoitoon jo illalla ennen nukkumaan käymistä ja haksi sitten kotiin töistä päästyään. Täytyyhän päivätyöläisenkin saada rauhassa nukkua.

Siis jos joku katsoo pystyvänsä yötyötä tekemään lapsen kanssa, niin sitten pitäisi olla käytäntö se että lapsi on hoidossa ainoastaan sen ajan mitä vanhemmat töissä. Kuinkahan kauan mahtaisivat yötyötä ylistää...

Olen ehkä mahdollisesti sinunkin mummoasi yövuorossa hoitanut. Ja vielä kolme tai neljä yötä putkeen. Luuletko, että olisin kovin hyvin mummoasi jaksanut hoitaa, jos en olisi nukkunut vuorojen välissä rauhassa vaan lapsiani hoitaen. Kuka jaksaa valvoa edes vuorokautta putkeen. Olisi törkeetä, et joku työpaikallani joutuisi tekemään pelkkää yövuoroa vain sen takia, että muilla on lapsia. Elämä se on sinkullakin.

Jos jo etukäteen tietää tekevänsä työtä joka aiheuttaa lapselle tuollaisia hoitoaikoja niin luulisi vähän miettivän. Jos työ on niin tärkeä ettei sitä halua edes yrittää vaihtaa lapselle suotuisampaan, niin miksi ylipäätänsä hankkia lapsia.

Sitäpaitsi nuo kiertyävät työvuorot ovat aika typerä keksintö. Parempi olisi että hankittaisiin eriksee yöhenkilökunta joka tekisi pelkkää yötä. ja tuo henkilökunta voisi sitten koostua sellaisista ihmisistä joilla ei ole pieniä lapsi. Paras ratkaisu olisikin että yössä olisi pelkkiä miehiä. Turvallisempaa kakiien hiippareiden ym varalta ja tarvittaessa löytyisi voimaa. Jos esimerkiksi joku putoaa sängystä tai muuta sellaista sattuu. Yössä kun henkilökuntaa on muutenkin niin vähän että muut potilaat kärsivät jos kolmekin hentoista naista yrittää hilata yhtä pappaa sänkyyn.

Vierailija
46/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ojossa ollaan ottamassa kaikki yhteiskunnalta heruvat tuet vastaan, mutta katsotte oikeudeksenne haukkua ne, jotka myös mahdollistavat tällaiset tuet maksamalla veroa työtuloistaan!

Minä ainakin olen hemmetin kiitollinen esim. juuri näille sairaanhoitajille! Tärkeää työtä tekevät! Sen lisäksi että heidän palkkansa on ihan alakanttiin niin saavat vielä paskaa niskaan näiltä ah niin ihanilta ja täydellisiltä kotiäideiltä!

Tällä palstalla roikuttuani on alkanut pistelemään nää kaikkia muita sättivät kotiäidit niin vihaksi! Toivottavasti tuo ei ole tarttuvaa.

Vierailija
47/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa olla ihan yhtä paljon mun kanssa kotona kuin jos olis päivätyö. Päivävuoron jälkeen ehtii illalla olemaan noin neljä tuntia muksujen kanssa ennen nukkumaan menoa ja yövuoron jälkeen suunnilleen saman verran. Ei mun lapset tunnu tuosta kärsivän.

Must ois väärin pistää joku osastollani tekemään hirveä määrä yövuoroja toisten lasten takia. Onhan sillä sinkullakin elämä. Joka paikássa ei ole vakiyökköjä.

Vierailija
48/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat tekevät kyllä tärkeätä työtä!! Olen kiitollinen teille:). Silti vähän säälittää lapset jotka ovat vuoropäiväkodissa. Olisi hyvä jos edes toisella vanhemmista olisi sitten 8-16 työ.

Itselläni oli vuorotyö mutta se olikin puhelinpalvelussa enkä näe mitään syytä miksi sen palvelun oikeastaan pitäisi olla yöllä auki..? Irtisanouduin siitä sitten onneksi.

Vierailija
49/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella muistaisivat pysyä sanojensa takana silloin kun ovat itse synnyttämässä. Eli järkevinä ihmisinä saavat synnytyksensä hoidettua päivän/illan aikana, sillä muuten jäävät tälle parjatulle alueelle. Yöaikana saavat sitten avukseen joko opiskelijoita, juuri valmistuneita perheettömiä kätilöitä tai siitä toisestä ääripäästä pian eläkkeelle siirtyviä vanhanliiton lapsenpäästäjiä... Siinä jää sitten puuttumaan joko kokemus ja taito tai uusin tieto ja vaihtoehtoiset synnytysmenetelmät.

Vierailija
50/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorastaan nautin tilanteesta. Sain kahmia itselleni yö- ja pyhävuoroja ihan niin paljon kun vaan halusin tehdä. Koska energiaa ja innostusta riitti tein töitä kahdessa paikassa ja palkkaa kertyi mukavasti ;). Sain säästöön rahaa autoa varten ja muutenkin pystyin elelemään mukavaa elämää. Lisäksi vielä monet perheenäidit olivat minulle kiitollisia ku päästin heidät pahasta paikasta.

Eräänä yönä sitten juttelin 35v lapsettoman hoitajan kanssa. Hän kertoi myös aluksi toimineen kuten minäkin, mutta huomasi sitten pian etteivät yövuorot sopineet hänelle lainkaan. Kuitenkin koska hän oli vasta taloon tullut eikä hänellä ollut pätevää syytä kieltäytyä, teki hän useamman vuoden ajan toisten hänelle sysäämiä vuoroja. Kaikki joulut ja juhannukset töissä, lomat joko loppukeväästä tai alkusyksystä, ei koskaan kesällä. Lopulta hän tunsi itsensä niin väsyneeksi ettei enää olisi jaksanut ja meni neuvottelemaan itselleen samanlaisen vuorolistan kuin muillakin. Kun hän ei suostunut enää vaihtamaan vuoroja kuin hätätapauksissa, häntä alettiin pitää itsekkäänä ja omahyväisenä. Vielä seitsemän vuotta myöhemmin häntä sorrettiin työyhteisössä, muut eivät pystyneet antamaan hänelle anteeksi sitä ettei hän tehnyt heidän yövuorojaan ja juhlapyhiään.

Eli, eli. Itse teen yhä mielelläni yövuoroja silloin tällöin, mutta koska olisi kiva elää miehen kanssa pääsääntöisesti samaa rytmiä nautin tavallisista päivävuoroista. Nyt olen alkuvaiheessa raskaana ja en vielä tiedä mitä teen kun joskus töihinpaluun aika koittaa. Todennäköisesti jatkan kolmea vuoroa ja miehen päivätyön turvin lapsi pääsee tavalliseen päiväkotiin. Varmaan vaihdan mielelläni yövuoroni pois jos kyseessä on joku innokas yötyöläinen. Toivottavasti en kuitenkaan koskaan ajattele että jonkun perheettömän velvollisuus on tehdä ikävät vuoroni.

Hienoa on jos saadaan vaikuttaa omiin työvuoroihin, mutta jos ketään innokasta yökköä ei löydy niin reiluinta on jakaa yöt kaikkien kanssa tasan.

Vierailija
51/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni kertoi, että siellä ei ole lapsille mahdollista saada laadukasta ja hyvää hoitopaikkaa, joten ainoa keino on hoitaa lapsensa itse.

Eli kätilöt ja hoitajat ovat sitten keikkatyöläisiä, jotka eivät ole sitoutuneet työhönsä. Vahinkoja tulee siksi herkästi.

Toivottavasti tämän palstan kotiäidit muistavat sen kun heidän lapsensa esim. joutuu sairaalaan. Kun pienten lasten äiti hoitaa heidän lastaan sairaalassa yön, kiittäisivät häntä siitä, että ammattitaitoinen ihminen on töissä, eikä typerästi jupisisi, että mitä vittua hän siellä yöllä on, eikä oman lapsen vieressä nukkumassa.

No, kohta ei ole ongelmaa. Hoitoalalle on tulossa sellainen työvoimapula, että nämä marisijat saa hoitaa omaisensa itse tai sitten heitä hoitaa epäpätevät keikkatyöläiset.

Vierailija
52/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos jo etukäteen tietää tekevänsä työtä joka aiheuttaa lapselle tuollaisia hoitoaikoja niin luulisi vähän miettivän. Jos työ on niin tärkeä ettei sitä halua edes yrittää vaihtaa lapselle suotuisampaan, niin miksi ylipäätänsä hankkia lapsia.

[/quote]

Nimittäin se, että EI VOI TIETÄÄ MILTÄ TUNTUU KUN ON LAPSIA, ENNEN KUN ON LAPSIA! Itse teen vuorotyötä, ja olen yh. Vielä raskausaikanakin olin vakaasti sitä mieltä, että heti äitiysloman jälkeen töihin takaisin ja lapsi vuoropäiväkotiin, en todellakaan nähnyt tässä mitään ongelmaa. Mutta lapsen synnyttyä muuttui pikkuhiljaaääni kellossa, alkoi puhua suuremmat tunteet kuin mitä olin ikinä osannut kuvitella... enää ei tulisi mieleenkään viedä pientä vuorohoitoon (paitsi jos todella olisi ihan pakko), se vaan ei istu mun nykyiseen ajatus- tai tunnemaailmaani laisinkaan. Mun työ on 2-vuorotyö jossa iltavuoro kestää 21 asti, ja kun paikallisesta vuoropäiväkodista ei lasta saa enää klo 21 jälkeen pois niin väkisinkin joutuisi pieni olemaan useamman ympärivuorokautisen hoitopäivän viikossa. Ei, ei, ei. Niinpä aion olla kotihoidontuella (ja varmaan osin sossunkin varoilla, kyllä) kotona kunnes lapsi täyttää sen kolme, ellen sitten löydä päivätyötä ennen sitä (mikä omalla alallani on lähes mahdotonta)... vaikka ihan oli toiset suunnitelmat alunperin. Ugh, olen puhunut.

Vierailija
53/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikilla ole noin. meidän esikoinen oli aikanaan vuoropäiväkodissa, ja todennäköisesti molemmat lapset joutuu menemään nytkin. esikoinen ainakin viihtyi tosi hyvin silloin kun se siellä oli. meillä tää tilanne siis sen takia että mies on kolmivuorotyössä, mä oon itse kaupallisella alalla, ja useimmat kaupat menee kiinni 20-21 aikaan illalla. mun edellinen työpaikka oli liikkeessä joka sulki klo. 19, mutta kun " tavallisten" päiväkotien liukuma-aika on yleensä vaan klo. 18 asti, niin silloin pitää olla vuoropäiväkoti. hoitopäiviä oli yleensä 1-4 viikossa, hoitoaika päivälle ei ikinä yli 8 tuntia, 6-7 oli yleisintä. eli paljon vähemmän kuin jos miehen kanssa oltais ns. tavallisissa töissä, eli työaika siinä 8 ja 17 välillä.

Vierailija
54/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin koululainen joutuu olemaan tulevaisuudessa yksin kotona kun äiti itsekkäästi haluaa vain tehdä rahaa yövuoroilla. eli jos tietää, että tekee öitä, akannattaisi miettiä, tekeekö lapsia lainkaan.

Kyllä jokainen voi vaihtaa ammattia tai sanoa itsensä irti. Kyse on vain arvovalinnoista. Lapset pitää laittaa aina edelle kaikesta. Itselleni ei raha ole niin tärkeää, että tekisin yövuoroja ja veisin lapsen yöhoitoon. Onneksi tajusin lukea sellaisen ammatin, että voin olla päivisin töissä.

Vierailija
55/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olisi kiva tehdä töitä 9-16 joka päivä. Jotenka sinä, joka olet huolissasi lapsistani, älä sitten enää vaadi kaupoille pidennettyjä aukioloja ;-)

[/quote]

Vierailija
56/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kerran suurin osa yötyöläisistä naisista tuntuu olevan hoitoalalla, niin ettekö ole huomanneet että töitä riittää varmasti joka vuorosta? Ei se tilipussissa näy tuleeko palkka vakivirasta vai pätkätöistä. Itse vaihtaisin hetkessä yöviran päivätöihin, vaikka työsuhde ei tällöin säilyisikään vakituisena. Lapsi on minulle niin paljon työtä tärkeämpi! Ja kun on ihan pienistä lapsista kysymys niin kotihoidontukeakin maksetaan kolmeen vuoteen asti, eli lapsen vieminen yöhoitoon ennen tätä on suorastaan pöyristyttävää!!!

Vierailija
57/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi nuo kiertyävät työvuorot ovat aika typerä keksintö. Parempi olisi että hankittaisiin eriksee yöhenkilökunta joka tekisi pelkkää yötä. ja tuo henkilökunta voisi sitten koostua sellaisista ihmisistä joilla ei ole pieniä lapsi. Paras ratkaisu olisikin että yössä olisi pelkkiä miehiä. Turvallisempaa kakiien hiippareiden ym varalta ja tarvittaessa löytyisi voimaa. Jos esimerkiksi joku putoaa sängystä tai muuta sellaista sattuu. Yössä kun henkilökuntaa on muutenkin niin vähän että muut potilaat kärsivät jos kolmekin hentoista naista yrittää hilata yhtä pappaa sänkyyn.

Vierailija
58/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mun työ on 2-vuorotyö jossa iltavuoro kestää 21 asti, ja kun paikallisesta vuoropäiväkodista ei lasta saa enää klo 21 jälkeen pois niin väkisinkin joutuisi pieni olemaan useamman ympärivuorokautisen hoitopäivän viikossa.

Lapsen voi hakea hoitopaikasta vähän ennen yhdeksää myös tilapäishoitaja, kuten MLL:n hoitaja, kummitäti tai naapuri. Sitten hän voi hoitaa lasta siihen saakka, kun sinä olet kotona esim. klo 21:20.

Näin me teimme, kun minun kummipoikani äiti oli töissä klo 21:15 saakka ja kummipojan vuoropäiväkodista piti hakea lapset klo 21 mennessä. Kun lähdimme ajamaan päiväkodilta pojan kotiin, oli äiti melkein samaan aikaan kotona. Onneksi mahdollisia hakijoita oli muitakin, joten jaksoimme tuota kolme vuotta, kunnes äiti pääsi päivätöihin.

Mielestäni tuollainen joustamaton hakukäytäntö on kyllä tosi kurja.

Vierailija
59/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli lämpimin ja humoristisin henki mitä missään päiväkodissa on ollut. Voi olla, että on sattumaa että juuri tässä päiväkodissa oli näin. Oli myös ihanan joustava paikka. Mutta. Henkilökuntaa oli melkein 50, joten voitte kuvitella että aina oli eri hoitaja kun lapsi tuli päiväkotiin. Päivääkään en voinut olla säälimättä lapsia, joita peitteli nukkumaan eri hoitaja kuin otti aamulla vastaan. Sydäntä särkien nukutushuoneessa kuuntelin vaikerrusta, kun 1.5-vuotiaalla lapsella oli äitiä ikävä ja ikävä tuttuja iltarutiineita. Eihän päiväkodissa voida millään toteuttaa jokaisen lapsen erilaisia iltarutiineita, vaan kaikille luettiin yhteisesti satu jne. Usein lähdin itkien iltavuorosta, vaikka toisaalta taas olin onnellinen että lapsilla oli niinkin ihana paikka olla yötä (kaikilla ei ole onnellisia koteja...).

Vierailija
60/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitoalalla ja mies myös vuorotyössä. Me sikäli onnekkaita, kun ei tarvita yöhoitoa ja pkt meneekin kiinni klo 22 eli sieltä on siihen mennessä lapsi haettava. Meillä on syksy sujunt loistavasti ja täytyy sanoa, että en ole valmis luopumaan pitkistä vapaaputkista (joskus jopa viikko) ja isommasta tilipussista, jotka vuorotyö mahdollistaa. Hoitopäiviä ei välttämättä tule kuin 3 viikossa. Nyt olen ollut 2vkoa poikkeuksellisesti päivätyössä ja täytyy sanoa, että kyllä ollaan väsyneitä koko sakki! Onneksi meidän " normaaliarki" alkaa taas ensi viikolla. Näin meillä.