Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tieteen Kuvalehden äo-testi - oletko tehnyt?

Vierailija
31.10.2011 |

En osaa ottaa kantaa siihen, miten luotettava/epäluotettava ko. testi on, mutta kiinnostaisi vaan tietää, että minkä lukeman saitte tulokseksi?

Entä oletteko tehneet muita netissä olevia äo-testejä?

Ovatko tuloksenne olleet aina suurinpiirtein samoja vai poikenneet toisistaan kovastikin riippuen testistä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan niin älykkäänä itseäni kuitenkaan pidä, vaikka päättelykykyä onkin.

Vierailija
2/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa olin joka kohdassa aina vähäsen keskiarvon paremmalla puolella. Hauskojahan tuollaiset testit on, ajankulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulos oli 134, vähän korkeampi kuin muissa nettitesteissä.

Vierailija
4/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on taatusti liian korkea ainakin 20 pistettä.

En tee tuollaisia testejä enkä ole hrajaantunut vuosikausiin, kun olen ollut kotiäitinä

Vierailija
5/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että siinä luki lopuksi, että " max 10% testin tekijöistä on saanut yhtä hyvät - tai paremmat pisteet -, kuin sinä ".

Tuo tieto on sinänsä mielenkiintoinen, kun kuitenkin tosi moni

( nopeella tsekkauksella täälläkin ja jollain muilla palstoilla ) ilmoittaa saaneensa tuloksesi vähintään saman, yleensä enemmän, kuin minä.

Eli näiltä keskustelupalstoilta toden totta siis löytyy Suomen fiksuin 10%?

( LOL )

Vierailija
6/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittää kaikille, että nämä ovat valioluokkaa. (Oikeasti oli ihan kiva tehdä, vaikka muutaman kerran olikin ihan vaan pakko veikata)

Vierailija
7/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

129 (muksu silti huusi vieressä), mensan testin mukaan äo 125 että aika lähelle meni

Vierailija
8/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölvästit älkää kuulkaa vaivautuko kirjoittamaan tähän ketjuun!

Tässä ketjussa tilaa vain älykkäämmälle 10% väestöstä!

Kovin mua nyt jännittää se, Te kaikki Älyköt olette liikkeellä samaan aikaan! Hui! Uskaltaako tänne enää kirjoittaakaan? Jännittää niin kovasti, et milloin Teidän Viisauden Miekkanne sivaltaa ja saa minut tuntemaan itseni - jos mahdollista - vieläkin tyhmemmäksi Teidän rinnallanne. Antakaa anteeksi.

Vierailija
9/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalainen Äo-testi ( netissä tämäkin ) 128 ja sit vielä oli joku muu pidempi testi, josta sain saman tuloksen.

Testit tehtiin aikamoisen "paineen" alla; työkavereiden kanssa, kaikki samaan aikaan...

..ja voi sitä vittuilun määrää, kun jengin kovaäänisimmän ja "fiksuimman" tulosten ka olikin vain 111 muaaaaahhahh...tuo tyyppi oli itse aivan ällistynyt: "siis mähän ole...siis mähän olen siis todellisuudessa niinu tota paljon älykkäämpi kuin kukaan teistä...siis miten tää on niinku mahdollista...".

Tuosta on jo joitain vuosia, enkä enää katso tarpeelliseksi tehdä tollasia testejä - en nimittäin halua luopua ajatuksesta, että olen älykkyydeltäni vähintään vahvaa keskitasoa ja ainakin ( muka ) fiksumpi, kuin tuo silloinen työkaverini :)

Vierailija
10/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittaavat vain hyvin kapea-alaista älykkyyden aluetta, matemaattis-loogista päättelykykyä ja visuaalis-spatiaalista hahmottamiskykyä.

Eli korkeat pisteet saava voi muilla osa-alueilla olla täysin lahjaton ja taas keskiverron tuloksen saanut voi loistaa muilla osa-alueilla.

Esim. autistit ja matikkanerot pärjäävät noissa testeissä hyvin.

Mielestäni ko. testit ovat aikansa eläneitä, eikä uusin tiedemaailma pidäkään niitä todellisen älykkyyden mittareina.

Tein itse Tieteen Kuvalehden testin ja sain noin 120 pistettä. Nuo kaksi aluetta, mitä testissä mitataan, ovat aina olleet huonoimmat osa-alueeni.

Setäni kuului Mensaan, mutta hän silti tuhosi elämänsä ja terveytensä huumeilla ja alkoholilla ja tupakanpoltolla ja lopulta hänet löydettiin ennen aikojaan kuolleena asunnostaan remonttimiesten mennessä omilla avaimillaan asuntoon sisään.

Ei ns. osannut elää tavallista elämää ollenkaan huikeasta älykkyysosamäärästään ja valtavasta tietomäärästään huolimatta. Hänellä oli kirjoja melkein yhtä paljon kuin Jörn Donnerilla.

Mies 37 v.

Vierailija
11/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja lukemia olen saanut muistakin netin äo-testeistä, 102-109 pistettä.

Vierailija
12/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et varmaan tätä samaa kuin minä? minusta se on paras tekemäni nettitesti juuri siksi, että siinä mitataan eri osa-alueita ja palautteessa saa tietää ne omat hyvät ja huonot puolet, joka onkin kiinnostavampaa kuin se yhteissumma. Eli osiot ovat ihan oikeanlaisia, mutta ajanotto puuttu ja normitkaan ei varmaan ole ihan pätevät. Itse tein tuon pari vuotta sitten, enkä muista enää lukemaa, mutta varmaan jotain 120 paikkeilla se oli. Eli ihan normaali korkeakoulutetulle.

"Tietoja ÄO-testistä

Tieteen Kuvalehden ÄO-testi on perinteinen älykkyystesti, joka mittaa sekä kuviopäättelykykyä, kielellisiä kykyjä, muistia ja loogista päättelykykyä.

Se perustuu yhdysvaltalaiseen online-testiin, jonka tuloksien on todettu poikkeavan vain 4 prosenttia niin kutsutun WAIS(reg. trademark)-III-testin (Wechsler Adult Intelligence Scale III) tuloksista. WAIS(reg. trademark)-III-testiä pidetään yleispätevänä ja sen uusinta versiota käytetään eri puolilla maailmaa."

Vierailija
13/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain 128.

Mä pärjään ykkösosion kaltaisissa tehtävissä todella hyvin, mutta ne loput olikin selkeesti vaikeempia (no ei se matikka).

Mensan testissä joskus vuonna nakki, ennenkuin alkoholi on turmellut aivojani laajemmin, olen saanut 166.

Mut näissä on kai erilaisia asteikkoja, eli esim. tuo 166 ei ole suoraan verrannollinen tohon 128:n.

Vierailija
14/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain ihan naurettavan tuloksen 140 jotain. Ja satun tietämään, etten todellakaan ole mikään Einstein, joten päättelin testin olevan puppua.

Vierailija
15/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain tulokseksi 156. Pari muutakin nettitestiä olen tehnyt, alin tulos ollut muistaakseni 143.

Vierailija
16/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sain tulokseksi 126. En kyllä pidä mitään älykkyystestejä luotettavana, koska ne mittaavat vain yhdenlaista älykkyyttä, eikä niiden perusteella voi tuomita ihmistä tyhmäksi tai viisaaksi.

Vierailija
17/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
18/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan tehnyt myös eurooppalaisen älykkyystestin, josta tuli muistaakseni vähän parempi. Tuo ajanoton puuttuminen varmasti vaikutti.

Koin sen kuviotehtävän tosi hankalaksi, mutta muistitehtävä meni huonoiten (15 pistettä). Kielitehtävät taas olivat ihan naurettavan helppoja, en tiedä olenko sitten vain niin lahjakas kielellisesti vai oliko niissä tehtävät suunniteltu vähän alakanttiin.

En ihan usko, että olen älykkäämpi kuin 97,72% väestöstä :D Vaikken nyt mikään vajakkikaan ole. Mutta olihan tuo ihan piristävä tulos. Tuli kyllä minullekin mieleen, että väittääköhän tuo testi kaikille että olet ihan huippulahjakas...

Vierailija
19/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein luota tuohon testiin. Tuntui useissa kohdissa liian helpolta.

Ehkä lehden kannattaa saada testaajille hyvä fiilis, että kirjautuvat tutkimaan tuloksia, ja lehti voi lähettää mainospostia...

Vierailija
20/29 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein luota tuohon testiin. Tuntui useissa kohdissa liian helpolta.

Ehkä lehden kannattaa saada testaajille hyvä fiilis, että kirjautuvat tutkimaan tuloksia, ja lehti voi lähettää mainospostia...

Joo voi hyvin olla näin. Etenkin se kieliosuus oli ihan kummallisen helppo, ihan kuin jokin ala-asteen tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä