Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka te jotkut voitte viedä pienen lapsenne VUOROPÄIVÄKOTIIN????

Vierailija
07.11.2005 |

Nyt kyselee aidosti kiinnostunut. Jos tekee vuorotyötä, eikö ole kamalaa viedä esim. puolenpäivän jälkeen lapsi tarhaan ja hakea seuraavana iltapäivänä? Tai viedä lapsi yöksi ennen ilta kahdeksaa ja hakea seuraavana iltapäivänä pois ja viedä takaisn taas samana iltana ennen kahdeksaa. Miten pystytte siihen? Jopa alle kaksi- vuotiaita viedään noin :(

Eikö töitä voi järjestää muuten? Mä sanoin työnantajalle, että päivätyö tai potkut ja olisin kyllä mieluummin ottanut potkut kuin vienyt lapsen vuoropäiväkotiin. Suomessa ei kukaan kuole nälkään vaikkei töissä olisikaan. Musta se on vaan niin hirveä kohtalo lapselle etten pahempaa voi kuvitella, vaikken mikään nipo äiti olekkaan :(

Miltä tollanen tuntuu?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asiat meni perseelleen, oli pakko lähteä. mies jäi työttömäksi kuukautta ennekuin vauva syntyi, oli jo 3 lasta ennestään ja isot lainat. sellasia tunnontuskia en toivo kenellekään:(

Vierailija
2/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti useissaa sairaaloissa ja laitoksissa toteutetaan tuota ilta-aamu systeemiä työvuoroissa, eikä siitä voi paljon neuvotella. Ja asuntolainaisena töitä on tehtävä, että saa sille lapselle ruokaa suuhun.

Hyvä, että on vuoropäiväkodit. Aivan kauheaa olisi, jos iltavuoron jälkeen hakisin lapsen 22.30 kotiin ja aamulla 6.30 takaisin. Mahtavaa, että voi olla yön tarhassa.

Näiden vuorojen vastapainoksi mulla onkin sitten vapaata viikolla ja aikaa olla lapsen kanssa. Viikonloput minä olen töissä ja lpsi isällään. Oikein hyvä ja toimiva systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus opiskelu aikana harjottelijana tollasessa pk:ssa. Perheet joissa vaan toinen vanhempi teki vuoroja, tuli lapsille ihan sopivat hoitopäivät, mutta oli yks yh, jonka vauva (6kk!!!) käytännössä asui hoitopaikassaan. Kamalaa se musta oli!

Vierailija
4/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja jo ennen lapsen syntymää tein kolmea vuoroa. Mies tekee reissutöitä. Mulla ei ole vakituista virkaa ja sijaisena (täälä ainakin kova pula hoitajista) mä saan käytännössä sanella itselleni työvuorot. En ole tehnyt enään yötä ja lapsi on hoidossa arkisin kolmena päivänä viikossa iltapäivään saakka. Mulla on onneksi mummot apuna. Jos joutuisin valitsemaan niin ennemmin tappelisin kyllä työvuoroista kunlaittaisin lapsen ko. hoitoon. Tänä päivänä ainakin hoitoalalla on helppo sanella nitä vuoroa teet tai yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa. Töitä kyllä on.

Vierailija
5/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa päiväkodeissa ei saa näin myöhään hakea, mutta siellä se on mahdollista

Vierailija
6/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuo vasta edessä, toistaiseksi saan olla pienen kanssa kotona. Mutta siinä lähempänä kahta vuotta työt kutsuvat ja ihan hyvillä mielin vien silloin hoitoon. Olen itse ollut hetken töissä vuoropäiväkodissa ja yllätyin positiivisesti ilmapiiristä. Illat ja yöt olivat ainakin tuolla huomattavasti rauhallisempia ja kodinomaisempia kuin kiireiset päivät. Lapsilla oli paljon paremmat mahdollisuudet saada hoitajien huomioa ja touhuta omia leikkejään kuin päiväpuolella. Pääsivät saunomaan ja uimaankin!

Syy miksi emme edes halua työvuoroja vaihtaa, on juuri lapsen hoitoajoissa. Kun jatkamme molemmat vuorotyötä, lopputuloksena on että lapsen tarvitsee olla hoidossa vain 5-8xkk, silloin illasta seuraavaan iltapäivään (teemme siis yötyötä). Minusta tuo on miellyttävämpi vaihtoehto kuin se, että joutuisi olemaan kiireisen päivän hoidossa 20-22xkk.

Mikäli lapsi alkaa kärsiä näistä vuoroista tms, niin silloin tietenkin pistetään harkintaan päivään siirtyminen. Mutta aluksi haluamme kokeilla tätä vaihtoehtoa.

Vierailija
7/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika paljon jos lapsi on tuon yöpätkän 8x kuussa yön yli hoidossa. taitaa lapselle kuitenkin olla parempi jos on päivisin hoidossa ja illat ja vapaat vanhempien kanssa... On edes jonkunlainen rytmi elämässä...

Vierailija
8/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä tuskin on töitä 5 päivänä viikossa? Itse teen 10,25 tunnin työvuoroja ja näitä mahtuu kuukauteen 15-16.

Vierailija
9/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun työvuorot on yleensä just 16-00 ja lapsi jää yöksi. aamulla siinä 10-11 aikaan hean vähäks aikaa kotia ja sitten kello 15 takasin:(

Vierailija
10/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On kyllä aika paljon jos lapsi on tuon yöpätkän 8x kuussa yön yli hoidossa. taitaa lapselle kuitenkin olla parempi jos on päivisin hoidossa ja illat ja vapaat vanhempien kanssa... On edes jonkunlainen rytmi elämässä...

Lapsi saa olla vanhempien kanssa kotona kokonaista 22-26 päivää kuussa. ja siis sellaisia päiviä jolloin vanhempi on vapaalla ja pirteä eikä työpäivän jälkeen väsynyt. Ja noina 5-8 hoitopäivän aikana hän pääsee kotiin jo viimeistään kl 14. Kun lapsi tottuu hoitoon, on sama missä hän nukkuu. Saa sitten olla suuremman osan hereillä olo ajasta vanhempien kanssa eikä päiväkodissa.

Vierailija
11/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiistaista lauantaihin (su, ma vapaat). Hän oli tuntityöläinen eikä silloin vielä niin tarkkailtu miten paljon extrat tekee, ikinä ei maksettu ylityökorvauksia jne.

Vierailija
12/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuttavani palasi taas töihin ja vei 1 ja 4 vuotiaat lapset ympärivuorokautiseen päiväkotiin. Molemmat vanhemmat tekevat vuorotyötä (paljon yövuoroja). Selittivät asiaa asuntolainalla. Mutta minusta näissä asioissa on jokaisella valinnanvapaus. Ihan hvyin rouva olisi voinut olla vielä vaikka vudoen kotona (tai vaihtaa päivätyöhön). Tuntuu kauhealta, että juuri vuoden täyttänyt on ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Myös heidän nyt 4v esikoinen meni aikanaan tähän päiväkotiin alle vuoden ikäisenä (eikä silloin ollut edes asuntolainaa maksettavana).

Itse olen kans alalla missä paljon vuorötyötä. Siinä vaiheessa kun palaan työelämään etsin ainoastaan päivätyötä koska myös mieheni on vuorotyöläinen.

Vierailija
13/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pitää viedä kahdeksaanmennesä kun aloittaa yöt ja haetaan kotiin seuraavana päivänä klo 15, mutta klo 20 pitää olla taas takaisin päiväkodilla. Eivät ota eivätkä anna ennen ja jälkeen tuon kellonajan, koska lapsille ilta rauhoitetaan. Tuota rumbaa kun vedät neljä vuorokautta ja olet viisi vapaalla ja taas hoidossa neljä ym... Ei hyvä lapselle. Eri juttu jos vaikka olisikin kuukauden ekalla viikolla hoi´dossa viisi yötä ja loppu kuun kotona, mutta kun ainakaan sairaalamaailmassa listat ei mee niin.

Vierailija
14/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen hoidon takia. Olisin tosiaan ollut ennemmin työtön kun ja asunut vuokralla kun vienyt lapsen ympärivuorokautiseen.

Vierailija
15/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi pitää viedä kahdeksaanmennesä kun aloittaa yöt ja haetaan kotiin seuraavana päivänä klo 15, mutta klo 20 pitää olla taas takaisin päiväkodilla. Eivät ota eivätkä anna ennen ja jälkeen tuon kellonajan, koska lapsille ilta rauhoitetaan. Tuota rumbaa kun vedät neljä vuorokautta ja olet viisi vapaalla ja taas hoidossa neljä ym... Ei hyvä lapselle. Eri juttu jos vaikka olisikin kuukauden ekalla viikolla hoi´dossa viisi yötä ja loppu kuun kotona, mutta kun ainakaan sairaalamaailmassa listat ei mee niin.

Mutta tässä ihan puolen kilometrin päässä on vuoropäiväkoti jossa on erään työkaverini lapsi. Ja sinne siis elättelemme toiveita. Heillä on hyvin liukuvat hoitoon vienti- ja hakuajat, kunhan niistä sovitaan etukäteen. Eli ystäväni voi viedä lapsen hoitoon hieman vaille yhdeksän illalla ja hakuajan voi sopia hoitajien kanssa. Kuitenkin toivotaan ettei sotkisi pahasti ruoka- ja päikkäriaikoja. Eli joskus hän on hakenut jo puolelta päivin ennen päikkäreille käyntiä tai sitten heti päikkäreiden jälkeen.

Meillä on hyvä juttu siinä, että saamme vaikuttaa omiin työvuoroihimme paljon. Eli voimme itse päättää missä vaiheessa kuukautta ja millaisina pätkinä nuo hoitoyöt tulevat. Mutta kuten sanottu, se on sitten vasta tulevaisuuden kysymys joka tulee ajankohtaiseksi vasta reilun vuoden päästä. Jos ei satu haikara vierailemaan ennen sitä... =)

Vierailija
16/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaanpa vaikka perhettä, jossa vanhemmat ovat molemmat vuorotöissä. Järkikin sanoo, että lapset voivat joutua olemaan pahimmillaan monta vuorokautta putkeen hoidossa. Jos vanhemmat reissutöissä, niin vaikka viikkoja...ja on ironista, kuinka aina korostetaan, kuinka rutiinit ja toistuvat rytmit ovat lapselle niin tärkeitä. Tämä periaate voidaan heittää romukoppaan samantien, kun tuohon ratkaisuun päädytään. Ok, maailma ei ole täydellinen paikka, ja totta on, että joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta jos on niin harkitkaa kaksi kertaa ennenkuin siihen ruljanssiin lapsenne pistätte.

Vierailija
17/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ajatellaanpa vaikka perhettä, jossa vanhemmat ovat molemmat vuorotöissä. Järkikin sanoo, että lapset voivat joutua olemaan pahimmillaan monta vuorokautta putkeen hoidossa. Jos vanhemmat reissutöissä, niin vaikka viikkoja...ja on ironista, kuinka aina korostetaan, kuinka rutiinit ja toistuvat rytmit ovat lapselle niin tärkeitä. Tämä periaate voidaan heittää romukoppaan samantien, kun tuohon ratkaisuun päädytään. Ok, maailma ei ole täydellinen paikka, ja totta on, että joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta jos on niin harkitkaa kaksi kertaa ennenkuin siihen ruljanssiin lapsenne pistätte.

paitsi jos reissutyö näin edellyttää. Ja toisaalta kun molemmat on vuorotöissä, saadaan usein järjestettyä niin että hoitopäiviä tulee huomattavasti vähemmän kuin päivätöissäolijoiden lapsille.

Vierailija
18/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla meillä ei ole sellaiset ammatit, että voisi tehdä ma-pe klo:9-17. Minä esim satun olemaan kutsumusammatissani ja se nyt vaan on vuorotyötä.

En kuitenkaan suostuisi pienen lapsen äitinä olemaan yö tai vuorokauden ympäri- vuorossa. Meidän työssä ei onneksi sentään sitä ole.

Meillä siis vajaa 2 vuotias on vuoropäiväkodissa ja on siellä ma-pe ( joskus vain 3 päivää viikossa ) 6-9 tuntia kerralla. Viedään aikasintaan klo:8 ja haetaan illalla viimeistään klo:20. Jos haetaan vasta klo:20, niin jompikumpi vanhemmista vie pojan hoitoon vasta puoliltapäivin.

Eli ei voi yleistää vuoropäiväkotilaisia!!!

Vierailija
19/96 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kaikilla meillä ei ole sellaiset ammatit, että voisi tehdä ma-pe klo:9-17. Minä esim satun olemaan kutsumusammatissani ja se nyt vaan on vuorotyötä.

En kuitenkaan suostuisi pienen lapsen äitinä olemaan yö tai vuorokauden ympäri- vuorossa. Meidän työssä ei onneksi sentään sitä ole.

Meillä siis vajaa 2 vuotias on vuoropäiväkodissa ja on siellä ma-pe ( joskus vain 3 päivää viikossa ) 6-9 tuntia kerralla. Viedään aikasintaan klo:8 ja haetaan illalla viimeistään klo:20. Jos haetaan vasta klo:20, niin jompikumpi vanhemmista vie pojan hoitoon vasta puoliltapäivin.

Eli ei voi yleistää vuoropäiväkotilaisia!!!

Vierailija
20/96 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi iso joukko kotiäitejä, jotka hoitaisivat sosiaalitoimiston tuella lapsensa aikuisiksi kotona ja olisi joukko naisia, jotka joutuisivat hoitamaan itse mummonsa, pappansa, hullunsa ja kehitysvammaisensa.

Ei kaikki hoitajat voi vaihtaa päivätöihin. No soskun tuelle voi tietenkin jäädä, mutta sekin tuomittaisiin täällä.